Op en neer naar Kirgizië met een Yamaha Tracer 700, 18.634 km in exact 4 weken.

Man wat een avontuur. Vindt naar Bad Bentheim (net over de Duitse grens) al een stuk. Jij kacheltje gewoon om de wereld heen. Kun je nog wat meer vertellen?

- wat viel je zwaar?
- zijn motorrijders elder net zo solidair?
- zwaaien ze ook naar elkaar elders?
- gedoe met corrupte politie?
- hoe zette je snachts de motor veilig weg (op sliep je tijdens het rijden 8-) )?

Zo maar wat vragen...
 
Gaaf en herkenbaar. Pas nog een week gekampeerd in Zuid-Frankrijk op de Honda cb500 van mijn vrouw (mijn xrv750 is ff kaduuk). 1090 km in 1 dag op de heenreis ging prima. Rustig doooorrijden met 110kmu op de tolweg. En dat met 500cc. Ik ben midden jaren 80 begonnen. 4 keer met Honda brommers ss50 naar de Middellandse zee. Ging prima!!
 
Man wat een avontuur. Vindt naar Bad Bentheim (net over de Duitse grens) al een stuk. Jij kacheltje gewoon om de wereld heen. Kun je nog wat meer vertellen?

- wat viel je zwaar?
- zijn motorrijders elder net zo solidair?
- zwaaien ze ook naar elkaar elders?
- gedoe met corrupte politie?
- hoe zette je snachts de motor veilig weg (op sliep je tijdens het rijden 8-) )?

Zo maar wat vragen...

- wat viel je zwaar?
Uh ja niets eigenlijk die wegen in Kazachstan waren super-kloten maar ja dat is niet anders dus daar zette ik me dan maar overheen. Tijdens het rijden over die K-wegen in Kazachstan dacht ik vaak terug aan mijn ongelofelijke zware rit van Bam/Iran naar Dalbandin/Pakistan in november 1991. Een rit door een zandwoestijn zonder GPS waarbij ik bijna over de kop geslagen ben en 110 km lang helemaal alleen reed met af en toe Afghaanse benzinesmokkelaars in pick-ups links van mij want de benzineprijs in Iran was in 1991 net iets minder dan €0,01 per liter terwijl die in Pakistan €0,32 per liter was. Het werd bovendien donker dus ik moest serieus gas geven maar ik heb Dalbandin/Pakistan gehaald net voor het echt donker werd.

- zijn motorrijders elder net zo solidair?
De meest Russische motorrijders (in Kazachstan heb ik alleen een paar buitenlandse motorrijders gezien en een groep van 30 Duitse motorrijders) zijn echt SUPER met hoofdletters, altijd zwaaien en ook op de snelweg. Op de Krim kon ik op een zondag geen geld wisselen (met mijn bankpas en Visacard kreeg ik geen geld bij de geldautomaten vanwege internationale sancties tegen de Russische annexatie van De Krim) maar de maandag daarna ook niet want er was die dag een of andere feestdag. Ik was toen richting Sebastopol aan het rijden toen ik rond het middaguur nog zonder ontbijt en iets te drinken (ik had alleen 's ochtends een flesje water gedronken) stopte naast een eettentje waar een Russische Harley-rijder en BMW -rijder zaten. Ik vroeg of ik ergens in de volgende stad even verderop illegaal geld kon wisselen omdat ik nog niets had gegeten/gedronken waarna de Russische Harley-rijder (zie foto 4-1 rechtsboven die 2 motorrijders) spontaan 400 Roebel (=ongeveer €5,70 en in ons land zou dat vergelijkbaar zijn met iets van €20,-) uit zijn zak haalde en aan mij gaf zonder iets terug te willen. Ik had nog een biljet van €5,- en wat 10 Roebel-munten en die heb ik toen aan hem gegeven. Dat is toch mooi zo'n gebaar!
In Wit-Rusland was ik rond Gomel op zoek naar een slaapplaats en iemand bij een wegrestaurant had mij uitgelegd dat er 6 km verderop "Rooms for rent" waren in een dorpje. Afijn het begon te regenen, ik kon het niet vinden, daarna kwam er een auto de bocht om waar ik naar zwaaide en die gelukkig alsnog stopten net toen ik dacht dat ze door zouden rijden. Ze wisten de "Rooms for rent" te vinden en zeiden tegen mij volg ons maar. Toen ik zei dat ik nog geen tijd had gehad om Wit-Russische roebels te wisselen zeiden ze wij hebben de overnachting al voor je betaald dus ga maar lekker slapen. De volgende ochtend vond ik een plastic tasje om mijn linkerspiegel gewikkeld met daarin een T-shirt en een briefje zie foto's. Op het T-shirt stond "Bike Fest Gomel" (eind augustus) een motorfeest dat zij organiseerden (het waren dus motorrijders in die auto) en ik was door hen uitgenodigd voor 2020. Dan ben je toch even letterlijk sprakeloos of niet dan?

- zwaaien ze ook naar elkaar elders?
Ja echt ALLEMAAL, ook jongelui op Ural-zijspannen in Kazachstan/Kirgizië zwaaiden heel enthousiast naar mij, erg leuk.

- gedoe met corrupte politie?
Neem altijd een internationaal Rijbewijs (ANWB - rond de €20,- en tegenwoordig 3 jaar geldig) mee en geef NOOIT je roze kaartje af. Ik heb 1 keer met een echt corrupte agent te maken gehad in Kazachstan toen ik een vrachtwagen inhaalde (je moet wel want die rijden zo ontzettend langzaam) over een doorgetrokken streep net voor een heuvel. Ze staan je daar echt op te wachten dus daarna heb ik meteen goed opgelet bij heuvels. Ik heb toen 30.00,- Kazachstaanse Tenge (=ongeveer €70,- maar ja die had ik met die spotgoedkope benzine zo terugverdiend op mijn dagbudget van €50,-) in zijn dashboardkastje moeten gooien om van hem af te zijn. Daarna nog een keer een verkeersovertreding op de video vastgelegd in Rusland maar daar kwam ik gelukkig mee weg. "Rijontzegging 4-6 maanden of een boete van 5.000,- Roebel (=ongeveer €68,-)" vertaalde die agent op zijn smartphone maar ik sprak op dat moment natuurlijk geen woord Russisch en ik had mijn Internationale Rijbewijs uiteraard aan hem gegeven. Afijn het werd zo'n eindeloos gedoe dat die Russische agent uiteindelijk op zijn smartphone vertaalde "Nooit meer doen en nu wegwezen!"

- hoe zette je snachts de motor veilig weg (op sliep je tijdens het rijden 8-) )?

Bij alle hotels was altijd een veilige plek achter een hek (Kazan/Rusland), of kon ik bv. in de autowasserette naast het hotel parkeren (Balqash/Kazachstan + Wolgograd/Rusland) dan wel was er een nachtportier + camerabewaking (Qostanay/Kazachstan + Tsjeljabinsk/Rusland). Ik heb nooit één moment gehad dat ik dacht ik ga niet rustig slapen dus dat is echt supergoed geregeld of te regelen.

Oh en als laatste wil ik nog opmerken dat ik geen smartphone heb en ook geen GPS bij me had alleen kaarten. Daardoor moest ik als ik verdwaald was altijd contact zoeken met de lokale bevolking wat resulteerde in leuke ontmoetingen en totaal onverwachte hulp. Mijn avontuur was een stuk saaier geweest want als ik een smartphone/GPS had gehad had ik altijd zonder hulp alles gevonden maar bv. niet die Wit-Russen ontmoet en niet die ongelofelijk leuke ervaring gehad. Volgend jaar ga ik dan ook via Noorwegen -> Zweden -> Finland -> Sint Petersnburg -> Oeral gebergte -> Gomel Bike Fest 2020.
 

Bijlagen

  • 39.jpg
    39.jpg
    230 KB · Weergaven: 52
  • 51.jpg
    51.jpg
    175,4 KB · Weergaven: 54
  • 52.jpg
    52.jpg
    130,3 KB · Weergaven: 64
Laatst bewerkt:
OH man wat fijn dat je de tijd neemt om mijn vragen zo uitgebreid te beantwoorden. Vind dat fantastisch om te lezen.

Heb nog een paar vragen 8-)

- Dit is niet een toertje door de Ardennen en je komt op gevaarlijke plekken. Ik kan me goed voorstellen dat je bij tijd en wijle angstig bent geweest (ik zou dat zijn). Heb jij dat gehad en in welke situaties was dat?
- Je ging met een nieuwe spatzuivere motor op pad toch kunnen er problemen ontstaan. Heeft de motor zich goed gehouden? Was je op eventuele pech voorbereid? Stel me zo voor dat in Kazachstan ((land van Borat) niet een ieder aan een hypermoderne jap kan werken?! Of vergis ik me?
- hoe heb je het gedaan met kleding/wassen etc.. Of reed je op het laatst maar door om de vliegen voor te blijven?
- Wat heb je geleerd? Wat zou je een volgende keer anders doen?

Alvast bedankt voor jouw tijd.....
 
OH man wat fijn dat je de tijd neemt om mijn vragen zo uitgebreid te beantwoorden. Vind dat fantastisch om te lezen.

Heb nog een paar vragen 8-)

- Dit is niet een toertje door de Ardennen en je komt op gevaarlijke plekken. Ik kan me goed voorstellen dat je bij tijd en wijle angstig bent geweest (ik zou dat zijn). Heb jij dat gehad en in welke situaties was dat?
- Je ging met een nieuwe spatzuivere motor op pad toch kunnen er problemen ontstaan. Heeft de motor zich goed gehouden? Was je op eventuele pech voorbereid? Stel me zo voor dat in Kazachstan ((land van Borat) niet een ieder aan een hypermoderne jap kan werken?! Of vergis ik me?
- hoe heb je het gedaan met kleding/wassen etc.. Of reed je op het laatst maar door om de vliegen voor te blijven?
- Wat heb je geleerd? Wat zou je een volgende keer anders doen?

Alvast bedankt voor jouw tijd.....

- Dit is niet een toertje door de Ardennen en je komt op gevaarlijke plekken. Ik kan me goed voorstellen dat je bij tijd en wijle angstig bent geweest (ik zou dat zijn). Heb jij dat gehad en in welke situaties was dat?

Dit vind ik altijd één van de lastigste vragen om te beantwoorden want ik ben een persoon die nooit in paniek raakt en ook nooit bang is. Waarom weet ik ook niet maar het is echt zo. Ik reis bv. ook heel graag alleen tijdens lange motorreizen. Groepsreizen vind ik ook ontzettend leuk en gezellig maar dan binnen Europa. Tuurlijk had ik wel 'angst' om een lekke band te krijgen op die K-wegen in Kazachstan maar ja dan zou ik 'm gewoon repareren (of als de tubeless band niet te repareren was met een plug van buitenaf er een binnenband in doen die had ik bij me) zo van het is niet anders. De enige lekke band die ik ooit gehad heb op reis was offroad rijdend op een Yamaha XTZ660 Ténéré in Nepal/Himalaya (tussen 1ste en 2de bergrug) en dan is het gewoon net als een fietsband plakken, bandenlichters - buitenband eraf - binnenband plakken en klaar is kees.

- Je ging met een nieuwe spatzuivere motor op pad toch kunnen er problemen ontstaan. Heeft de motor zich goed gehouden? Was je op eventuele pech voorbereid? Stel me zo voor dat in Kazachstan ((land van Borat) niet een ieder aan een hypermoderne jap kan werken?! Of vergis ik me?

De motor heeft zich perfect gehouden maar de 700cc tweecilinder van de Yamaha Tracer 700 is natuurlijk niet spiksplinternieuw die doet al vele jaren dienst in de gewone MT-07 dus het is een door en door betrouwbaar motorblok (gebleken). Verder kan ik een motorblok + motorfiets tot op de laatste bout uit elkaar halen, kleppen stellen en al dat soort dingen en ik had een digitaal onderhoudsboekje bij me.

