Oostenrijk..

peettomaat

MF'er
Donateur
24 feb 2015
246
456
Hellevoetsluis
Goedemorgen,
Na de Route des Grand Alpes in 2018 en vorig jaar de Dolomieten willen ik en mijn motor maat dit jaar naar Oostenrijk. Het plan is om, mocht het allemaal nog kunnen, half september voor 8/9 dagen te gaan.

Nu ken ik van mijn racefiets verleden de Franse alpen en de Dolomieten vrij goed en heb op de mtb de grossglockner gedaan en een wandel vakantie rondom Ehrwald maar verder ben ik totaal ( nog) niet bekend met Oostenrijk. Ik zie hier klinkende pass namen voorbijkomen en zou deze graag in verschillende dagen/routes willen rijden. Mijn vraag ; wat is een geschikte uitvalsbasis (camping) in Oostenrijk om hiervanuit dagtochten te maken ( evt. uitstap naar CH ? )

Ik ben benieuwd….
 
Zou kijken of je regio imst wat kunt vinden of regio Serfaus. Van daar zit je snel op bv (zuiden)timmelsjoch. (Noorden) Hahntenjoch en via de resschenpas ook snel bij stelviopas
 
Ik vind Oostenrijk altijd wat minder geschikt om vanuit één centrale plek dagtochten te maken. De afstanden zijn daar best wel groot, dus ik zou niet te lang op dezelfde plek blijven hangen. Ik zou er eerder voor kiezen om meerdere keren te verkassen dan bv een week op dezelfde plek te blijven.

Zorg sowieso ook voor wat ruimte in je vakantiebudget, want in Oostenrijk moet je ongeveer voor iedere pas je portemonnee trekken
 
Laatst bewerkt:
klopt wel inderdaad. de mooie passen (Timmelsjoch, Silvretta. liggen relatief 'diep' in het dal. Waardoor je al snel 30km aan het rijden bent voor je überhaupt bij de pas bent.
Nu weet ik natuurlijk niet hoeveel km per dag topic starter wilt rijden per dag. maar ik hou altijd een 250/300km per dag aan.
Als ik even Imst als voorbeeld neemt zou je bv dit kunnen rijden.
Rondje Stelvio/Umbrail
Gemeinde Imst to Eichenweg 27-25

Ronde Faschinajoch/Silvrettapas
https://goo.gl/maps/bhJ1nN6SoH2hFUce9
Ronde Kuhtai/Brenner/Jaufen/Timmelsjoch
https://goo.gl/maps/sn3Qz64eSsqQP3nf9
 
Bedankt voor de input mannen.
Vorig jaar naar de Dolomieten zijn we via de Timmelsjoch gegaan en hebben we Umbrail/ Stelvio op de terug weg meegepakt . We rijden inderdaad in de bergen tussen de 250/300 km per dag. En naar de kaart van Oostenrijk kijkend denk ik ook dat het inderdaad beter is wat meer te verkassen. Mijn maatje wil ook graag naar Berchtesgaden dus ik denk dat we een soort rondje moeten maken want ik had gelezen dat omgeving Millstatter see ook super is voor dagtrips.
Andere ideeën altijd welkom ...
 
Passen in Oostenrijk zijn idd bijna allemaal betalen. Staat tegenover dat de benzine weer goedkoop is.
Let ook op vwb verkeersovertredingen, er wordt vaak gecontroleerd.
Ik heb een aantal keren getoerd vanuit hotel schöne aussicht in St Johan in Tirol.

https://www.schoene-aussicht.com/de/hotel-gasthof/ueber-uns/
Ligt op een berg met mooi terras en redelijk centraal.

Edit: zie nu dat je een camping zoekt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de input mannen.
Vorig jaar naar de Dolomieten zijn we via de Timmelsjoch gegaan en hebben we Umbrail/ Stelvio op de terug weg meegepakt . We rijden inderdaad in de bergen tussen de 250/300 km per dag. En naar de kaart van Oostenrijk kijkend denk ik ook dat het inderdaad beter is wat meer te verkassen. Mijn maatje wil ook graag naar Berchtesgaden dus ik denk dat we een soort rondje moeten maken want ik had gelezen dat omgeving Millstatter see ook super is voor dagtrips.
Andere ideeën altijd welkom ...

Ik heb zelf inderdaad een keer een paar dagen aan de Millstattersee gestaan. Prima campings daar, alleen kan in het hoogseizoen wel flink druk zijn. Je kan in die omgeving wel een paar leuke dagtochten maken, en ook Slovenië is goed te doen voor een dagje (bv Vrsic en Mangart).

Berchtesgaden is ook mooi, Rossfeld strasse, en er zijn nog wel wat meer leuke bergwegen in de omgeving. Ken ze niet meer allemaal uit mijn hoofd helaas. En natuurlijk ook een historische plek, Kehlsteinhaus is ook mooi om te bezoeken (als het weer goed is).
 
Terug
Bovenaan Onderaan