Op- en afstappen met de jiffy

Biggest four

MF veteraan
19 feb 2003
1.184
116
Mijn huidige motor is hoger dan mijn vorige motoren en door de zij- en topkoffer(s) is het voor mij lastig om mijn been over het zadel te krijgen.
Laatst gaf iemand de tip om de motor bij het opstappen op de jiffy te zetten, je linkervoet op het linker stepje te plaatsen en dan het rechterbeen over het zadel te gooien. Wie hanteert deze methode vaak? Kan de jiffy het aan, want er komt toch al gauw een behoorlijk gewicht op (naast het gewicht van de motor). Heeft iemand al eens meegemaakt dat met deze methode de jiffy is afgebroken?
 
Zijn wel meer mensen die zo op- en afstappen.

En ja, er zijn weleens jiffy's afgebroken, maar een recente motor zou daar normaal gesproken geen last van moeten hebben.
Als dat wel gebeurt, zijn dat motoren die al eens op de kant gelegen hebben of op een andere manier "misbruikt" zijn of waar serieus roest en/of metaalrot op zit.
Daardoor kan de jiffy zwak zijn en het begeven.
Maar zoals gezegd, normaal gesproken moet dit geen probleem zijn........................en je gewicht kan inderdaad een dingetje zijn, als je zelf "topzwaar" bent. :YY
 
Ik zet de laatste jaren mijn motor op de jiffy en schuif dan links of rechts een been over de buddyseat. Nu zou ik ook mijn rechterbeen over de buddyseat kunnen gooien, maar dat vindt mijn linkerbeen sinds een hernia niet goed. De jiffy krijgt dus toch wel mijn gewicht en dat van de motor te verwerken, maar mij boeit het niet zo.
 
Ik doe dat ook altijd zo.
Een allroad met koffers gaat iets verder dan mijn lenigheid.
Ik heb er wel een zo'n voetplaat onder zitten want ik in tegenstelling tot de meesten met een allroad mijd ik het zand niet en daar wil ik ok graag makkelijk opstappen.
 
Ik doe het ook zoals hierboven vermeld en heb ook een voetplaatverbreder op mijn allroad voor als ik ergens op een camping of plaats met gras staat. zakt de jiffy niet snelweg in de grond als ik opstap en ik weeg zo rond de 105kg en nog nooit problemen gehad met jiffy ook niet met volle koffers en campeermateriaal verdraagd de jiffy het. Grtn
 
Je kan ook met je rechtervoet op het rechter stepje gaan staan en dan het linker been over het zadel zwaaien.
Ik draai dan het stuur naar links en pak de voorrem vast.

Of de motor op de middenbok.
Via het linker stepje opstappen.
En naar voren schommelen.
 
Of en hoe lang de jiffy het volhoudt hangt nogal van de motor af: Bij de ene motor is de jiffy fragieler dan bij de andere. Bij mijn motoren wordt het door de fabrikant in elk geval expliciet afgeraden, en dat heeft vooral te maken met de wijze waarop de jiffy resp. scharnierpunt aan de motor is bevestigt. Bij sommige motoren (meestal all-roads: GS-en e.d.) is de jiffy zichtbaar zwaarder/steviger uitgevoerd. En ja: ik heb weleens een jiffy zien afbreken, namelijk bij het lekker vlot keren van de motor door deze op de jiffy met beide wielen van de grond te tillen (en, of want, dat was daarvoor al ettelijke malen gedaan).
 
Naast een bankje of de stoeprand neerzetten waar mogelijk. Ik heb sinds ik ook een paard had met een schofthoogte van 1.73 geen moeite meer met op mijn volbepakte FZR te stappen...
 
Je kan ook met je rechtervoet op het rechter stepje gaan staan en dan het linker been over het zadel zwaaien.
Ik draai dan het stuur naar links en pak de voorrem vast.

Of de motor op de middenbok.
Via het linker stepje opstappen.
En naar voren schommelen.
Vanaf rechts opstappen doe ik als hij te schuin staat. Dan kan je hem ook meteen een beetje rechtop trekken maar dat is wel even feeling krijgen en rekening houden dat er kans is dat je links niet bij de grond kan.
 
Motor op de jiffy en ernaast gaan staan, met je rechterbeen over het zadel heen stappen en dan gaan zitten. Jiffy inklappen en motor starten. Zo wordt de jiffy niet extra belast met kans op extra speling op het scharnier of inderdaad afbreken.
 
Dank voor alle reacties. De meningen zijn verdeeld, maar er zitten voor mij bruikbare tips tussen.
 
Je kan ook met je rechtervoet op het rechter stepje gaan staan en dan het linker been over het zadel zwaaien.
Ik draai dan het stuur naar links en pak de voorrem vast.

Of de motor op de middenbok.
Via het linker stepje opstappen.
En naar voren schommelen.

Zo stap ik ook sinds anderhalf jaar op. Enige nadeel is dat je wel moet opstappen met al wat gewicht over de motor. Als je lukraak op het stepje gaat staan kan hij nog wel omvallen.

Dat is een keer gebeurt, op een redelijk schuin stuk (dus motor stond behoorlijk rechtop), toen ik probeerde met haast op te stappen. :W 8)7|(
 
Loop je met aan de rechterkant opstappen op die manier niet het risico dat je de motor jaar je toe trekt... waar geen steun van een jiffy is? *boem*
 
De klr 600 is ook echt hoog ,ik gooi m n rechterbeen erover en glij gewoon door ,en dan staat hij rechtop,
ik ben ook maar 1.88 en kom net met m n voeten aan de grond _O-
 
Ik ook, maar met een roltas achterop de V-Strom heb ik die tas toch meer dan eens een schop verkocht. _O-
 
Doet mij denken aan de keer dat ik op de wip ging zitten met mijn zoon. Hij was "wat lichter" dan ik. Toen ik naar beneden ging, ging hij wel heel hard omhoog en werd met een fraaie boog het struikgewas in gelanceerd. Goed voor ouderlijk schuldgevoel :+
 
Och, op een gegeven moment bereik je het niveau van lichamelijke soliditeit waarbij mensen terugstuiteren als ze per ongeluk tegen je aan lopen. En omdat je dan bijna net zo breed (en dik) als lang bent, gaan ze ook van schrik nog heel hard sorry sorry stamelen. Best vaak roept er opeens iemand sorry sorry tegen me, en dan blijken ze vijf seconden eerder tegen me aan te zijn gelopen wat ik dan niet eens gemerkt heb.

Overigens heb ik met reusachtige topkoffer op toch al niet kleine FJR nooit problemen met over het zadel heen opstappen (zowel van links als van rechts en zowel op jiffy als op bok) en schop ik ook nooit de topkoffer. Met mijn gewicht én dat van de FJR op dat jiffy'tje leunen zou ik er zeker niet op gokken, dan nog liever een van voornoemde sprong-/zwiep-/zwaai-technieken oefenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan