Op de motor op vakantie

Heb er reeds 1 aangeschaft lijkt erop maar dan net iets anders *D. Zonder de vertikale stuk erop. Maar overweeg ook waterdichte bagagrerollen mee te nemen. Ik ga 4 weken dus heb wel wat liters inhoud nodig.

Wat ik dus begrijp is dat een tanktas wel noodzakelijk is voor een goede verdeling van het gewicht? Is dat wel fijn rijden op een racert..??

Ik denk niet dat bij jouw een grote tanktas echt lekker rijdt. Je zit al tamelijk diep vanwege de clipons, die staan op een SP1 nou niet direct standje comfort...Anders klop je continu met je bakkes tegen die tas (been there, done that...)
Ik zou deze zeker eerst even passen (en indien mogelijk rijden!) voordat je koopt.
Sommige tanktassen (oa mijn bagster) kennen trouwens 2 hoogtes dmv een rits.

Enne...let op je ritsen. Je zult niet de eerste zijn met opengewaaide tassen. Desnoods even vastmaken met een tie-rib ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Als je bang bent voor krassen op je tank plak er dan van dat spul op om boeken te kaften. Dat doorzichtig kunststof. Als je dat op een warme dag doet als je racert ff in de zon heeft gestaan kun je dat spul heel makkelijk plooien en mooi laten aansluiten bij de vormen van je tank. je ziet er dan bijna niets van.
 
Ik had vroeger een FJR en nu een S10, altijd koffers gehad dus, maar met tanktas rij ik altijd, zowel op reis als op een tourtocht van 1 dag. Het is gewoon makkelijk om dingen letterlijk bij de hand te hebben in je tanktas.

Ik heb 1 motorreis gemaakt en dat was 18 dagen / 8500km door naar Noordkaap. In m'n tanktas had ik altijd dingen zitten zoals portefeuille, gsm, drank, fototoestel,... Dingen die je verschillende keren op een dag gebruikt.

De meeste bagage had ik toen in mijn bagagerollen zitten. Ik had 1 grote met kledij, eten,... en 1 kleine met m'n kampeerspullen (matje enzo, recht achter mij, diende meteen als rugsteun).

In m'n zijkoffers zat eigenlijk niet zoveel. In 1 had ik m'n tent steken, die zat dan meteen vol (de koffers van een FJR lijken groot maar hebben een erg onpractische vorm) en in de andere m'n benzinevuurtje en andere dingen die vuil worden.

Je hebt zelf een sportmotor dus ik zou van deze dingen aanraden Oxford Products

Qua gewichtverdeling is het handig en je kan als het moet nog een bagagerol bovenop leggen.

Mijn "Noorwegen-setup":

[img=234,176]http://tweakers.net/ext/f/79c1aeeff50e23c2900594186cbb3745/medium.jpg[/img]
 
Manlief en ik zijn een aantal keren met 2 motoren op vakantie gegaan. Naar onze mening best luxe, want we waren liftvakanties gewend en konden op de motor dus veel meer meenemen.

Bagagevorm:
2x tanktas, 2x bagagerol, 2x zijtasjes (of 1x zijtasjes + 1x koffer), tent.
Bagagerollen: kleding, luchtbedje, slaapzak.
Zijtasjes: pannenset, gasbrander, wat kookspullen (flesje olie, peper en zout, noodmaaltijd, koffiedik, dat soort dingen), eetgerei (borden, bestek, 2 cafeglazen want wijn uit plastic smaakt niet). Gesealde verzekeringspapieren etc.
Tanktas: kaart, fototoestel, leefmiddelen voor onderweg (drinken!), scherp mes, andere spullen die je onderweg nodig hebt.

Ik doe dus geen zware dingen in de tanktas, maar mijn motor trekt dan ook geen wheelie als ik niet oplet. Meeste gewicht bij mij zit voor de achteras. (Je moet ook nogal wat van plan zijn wil je meer bagage meenemen dan je zelf weegt.)
Wanneer je niet gaat kamperen, of niet zelf gaat koken, dan scheelt dat dus iig de zijtasjes. Ik rij in leer, scheelt ook weer kleding. Ik neem voor 10 dagen kleding mee, en dan nog een warmere trui. Wasserettes genoeg; in juli moet dat in een dag droog kunnen zijn.

Vastzetten bagage: nooit met een elastiek/spin. Zorg dat je goede sjorbanden hebt (lastig aan te komen). Haal die sjorbanden ook door de draaglus van de bagagerol (of sporttas), dan heb je minder kans op schuiven vd bagage tijdens de rit. Controleer bij elke tankstop of 't nog stevig zit. Zijtasjes zitten vaak met klitteband aan elkaar; bij mij passen die onder de buddy seat door.

Jouw vtr sp2 heeft geen buddy seat? Bagagerollen op plastic vastknuppen lijkt me geen strak plan idd. Anderen hebben daar vast een betere tip voor. Ik heb 't kapje iig vervangen voor een buddy seat op mijn huidige motor.

Tip: neem gereedschap mee (bandenpomp, gereedschap voor smeren ketting en stellen ketting, reserve olie). Tikt snel aan qua gewicht, dus verdeel dat op een goede manier over je bagage.
 
Laatst bewerkt:
2 a 3 sprottassen is weinig, met een bagagerekje en 2 grote l;egertassen aan de zijkanten (met die dichttrektouwtjes, kun je 2 slaapmatten en je tent en kleding in kwijt) kun je eenvoudig het dubbele meenemen..
 
Als je bang bent voor krassen op je tank plak er dan van dat spul op om boeken te kaften. Dat doorzichtig kunststof. Als je dat op een warme dag doet als je racert ff in de zon heeft gestaan kun je dat spul heel makkelijk plooien en mooi laten aansluiten bij de vormen van je tank. je ziet er dan bijna niets van.


Dat ga ik zeker doen, misschien is dit ook een optie om mn topkuip te beschermen tegen steenslag.
 
1 ding begrijp ik niet goed,
telkens het gaat over bagage beginnen er een handvol mensen te roepen over gewicht verdeling (en dus een 'verplichte' tanktas)...
hoeveel kilo bagage neem je zo mee misschien?

een duo die wat recht opzit...
en +/- 60 kilo weegt... maakt toch zo geen stuur verschil uit?

waarom zou 60 kilo bagage dat dan plots wel doen??
 
Laatst bewerkt:
1 ding begrijp ik niet goed,
telkens het gaat over bagage beginnen er een handvol mensen te roepen over gewicht verdeling (en dus een 'verplichte' tanktas)...
hoeveel kilo bagage neem je zo mee misschien?

een duo die wat recht opzit...
en +/- 60 kilo weegt... maakt toch zo geen stuur verschil uit?

waarom zou 60 kilo bagage dat dan plots wel doen??

Ook nooit gesnapt. Na een paar bochten ben je dat gewicht gewend (net zoals een buddy)
 
1 ding begrijp ik niet goed,
telkens het gaat over bagage beginnen er een handvol mensen te roepen over gewicht verdeling (en dus een 'verplichte' tanktas)...
hoeveel kilo bagage neem je zo mee misschien?

een duo die wat recht opzit...
en +/- 60 kilo weegt... maakt toch zo geen stuur verschil uit?

waarom zou 60 kilo bagage dat dan plots wel doen??


Geen idee maar misschien dat je er nu wel invloed op hebt door een tanktas te nemen en het gewicht te verdelen. Dat gaat niet zo makkelijk als je je buddy op je tank wilt :P
 
Dat ga ik zeker doen, misschien is dit ook een optie om mn topkuip te beschermen tegen steenslag.

Dat spul werkt prima als je het voor een weekje of wat gebruikt als bescherming. Het plakt niet heel sterk, waardoor het ook makkelijk te verwijderen is en geen lijmresten achterlaat.

Voor een meer permanente bescherming, zoals tegen steenslag, bieden enkele fabrikanten voor jouw motor op maat gemaakt plastic aan, dat ook veel langer blijft zitten.
 
1 ding begrijp ik niet goed,
telkens het gaat over bagage beginnen er een handvol mensen te roepen over gewicht verdeling (en dus een 'verplichte' tanktas)...
hoeveel kilo bagage neem je zo mee misschien?
een duo die wat recht opzit...
en +/- 60 kilo weegt... maakt toch zo geen stuur verschil uit?
waarom zou 60 kilo bagage dat dan plots wel doen??

Er zit wel degelijk verschil tussen een duopassagier en bagage, die vaak veel verder buiten "de as" van de motor wordt aangebracht. Zo merkte ik dat een topkoffer met een kilo of 10 inhoud veel beter merkbaar was in het stuurgedrag dan een duo van 65 kilo.
Heb je het over een bagagerol die op de duozit wordt aangebracht, dan heb je gelijk, dat merk je nauwelijks.
 
Dat spul werkt prima als je het voor een weekje of wat gebruikt als bescherming. Het plakt niet heel sterk, waardoor het ook makkelijk te verwijderen is en geen lijmresten achterlaat.

Voor een meer permanente bescherming, zoals tegen steenslag, bieden enkele fabrikanten voor jouw motor op maat gemaakt plastic aan, dat ook veel langer blijft zitten.


heb je een linkje??
 
Ik ga dit jaar met de Ducati op vakantie.
Dat wordt licht bepakken met tanktas en lichte rugzak.
Deze motor heeft een undertail uitlaat en geen buddyseat, dus geen tassen voor achterop dit keer.
 
Er zit wel degelijk verschil tussen een duopassagier en bagage, die vaak veel verder buiten "de as" van de motor wordt aangebracht. Zo merkte ik dat een topkoffer met een kilo of 10 inhoud veel beter merkbaar was in het stuurgedrag dan een duo van 65 kilo.
Heb je het over een bagagerol die op de duozit wordt aangebracht, dan heb je gelijk, dat merk je nauwelijks.

Dat van de topkoffer snap ik compleet,
(omdat deze ook verder achter je achtervering zit, als normale bagage).

Maar veelal hoor je mensen roepen dat zelfs met bagage rol of zijtassen het zo'n effect geeft...

Thx voor de extra uitleg toch ;)
 
kijk eens onder 'reizen en toeren'bij het topic'post hier een plaatje van je bepakte motor'
 
Er zit wel degelijk verschil tussen een duopassagier en bagage, die vaak veel verder buiten "de as" van de motor wordt aangebracht. Zo merkte ik dat een topkoffer met een kilo of 10 inhoud veel beter merkbaar was in het stuurgedrag dan een duo van 65 kilo.
Heb je het over een bagagerol die op de duozit wordt aangebracht, dan heb je gelijk, dat merk je nauwelijks.
Ik merk het wel als er bagage op zit of een passagier. Grootste truc is gewoon je veervoorspanning aan de achterkant opdraaien zodat ie ongeveer even hoog staat als dat je normaal rijdt. Dan wen je er nog sneller aan.

Heb je wat uitgebreidere vering kan je ook je hi/low ingaande en uitgaande demping stellen.
 
8-) Het gewicht zal zelden het punt zijn, als je 65 kg aan spullen mee wilt nemen, mag je toch wel spreken van een zeer luxueuse vakantietrip :+
Tis meer waar het zit, net als met de mens ;)
En als je even de tijd hebt, middagje of zo, kijk hieronder rustig rond :?
Staat vast wel wat tussen voor je
Het voorlopig nog kleine motorkamperen topic


HansD
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je onderweg gaat kamperen, maar anders vind ik 3 sporttassen wel heel erg veel. Probeer gewoon het volume zoveel mogelijk te beperken. Wees wat creatief en bedenk dat je met een kleine tube vakantiewasmiddel veel minder kleren hoeft mee te nemen.
En je bent geen vrouw, dus 23 paar schoenen is ook niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
8-) Het gewicht zal zelden het punt zijn, als je 65 kg aan spullen mee wilt nemen, mag je toch wel spreken van een zeer luxueuse vakantietrip :+
Tis meer waar het zit, net als met de mens ;)
En als je even de tijd hebt, middagje of zo, kijk hieronder rustig rond :?
Staat vast wel wat tussen voor je
Het voorlopig nog kleine motorkamperen topic


HansD

als je 65 kilo meeneemt O-) gebruik je achteraf maar 5 kg _O-

heb het laatst gestript en blijft er nog maar rond de 20 kg over. alleen eten en drinken komt er dan nog bij :Y
 
Laatst bewerkt:
Gebruik goede elastische banden, als het iets los gaat zitten trekken elastische banden zichzelf weer vast. Gewone spanbanden kunnen los gaan als er iets in je tas verschuift of als de tas zelf verschuift.

2 a 3 sporttassen lijkt me trouwens erg veel op een SP2, zeker voor zo'n eind.. Aan je naam te zien neem ik aan dat je in Turkije familie hebt? Kun je dan niet beter wat dingen opsturen ipv meenemen?
 
Even over elastische banden, als je met de auto/motortrein gaat zijn ze verboden,
alleen ratel of spannbanden, daar zullen ze wel goede redenen voor hebben.
HansD
 
Gebruik goede elastische banden, als het iets los gaat zitten trekken elastische banden zichzelf weer vast. Gewone spanbanden kunnen los gaan als er iets in je tas verschuift of als de tas zelf verschuift.

2 a 3 sporttassen lijkt me trouwens erg veel op een SP2, zeker voor zo'n eind.. Aan je naam te zien neem ik aan dat je in Turkije familie hebt? Kun je dan niet beter wat dingen opsturen ipv meenemen?
Met elastieken kan je niet muurvast zetten. Het gaat wandelen om onder de druk uit te komen. Dat heb ik welgeteld 1 vakantie gedaan, dat was een domme beslissing.
Gewoon spanbandjes bij de buitensportwinkel halen en alles muurvast zetten. Je wil niet op de autobahn merken dat je roltas langzaam op je uitlaat gezakt is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan