Op de bonnefooi naar Slovenie 30 juni tot uiterlijk 14 juli

s-tobe

Rookie
4 jun 2023
2
0
Ieder jaar plan ik één trip op de motor, als solo reiziger. Vorig jaar was het Tjechie, Polen, Slowakije, en stukje Oostenrijk en weer terug. Dit jaar bleef Slovenie in gedachten hangen. Ik wil daar naar toe en vanuit een of twee centraal gelegen punten het land verkennen. Kamperen is er onderdeel van. Uitstapje naar Kroatie wellicht.

Zijn er forum leden die daar rondgereden hebben en fijne plekken hebben gevonden om te rijden, (op de camping) te overnachten (zwembad zou super zijn) en/of te bezoeken. Ervaring met de bevolking en rijgedrag misschien?

Wie weet zijn er mensen die ook die kant op gaan en een gedeelte van de rit (onderweg of daar) gemeenschappelijk willen rijden?

groet
Stefan
 
Ik zou als eerste een plekje in de omgeving van Bled of Kranjska Gora nemen, dat vind ik het mooiste deel van Slovenië. Camping Sobec in Lesce is oké, wel erg groot. Danica in Bohinjska Bistrica is wat kleiner maar ook oké. Zwembad hebben ze niet, Sobec heeft een meer, Danica een rivier. Er zijn vast meer campings, maar deze 2 ken ik. Het is wel een drukke omgeving in de zomer.

Je zit dan wel in het grensgebied Slovenië, Italië en Oostenrijk, dat kan je mooi combineren. Vrsic-pas en de Mangart mag je niet missen.

Karawanken zijn ook mooi, dat is de grensregio Oostenrijk/Slovenië. Het deel van Kroatië wat tegen de Sloveneens grens ligt vind ik persoonlijk niet zo spannend. Kustroute is wel mooi, maar wellicht net een beetje te ver weg vanuit Slovenië.
Ervaring met de bevolking en rijgedrag misschien?
Mensen zijn vriendelijk, ze rijden allemaal beschaafd en vrij rustig. Je hebt voor de hoofdwegen wel een vignet nodig, moet je online kopen. Werkt heel simpel, kost iets van 8 euro ofzo.
 
Bijna het hele land is mooi, je kan bijna niet verkeerd gaan. Verwacht een perfecte combinatie tussen Zweden en de alpen: Hoge bergen en veel bos, en de wegen zijn heel bochtig. Het meer van Bohinj is een mooie uitvalsbasis omdat je dan alles kan doen.

Je zal vast wel de Vršič pas langs de triglav en het Soča dal met Bovec naar het zuiden op je lijstje hebben staan, maar vergeet vooral in het uiterste noordwesten de 902 richting de mangert niet. Dit is tol en een heen en weer, maar het uitzicht en de omgeving is het meer dan waard!
 
Ervaring met bevolking en rijgedrag valt niet veel over te melden.
Gewoon, normaal, niets bijzonders. Vriendelijke mensen en bestuurders zoals je overal een variëteit tegenkomt.
 
Yup, hier 2 keer.. overweeg derde keer.. Camping Spik is een aanrader, en de hoogste aan de andere kant van de pas, Trenta, ook.
Leuk land, de Noordwesthoek is idioot mooi, de bergmarmotten lekker. Goede wijn maar.. ze hebben slechts 2 soorten bier (helemaal geen import?) en het is beide niet 'zo'. ga bij twijfel voor de Lasko.
 
Vergeet het hoekje van Smartno, Dobrovo met de grens van Italië niet als je van wijn of Toscane houdt, hier liggen veel wijnhellingen die veel doen denken aan Toscane......
Onze ervaring met de auto was dat kleine(re) provinciale doorgaande wegen zoals de 606 bij de grens van italie soms opeens gestremd kunnen zijn of heel slechte kwaliteit asfalt kunnen hebben.
Verder een heel mooi schoon land, je vind niet veel afval aan de kant van de wegen etc.
 
Er was aan de zuidkant een kleine, hele relaxte camping waar de eigenaresse pizza voor je kon scoren.. hmm Ik kan niet op kaart vinden/herkennen.. Was zuidoostkant in herinnering.
De kunst is de leuke campings vinden en voorkomen dat je op een geplaveide camper/gezins/ stomme/dure camping komt te staan..
Staan er in mijn Slovenié reisverlsagen geen campingtips? Hmm..
 
Dank jullie wel voor de reacties , ik ga ze stuk voor stuk even uitzoeken!
groet
Stefan
 
Terug
Bovenaan Onderaan