- hoe heb je het gedaan met kleding/wassen etc.. Of reed je op het laatst maar door om de vliegen voor te blijven?

Ik heb altijd een tube extra geconcentreerd wasmiddel bij me waarmee ik in hotels waar ik een extra dagje blijf hangen mijn t-shirts en onderbroeken was.
Op de motorfiets draag ik onder mijn leren overal overigens altijd een FIETSBROEK (altijd twee meenemen van bv. Agu), daar zitten namelijk geen naden in en zeem waardoor je uitgestelde kontpijn krijgt. Was een hele goede tip van een Duitse motorvriend in Turkije 1989. Je kunt veel langer doorrijden met een fietsbroek én natuurlijk ook een opnieuw bekleed zadel want standaard zijn alle motorzadels gewoon zwaar K. Ik laat mijn zadels altijd meteen na aankoop opnieuw bekleden bij Buddyfashion in Roelofarendsveen en Autobeklederij v/d Werf die is ook goed en het is vooral een erg leuk adres.

- Wat heb je geleerd? Wat zou je een volgende keer anders doen?

Ik heb geleerd dat mijn fysieke grens nog veel verder ligt dan ik ooit gedacht had. Zoveel kilometers als ik nu gemaakt heb in zo'n korte tijd achtte ik fysiek en mentaal onmogelijk maar nee dus het kan. Tijdens die motorreis naar Singapore heb ik veel rugzakreizigers gezien die letterlijk knettergek waren geworden. Alleen reizen is zwaar zeker de Azië-route is van alle motorreisroutes (Ruslandroute, Aziëroute, 3 Afrikaroutes Oost/Midden/West, Zuid-Amerika, Noord-Amerika) mentaal de zwaarste van allemaal. Ik merkte bij mezelf ook dat er 'iets' in mijn bovenkamer gebeurde en er is dan maar één ding dat je kunt en ook echt moet doen en dat is je oude westerse referentiekader deleten en een nieuwe aanmaken anders word je letterlijk gek. Tijdens de Stichting GTI-periode (ik heb 10 jaar lang auto-/motorreizigers van informatie voorzien) was er 1 motorrijder die in India zijn motorfiets heeft achtergelaten en naar huis is gevlogen en zich daarna heeft opgesloten in zijn huis. Echt een bizar verhaal maar dan zie je wat reizen met een mens kan doen.

Wat ik de volgende keer anders doe is weer ouderwets rustig even ergens blijven hangen onderweg. Maar ja in Noorwegen/Zweden/Finland kan dat ook want die landen zijn helemaal op toeristen ingesteld. In Kazachstan is gewoon niets het land is ook echt helemaal leeg zeg maar. Leuk om geweest te zijn maar meer ook echt niet.
 
Wát een verhaal! Heel erg gaaf om zo'n enorme reis te maken. Staat bij mij ook nog op de wishlist...
 
Wát een verhaal! Heel erg gaaf om zo'n enorme reis te maken. Staat bij mij ook nog op de wishlist...
Ik zeg altijd niet nadenken gewoon DOEN! Als ik over mijn motorreizen vertel dan krijg ik vaak te horen: "Dat ga ik later ook doen", of "Dat wil ik nog doen" maar zulke motorreizen moet je juist doen als je het nog kàn doen (voor hetzelfde geld had ik in juli 1992 na dat motorongeluk een dwarslaesie gehad). Als ik zie wat ik allemaal meegemaakt heb sinds 1988 toen ik mijn eerste motorreis maakte dan kan ik zo ongelofelijk veel verhalen vertellen. Ik zou echt met helemaal niemand in deze wereld willen ruilen. Als iemand morgen een koffer met 1 miljoen euro voor mijn neus zou zetten dan zou ik de fik erin steken (je wilt écht niet weten hoe GRAAG ik dit zou willen doen) omdat veel geld een mens alleen maar ongelukkig maakt. Ik heb dingen op de motor gedaan die allemaal niet te koop zijn zelfs met al het geld van de wereld niet. Het mooie is nou net dat je voor heel weinig geld (die motorreis op en neer naar Kirgizië heeft me maar €1.800,- gekost) avonturen kunt beleven die werkelijk onbetaalbaar gaaf-mooi-bizar-heftig-etc. zijn. Afgelopen week belde ik mijn beste motorvriend op die in Amsterdam woont. Hij is de enige die ik ken die op de motor dwars door Azië naar Australië is gereden, dwars door Afrika van Algerije naar Zuid-Afrika en van Vuurland naar Colombia en door Midden-Amerika en van Mexico naar Alaska.
 
Een ding moet je niet vergeten. Het is niet voor een ieder weggelegd, mentaal, fysiek of een combi. Je moet toch over een sterk karakter beschikken en solitair kunnen handelen. Ik heb collegas die zich al eenzaam voelen wanneer ze alleen gaan lunchen.
Zonder je op een voetstuk te zetten denk ik wel dat je een bijzondere vent bent. Waardeer het ook dat je last zien wanneer je gepiepeld wordt. Zoals in de discotheek met een paar dames die opeens zijn verdwenen en jij met de portier overblijft. 8-) .

Als we elkaar ooit ontmoeten, ik woon ook in Amsterdam, trakteer ik en laat ik jou praten...........
 
Een ding moet je niet vergeten. Het is niet voor een ieder weggelegd, mentaal, fysiek of een combi. Je moet toch over een sterk karakter beschikken en solitair kunnen handelen. Ik heb collegas die zich al eenzaam voelen wanneer ze alleen gaan lunchen.
Zonder je op een voetstuk te zetten denk ik wel dat je een bijzondere vent bent. Waardeer het ook dat je last zien wanneer je gepiepeld wordt. Zoals in de discotheek met een paar dames die opeens zijn verdwenen en jij met de portier overblijft. 8-) .

Als we elkaar ooit ontmoeten, ik woon ook in Amsterdam, trakteer ik en laat ik jou praten...........
Laat ik eerlijk zijn dat ik mezelf niet bijzonder vind die motorvriend die vanavond bij me op bezoek was uit Amsterdam (die van op de motor dwars door Azië naar Australië is gereden, dwars door Afrika van Algerije naar Zuid-Afrika en van Vuurland naar Colombia en door Midden-Amerika en van Mexico naar Alaska) die vind ik persoonlijk pas bijzonder. Die gozer is zo'n ongelofelijk vat vol verhalen dat is echt niet normaal. Vanavond vertelde hij het voor mij nog onbekende verhaal van guerilla's in Colombia die hem en zijn toen nog toekomstige vrouw gestopt hadden in haar dorp en ze onder schot hielden. Ze mochten dankzij zijn altijd weer slimme babbels gaan maar voor hetzelfde geld hadden ze hem meegenomen en losgeld geeist.
Ook vertelde hij nog het verhaal van zijn motor die hij per schip van Australië naar Argentinië had verscheept en nadat hij naar Argentinië was gevlogen moest inklaren in de haven van Buenos Aires. Er liepen daar twee Zwitsers die al 10 dagen bezig waren hun motorfiets in te klaren en hij deed het zonder hulp van een agent (=meestal iemand van een verschepingskantoor) binnen een dag gewoon door brutaal te zijn. Ik vind dat zulke mooie verhalen dar kan ik echt van genieten.
Maaruh ik ga binnenkort koffie bij hem drinken in Amsterdam (hij woont recht tegenover het Amsterdamse Bos) dan spreken we gewoon een keer af lijkt me leuk.
 
Laat ik eerlijk zijn dat ik mezelf niet bijzonder vind die motorvriend die vanavond bij me op bezoek was uit Amsterdam (die van op de motor dwars door Azië naar Australië is gereden, dwars door Afrika van Algerije naar Zuid-Afrika en van Vuurland naar Colombia en door Midden-Amerika en van Mexico naar Alaska) die vind ik persoonlijk pas bijzonder. Die gozer is zo'n ongelofelijk vat vol verhalen dat is echt niet normaal. Vanavond vertelde hij het voor mij nog onbekende verhaal van guerilla's in Colombia die hem en zijn toen nog toekomstige vrouw gestopt hadden in haar dorp en ze onder schot hielden. Ze mochten dankzij zijn altijd weer slimme babbels gaan maar voor hetzelfde geld hadden ze hem meegenomen en losgeld geeist.
Ook vertelde hij nog het verhaal van zijn motor die hij per schip van Australië naar Argentinië had verscheept en nadat hij naar Argentinië was gevlogen moest inklaren in de haven van Buenos Aires. Er liepen daar twee Zwitsers die al 10 dagen bezig waren hun motorfiets in te klaren en hij deed het zonder hulp van een agent (=meestal iemand van een verschepingskantoor) binnen een dag gewoon door brutaal te zijn. Ik vind dat zulke mooie verhalen dar kan ik echt van genieten.
Maaruh ik ga binnenkort koffie bij hem drinken in Amsterdam (hij woont recht tegenover het Amsterdamse Bos) dan spreken we gewoon een keer af lijkt me leuk.

Top.
 
Gaaf. Ook Ed March's reisverhalen (rond de wereld) en video's met zijn 'Honda C90 adventures' op YT en www zijn gaaf.
Motorfiets veerboot ticket vond-ie te duur (Alaska-Azie oid), dan de Honda maar helemaal uit elkaar gesleuteld en in plunjebalen gestopt en als bagage gratis aan boord. TOP!!
 
Fantastisch verhaal en erg inspirerend hoor. Goede tips ook (bv. over het internationale rijbewijs).
Ik rij zelf ook liefst alleen zodat ik grote afstanden op korte tijd kan afleggen, daar geniet ik het meeste van. Ik volg het topic verder alleszins!

Heb je al gehoord van de Iron Butt Association trouwens?
 
De taal een beetje machtig zijn, scheelt denk ik al een hoop
Als je het cyrilische schrift niet kunt lezen heb je echt een serieus probleem. Dat is dan ook het eerste wat ik uit mijn hoofd heb geleerd in 1989 waarna ik een spoedcurcus Russisch heb gedaan bij de VolksUniversiteit in Leiden vlak voor vertrek. Woorden als Leva, Prava en Prjamo, Gastinitsa, Gdjè, Patom, Spasiba, etc. moet je gewoon weten.
 
Fantastisch verhaal en erg inspirerend hoor. Goede tips ook (bv. over het internationale rijbewijs).
Ik rij zelf ook liefst alleen zodat ik grote afstanden op korte tijd kan afleggen, daar geniet ik het meeste van. Ik volg het topic verder alleszins!

Heb je al gehoord van de Iron Butt Association trouwens?
Sommige dingen zijn echt heel belangrijk om te weten zoals dat internationale rijbewijs.
Vroeger toen ik de Stichting GTI (eerste Motortrottersdatabank geheten) nog runde maakte ik zelf Russische uitnodigingen met behulp van een kopieermachine en een fax. Uitnodigingen van Russen had je toen echt nodig als je een visum wilde krijgen zodat je vrij door de Sovjetunie kon reizen. Die echte uitnodigingen waren faxen van meestal erg slechte kwaliteit dus toen ben ik zelf uitnodigingen met Wordperfect gaan maken die heb ik uitgeprint en vervolgens ben ik een kopie van een kopie van een kopie van een kopie etc. gaan maken en daar plakte ik dan weer randjes met gefaxte data/tijd op maakte daar een fraaie kopie van op de kopieermachine en haalde dat slecht te lezen kopie vervolgens door een fax zodat ik een kopie op faxpapier had die eruit zag als een echte fax-uitnodiging. Dat heb ik echt jarenlang gedaan en ik heb daarmee heel wat motorrijders door Rusland heen geholpen.
Later heb ik samen met iemand ook nog kleurenkopieën gemaakt van Carnet de Passages want je moest voor sommige landen tot wel 200% van de nieuwprijs als bankgarantie vastzetten om een Carnet de Passage te krijgen bij de ANWB. Gekkenwerk natuurlijk. Dus maakten we fraaie kleurenkopieën van de pagina's en de dikke kaft lieten we ergens bij een goede bekende drukken want officieel mocht dat natuurlijk niet. Daarna stansten we handmatig de afscheurrandjes erin en klaar is kees. Ook kopieerde ik motorverzekeringen van Colonia (ik had ooit een origineel full color verzekeringspapier bemachtigd) voor Afrika-reizigers want dat was de enige verzekeringsmaatschappij die motorverzekeringen voor Afrika af wilde sluiten. Onbetaalbaar natuurlijk ook weer voor de gewone wereldreiziger en met zo'n mooie kleurenkopie kwam je overal veel makkelijker de grens over in Afrika. Dat waren nog eens hele mooie tijden en ik heb echt verschrikkelijk gelachen om alle brieven en ansichtkaarten die ik - er was toen nog geen internet - opgestuurd kreeg en bundelde in nieuwsbrieven. Daar zaten echt hilarische verhalen bij en eigenlijk zou ik al die nieuwsbrieven nog eens in moeten scannen want dat is waanzinnig mooi leesvoer.
 
Misschien is het een aardig idee om een topic "Reisprofessor" aan te maken waar motorreizigers vragen kunnen stellen over motorreizen buiten Europa. Ik heb nog een paar motorvrienden die ook heel erg veel weten dus samen hebben we een hoop reiskennis in huis.
 
Echt geweldig wat jij aan ervaring hebt opgedaan, ook door je eigen vindingrijkheid en avonturendrang. Het is nog lachen om te lezen ook! Kom maar op met dat ‘reisprofessor’-draadje!
 
Mooie reis en mooi verhaal dit! Ik wilde net een verhaaltje schrijven over de 'Indian Summer in de Eifel' van vandaag en morgen maar ik wacht daar nog even mee 8-).
 
Dat waren nog eens hele mooie tijden en ik heb echt verschrikkelijk gelachen om alle brieven en ansichtkaarten die ik - er was toen nog geen internet - opgestuurd kreeg en bundelde in nieuwsbrieven. Daar zaten echt hilarische verhalen bij en eigenlijk zou ik al die nieuwsbrieven nog eens in moeten scannen want dat is waanzinnig mooi leesvoer.

Geweldig natuurlijk!! Leuk dat die officials met hun rare/onmogelijke eisen zo om de tuin werden geleid. Mijn vader heeft dit soort trucs in het verleden ook uitgehaald, maar alleen als de omstandigheden of idiote eisen erom vroegen. Daar kon hij smakelijk over vertellen!! In die zin ben ik dus heel benieuwd naar die hilarische verhalen:P
 
Ik haal mijn GOS-visa altijd bij Besch Reisen - BESCH VISA & REISEN: Visa-Service - in Keulen, geen idee waarom Den Haag zo'n drama is (visumdienst Breda: "Bij het visumcentrum in Den Haag is het zo druk dat aanvragen er minimaal drie weken gaan duren.

Het is grote onzin dat je een BMW R1200GS zou moeten rijden om dit soort afstanden te kunnen rijden.
De motoren van BMW zijn veel te duur en er gaat ook veel aan stuk weet ik uit ervaring
Geloof me aan een BMW gaat veel meer stuk dan aan een Honda of Yamaha mijn favoriete Japanse motormerken.

Motorpreparatie:
- Ik laat ook altijd standaard van mijn (nieuwe) motor het zadel opnieuw bekleden bij Buddyfashion want met een goed bekleed zadel (juiste hardheid schuim + altijd leer) kun je zomaar met groot gemak honderden kilometers meer rijden per dag.

Als je het cyrilische schrift niet kunt lezen heb je echt een serieus probleem.

Misschien is het een aardig idee om een topic "Reisprofessor" aan te maken waar motorreizigers vragen kunnen stellen
Ik heb maar even een heel stel quotes bij elkaar gepakt.

Om te beginnen respect voor de reisafstanden die je maakt. Je spreekt van 745km/dg. Da's veel voor gemiddeld :t
Je maakt flinke dagafstanden, maar dan volgende dag toch weer verder. Dan neig ik tot afhaken................
Een enkele keer 1400km doe ik ook nog wel, maar dan de dag erna hoeft 't voor mij niet meer zo. Een korte rit is dan wel genoeg!

Veel motorrijders die het land uit gaan, denken altijd direct dat je dan een BMW moet rijden. Zoals hierboven al beschreven is dat onzin. Ook de betrouwbaarheid kan je een vraagteken bij zetten. Een motormaat heeft een RT waar ook altijd van alles aan mankeert. Reparaties lopen vaak ook flink in de papieren!
Favoriet voor jou zijn Yamaha en Honda. Kijk mijn onderschrift. Niks aan toe te voegen!

Prepareren van de motor met andere vering kan ik me voorstellen met die slechte wegen dieper Rusland in. Ook een nieuw bekleed zadel wordt toegevoegd. Je stelt dat dat nodig is om flinke afstanden te kunnen maken. Ik denk toch dat dat heel persoonlijk is. Ik kreeg mijn oude FZ waarbij werd gemeld dat het standaard-zadel kl*te zou zijn. Inmiddels al vele keren boven 1000km gereden, maar zadel was nooit een probleem. Hooguit na meerdere dagen veel km's dat ik een rauwe kont begon te krijgen. Maar meestal komt er (voor mij) dan wel een dag als 'echte vakantie-vierder'.

Paar jaar terug wilde ik ook naar Rusland rijden. Nou ja, helemaal vooraan tot St.Petersburg via oa Kaliningrad. Daarna verder naar Noordkaap.
Double-entry was geen enkel probleem. Visum was in den Haag redelijk snel afgehandeld. Voor mij geen probleem.
Helaas toen de reis moeten afbreken bij Poolse grens vanwege slijmbeurs-ontsteking in de schouder. Pijnlijk!!
Volgend jaar heb ik deze reis wederom op het programma staan. Slechte weg in regio St.P. lijkt mij niet aan de orde.
Ja, cyrillisch kunnen lezen dat zal best wel schelen. In het begin even wennen maar vrij snel pak je dat vanzelf op.
Dat was bij mij ooit door Thracië (Oost-Griekenland) hetzelfde. Eerste dagen iets moeilijk maar na een week ging dat vanzelf!

Ja, een topic reisprofessor voor vragen en antwoorden zou prima zijn!
 
Prachtige machiene zo"n 1200GS

Tsja, als ik de cijfers mag geloven zit je op een nieuwe motor inderdaad het beste met een Yamaha. Die schijnen de laagste percentages kritieke reparaties nodig te hebben van alle motoren tijdens de eerste vier jaar eigendom. 11%.

M'n Kawa doet het daarbij vergeleken helemaal niet slecht met 14%, maar de voornoemde BMW heeft met 40% aanzienlijk ruigere reparatie-behoefte, als ik de cijfers mag geloven. Dan schijn je beter af te zijn op een Duc, Harley of Triumph.

Nu zijn dat cijfers uit 12 duizend motoren uit 2015, dus in de afgelopen vier jaar kan er wat gebeurd zijn, maar toch.... Een Tracer 700 is een uitstekende keus: Bewezen blok, goede betrouwbaarheidscijfers, niet te zwaar, niet te licht..... I approve. :)

nu ruim 31 jaar later op mijn 57ste kan ik het nog steeds.

Da's mooi om te horen. Ik ben 44, en ik wil nog een paar tripjes van zo'n 400-700km / dag maken, dus dat moet kunnen als je er nog 1100 doorheen jakkert. :) Maar toch, respectabele reizen. Ik heb 1.2 miljoen kilometers in auto's gedaan, maar op een motor? Chapeau hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan