Op dijken moeten auto’s en motoren zoveel mogelijk geweerd worden

tjah....
motorlawaai....

tijd terug is er een test gedaan in Amsterdam door de TNO op plekken waar men ook overlast had van te luide motoren.
en wat bleek? de overlast van motorgeluid viel behoorlijk mee!
slechts 5% van de gemeten motoren die op die overlastplekken reed veroorzaakte teveel lawaai...

Maar die leeghoofd van de Nemof blijft maar strooien met tegenstrijdige cijfers en zogenaamde feiten waar geen reet van klopt. en daar trappen al die "bewonersverenigingen" met open ogen in. en dan ook mee staan huilen met die kwakzalver van de Nemof geheel niet belemmerd door gemis van de nodige inhoudelijke kennis van geluidsnormen decibels en aanverwante zaken.
 
Klopt. De meeste mensen weten ook niet waar het over gaat. Al werkt het artikeltje en de vraagstelling dit ook wel in de hand.
vaak is de journalistieke objectiviteit in dit soort zaken cq berichtgeving ook ver te zoeken en maken de zogenaamde "journalisten" er een sensatiebericht van veel te vaak op de hand van dot soort mensen en ten nadelen van motorrijders
 
Enerzijds valt het mee dat ze ook auto's in de vraagstelling meenemen. Anderzijds "moet zoveel mogelijk geweerd worden"? Tsja, er zal geen zinnig mens zijn die vindt dat dat soort weggetjes als een doorgaande hoofdroute zouden moeten fungeren .
 
Ook in Vaals was afgelopen weekend een demonstratie van de NEFOM en de twee buitenlandse aangrenzende geluidsclubs.
Rondom Vaals worden de inwoners helemaal tureluurs van het lawaai en de drukte. Het lawaai wordt veroorzaakt door slechts een klein gedeelte van de bestuurders (motoren, quads, auto’s en landbouwverkeer).
Als we nu allemaal een beetje rekening houden met elkaar worden wij als motorrijder niet weggezet als de boze hond. Dus de dB-killer erin laten, lage toeren rijden in de bebouwde kom en niet bij einde 50 naar X-duizend toeren. Zo houden we onze passie, hobby, levensstijl of hoe we het ook noemen acceptabel.

By the way, ik heb JA gestemd omdat de vraag is Auto en Motor weren. Als het alleen Motor zou zijn had ik Nee gestemd.
 
vaak is de journalistieke objectiviteit in dit soort zaken cq berichtgeving ook ver te zoeken en maken de zogenaamde "journalisten" er een sensatiebericht van veel te vaak op de hand van dot soort mensen en ten nadelen van motorrijders
Klopt, er word vaak alleen geluisterd naar diegenen die het hardst schreeuwen. MAG is hier actief mee bezig, maar vanuit andere organisaties hoor ik maar weinig tegengeluid.
 
Mensen zijn voor omdat het ze denken dat het ze zelf niet raakt.

Moet je diezelfde mensen eens vragen “Uw dorps- of stadscentrum moet dicht voor gemotoriseerd verkeer vanwege parkeer- en geluidsoverlast”.
 
Ook in Vaals was afgelopen weekend een demonstratie van de NEFOM en de twee buitenlandse aangrenzende geluidsclubs.
Rondom Vaals worden de inwoners helemaal tureluurs van het lawaai en de drukte. Het lawaai wordt veroorzaakt door slechts een klein gedeelte van de bestuurders (motoren, quads, auto’s en landbouwverkeer).
Als we nu allemaal een beetje rekening houden met elkaar worden wij als motorrijder niet weggezet als de boze hond. Dus de dB-killer erin laten, lage toeren rijden in de bebouwde kom en niet bij einde 50 naar X-duizend toeren. Zo houden we onze passie, hobby, levensstijl of hoe we het ook noemen acceptabel.

By the way, ik heb JA gestemd omdat de vraag is Auto en Motor weren. Als het alleen Motor zou zijn had ik Nee gestemd.
Eens voor wat betreft het eerste deel van je uitleg. Bij de 'ja' stem vraag ik mij af of de opsteller van de enquete de nuance ziet. Je kunt namelijk geen redengevende omschrijving geven bij je stem.
 
Ik kan het artikel niet gratis lezen. Blijkbaar kan ik dan wel alsnog gratis stemmen, wat te denken geeft over de uitslag.

Toch,
slechts 5% van de gemeten motoren die op die overlastplekken reed veroorzaakte teveel lawaai...

... kan wel zijn dat er maar 5% van de voertuigen te veel herrie maakt, maar als dat vervolgens betekent dat je van die 5% wel de hele dag last hebt kan ik me goed voorstellen dat je dat nog steeds te veel vindt.
 
Ik kan het artikel niet gratis lezen. Blijkbaar kan ik dan wel alsnog gratis stemmen, wat te denken geeft over de uitslag.

Toch,


... kan wel zijn dat er maar 5% van de voertuigen te veel herrie maakt, maar als dat vervolgens betekent dat je van die 5% wel de hele dag last hebt kan ik me goed voorstellen dat je dat nog steeds te veel vindt.
het punt is niet zozeer dat die 5% overlast bezorgd.
Die roeptoeter van de Nemof schermt met cijfers die variëren van 60% tot 80% van alle motoren.
vandaar dat er een onafhankelijke onderzoek door der TNO is uitgevoerd in Amsterdam op de meest drukste en overlast gevende locaties.
daar bleek dat van alle verkeersherrie wat veroorzaakt werd door de motoren er 5% door motoren veroorzaakt worden met de brulpijpen/verwijdere db killers/etc.
let op: tijdens deze onderzoek er is op alle verkeerdeelnemers gemeten gemeten! dus ook auto's vrachtwagens, bussen, brommers, etc.

sowieso is die kwakzalver van de Nemof een roeptoeter die zijn eigen cijfers en waarheden fabriceert.
zo beweerde ie ooit dat als je 1 motorfiets hebt en die produceert bijvoorbeeld 75 db aan lawaai, dat 2 motorfietsen die elk 75 db aan lawaai produceren dan ineens 150 db aan lawaai produceren (is onzin, db's blijven gelijk, alleen de geluidsintensiteit neemt toe).

ook meende ie ooit stellig te zeggen dat een groep motorrijders net zoveel lawaai produceren op 10 meter afstand als op 1 meter afstand (is onzin want gelang de afstand groter wordt neemt de geluidsintensiteit af).

en nog meer van dat zelf in elkaar geknutselde (on)waarheden waarmee hij dan de zieltjes van lokale bewonersgroepjes voor zich probeert te winnen.
 
het punt is niet zozeer dat die 5% overlast bezorgd.
Die roeptoeter van de Nemof schermt met cijfers die variëren van 60% tot 80% van alle motoren.
vandaar dat er een onafhankelijke onderzoek door der TNO is uitgevoerd in Amsterdam op de meest drukste en overlast gevende locaties.
daar bleek dat van alle verkeersherrie wat veroorzaakt werd door de motoren er 5% door motoren veroorzaakt worden met de brulpijpen/verwijdere db killers/etc.
let op: tijdens deze onderzoek er is op alle verkeerdeelnemers gemeten gemeten! dus ook auto's vrachtwagens, bussen, brommers, etc.

sowieso is die kwakzalver van de Nemof een roeptoeter die zijn eigen cijfers en waarheden fabriceert.
zo beweerde ie ooit dat als je 1 motorfiets hebt en die produceert bijvoorbeeld 75 db aan lawaai, dat 2 motorfietsen die elk 75 db aan lawaai produceren dan ineens 150 db aan lawaai produceren (is onzin, db's blijven gelijk, alleen de geluidsintensiteit neemt toe).

ook meende ie ooit stellig te zeggen dat een groep motorrijders net zoveel lawaai produceren op 10 meter afstand als op 1 meter afstand (is onzin want gelang de afstand groter wordt neemt de geluidsintensiteit af).

en nog meer van dat zelf in elkaar geknutselde (on)waarheden waarmee hij dan de zieltjes van lokale bewonersgroepjes voor zich probeert te winnen.
De geluidsintensiteit verdubbeld wel degelijk als twee identitieke motoren naast elkaar rijden. Het is dan echter niet 150 decibel, maar 78 decibel.
 
Toch ook maar even gestemd (Nee), stand was nu 50%-50%.
Ik snap heel goed dat mensen overlast ervaren door een combinatie van drukte, snelheid en geluid.
Maar als uit het TNO onderzoek in Amsterdam blijkt dat slechts 5% van de motoren verantwoordelijk is voor de geluidsoverlast dan is ook duidelijk dat je die moet aanpakken. Dat is lastiger dan iedereen een toegangsverbod opleggen natuurlijk, maar wel eerlijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik woon zelf op een dijk en het valt reuze mee. Natuurlijk hoor je verkeer, maar dat is echt niet anders dan langs een andere willekeurige weg.

Ook bij mij in de straat is er zo'n debiel die foto's maakt van voertuigen die te hard rijden, de grap is dat ze net langs een onoverzichtelijke bocht wonen waar mensen toch al moeten afremmen _O-

Dat zegt al genoeg over het type klager.
 
Toch ook maar even gestemd (Nee), stand was nu 50%-50%.
Ik snap heel goed dat mensen overlast ervaren door een combinatie van drukte, snelheid en geluid.
Maar als uit het TNO onderzoek in Amsterdam blijkt dat slechts 5% van de motoren verantwoordelijk is voor de geluidsoverlast dan is ook duidelijk dat je die moet aanpakken. Dat is lastiger dan iedereen een toegangsverbod opleggen natuurlijk, maar wel eerlijk.
Door de vraag op deze manier te stellen, wordt sneller het gewenste effect bereikt.
Let maar op, straks mag je niet meer over de dijken met auto of motor want overlast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan