Op een lullige manier onderuit gegaan... wie nog meer?!

SirGoggleton

MF'er
1 nov 2011
32
0
Gedeelde smart is halve smart zeggen ze wel eens. Vandaar dit topic.

Gisteren had ik mijn motor de hele dag bij mijn vriendin in de tuin staan, met lichtelijk desastreuze gevolgen. Toen ik in de avond weer wilde vertrekken, merkte ik al dat mijn motor onder het condens zat. Netjes mijn zadel en spiegels gepoetst, en rustig van de oprit afgereden. Eerste bocht: ik dacht nog, doe 't rustig aan want het kan glad zijn. Voorzichtig stuur ik in, geef een minimale hoeveelheid gas en floep, mijn achterkant breekt uit en ik glij over het asfalt.

Total afgelegde afstand op zijn horizontaals zal niet veel meer zijn geweest dan een meter, maar prettig was het niet. Broek doorgescheurd met wat road rash en een blauwe plek tot gevolg. Schade aan de motor heeft zich beperkt tot een kapotte onderkuip, een flink afgeschaafd dynamodeksel, een verbogen richtingaanwijzer, en wat minimale krassen elders op de motor die het vermelden niet waard zijn. Voor een euro'tje of 100, 150 en wat tijd op eBay is het weer voor 99% in orde.

Geleerde lessen:

- zelfs voor korte afstanden geen genoegen nemen met een spijkerbroek en textieljasje,
- condens verandert je banden in ijs,
- road rash is best wel irritant.

Iemand een soortgelijk, stuntelig verhaal?
 
Je droeg zeker geen motorbroek? Anders mee terug gaan, zo snel mag dat niet door zijn.

edit: beter lezen.
 
Laatst bewerkt:
Was het condens op de banden, of toch al een glad wegdek? Hoorde vanmorgen op de radio dat het her en der al glad is in NL

edit: Succes met het opknappen en de road rash!
 
Laatst bewerkt:
Kan me niet voorstellen dat het door de condens kwam, ik rij al weken scochtends vroeg weg dan moet ik bij wijze van spreken krabben omdat op heel men motor een ijs / condenslaag zit ;) Ik heb wel op de radio gehoord dat het vanochtend glad kon zijn.. En toevallig hoefde ik vanochtend niet weg :)

Hoe dan ook, lullig voor je en succes met het opknappen ;)
 
Laatst bewerkt:
In juni van dit jaar. Ik dacht ach ik neem toch 1 afslag eerder dus remmen (had alleen de putdeksel niet gezien) en ploef op zijn kant. Inderdaad een spoor van ongeveer 1 a 1,5 meter want ging helemaal niet hard.

Schade: Kapotte spiegel, scheur in de kuip, geschaafde valbeugel, zelf een zere elleboog en beschadigd ego. Schade viel gelukkig mee bmw he. :P
 
zelf nog niet op een lullige manier onderuit gegaan, wel onderuit gegaan.


verder, na een meter glijden al broek gescheurd en road-rash ?
moet je maar niet met je spijkerbroekkie gaan rijden.

wees blij dat je dat op deze manier hebt mogen ondervinden, en niet bij hogere snelheden
 
Altijd leuk, die betweterige opmerkingen.

@TS: lullig, maar niet veel schade! En gelukkig was het donker... *D
 
Laatst bewerkt:
Ik moet zo op de motor naar Amsterdam en eigenlijk vanavond rond een uur of 22:00 weer terug richting Rotterdam. Ik zie dat het meeste ijs nu overal weg is van auto's etc, dus het zal zometeen niet meer glad zijn. Maar vanavond... hmm... ik kan eventueel op een paar km rijden in 020 bij een vriend logeren vanavond, mocht het dan ook glad zijn. Maar moet dan wel eerst in 020 dus toch een stukje rijden. Vraagje: stel dat mijn banden dan inderdaad heel glad/bevroren zijn (ken dah?), wat dan te doen? Beetje de motor warm laten draaien en hopen dat de stoom daarvan de banden wat verwarmt? (pffffff dit klinkt echt lekker idioot, haha)
 
Ik ben ooit ook eens bijna op men gezicht gegaan. Als je motor bij aanvriezende mist buitenstaat dan vormt zich op je banden ook een ijslaagje.
Als je mooi recht vertrekt is dat geen probleem, maar als je enkele meters verder op hellingshoek ga schuif je.
Sindsdien wrijf ik bij aanvriezende mist altijd eerst eens over mijn banden :)
 
Ik moet zo op de motor naar Amsterdam en eigenlijk vanavond rond een uur of 22:00 weer terug richting Rotterdam. Ik zie dat het meeste ijs nu overal weg is van auto's etc, dus het zal zometeen niet meer glad zijn. Maar vanavond... hmm... ik kan eventueel op een paar km rijden in 020 bij een vriend logeren vanavond, mocht het dan ook glad zijn. Maar moet dan wel eerst in 020 dus toch een stukje rijden. Vraagje: stel dat mijn banden dan inderdaad heel glad/bevroren zijn (ken dah?), wat dan te doen? Beetje de motor warm laten draaien en hopen dat de stoom daarvan de banden wat verwarmt? (pffffff dit klinkt echt lekker idioot, haha)

als de motor gestald wordt met droge banden lijkt het me sterk dat er ijs op komt (geen vocht). En condens rij je mijn inziens zo eraf?
 
Ik moet zo op de motor naar Amsterdam en eigenlijk vanavond rond een uur of 22:00 weer terug richting Rotterdam. Ik zie dat het meeste ijs nu overal weg is van auto's etc, dus het zal zometeen niet meer glad zijn. Maar vanavond... hmm... ik kan eventueel op een paar km rijden in 020 bij een vriend logeren vanavond, mocht het dan ook glad zijn. Maar moet dan wel eerst in 020 dus toch een stukje rijden. Vraagje: stel dat mijn banden dan inderdaad heel glad/bevroren zijn (ken dah?), wat dan te doen? Beetje de motor warm laten draaien en hopen dat de stoom daarvan de banden wat verwarmt? (pffffff dit klinkt echt lekker idioot, haha)

Mijn motor staat vrijwel altijd buiten en ik heb nog nooit gehad dat ik last had van bevroren vocht op mijn banden. Stel dat er iets van vocht op bevriest dan breekt dat toch snel wel als je gaat rijden?

Even voorzichtig in de bochtjes en als je het niet vertrouwt koppeling in en gas los, voetjes naar beneden en rustig doorrollen.
 
Koud wegdek, koude banden en nattigheid=glad. Hoeft de nattigheid niet eens bevroren te zijn. Minder ervaren rijder en hoog vermogen motorfiets is dan wel even opletten. Ik ben ook wel eens lullig onderuit gegaan op een verkante weg met diepe goot(die ik in het donker niet had gezien). Wilde mijn voet neerzetten bij stoppen, maar die vond geen grond waar ik dat verwachtte en ook niet even daarna. Kwak, motor plat op de grond. Barst in spiegel en koppelinghendel verbogen. Zelf niks. Eigen schuld plaagt dan het meest.
 
Motor had bijna een jaar te koop gestaan, en toen was er iemand die bood een mooi bedrag. Alles was in kannen en kruiken, hij wilde nog even een proefritje doen en dan zou hij over. Twee weken in de toekomst een datum geprikt waarop we dat zouden doen.

We hadden afgesproken in een dorp in de buurt. Makkelijk voor ons beiden.
Rustig handschoenen aan, helmpje op, jasje dicht, terwijl de motor al draait. Vervolgens gaan we de weg op. Er kwam een auto aan dus ik wilde parallel aan de auto even snel er langs en voor de andere auto langs. Deed ik zo vaak, dingetje als je aan een drukke weg woont. Helaas is het niet altijd -3. Dus m'n achterwiel gaat er vandoor bij het terugsturen. Uit automatisme het gas dicht en toen een seconde ofzo geprobeert een salto + schroef te doen. De daarvoor in perfecte staat verkerende motor verkeerde helaas niet langer in perfecte toestand. Koper bedankte vriendelijk en ik kon gaan sleutelen.

De val was niet zo lullig, maar het moment kon niet lulliger.
 
Danwel niet met een motor maar met een brommer (met kuip, Yamaha TZR).

Ik had deze brommer als schadebrommer gekocht en een paar maanden bezig geweest met het opknappen ervan...
Toen ik eenmaal klaar was reed ik vol trots met mijn gloednieuwe lak naar school.

Ik was uit, maar het had ik de tussentijd flink gesneeuwd. Ik heb dus enorm rustig gereden. Maar helaas liep de weg af en er was geen houden meer aan. Ging met een gangetje of 5 / 10 kmph onderuit en me hele kuip was weer aan gort... Me net nieuwe prachtige lak ;(

Ja dat was wel even balen :Y
 
Een paar jaar geleden vroeg in het jaar met de Blade naar kantoor gereden.

Aan het einde van de werkdag lekker de oprijlaan af en wachten bij de doorgaande weg tot ik linksaf over kon steken. Op een gegeven moment is de weg vrij en ik geef gas om over te steken.

Ik hang al lekker naar links en geef wat gas om te accellereren, Bladeje pakt lekker op, maar dan raakt de achterband de middenstreep... Achterwiel breekt uit, ik draai bijna haaks op de as van de weg en dan besluit de achterband weer mee te doen en bijt zich vast, gevolg: highsider. En na een sierlijke salto raak ik het asfalt en glij nog wat door. Gelukkig had ik een vrij lange motorjas aan die tot over m'n reet ging, want dat deel dat over mijn reet ging heeft de glijpartij opgevangen. Dus gelukkig geen road rash, maar wel behoorlijk beurs. Verder alleen een gekneusde enkel en een flinke deuk in m'n ego. De Blade was minder gelukkig, ~3500,- schade aan kuipdelen en uitlaat...

Ik zal nog geen 40km/h gereden hebben en daar lag mijn trotse fiets als een dood visje op straat :)
 
Laatst bewerkt:
Jaren geleden ging ik naar de motorclub. Het had aardig gesneeuwd maar tóch de motor maar gepakt.
Er was niet gestrooid, sneeuw was nog vers en het sneeuwde nog steeds.
Ging hartstikke goed, heel de weg geen problemen gehad want uiteraard reed ik voorzichtig.
Eenmaal bestemming bereikt rij ik de oprit op zoals ik gewend was, schuin er op dus........
Slecht plan op een besneeuwde, schuine oprit. :+
Dus daar lag ik, been klem onder de motor en kwam er dus echt niet onderuit. Gelukkig was ik niet de 1e en hebben ze de motor van me af getild.
Schade: Ego total loss. :(
 
4 januari, voor de 3de keer m'n praktijkexamen gaan doen(telkens gebuisd op maneuvres). . Had gesneeuwd op het oefenterrein, het examenterrein (in een andere stad) was droog, dus examen ging door. Eerst nog een uurtje les ervoor, eerste bocht die'k neem (op een ondergesneeuwd oefenterrein dus), achterwiel weg en tegen de vlakte..
"Ja, dat was een stuk nieuw asfalt, had'k dat niet verteld?" B|
Terug opgestapt, kom aangereden voor 8tje, maar ga iets te snel naar m'n zin. Dus ff tikje tegen voorrem.. ..en ja hoor, voorwiel weg en weer tegen het asfalt.

Was er trouwens die keer wel door :+
 
Ook met gladheid, maar niets met kou/ijs/sneeuw/regen. In juni reed ik met mijn Falco in Zwolle. Ik kom bij een rotonde met een snelheid van 30km/u er rijden auto's op deze rotonde, druk rustig de voorrem in en een seconde later lag ik op de grond met de Falco bovenop mij. Resultaat: De Falco TL :( Een mede MF'er die bij TT Motoren werkt in Zwolle kon mij vertellen dat een tijdje terug op die rotonde een vetwagen van de McDonalds daar op zijn kant heeft gelegen, sindsdien 'wazige' ongelukken '(
 
Laatst bewerkt:
Vraagje: stel dat mijn banden dan inderdaad heel glad/bevroren zijn (ken dah?), wat dan te doen? Beetje de motor warm laten draaien en hopen dat de stoom daarvan de banden wat verwarmt? (pffffff dit klinkt echt lekker idioot, haha)
Nee, dat gaat niet werken, en kan ik me niet direct iets voorstellen bij bevroren banden.

Maar: koude banden op een gladde ondergrond is op zich al geen succes. De enige manier om temparatuur in je banden te krijgen is accelereren (achterband) en remmen (voorband). Bij de huidige buitentemperaturen gaat je dat helaas niet erg helpen: binnen een minuut zijn je banden weer afgekoeld.

Remedie: gewoon met wat meer veiligheidsmarge rijden, geen abrupte acties, en goed kijken en scannen (verkeer, wegdek). Op zich kun je zolang het nog niet al te hard sneeuwt of ijzelt nog best behoorlijk doorrijden. Zorg voor een goed motorpak en onderkleding: los van de bescherming bij een eventuele val blijft je lichaam op temperatuur, en blijf je fitter/alerter.
 
als het echt moet kan je zelfs door de sneeuw rijden, je moet alleen wat rustiger aan doen :)

zelfs met ijzel :}

maar dan kan je alle eerder opgedane kennis weggooien dat gaat namelijk fout :X

maar zo 1 2 3 vertellen hoe het zit gaat niet. maar het is een combinatie van evenwicht van jou en je motor. je gericht moet bijna recht naar de grond staan, en heel lichtjes inkantelen. als hij glijd is het beheersbaar glijden met een beetje gas bij. ga de motor niet kantelen aangezien je hem dan neerlegt. maar hang je lichaam ernaast en gooi er wat extra gas bij.

maar zoals gezegd de enigste manier om dit te oefenen en te trainen is het te doen en hopen dat je eerste manier de goede is. en weet precies in de buurt waar de gladde punten zijn.

en is het glad en je rijd rij door. ga niks geks doen. moet je een afslag nemen maar blokkeert je rem rij/glij rechtdoor. tot je stilstaat keer om en neem met de voeten aan der grond de afslag. :Y
 
Niet een crash en ook niet op een motor, maar vond het een aardig eng moment.
Ik reed met de scooter (goedkoop chinees spul) terug van het sporten, het was winter en behoorlijk glad. Wegen waren te doen, maar op de fiets/scooter paden erg glad en laagje sneeuw. Dus ik reed parallel aan een weg op het fiets/scooter pad, en naderde voor een kleine links rechts combinatie om over te steken. Er kwamen auto's aan dus ik wilde afremmen, dus ik laat me gas los. Maar er gebeurde niks... dus ik zacht remmen maar hij gleed al heel snel weg dus remmen los. Ik raakte al bijna in paniek dus snel de scooter uitgezet en heel zacht geremd, kwam in het gras net voor de weg tot stilstand, terwijl er vlak voor me net auto's voorbij kwamen zetten.
Bleef het gas dus vast zitten door de kou, later nog vaker gehad maar niet in een gevaarlijke situatie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan