op de motor naar Italië

Rommel

MF'er
23 apr 2004
99
0
Hoorn
Heren en dames,

Ik ga deze week met de motor richting Italië, Alleen!!
Ik heb niets geboekt, Daar aangekomen heb ik wel een slaapplaats.

Wie heeft er nog zinnige tips voor me???????
Alles is welkom!
 
Tips waarover? Een slaapplaats heb je blijkbaar al, wat wil je weten. Snelle routes? Mooie routes? Wat voor bagage moet ik meenemen? Hoe hard mag je rijden op de snelweg?
 
ervaringen e.d. hoe in de bergen te rijden, heb wel es gehoord dat ie olie gaat slurpen enzo. moet een motorfiets in Oostenrijk ook een autobahnvignet hebben?????? al van dat soort dingetjes ssnappie!?

Gr Rommel
 
Heb het voor een paar weken terug gedaan.
Weekje naar Rome / Napels geweest
Ik zou cker wat slaap pakken als je de grotere steden in gaat met de motor.
Sowieso goed slaap pakken en niet helemaal gefocust zijn op kilometers maken...
Voor de rest neem niet te veel mee. Less is better ;)
 
ervaringen e.d. hoe in de bergen te rijden, heb wel es gehoord dat ie olie gaat slurpen enzo. moet een motorfiets in Oostenrijk ook een autobahnvignet hebben?????? al van dat soort dingetjes ssnappie!?

Gr Rommel
:Y
 
Dit vignet kun je in Nederland kopen bij de ANWB en in Oostenrijk aan de grens en bij sigarenwinkels en tankstations.
Ook bij een aantal benzinestations langs de Duitse Autobahn richting Oostenrijk zijn vignetten te koop.

- Weekvignet (10 achtereenvolgende dagen)
Motor: € 4,30
 
Ja indd, ben v plan er 2 of 3 dagen over te doen, Haast heb ik niet en ik heb toch niets gepland. Ik ga er lekker rustig van genieten het enige wat ik ga meenemen gaat in een tanktas en een rugzak meer niet!
 
Kaarten, reisgidsen, taalgidsjes, notitieboekje, pennen en dergelijke zijn handig om mee te nemen.
Wat gereedschap betreft: als je een inbussleutel, een bougiesleutel, een sleuteltje 10/11, een sleutel 12/13, een kruiskopschroevendraaier, een gewone schroevedraaier, ijzerdraad, een flinke hoeveelheid ductape en een combinatietang bij je hebt kom je een heel eind. Als je nooit sleutelt, neem een taalgids waar wat technische termen voor motoren in staan. (kan makkelijk zijn als je je bij een garage verstaanbaar probeert te maken ;) )

Gebruik een compressiezakje (te koop in buitensportwinkels: je kunt spullen erin proppen, en dan aansnoeren tot een zo klein mogelijk volume) voor de slaapzak; ook voor de tent kun je die gebruiken.

Paspoort, rijbewijs, groene kaart, credit-card, kaartje van je ziektekostenverzekering, kaartje van de ANWB, en geld mee in je portomonnee, en je kunt gaan :Y
 
Ben in juni in Italie geweest (Toscane) Erheen gereden via de Franse Alpen en vervolgens bloemenriviera. Vanaf Straatsburg over de provinciale wegen gereden, het was alleen maar genieten. Olieverbruik heb ik niks van gemerkt. De terugweg hebben we wel over de snelweg gereden, dan heb je zowel voor Zwitserland als Oostenrijk een vignet nodig. Voor Zwitserland kost dit ongeveer 30 euro en is een jaar geldig.

Kijk goed uit op de Italiaanse snelwegen, ze rijden daar wel wat harder dan wij in Nederland gewend zijn. Indien je zuidelijker in Italie komt, of in minder toeristische streken, spreken de mensen daar slechts beperkt engels, frans of duits. Een simpel woordenboekje van de ANWB (5 euro geloof ik) is dan wel erg handig als je de taal niet spreekt

suc6, goede reis en prettige vakantie
 
Helemaal goed! wat betreft het slapen, dat doe ik alleen in pensions of hotels.
Maar thanx voor alle tips! hier kan ik zeker wel iets mee.

Heb 1 probleempje, over 2000km moet mn brommertje (yamaha r6) voor n beurt,
is het een probleem als ik bv 1000 km meer rij? en m dan pas wegbreng? of moet ik andere maatregelen nemen??? Ik denk dan aan de olie ofzo.

Het is een r6 van 99 met nu bijna 28.000 op de teller.
 
Als je er zelf netjes mee bent geweest en optijd beurtjes hebt gegeven zou ik me daar niet druk om maken. Loop de motor wel even na voor vertrek.
Denk aan ketting en olie ;)
Neem cker ook een litertje extra olie mee...
 
Denk ik nu aan...
Neem voor de ckerheid ook ff een slangetje mee
Mocht je ooit een x zonder benzine komen te staan dan kun je
altijd een mede motorrijder vragen om een beetje benzine over te hevelen :)

Heb trouwens altijd standaart een slangetje mee op de motor
 
ervaringen e.d. hoe in de bergen te rijden, heb wel es gehoord dat ie olie gaat slurpen enzo. moet een motorfiets in Oostenrijk ook een autobahnvignet hebben?????? al van dat soort dingetjes ssnappie!?

Gr Rommel

zorg dat je de sella ronde doet in de dolomieten :Y
 
is dat een coole route????

Heb m 3 weken geleden gedaan, zijn een aantal passen rondom het sella massief, zodat je als het ware een hele ronde om dat massief heen rijdt, echt heel mooi.

Maar uberhaupt zijn de dolomieten erg mooi, wij hadden ook niks geboekt, gewoon rijden en als je geen zin meer hebt of je denkt hier is t mooi, gewoon hotelletje zoeken, zijn er zat. *D
 
Ben vorig jaar en dit jaar naar Italie geweest met de motor.

Vorig jaar heen op de trein en terug rijden. Dit jaar zowel heen als terug gereden. Vorig jaar heel stuk langs de kust gereden, heel veel in Toscane gereden, Rome geweest en via de oostkust naar boven.

Dit jaar via niet-vignet-verplichtige wegen in Oostenrijk naar de Stelvio pas gereden. Deze wegen zijn goed te doen en je rijdt zo italie binnen. Wederom Toscane gereden (Siena en omgeving) en via de Dolomieten weer terug gereden. Vooral Timmelsjoch/Passo del Rombo een erg mooie pas.

Ben dus allebei de jaren via Duitsland gereden en niet via Frankrijk. Waar je in Duitsland goed op moet passen is de snelheid van het overige verkeer. Als jij denkt dat je hard rijdt met 160 km/h of 180 km/h, zijn er gerust overige verkeersdeelnemers die 200+ rijden ;)

Tip 1: rijd op de snelweg niet te hard. Wordt je toch alleen maar meer moe van, dus je stopt eerder. Dat schiet niet op, zeker niet op een R6.
Wij reden afgelopen jaar 140/150 constant.

Tip 2: Heb je een vervangende uitlaat? Schroef je dB-killer er voor de zekerheid ff in! Heb zelf een Devil SB2, met een killer nog steeds redelijk wat herrie. Schakel in dorpen ff wat sneller op en jaag hem niet in de toeren. Politie staat nog wel eens langs de weg in Italië/Oostenrijk.

Have fun!
 
Neem een lijstje mee van motordealers, voor in geval van nood. Of laat een lijstje achter bij thuisblijvers die je evt. kunt bellen.

Reken op extreme hitte of extreme regenval. Heb beiden meegemaakt in Italie.
 
Ik ben net een weekje goed en wel terug uit de Dolomieten.

Voor de heen of terug reis NIET de Brennerpas nemen, deze is verschrikkelijk saai.

Er loopt een weg redelijk paralel aan de Brenner, die is vele malen leuker en de snelheid is prima. Wanneer je deze bijvoorbeeld op de terugreis zou nemen, zorg dan dat je de Jaufenpas en de Timmelsjoch op de route hebt; adembenemend mooi qua uitzicht maar ook zeker qua rijden; het asfalt van deze Oostenrijkse passen is gemiddeld een stuk beter als de Dolomieten zelf.

Have fun.
 
Terug
Bovenaan Onderaan