Op Belgische motor in Nederland rijden?

Superfly

Die hard MF'er
10 mrt 2003
535
8
Stel nu ik koop een Belgische motor en ik zet die op naam van mijn vriendin die in Belgie woont. En ook de verzekering zet ik op haar naam.

Mag dit eigenlijk? Dat is toch een perfecte manier om de BPM te ontlopen? En als dat dan niet mag betekend dat eigenlijk ook dat ik niet op de R6 van mijn vriendin hier in Nederland een toertje mag doen '(
 
Als je vriendin ook een rijbewijs heeft is het misschien niet zo'n groot probleem.
Maar zijn de verzekeringen in België niet een stuk duurder?
 
In België bestaat er een wet dat een Belg niet zomaar met een buitelands voertuig mag rondrijden, wegens ontduiking van de wegenbelastingen.

Kan je best even nagaan of Nederland ook al zo een wetje heeft.
 
In België bestaat er een wet dat een Belg niet zomaar met een buitelands voertuig mag rondrijden, wegens ontduiking van de wegenbelastingen.

Kan je best even nagaan of Nederland ook al zo een wetje heeft.

Als ik me niet vergis, ging dit over wagens met Luxemburgse kentekens, de kerel die mijn VF kocht is al 8 jaar Duitser, maar zijn motor staat altijd op zijn vaders naam, een Belg, om keuring, dure verzekering en taksen te ontlopen.
 
Het is een Nederlandse onderdaan niet toegestaan een buitenlands voertuig te besturen. Behalve als je voor je belgische werkgever in een bedrijfswagen rijdt.

exacte regels zijn vast ergens te vinden!

zo zijn er uitzonderingen voor auto's die onder het "verhuisgoed" vallen als je van belgie in nederland komt wonen.
 
Het is een Nederlandse onderdaan niet toegestaan een buitenlands voertuig te besturen. Behalve als je voor je belgische werkgever in een bedrijfswagen rijdt.

Sterker nog het is als inwoner van nederland niet toegestaan om in nederland een voertuig te besturen die in het buitenland geregistreert is.
(dus ook een belg die in nederland woont mag het niet)


Tenzij de auto van een buitenlandse werkgever is en alleen voor woonwerkverkeer word gebruikt.
 
Als ik me niet vergis, ging dit over wagens met Luxemburgse kentekens

Deze belgische wet geld voor alle ingeschrevene in belgië die een voertuig met buitenlands kentekens bestuurd. (de wet opzich heeft wel nog enkele bijkomende bepalingen, ook ivm tijdsduur).

Maar men moet bij een controle al met een overijverige flik te maken hebben eer deze voldoende bewijs kan verzamelen, en dan nog eens de juiste papieren kan opmaken.

Ook bestaat er al ergens een uitspraak van een rechtbank die deze wet hekelt omdat de belgen die in het buiteland werken, en daar een bedrijfswagen krijgen, benadeelt worden door deze wet.

Blijkbaar is deze wet in nederland dus beter opgesteld.
 
het is als inwoner van nederland niet toegestaan om in nederland een voertuig te besturen die in het buitenland geregistreert is.

Dus als jouw rijke Belgische oom met zijn Ferrari Testarossa een dagje
bij jou op bezoek komt in Nederland dan mag jij geen stukje rijden in zijn auto?
Geloof ik helemaal niets van.
 
Dus als jouw rijke Belgische oom met zijn Ferrari Testarossa een dagje
bij jou op bezoek komt in Nederland dan mag jij geen stukje rijden in zijn auto?
Geloof ik helemaal niets van.

Er zal hoogstwaarschijnlijk in de nederlandse wet een artikel zijn opgenomen dat dit soort zaken regelt
(in belgie is er zover ik me meen te herinneren een maximum van 48uur)

Om over jouw specifiek geval te kunnen oordelen moet je even de nederlandse wet nalezen.
 
Dus het komt erop neer dat het niet mag, maar dat de pakkans enorm klein is? Want die agent die me aanhoudt weet toch niet of ik er zomaar een toertje mee maak of dat ik er constant mee rijd?

Zit je wel nog met het probleem van de verzekering?
 
Als nederlands ingezetene zul je een nederlands rijbewijs hebben. Als je wordt gecontroleerd op een belgische motor met een nederlands rijbewijs en in nedrland woonachtig, zit je fout. De nederlandse politieagent hoeft alleen maar de douane er bij te roepen, die dit overneemt. De politieagent hoeft alleen maar een proces-verbaal te maken dat hij jou heeft zien rijden.
Je moet van goede huize komen om met een goede smoes weg te komen.
Je schuld hoeft niet bewezen te worden, je moet je onschuld bewijzen. Omgekeerde bewijslast.
 
zoals altijd is de pakkans klein (net zoals bij opvoeren 25kw enzo), maar je zal maar een ongeval krijgen. Dan gaan de poppen aan het dansen.
 
Hier vind je het antwoord.

Waar het op neer komt is dat je voor de politie hier in Nederland geen overtreding begaat, zij zullen dus niets ondernemen als je wordt aangehouden, enkel de fiscus moet je voor uitkijken. Hoe zij er achter komen? Misschien door praatgraage buren.
Maar zelfs voor de fiscus is er een soort van gedoogbeleid als je het voertuig bestuurt in bijzijn van de Belgische kentekenhouder.
 
Er is echter wel een legale manier om in NL met Duitse platen rond te rijden. Een gat in de wetgeving zullen we maar zeggen.


*D
 
Bedankt voor de reacties.

Hoe werkt die manier dan om met een duitse auto hier rond te tuffen?
 
Euh als Nederlander met een Belgisch ingeschreven motor rondrijden in Nederland en je tevens mert je Belgisch voertuig omnium laten verzekeren in Nederland? Lijkt het wat?

K vraag mij trouwens al een tijd af of het niet gaat als Belg je motor niet omnium te laten verzekeren in Nederland?
T zal maar zijn als er iets gebeurt zeker?
 
Euh als Nederlander met een Belgisch ingeschreven motor rondrijden in Nederland en je tevens mert je Belgisch voertuig omnium laten verzekeren in Nederland? Lijkt het wat?

K vraag mij trouwens al een tijd af of het niet gaat als Belg je motor niet omnium te laten verzekeren in Nederland?
T zal maar zijn als er iets gebeurt zeker?

Kan niet, om een verzekering te krijgen in een land te krijgen moet je voertuig in datzelfde land ingeschreven zijn.
Dus ofwel betaal je de Nederlandse BPM en laat je je motor daar inschrijven en verzekeren (moet je er ook wonen geloof ik)
Ofwel leer je leven met de hoge verzekeringspremies en het risico dat een ongelukje je veel geld kan kosten.
 
Dus als jouw rijke Belgische oom met zijn Ferrari Testarossa een dagje
bij jou op bezoek komt in Nederland dan mag jij geen stukje rijden in zijn auto?
Geloof ik helemaal niets van.

Hier zat ik gister dus mee...
Kennis van me kwam langs met een Audi S5 van de duitse zaak... en ik mocht ff een testritje maken... Maar ben ik dan verzekerd?!? ik kan het niet vinden op internet, het lijkt me wel maar ja, wie ben ik.
Weet iemand waar ik dat na kan vragen, bij de duitse verzekeraar van de auto of hier in Nederland ergens??
 
Jij als NL kan in B geen motor inschrijven. Je B vriendin die in B haar hoofdverblijfplaats heeft kan een in B gekochte en gehomologeerde motor wel in B inschrijven, zelfs al heeft ze geen rijbewijs. Jij als NL mag daar wel degelijk op rijden mits zij toestemming geeft uiteraard, in B en in NL zelfs in Mongolie. Wat verzekeren betreft, als je vriendin de verzekering neemt op haar naam moet ze JOU wel als hoofdbestuurder zetten. Trouwens je kan ook een NL verzekering nemen: vrijheid van verzekeraar in gans de europese unie, weetjewel? Je kan zelfs een duitse of griekse verzekering nemen mocht je daar zin in hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan