Op de motor op vakantie

Levi_rsv_mille

Die hard MF'er
5 mei 2009
507
4
Ik ben me aan het voorbereiden op een lange rit op mijn motor (honda vtr sp2)

Begin juli ga ik met 2 maatjes naar Turkije. Om een lang verhaal kort te houden;

Naast de controle van mijn motor (banden, olie, filter, bougie etc etc etc) wil ik van ervaren mensen hier weten wat belangrijk is om een lange rit van 3300 km (enkele rit) rekening te houden. Hiermee doel ik op het vast maken van bagage, hoe kan ik dit het beste doen en waar moet ik op letten.

Zelf ben ik niet zo van bagage op mijn tank. Maar ik verwacht dat ik 2 a 3 sporttassen aan bagage bij me zal hebben. Iemand tips, welke bagagerek kan ik het beste gebruiken?

p.s. het gaat mij hier om het meenemen van bagage en niet wat ik allemaal aan mn motor moet vervangen/ controleren voor ik op vakantie ga!

Thanks!!
 
Oi,

Ben zelf een paar keer op de "brommert" weg geweest op vakantie.
Ik zou zeggen zorg voor een paar goede motor gerichte tassen. Heb zelf moto-detail® Bagagesysteem + Grote tanktas (Motorzoom 100 + 60 euries). levert +- 100L bagage ruimte op en alles is er zo af te halen door middel van clips.

Mooie is dat je geen bagage rekken enzo hoeft te monteren je hebt een padje op de buddy.

Heb toen voor 2 weken spullen + camping shit mee genomen.
 
Voor het weggedrag moet je i.i.g. zorgen dat alle kilo's gelijkmatig verdeeld zijn.Ik snap dat je liever niet heel veel op je tank wilt hebben, maar dat is wel de plek voor zware dingen. Het zwaartepunt blijft dan mooi in het midden. Als je een topkoffer vol zware dingen áchter je brommer hebt hangen, kun je zelf wel bedenken dat dit op 3300km niet echt lekker is.
 
kijk eens bij reisen en touren topic.
staan genoeg lui die dat soort trip,s maken van uit holland.
tip in mei is een klein test weekend daar komen ervaren rijders die door turkije en marokko
en andere landen gereist zijn.
ga daar eens kijken en kletsen :Y
 
Voor inspiratie: post hier een plaatje van je bepakte motor

Gezien de lengte van je rit zou ik vantevoren ook een keer alles uitproberen. Niet alleen met op de motor binden maar ook rijden. Wat na 100 meter nog goed lijkt te zitten zit na 100 km en en stuk snelweg misschien toch minder fijn. Kan je beter een paar weken van tevoren achterkomen dan net onder Keulen als je nog 3000 km voor de boeg hebt.
 
Voor inspiratie: post hier een plaatje van je bepakte motor

Gezien de lengte van je rit zou ik vantevoren ook een keer alles uitproberen. Niet alleen met op de motor binden maar ook rijden. Wat na 100 meter nog goed lijkt te zitten zit na 100 km en en stuk snelweg misschien toch minder fijn. Kan je beter een paar weken van tevoren achterkomen dan net onder Keulen als je nog 3000 km voor de boeg hebt.

Dat ga ik zeker doen, we gaan in mei voor een weekend naar Praag, dus dat wordt een mooie proefrit. Vorig jaar al naar Schwarzwald gereden (onder Strassbourg) met rugtas (zat vrij weinig in) maar daar had ik dus al last van.
 
ipv. sporttassen zou ik waterdichte bagagerollen halen (hein gericke), kosten bijna niets.. zet dat zelf altijd vast met een paar spanbanden onder de kont van m'n motor door. Wel eerst een lap stof of natte zeem tegen het kuiperk om beschadiging te voorkomen.

Grote tanktas is erg fijn voor eten en alle spullen die je snel bij de hand wil hebben.

Een keer goed vastzetten en verder de hele weg niet meer naar om kijken. En er is qua gewichtsverdeling gewoon goed mee te rijden.

large


Rugzak is hel, een keer gedaan en nooit meer daarna. :X
 

Heb er reeds 1 aangeschaft lijkt erop maar dan net iets anders *D. Zonder de vertikale stuk erop. Maar overweeg ook waterdichte bagagrerollen mee te nemen. Ik ga 4 weken dus heb wel wat liters inhoud nodig.

Wat ik dus begrijp is dat een tanktas wel noodzakelijk is voor een goede verdeling van het gewicht? Is dat wel fijn rijden op een racert..??
 
Heb er reeds 1 aangeschaft lijkt erop maar dan net iets anders *D. Zonder de vertikale stuk erop. Maar overweeg ook waterdichte bagagrerollen mee te nemen. Ik ga 4 weken dus heb wel wat liters inhoud nodig.

Wat ik dus begrijp is dat een tanktas wel noodzakelijk is voor een goede verdeling van het gewicht? Is dat wel fijn rijden op een racert..??

Beetje rekening mee houden qua vorm & hoogte, kun je bij veel kilometers op een dag je bovenlichaam / hoofd erop leggen.. :+
 
Heb er reeds 1 aangeschaft lijkt erop maar dan net iets anders *D. Zonder de vertikale stuk erop. Maar overweeg ook waterdichte bagagrerollen mee te nemen. Ik ga 4 weken dus heb wel wat liters inhoud nodig.

Wat ik dus begrijp is dat een tanktas wel noodzakelijk is voor een goede verdeling van het gewicht? Is dat wel fijn rijden op een racert..??

Geen probleem, 2 tassen aan elkaar te ritsen maakt 100 liter, of 1 tas en een bagagerol
Foto-PSZ4A3TA.jpg
 
haha..dat zal wel ja..ik ben benieuwd. Hoe zit het dan met eventuele krassen op je tank door de tanktas?

Ik heb een kunststof tank en dus ook een bagster waar ik m'n tas zonder gevaar voor krassen op kan haken. Bij een magneettas kun je er een doek / foampje tussen leggen, of opletten dat alles goed schoon is voordat je hem erop gooit. Tas niet naast je motor in het zand leggen scheelt ook een hoop... O-)
 
Heb er reeds 1 aangeschaft lijkt erop maar dan net iets anders *D. Zonder de vertikale stuk erop. Maar overweeg ook waterdichte bagagrerollen mee te nemen. Ik ga 4 weken dus heb wel wat liters inhoud nodig.

Wat ik dus begrijp is dat een tanktas wel noodzakelijk is voor een goede verdeling van het gewicht? Is dat wel fijn rijden op een racert..??
Merk je niks van, tenzij je letterlijk de hele weg op je tank wil liggen en achter je schermpje kruipt. Bovendien is een VTR ook geen supersport waarbij het stuur op je enkels zit.
Al aan http://www.motozoom.nl/pics/fotoGroot/10025491_730_ANW01_KL_FR_09.jpg (zadeltassen) gedacht?
 
Merk je niks van, tenzij je letterlijk de hele weg op je tank wil liggen en achter je schermpje kruipt. Bovendien is een VTR ook geen supersport waarbij het stuur op je enkels zit.
Al aan ~http://www.motozoom.nl/pics/fotoGroot/10025491_730_ANW01_KL_FR_09.jpg (<b>zadeltassen~</b>) gedacht?

ik heb links en rechts knalpijpen die omhoog lopen...dus dat zal moeilijk gaan denk ik..
 
ideale gewichtverdeling van bagage op de motor. Dit geldt voor elk type en merk.

[afbeelding]

Is het echt af te raden om iets onder je koplamp te hangen? Als ik op vakantie wil gaan met een te bouwen caferacer wil ik daar wat lichts monteren zoals een slaapzak oid wat weinig ruimte in beslag neemt.
 
8000km in twee weken, waarvan 3500km duo. Geen enkel probleem gehad. Zadeltassen, tanktas en rugzak. 280 km/h solo met deze config op autobahn getest.
full

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan