op de gekste plaatsen kom je ze soms tegen…

fnrocket1969

Rookie
28 okt 2012
15
0
vandaag telefoontje gekregen van een bedrijf dat trekhaken en uitlaten ontwerpt voor de moderne transport- en autoindustrie… of ik interesse had in een oude honda, helaas zonder papieren, wel met sleutel, mocht weg voor paar honderd euro… blijkt het een oude honda 750 four te zijn, die men ooit (20 jaar geleden) heeft aangekocht om te kijken of er een trekhaak voor motoren ontworpen kon worden… nooit gelukt (die metalen plaat zit als een soort kader rond de motor… en al die tijd heeft die motor daar gewoon jaren en jaren in opslag gestaan… maar blok zit nog netjes los, leuk compressie… en weer een fourtje rijker… maar wat er nu mee gedaan? ) … enige tips?
full
 
Leuk ding!

Das wel een lange stilstand. Ik zou ff de kop lichten en es een blik in de cilinders werpen, der zal vast een klep open gestaan hebben. Verder zul je alle olien moeten vervangen, banden, accu, luchtfilter etc etc. Misschien is het ook geen slecht idee om alle keerringen te vervangen, inc die van de vork. balhoodflagers ff checken ook. Ohjah, en kijk es in de tank. Carbs reiningen ook wel een goed idee.

Heb je iig wat te doen deze winter :+
 
Ketting en tandwielen controleren, een vetje geven of indien nodig vervangen
banden op druk brengen, controleren en indien nodig vervangen
remblokken vervangen,
remmerij controleren op druk en eventueel remleidingen vervangen voor Goodridge oid,
tank legen en schoonmaken,
carbs ultrasoon (laten) reinigen,
aanzuigrubbers controleren en eventueel vervangen (waarschijnlijk verdroogd)
olie verversen,
oliefilter vervangen,
luchtfilter vervangen,
accu vervangen,
zekeringen vervangen indien nodig,
gas- en koppelingskabel vervangen indien nodig
vers loopsap in de tank gieten,
sleutel omdraaien en starten

en als ie loopt ff een filmpje posten *O* *O* *O* *O*

na 100km ff nog een keer olie en oliefilter verversen ivm oude olieresten want je wilt wel echt vers beginnen he... ;)

En als je van de winter een leuk project wil hebben helemaal uit elkaar trekken en weer opbouwen of verbouwen :Y

Ben benieuwd :Y
 
Laatst bewerkt:
Zo hé dat is een geweldige vondst! Wat is de kilometerstand??
 
Laatst bewerkt:
Papieren kun je vergeten. Heb zelf al recent een ellenlange weg bij de RDW achter de rug inclusief achterdeurtjes. Is helemaal dichtgetimmerd sinds een paar jaar. Zonder de oorspronkelijke papieren kun je het in Nederland absoluut vergeten.
Een vriend van me probeert hetzelfde met een andere motor in Belgie, hetzelfde verhaal met als leuke bijkomstigheid dat je daar ook een gelijkvormigheidsattest nodig hebt. Daarvoor moet je met de 100% originele, lopende motor naar de importeur aldaar. Ben je hem tevens een dag kwijt.
Waarschijnlijk lukt het nog in landen waar de burocratie nog niet zover gevorderd is maar dan zit je al een pak verder naar het zuiden/oosten.
 
+1

Als de motor ooit al van een kenteken uit de EU is voorzien, dan zul je deze moeten pogen te achterhalen in het land van (1e) inschrijving..
Dan een uitvoerdocument regelen, naar het RDW en dan officieel invoeren (uiteraard indien het geen nederlandse motor is).
Pas dan kan en zal het RDW je een nieuw (of historisch indien gewenst) nederlands kenteken verschaffen.

Als de motor ooit wel van een kenteken is voorzien, maar uit een niet-EU land komt heb je geluk:
het frame-/motornummer wordt bij Interpol gecheckt op 'gestolen' of 'EU-kenteken' en krijgt, als alles klopt, gewoon een nieuw kenteken.
 
klopt niet helemaal. voor mijn CB900 bol d'or was een mailtje naar honda met framenr en typegoedkeuring genoeg om een gelijkvormigheidsattest te krijgen (certificate of conformity)
 
klopt niet helemaal. voor mijn CB900 bol d'or was een mailtje naar honda met framenr en typegoedkeuring genoeg om een gelijkvormigheidsattest te krijgen (certificate of conformity)

Klopt vwb Nederland, is ook bij Yamaha NL gelukt, kostte wel 150 euronen. Maar als je bijvoorbeeld naar de Belgische Yamaha invoerder gaat heb je toch echt pech ...


Als de motor ooit wel van een kenteken is voorzien, maar uit een niet-EU land komt heb je geluk:
het frame-/motornummer wordt bij Interpol gecheckt op 'gestolen' of 'EU-kenteken' en krijgt, als alles klopt, gewoon een nieuw kenteken.

En invoerrechten en btw aftikken aub ....
 
Meh, ging bij mij anders best met de CB77, ook niks geen papieren erbij, en het is maar de vraag of hij ooit op kenteken heeft gestaan.

Gewoon het verhaal erbij hoe ik, en de vorige eigenaar aan de motor zijn gekomen, zelfs zoveel mogenlijk onderzoek gedaan naar het bouwjaar van het ding. (frame nummers van bekende motoren vergelijken, en die van mij zat ergens tussenin, dus moest het 1966 zijn)

Heel verhaal, 2 A4'tjes vol, en succes.

Was totaal geen probleem.

Volgens mij checken ze alleen het frame nr. en als dat niet als gejat opgegeven staat (dat was/is dus het risico van een motor kopen zonder kenteken of papieren) krijg je gewoon een kenteken. Ik kreeg toen juist te horen dat ze veel makkelijker zijn geworden met op kenteken zetten.
 
Mijn WLA kwam uit rusland, heeft na WO2 waarschijnlijk als trekker dienst gedaan totdat hij kapot liep en in een donker schuurtje gefl*kkerd werd..
Ouwe H-D's hebben geen framenummer overigens.
Zoals al gemeld: als jij kunt aantonen hoe je aan de motor komt en waar deze vandaan komt, is er meestal niets aan de hand..
 
papieren blijken dus geen probleem te zijn… kan je gewoon via belgische federatie van oldtimers nieuwe papieren aanvragen… ondertussen is de grote kuis begonnen… en moet gezegd… er komt toch weer wat moois onder die 20 jaar vuil en stof vandaan… zie ook de voor en nafoto's van de lamsoren )/Users/frans/Desktop/ restauratie/DSC02084.JPG
/Users/frans/Desktop/ restauratie/DSC02086.JPG
/Users/frans/Desktop/ restauratie/DSC02088.JPG
/Users/frans/Desktop/ restauratie/DSC02109.JPG
full
 
~
papieren blijken dus geen probleem te zijn… kan je gewoon via belgische federatie van oldtimers nieuwe papieren aanvragen… ondertussen is de grote kuis begonnen… en moet gezegd… er komt toch weer wat moois onder die 20 jaar vuil en stof vandaan… zie ook de voor en nafoto's van de lamporen
 
en nu de voorfoto… weet iemand een handige manier om hier een aantal foto's achter elkaar te uploaden? lukt me helaas niet
full
 
nou, als iemand een frame weet met belgische papieren… graag (of nl mocht er later interesse uit nl voor de machine ;)
full
 
papieren blijken dus geen probleem te zijn… kan je gewoon via belgische federatie van oldtimers nieuwe papieren aanvragen… ondertussen is de grote kuis begonnen… en moet gezegd… er komt toch weer wat moois onder die 20 jaar vuil en stof vandaan… zie ook de voor en nafoto's van de lamsoren )/Users/frans/Desktop/ restauratie/DSC02084.JPG
/Users/frans/Desktop/ restauratie/DSC02086.JPG
/Users/frans/Desktop/ restauratie/DSC02088.JPG
/Users/frans/Desktop/ restauratie/DSC02109.JPG[afbeelding]
boutje zit op zijn kop
 
Terug
Bovenaan Onderaan