Op een zware motor rijden met een licht rijbewijs?

supermotoC

Rookie
11 okt 2004
20
0
denhaag
Beste mensen,

ik ben heb sinds een half jaar een KTM EXC 300 (sM)

maar ik vindt dit een beetje saai worden, Ik wil graag een zwaardere
motor gaan rijden 600 cc ofzo (ik moet nu echt teveel schakelen :r )

maar het probleem is nu dat ik maar een licht rijbewijs heb tot 2006!! ;(
en begrenzen is ook geen optie, dat vind ik motormishandeling.

maar wat zijn de conseqeunties als ik word aangehouden op een zware motor met een licht rijbewijs?
 
Je bent de een lul als je dat doet! Je rijdt dan onverzekerd rond......


Verder vind ik dat gezeik over een licht rijbewijs maar een enorm... precies... gezeik.

Je hebt dus de keuze:

- wachten tot je oud genoeg bent voor een zwaar rijbewijs
- niet wachten en met een licht rijbewijs twee jaar rijervaring opdoen.

Ga je motorrijden om het motorrijden of om het zware rijbewijs? :?



[me]Fully mag beide categorieën rijden O-) [/me]
 
Laatst bewerkt:
dat aangehouden worden weet ik niet. wat ik wél weet is dat je, als jij een ongeluk veroorzaakt (of er uberhaupt maar bij betrokken bent) je zwaar de L*L bent. de verzekering (je eigen incluis) zal zijn/haar handen van je aftrekken alsof je de pest hebt.

kortom, wil jij riskeren dat je de rest van je leven iemands anders (of je eigen) ziektekosten moet betalen, dan is dit dé manier...
 
Heb je een vader of moeder die motor rijdt?

Dan gewoon motor op zijn/haar naam
als ze je pakken zeg je dat je em hebt meegejat zonder toestemming.

Word Joyriding, motor gaat gewoon terug naar de eigenaar. Als je schade rijd (eenzijdig dus geen andere betrokken) betaald de verzekering het ook in geval van joyriding.

Het word een ander probleem als je een ongeval krijgt waar anderen bij zijn betrokken, denk dat er dan een hoop gezeik komt.
 
dat aangehouden worden weet ik niet.
Is er dan geen sprake van een verkeersmisdrijf? Je bent immers niet bevoegd om zo'n motorrijtuig te besturen. Net zoals wanneer je rijbewijs is ingevorderd. Wordt er vaak nog expliciet bijvermeld door de politie dat er geen sprake meer is van een overtreding als je dan toch gaat rijden....
 
Aangehouden worden kost je volgens BasE van het forum hier
200 Pleuros en een hoop gezijk.

Een ongeluk meemaken op een zware motor (verzekert of niet) kost je Meer dan je ooit bij elkaar zou zien |(

Zal het topic er even bij zoeken.

Topic 1
 
je krijgt gewoon de boete die hoort bij het rijden van een voertuig zonder rijbewijs te hebben.. 100nogwat.. kben net uit m'n 25kw periode, tis zo voorbij..
 
maar ik vindt dit een beetje saai worden, Ik wil graag een zwaardere
motor gaan rijden 600 cc ofzo (ik moet nu echt teveel schakelen :r )

Je moet op een 600cc ook veel en snel schakelen, alleen is de snelheid dan hoger :P
Rustig rijden op een sm? Ik zou niet weten hoe het moet.
 
Beste mensen,

ik ben heb sinds een half jaar een KTM EXC 300 (sM)

maar ik vindt dit een beetje saai worden, Ik wil graag een zwaardere
motor gaan rijden 600 cc ofzo (ik moet nu echt teveel schakelen :r )

maar het probleem is nu dat ik maar een licht rijbewijs heb tot 2006!! ;(
en begrenzen is ook geen optie, dat vind ik motormishandeling.

maar wat zijn de conseqeunties als ik word aangehouden op een zware motor met een licht rijbewijs?

Ik acht mij bij deze schuldig aan motormishandeling! ik heb een kawa zx6r wél begrenst naar 25 kW, nu geef ik openlijk toe dat ik nog héééél erg veel kan leren met rijden en dat het helemaal niet erg is om 25 kW te rijden. Waarom zou je jezelf zo verschrikkelijk moeilijk maken terwijl je zo lekker 2 jaartjes ervaring op kunt doen én dus lekker rijd, verzekert en wel. Anders kun je dus zwaar in de problemen komen, en ik weet zeker dat dat het niet waard is. Het feit dat je kunt/mag motorrijden is al heel erg leuk. Geniet er van, die twee jaar zijn zo voorbij hoor. Ik heb er nu een jaar en ruim 16000 km op zitten met heel veel plezier.
 
maar hoeveel kost begrenzen dan? en kan het op alle motoren?

Begrenzen is niet verschrikkelijk duur, ik heb het op de mijne laten doen toen ik hem kocht, maar weet dat een officieel setje maar liefst 7 euro kost, het erop laten zetten kost wat tijd, dus zul je bij een kawa zx6r door een ERKENDE dealer ongeveer 50-80 euro kwijt zijn

Mocht er geen officieel setje bij de importeur te koop zijn, moet de dealer hem begrenzen, hoe het precies gaat weet ik niet (de zoek-functie is hier erg handig, zijn tig topics over)
Maar dan moet je een uitdraai voor de verzekering hebben, wil je het ook op je kenteken hebben staan (wat in principe niet nodig is??) moet de motor opnieuw gekeurd worden door de RDW. Wat dat kost weet ik niet

EDIT: misschien is dit handig
25kW veel gestelde vragen
 
Aangehouden worden kost je volgens BasE van het forum hier
200 Pleuros en een hoop gezijk.

Een ongeluk meemaken op een zware motor (verzekert of niet) kost je Meer dan je ooit bij elkaar zou zien |(

Zal het topic er even bij zoeken.

Topic 1

dit was nog met een uitdraai rijden (dus wel verzekerd, volgens de verzekeringsmaatschappij)
gewoon volvermogen rijden zal de boete (denk ik) hoger liggen...
kies gewoon voor jezelf, OF je blijft zo rijden, OF je knijpt een motor terug (denk om kosten van rond de 250-400 euro)
 
Gewoon wachten joh, doe ik ook, nog 66 dagen en ik ga mijn R6 ophalen :]

Kan het nu ook wel doen, maar ik kan het niet over mijn lijf krijgen om onverzekerd rond te gaan rijden B|
 
Ik heb zelf een zwaar rijbewijs en rij ook zwaar.
Ik heb een keer op een Aprilla 125cc racer gereden en dan zit genoeg lol in ook al is het een lichte motor.
Zoek maar eens naar dergelijke motoren.
Licht betekent niet een lage funfactor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan