Oostenrijk: Vignet ook verplicht voor motoren?

Luigibernau

Swing met mij mee!
30 okt 2003
16.069
7
den Haag
Aangezien ik maandag vertrek richting Oostenrijk om daar een weekje
bergpassen te rijden :] vroeg ik mij af of iemand weet of het vignet wat verplicht is voor automobilisten ook verplicht is voor motoren. Heb geen zin in een boete omdat ik dat vignet niet gekocht heb namelijk :z
 
jep, dat is verplicht, maar waarom zou je? zoveel snelwegen heeft oostenrijk niet en het is toch mooier om de binnendoorwegen te nemen
 
Yello Hello,

Precies waarom snelweg.

Ben regelmatig in Oostenrijk geweest en ten eerste je kunt Oostenrijk aardig ver inrijden voordat er een vignet op je motor moet zitten.
Binnenwegen pakken.

Antwoord op vraag: Ja ze zijn verplicht. Chech ff de ANWB, Dacht dat je ze daar zo kunt kopen

FaDen
 
Thanks.

Aangezien de terugreis (vanuit Italie) wel over de snelweg zal gaan, na een weekje draaien en keren ben ik van plan om in 1 dag naar huis te knallen 8-) , denk ik dat ik toch maar zo een vignet ga halen.
 
Je kan ze daar bij ieder pompstation kopen, kost iets van 4 euro voor een 10 dagen kaart. Lekker daar kopen als je hem nodig hebt. Echt geen probleem, zelf dit jaar ook nog gedaan (terugweg uit italie met pisweer, heen lekker over de secundaire wegen & passen.. :) )
 
Je kan ze daar bij ieder pompstation kopen, kost iets van 4 euro voor een 10 dagen kaart. Lekker daar kopen als je hem nodig hebt. Echt geen probleem, zelf dit jaar ook nog gedaan (terugweg uit italie met pisweer, heen lekker over de secundaire wegen & passen.. :) )
te laat, wilde net reageren :)
 
Aangezien ik maandag vertrek richting Oostenrijk om daar een weekje
bergpassen te rijden :] vroeg ik mij af of iemand weet of het vignet wat verplicht is voor automobilisten ook verplicht is voor motoren. Heb geen zin in een boete omdat ik dat vignet niet gekocht heb namelijk :z
Ja, zowel voor auto's als motoren geldt een vignetplicht. Overigens zijn deze niet hetzelfde en zijn de prijzen ook verschillend.

Als je via Tirol rijdt, kun je als je bijvoorbeeld de route Bolzano, Timmelsjoch :} , Sölden, Imst, Fernpass en Kempten kiest, geheel zonder vignet door Oostenrijk komen (zowel voor auto als motor).

Grtz
 
Het is idd verplicht, als je naar oostenrijk toe niet over de snelweg gaat en dus niet door de tunnels zou ik daar pas het vignet kopen, ik ben daar 3 weken geleden geweest en de vignetten zijn daar meer dan de helft goedkoper als in Nederland. Erg leuke pas van Oostenrijk richting Tarvisio (in Italië) en de wurzenpass is ook erg leuk, die gaat naar Slovenië (al zijn de wegen in Slovenië niet geweldig)
 
Sölden is ons "basiskamp". Om te voorkomen dat we elke dag met bagage moeten rijden, hebben we daar een hotelletje (met cocktailbar voor de ontspanning :9 :+ )geboekt en gaan we vandaar uit leuke tochtjes maken.

Timmelsjoch staat zeker in de planning :]
 
Welke pas is dat?

Ik heb het ff opgezocht en dat is de Nossfeldpass (die dubbele ss ipv een ringel-s, zo'n B op een stokkie, die kan ik niet maken op de computer)

Als je een beetje van steile hellingen houd kun je het beste wegen rijden die verboden voor caravans zijn, daar vind je hellingen van 10 tot 24%
 
ha ik was de grens nog geen KM over of de hele weg werdt leeg gehaald en gecheckt. gelukkig had ik hem na veel wikken en wegen toch maar gekocht, anders was het duur geworden. ik zag daar ook nog een blik op de weg-achtig programma, waarin bleek dat ze wel degelijk veel jagen op die dingen, zelfs met undercover auto's. er zijn ook alweer veel truuks uitgevonden om er aan te onkomen zoals plakken met gel etc, maar dat hadden de smerissen snel door. boete 120 euro voor niet hebben en meer dan 250 voor fraude.
 
Ik heb het ff opgezocht en dat is de Nossfeldpass (die dubbele ss ipv een ringel-s, zo'n B op een stokkie, die kan ik niet maken op de computer)

Als je een beetje van steile hellingen houd kun je het beste wegen rijden die verboden voor caravans zijn, daar vind je hellingen van 10 tot 24%

Thanks! *D
 
Wij gaan al jaren naar Italie en hebben nog nooit een fignet gekocht. Zeker als je alleen maar ff Oostenrijk doorkruist kun je het risico wel nemen. Volgens de locale bevolking knijpt de politie een oogje toe bij motorrijders.

Mocht je toch worden aangehouden, dan kun je altijd beginnen met:
"Das haben wir nicht gewust O-) "
 
Jaaah! Die is gaaaf! :) Ik heb hem twee jaar geleden (helaas met de auto toen) gereden, maar ik wil hem zeker nog eens met de motor gaan doen.

Hij is hoog (2483m), en het uitzicht als je boven bent is _geweldig_: een heel bizar leeg landschap boven de boomgrens. Ik was er toen om 8 uur 's ochtends ('s nachts door Duitsland gereden), maar toen was het er ERG koud!

Rij ze! :]

Dit jaat zit ie op 2509 meter....staat op mn nieuwe verse sticker. ;)
 
btw...een vignet is niet zo duur en wel makkelijk, af en toe kun je je behoorlijk vergissen op rijtijden van meerdere passen waardoor je 's avonds om 23:00 toch wel graag de snelweg op wilt om een beetje vlot terug te zijn op de slaapplaats.

Wij zijn net afgelopen dinsdag terug gekomen van 2 weken oostenrijk, incl. 3 dagen Italie.

De volgende passen heb ik gereden:

Silvrettapas
Arlbergpas
Fernpas
Timmelsjoch (piemeltocht, blijft mooi)
Jaufenpas
Brenner (is nie echt een pas)
Splugenpas (erg mooi, maar retezwaar richting Como)
Passo Del Gavia (levensgevaarlijk, doe ik niet weer)
Passo Del Stelvio
Reschenpas
Finstermunzpas
en nog wat zonder namen...

Oostenrijk blijft voor mij de top en eigenlijk wil ik morgen weer... :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 2 dagen geleden EUR 4.30 betaald voor een 10-dagen vignet. Dat vignet heb ik gekocht vlak voor de (italie-oostenrijk) grens bij een tankstation.

Let op: ze hebben auto en motorvignetten. Laat je geen autovignet aansmeren, want die zijn niet geldig op de motor (en duurder). Althans, dat hebben ze me verteld.
 
er zijn ook alweer veel truuks uitgevonden om er aan te onkomen zoals plakken met gel etc, maar dat hadden de smerissen snel door. boete 120 euro voor niet hebben en meer dan 250 voor fraude.

Maak daar maar 400 euro van. In, waarschijnlijk hetzelfde programma, was er een automobilist die de sticker had overgenomen van iemand anders. Dat brengt die Polizei onder de noemer "manipulation". Wordt bestraft als een misdrijf.
 
Ik heb 2 dagen geleden EUR 4.30 betaald voor een 10-dagen vignet. Dat vignet heb ik gekocht vlak voor de (italie-oostenrijk) grens bij een tankstation.

Let op: ze hebben auto en motorvignetten. Laat je geen autovignet aansmeren, want die zijn niet geldig op de motor (en duurder). Althans, dat hebben ze me verteld.
Hebben ze je goed verteld. :)

Voor de motor 10 dagen: € 4,30 en 2 maanden: € 10,90
Voor de auto resp. € 7,60 en € 21,80.
 
De volgende passen heb ik gereden:
Silvrettapas
Arlbergpas
Fernpas
Timmelsjoch (piemeltocht, blijft mooi)
Jaufenpas
Brenner (is nie echt een pas)
Splugenpas (erg mooi, maar retezwaar richting Como)
Passo Del Gavia (levensgevaarlijk, doe ik niet weer)
Passo Del Stelvio
Reschenpas
Finstermunzpas
en nog wat zonder namen...

Deze passen heb ik ook allemaal gereden, en mijn favouriet is de Gavia-pas. Geweldig sturen, prachtige uitzichten, en heel weinig verkeer.... Absoluut NIET levensgevaarlijk, maar (net als bij de meeste andere passen) wel opletten. In een Duits boekje over de Alpen, staat de Gavia wel als lastigste pas in de Alpen genoemd. Enige bergervaring is wel aan te bevelen...
In een dag naar huis is geen probleem. Verleden maand ben ik om 8.30 vertrokken uit Val Gardena (Dolomieten), en via Innsbruck en Munchen naar huis gereden. Ik was om 19.15 thuis, met een kruissnelheid van 160km/u. Hiervoor heb je echt het Vignet nodig. Zonder kost het je 2 uur extra...
Let vooral in Oostenrijk op de snelheid op B-wegen... Net in de bebouwde kom staan ze erg vaak, als ook op de oude Brennerpas. Vooral in het weekeind!
Italie is wat dat betreft een oase... zelden controle, en er mag (en kan) vrij veel.
 
Wat mij opviel was de motorvriendelijkheid in Oostenrijk.
Veeeeeeeeeel motorrijders vooral op de binnendoor wegen
Veel biker barretjes en eethuisjes voor motorrijders onderweg.
Leuke routes her en der aangegeven.
Worden veel meetings georganiseerd her en der.
Redelijk veel motorzaken.(niet goedkoop trouwens)

Leuk motorland :} :} :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan