Op de motor naar Tsjechië

Feef

MF'er
17 aug 2006
94
0
Velserbroek
Is iemand wel eens op de motor naar Tsjechië geweest? Zoja:

- In welke maand (hoe was het weer?);
- Hoe was de ervaring?;
- Waar verbleef je? (soort accomodatie);
- Hoe zijn de wegen?
- Welk gebied ben je geweest?
 
Is iemand wel eens op de motor naar Tsjechië geweest? Zoja:

- In welke maand (hoe was het weer?);
- Hoe was de ervaring?;
- Waar verbleef je? (soort accomodatie);
- Hoe zijn de wegen?
- Welk gebied ben je geweest?
- Juli/Augustus meen ik..het is een landklimaat, dat kan nogal omslaan af en toe.
- Tja, alles is binnendoor daar, snelwegen hebben ze bijna niet :]
- Pensionnetjes op de bonnevooi
- Wegen kunnen ermee door, af en toe een 'puthole'.
- Van Chomutov naar Plzen naar Praag naar de noordelijke heuvels (en Polen).
 
full
 
Ik ben er een aantal jaren geleden eens geweest in de zomer. Ik ga er persoonlijk nooit meer op de motor heen, later nog wel eens met de auto geweest.
Echt veilig voelde ik me daar niet op de motor, overal waren werkzaamheden met nogal wat slecht wegdek.
Ook de overige weggebruikers houden niet echt rekening met motoren.
Ik ben in Noord en zuid Bohemen geweest, Vanaf Pilzen de grens over tot aan Praag, en later richting Oostenrijk omgeving Lipno meer etc.
Verder wel een leuk land, erg gastvrije mensen en heel veel mooie vrouwen. ;)
Oh nog één tip, als je daar Duits gaat praten, zeg er direct bij dat je geen Duitser bent. :+

Edit; je vragen nog beantwoorden; bloedheet in Juli/Augustus, twee keer een particulier huis gehuurd lekker midden in de natuur.
 
vorig jaar juli in het reuzengebergte geweest
wij hebben er een huisje gehuurd omgeving Trutnov
de wegen zijn er wel goed
zorg dat je alle papieren goed voor elkaar hebt :Y
het weer was er matig
ga niet via cottbus(duitsland) naar Wroclaw(polen) kost je je banden en je rug :N
 
Ben net terug van 3 weken Tsjechië!

Wij hebben de laatste week erg slecht weer gehad, maar dat gold eigenlijk voor heel Europa.
Normaliter heb je in Juli/Augustus prima weer.

De wegen vielen me niks tegen, de hoofdwegen en de meeste B-wegen zijn in prima staat. Sommige dorpen zijn wel vrij slecht, maar er wordt in hoog tempo aan de weg gewerkt en opgeknapt.

Met rijden heb ik weinig moeite gehad, de Tsjechen houden zich erg stipt aan de snelheden en rijden relatief netjes.
In de steden wordt wel wat doorgedouwd, maar in het algemeen gaat het prima!

Oftewel, zeker een aanrader dat land! ;)
 
Ha !
Weet je waarom ze plots zo netjes rijden ???????

Er is een nieuw puntensysteem voor het rijbewijs ingegaan.
(heb je wel met licht aan gereden???!!!! = verplicht!)
rij je iets te hard dan zijn de boetes momenteel enorm en het kost punten.
met 12 punten (heb je zo bij elkaar !!) ben je je rijbewijs kwijt.
(een tsjech dan hè !)
vorig jaar zaten ze nog aan je bumper gekleefd en reden ze 70 waar het 50 is.
Ja, ze zijn heel braaf nu momenteel.
was een verademing.
Ik zat in Moravië....T*ing, wat een water is daar gevallen.
:]
oja....ga nooit naar de eurocamping in Bojkovice.
Is de aanduiding niet meer waard en echt geen goede camping.
 
Meerdere keren

- In welke maand (hoe was het weer?);
Juli/Augustus kan erg mooi maar ook regenachtig zijn. Ze zeggen dan Juli de regenmaand is daarzo

- Hoe was de ervaring?;
Nog steeds positief: lekker uit eten voor weinig en leuke stadjes en kastelen en vriendelijke mensen.

- Waar verbleef je? (soort accomodatie);
In een tentje op het vliegveld (met m'n vliegcluppie)

- Hoe zijn de wegen?
Hoofdwegen zijn tegenwoordig erg goed en ook de meeste secundaire wegen.

- Welk gebied ben je geweest?
Noordelijk en oostelijk deel: omgeving Jicin (mooi), Usti Nad Orlici (minder) en Jaromer (armoedig gebied). Maar ik heb ook wel uitstapjes naar het zuiden en Praag ed. gemaakt.

Vanuit Nederland ging ik via de secundaire wegen (oa. de B243 handelsweg) door de Harz via Halle bij Dresden de grens over en dan door het noordelijke gebergte. Fantastische rit en met 100+ op de teller en dus net zo snel als over de snelwegen *O* maar veel leuker.
 
De meeste zijn wel positief dus?! Wij hadden eerst het plan om dit jaar in september te gaan, maar wachten toch even tot volgend jaar. Dan lekker twee weken weg, de B-wegen pakken richting Tsjechië. Ben erg benieuwd!

Nog meer reacties, aanraders en afraders zijn zeker welkom!
 
Ha !
Weet je waarom ze plots zo netjes rijden ???????

Er is een nieuw puntensysteem voor het rijbewijs ingegaan.
(heb je wel met licht aan gereden???!!!! = verplicht!)
rij je iets te hard dan zijn de boetes momenteel enorm en het kost punten.
met 12 punten (heb je zo bij elkaar !!) ben je je rijbewijs kwijt.
(een tsjech dan hè !)
vorig jaar zaten ze nog aan je bumper gekleefd en reden ze 70 waar het 50 is.
Ja, ze zijn heel braaf nu momenteel.
was een verademing.
Ik zat in Moravië....T*ing, wat een water is daar gevallen.
:]
oja....ga nooit naar de eurocamping in Bojkovice.
Is de aanduiding niet meer waard en echt geen goede camping.

Dat puntenrijbewijs heb ik ook gehoord, maar ik heb op 3000km welgeteld 1 controle gezien.
Die snelheidscontrole stond 100m na een algehele controle, dus als je na het zien van 6 politieauto's toch nog hard doorrijd zou je een boete kunnen krijgen... :?
Niet iets om je echt zorgen over te maken als je het mij vraagt!

En dat met licht rijden doe ik altijd, en was bovendien al verplicht voor motorrijders, alleen sinds kort ook voor automobilisten (het hele jaar)
 
Is vorig jaar ook een topic over geweest.

Ben in de zomer van 2002 (met het koekblik) geweest. Reuzengebergte, 20 km onder de Poolse grens. Prijzen waren laag, b.v. uit eten. Maar verwacht géén superdeluxe restaurants, want die zijn er niet. Mee veredelde kantines. Wij zaten in een bungalowpark, groot huis, met terras. In het hele park waren nauwelijks (=géén) voorzieningen. Natuurschoon maakte veel goed: slangen (!!), waanzinnig mooie vlinders, etc. etc.
Er is daar een bergtop ('s winter ski gebied), de Sniezka van 1603m, precies op de grens van Tsjechië en Polen. Wij hadden daar wat gedronken en moesten dus het dubbele afrekenen van de locals. Natuurlijk een rel geschopt, waarna er plotseling een "foutje" bleek te zijn gemaakt. Opletten dus!!

Ook in het verkeer oppassen: 's avonds (± 23.00u, donker) vanuit een plaatsje naar ons park ben ik tegen een loslopende hond gereden. Die moest zichzelf uitlaten. Voor het beest gelukkig goed afgelopen. Maar op een motor kan dat heel anders uitpakken |( Mooie B-wegen - denk je. Er kan dan opeens een flink gat in zitten. Dus goed opletten en anticiperen. Zelf zou ik nog wel eens naar terug willen v.w. natuurschoon (het allermooiste vond ik de dichtheid van de bossen, niet van die aangeharkte parken als hier), maar mijn vrouw krijg ik er met geen 10 stokken meer heen, wegens het ontbreken van allerlei voorzieningen, terrasjes, zwembaden, leuke winkels, etc. Kan ook wel aan de streek hebben gelegen waar wij zaten, want alle supergrote fabrieken waren leeg en verlaten. Geen idee waar de mensen in die streek van leven.

Oh ja, Praag (wereldstad) is een must *O* En dan gewoon te voet. Prachtig!! *O*
 
Ben er 2 jaar geleden geweest (koekblik). Vond het een heeeel erg mooi land, wegen zijn prima (zaten toen pas bij EU dus flink aan het opknappen geweest). We zaten in een particulier vakantiehuisje voor 6 personen, en we waren met z'n 2en! Wij zaten 40 km onder Praag en hebben vooral het westen gezien.
Praag is inderdaad een hele mooie stad, goede metro en het eten zeker niet te duur. Ik had toen boodschappen voor 1,5 week voor 15 euro ongeveer.
Persoonlijk vind ik de Tsjechen af en toe gevaarlijk rijden, vooral op bergwegen, op de raarste momenten inhalen enzo... Maar heb je waarschijnlijk minder last van op de motor!
Volgend jaar ga ik weer (toch weer met koekblik), waarschijnlijk 3 weken eind augustus, en meteen de gp meepikken daar!
 
Ik ben net twee dagen terug uit Tsjechie, dit is zeker een aanrader.
Je moet alleen wel de juiste streek uitzoeken en de leuke plekken opzoeken.
De wegen zijn wisslend van kwaliteit, maar ze zijn er druk mee bezig.
Je kan beter geen lokale routes nemen, dan weet je nooit wat je tegen komt aan asfalt. De doorgaande wegen zijn over het algemeen goed.

ik heb een rondrit via vrij uit geboekt en op een hotel na, was dit prima in orde!
Praag is een hele mooie stad en ook valt er in andere steden van alles te zien.
Echt open en vriendelijk vond ik de bevolking niet, ze interesseren zich niet echt in de tourist.

Je moet alleen wel zorgen dat je motor in orde is als je duitsland weer in wil, ik heb namelijk problemen gehad om duitsland in te komen vanuit tsjechie, ivbm uitlaat.
Eten en drinken en benzine zijn daar lekker goedkoop.
 
Ha !
Weet je waarom ze plots zo netjes rijden ???????

Er is een nieuw puntensysteem voor het rijbewijs ingegaan.

(heb je wel met licht aan gereden???!!!! = verplicht!)
rij je iets te hard dan zijn de boetes momenteel enorm en het kost punten.
met 12 punten (heb je zo bij elkaar !!) ben je je rijbewijs kwijt.
(een tsjech dan hè !)
vorig jaar zaten ze nog aan je bumper gekleefd en reden ze 70 waar het 50 is.
Ja, ze zijn heel braaf nu momenteel.
was een verademing.
Ik zat in Moravië....T*ing, wat een water is daar gevallen.
:]
oja....ga nooit naar de eurocamping in Bojkovice.
Is de aanduiding niet meer waard en echt geen goede camping.

Klopt, in Italie hebben ze dat nu ook!!!
Kun je merken joh! 70 waar je 70 mag en 90 waar je 90 mag :o
 
Terug
Bovenaan Onderaan