Op en neer naar Kirgizië met een Yamaha Tracer 700, 18.634 km in exact 4 weken.

18 aug 2019
44
59
Vrijdag 19 juli ben ik vertrokken richting Kirgizië via Duitsland -> Polen -> Wit-Rusland -> Rusland-Siberië -> Midden-Kazachstan -> Kirgizië -> West-Kazachstan -> Zuid-Rusland/De Krim-Kertsjbrug -> Etc.
Het liep allemaal totaal anders dan ik gedacht had maar het is een totaal waanzinnige motorreis geworden die zo heftig was dat ik letterlijk de blaren op mijn handen had (dat is me nog nooit eerder overkomen zelfs niet na een heftige week off road rijden op Ibiza) toen ik na 10 dagen rijdagen in Alma-Ata arriveerde na een bizarre dag van 1.257 km en 17 uur op de motor gezeten te hebben vanuit Astana. Dat was niet de bedoeling maar dat lezen jullie nog wel in de berichten van onderweg die ik later zal plaatsen. Ik heb intussen ruim meer dan 1 miljoen motorkilometers gereden waarvan heel veel reiskilometers maar mama mia mijn billen doen nog pijn dus ik ga nu nog even lekker 2 weken uitrusten voor school (ik werk op een school) weer begint.

Wat cijfertjes: 1 liter benzine Kazachstan €0,38 - Rusland €0,65 (Lukoil had als enige trouwens ook 100 octaan = €0,75) - BeloRussia - €0,72 - en hotels gemiddeld €15,- tot €30,- waardoor 4 weken slechts iets van €1.800,- hebben gekost. In Europa was ik voor deze 4 weken aan benzinekosten, eten en hotelkosten minimaal €5.000,- kwijt geweest.

Yamaha Tracer 700 - Vertrokken met 2.204 km op de teller dus alles was nieuw - ik heb er wel Hyperpro voor en achter op laten zetten door veringprofessor Paul Klop himself + zadel opnieuw laten bekleden bij Rob Selier van Buddyfashion. Zonder deze twee dingen had ik nooit zoveel lange rijdagen kunnen maken van +1.000 km.

Ik heb zomaar wat foto's toegevoegd van onderweg dat geeft een aardig beeld.
 

Bijlagen

  • 3.jpg
    3.jpg
    207,5 KB · Weergaven: 80
  • 4.jpg
    4.jpg
    169,1 KB · Weergaven: 72
  • 13.jpg
    13.jpg
    212,4 KB · Weergaven: 74
  • 26.jpg
    26.jpg
    200,6 KB · Weergaven: 63
Mensenkinderen, wat een reis. Wat een reis om in je eentje te doen. Wat een reis om met een nieuwe motor te doen. Wat een reis qua cultuurverschillen. Zal ik nog ff doorgaan?

Simpelweg indrukwekkend.
 
Mensenkinderen, wat een reis. Wat een reis om in je eentje te doen. Wat een reis om met een nieuwe motor te doen. Wat een reis qua cultuurverschillen. Zal ik nog ff doorgaan?

Simpelweg indrukwekkend.

Die cultuurverschillen vielen voor mij wel mee want vroeger waren die veel groter tijdens de oude USSR. Ik was in 1988 op de motor naar Tsjechoslowakije geweest en in 1989 naar Kiëv en in 1990 ben ik samen met een Duitse vriend in 19 dagen (9.500 km) op en neer naar Tbilisi gereden. Dat was nog tijdens de oude USSR dus voor de val van De Muur. Die twee USSR-motorreizen waren eigenlijk nog veel gekker omdat je toen officieel Rusland niet in mocht met de motor. Als je toen Intourist (toenmalige reisbureau voor de gehele USSR) belde in Amsterdam en je zei dat je met de motor ging was het "Njet" en legde de mevrouw van Intourist de hoorn erop. Ik heb toen een truc bedacht en een week later Intourist weer opgebeld en toen ze vroegen naar mijn vervoer antwoordde ik: "Own transport" en voor de Russen was dat domweg een auto. Dus toen ik mijn route had opgegeven (je moest toentertijd alle hotels en campings van tevoren bespreken én betalen) en na betaling mijn voucher had gekregen heb ik mijn visum aangevraagd bij de Russische ambassade en op het visumaanvraagformulier bij "Means of transport" ingevuld "Own transport" en ik kreeg gewoon doodleuk een visum. Ik dus op mijn Honda Africa Twin 650 gesprongen en naar Brest gereden waar ik gewenkt werd door een Russische douanier en na amper 5 minuten Rusland al binnen reed met ja echt waar 3 uur later op de klok (nu is dat maar +1uur). Dus van 13.30u in Polen was het ineens na de grens in Rusland 16.30u en ik moest nog ruim 600 km naar Kiëv rijden. Ik belandde na de grens echter op een verkeerde weg die dwars door een legerkamp heen liep. Aan de rechterkant van de weg stonden honderden tanks en het gekke was dat er helemaal niemand te zien was. Ik ben met 150-160 km/u door het legerkamp geknald en belandde toen op een weg dwars door een bos naar Kiëv. Ik kwam 's avonds om 22.30u in Kiëv aan op een verboden vervoersmiddel op een verboden weg en een verboden tijd.
Je mocht dus:
1 Niet op de motor
2 Je mocht alleen op aangegeven wegen rijden dus via Brest -> Kovel -> Rivne -> Zjytomyr -> Kiëv
3 Je mocht niet na zonsondergang rijden
Het meest ironische is nog dat ik door een legertruck naar de camping ben gebracht in Kiëv. Hoeveel gekker wil je het hebben?
De motorreis in 1990 was nog veel bizarder dan die van 1989 want we konden bijna nergens benzine krijgen. We hebben het meerdere keren gratis van mensen gekregen, bij de maffia gekocht, afijn verzin het allemaal maar.
Tijdens die motorreis hebben we meerdere ongelukken veroorzaakt, nee niet wij met onze motoren maar mensen die ons zagen rijden waren zo verbijsterd bij onze aanblik (dergelijke motoren hadden ze nog nooit gezien) dat ze vergaten te remmen en op hun voorganger knalden of iemand liep bv. een fontein in toen hij ons zag. Dit is nog steeds veruit de meest bizarre motorreis die ik ooit gemaakt hebt en omdat mijn Duitse motormaatje nog nooit in het oostblok was geweest had hij ook nog eens een totale cultuurshock van hier tot Tokio. Toen ik terugkwam hebben ze mij de volgende dag op werk om 15.00u naar huis gestuurd en ik ben toen om 16.00u mijn bed ingedoken en werd de volgende ochtend pas om 10.00u weer wakker = 18 uur non-stop geslapen en dat was de enige keer in mijn leven. Alle belevenissen en beelden moest ik blijkbaar even verwerken of zoiets. Wat dat betreft was deze motorreis een veel minder grote cultuurschok het waren veel meer de absurde afstanden in vooral Rusland waar 1.000 km doodnormale dagafstand is. 100 km in Nederland = 1.000 km in Rusland
 
Ik maak later nog wel een apart onderwerp aan over Rusland/GOS-TIPS met tips voor visa (NOOIT in Den Haag halen!), geld wisselen, grensovergangen, motorpreparatie, geen tolgeld betalen en nog veel en veel meer. Wil je een bijzondere motorvakantie voor een normale prijs zonder vakantiestress, vakantiedrukte etc. dan is Rusland/GOS je bestemming.
 
Whow, fantastisch!!! Geweldig jouw alternatieve visum aanvraag met de omschrijving "Own transport" *O* Dat is nog eens Hollandse vindingrijkheid. TOP!!*O**O*

Ben heel benieuwd naar jouw Rusland/GOS-TIPS voor visa (NOOIT in Den Haag halen!), geld wisselen, grensovergangen, motorpreparatie, geen tolgeld betalen en nog veel en veel meer. Waarom nooit je visum in Den Haag halen? Waar dan wel?
 
Whow, fantastisch!!! Geweldig jouw alternatieve visum aanvraag met de omschrijving "Own transport" *O* Dat is nog eens Hollandse vindingrijkheid. TOP!!*O**O*

Ben heel benieuwd naar jouw Rusland/GOS-TIPS voor visa (NOOIT in Den Haag halen!), geld wisselen, grensovergangen, motorpreparatie, geen tolgeld betalen en nog veel en veel meer. Waarom nooit je visum in Den Haag halen? Waar dan wel?
Ik haal mijn GOS-visa altijd bij Besch Reisen - BESCH VISA & REISEN: Visa-Service - in Keulen, geen idee waarom Den Haag zo'n drama is (visumdienst Breda: "Bij het visumcentrum in Den Haag is het zo druk dat aanvragen er minimaal drie weken gaan duren. Datzelfde geldt voor het Visa Centre in Brussel, Wij vragen nu visa voor Rusland aan in Antwerpen") maar ik heb zeer goede ervaringen met Besch Reisen zij doen al tientallen jaren zaken met de GOS-ambassades in Duitsland dus kennen iedereen persoonlijk op de ambassades. Ik heb altijd de visa gekregen (bv. double/triple-entry Rusland zonder uitnodiging) die ik heb aangevraagd maar breng mijn paspoort wel altijd persoonlijk langs en als de visa dan binnen zijn betaal ik de digitale factuur (eenmalig buitenland betalen activeren op je online bankieren duurt een paar uur) en sturen ze mijn paspoort op.
Wat betreft geld:
- Neem afhankelijk van de lengte van je motorreis voldoende cash geld (ik had €4.000,- bij me) mee want bv. op De Krim gelden internationale sancties vanwege de annexatie door Rusland waardoor je geen geld op kunt nemen met je bankpas of creditcard maar ook niet kunt betalen met je creditcard. Verder kun je er ook je Gmail niet checken ja echt belachelijk gewoon.
- Zorg dat je bankpas geactiveerd is voor buiten Europa geld opnemen
- Neem altijd een creditcard mee voor noodgevallen liefst een Visacard
Grensovergangen:
- Reis nooit via de Oekraïne dat land is een te grote puinhoop, A je mag De Krim niet op vanuit de Oekraïne B er woedt een oorlog in de Donbass (ook bekend als Donetsbekken) dus via Odessa naar Marioepol is onmogelijk tenzij je door een sluipschutter van je motor geschoten wilt worden. Het gebied rondom de steden Lugansk en Donetsk zijn ook no-go area's dus ik zeg lekker wegblijven uit de Oekraïne. Je kunt veel beter via de Baltische Staten of Wit-Rusland naar Rusland reizen. Geen oorlog of ander gezeik.
Motorpreparatie:
- Laat altijd andere voorvork-veren + achterschokbreker op je (nieuwe) motor monteren. Standaard slaan beide vrijwel altijd door op slechte wegen en de wegen in de GOS-landen zijn over het algemeen slecht tot zéér slecht. Kuilen en gaten waar je hele voor- of achterwiel in kan verdwijnen zijn daar heel normaal. Ik monteer zelf altijd een Hyperpro Streetkit omdat die betaalbaar en erg goed is. Door de progressieve veren voor en achter zullen deze nooit onderin slaan en blijven je harde klappen in je handen en rug bespaard.
- Ik laat ook altijd standaard van mijn (nieuwe) motor het zadel opnieuw bekleden bij Buddyfashion want met een goed bekleed zadel (juiste hardheid schuim + altijd leer) kun je zomaar met groot gemak honderden kilometers meer rijden per dag. Ik heb 18.634 km gereden in 25 dagen = 745 km p/dag met 5 dagen van 1.000 of meer kilometer op een dag: 1.134 km - 1.000 km - 1.257 km - 1.064 km -1.113 km
- Geen tolgeld betalen, tja persoonlijk vind ik de tol voor een motor in vergelijking met een auto (vaak hetzelfde bedrag) belachelijk hoog. Bovendien zijn al die nieuwe Poolse tolwegen met miljarden Europees geld aangelegd dus waarom zou ik daar nog voor betalen??? Soms kom je er niet onderuit als je van tevoren moet betalen maar als je zo'n kaartje moet trekken en bij de betaalpoortjes aan komt rijden kies dan de meest rechtse waar de vrachtwagens moeten betalen. Daar is vaak een heel smal stoepje waar je met je motor precies overheen kan rijden tussen twee paaltjes door. In Rusland zag ik veel motorrijders direct naast een vrachtwagen door de transponder betaalpoorten rijden.
 
Volg! Ik ben benieuwd naar je verhalen!
Mijn hersenen zijn nog steeds op reis (ik ben zaterdag om 17.00u thuis gekomen). Het gekke is dat ik de eerste nacht prima heb geslapen zonder te dromen. De tweede nacht droomde ik dat ik op een weg in Wit-Rusland reed en die hield maar niet op. Een goede motorvriend van mij grapte nog: "Je moet toch een keer tanken." En afgelopen nacht droomde ik dat ik steeds bij hetzelfde benzinestation in Wit-Rusland tankte en steeds dezelfde weg reed en daarna ook steeds weer bij datzelfde benzinestation uitkwam. Maar ja wat wil je meer dan 18.000 km aan indrukken en beelden.......
Maar ja dit valt nog mee, na die rit van 9.500 km in 17 dagen op en neer naar Tbilisi/Kaukasus in 1990 ben ik de dag na terugkeer om 16.00u mijn bed ingedoken en pas de volgende ochtend om 10.00u weer wakker geworden. Dat is de enige keer in mijn leven dat ik 18 uur non-stop heb geslapen. Bizar toch!
 
Mijn hersenen zijn nog steeds op reis (ik ben zaterdag om 17.00u thuis gekomen). Het gekke is dat ik de eerste nacht prima heb geslapen zonder te dromen. De tweede nacht droomde ik dat ik op een weg in Wit-Rusland reed en die hield maar niet op. Een goede motorvriend van mij grapte nog: "Je moet toch een keer tanken." En afgelopen nacht droomde ik dat ik steeds bij hetzelfde benzinestation in Wit-Rusland tankte en steeds dezelfde weg reed en daarna ook steeds weer bij datzelfde benzinestation uitkwam. Maar ja wat wil je meer dan 18.000 km aan indrukken en beelden.......
Maar ja dit valt nog mee, na die rit van 9.500 km in 17 dagen op en neer naar Tbilisi/Kaukasus in 1990 ben ik de dag na terugkeer om 16.00u mijn bed ingedoken en pas de volgende ochtend om 10.00u weer wakker geworden. Dat is de enige keer in mijn leven dat ik 18 uur non-stop heb geslapen. Bizar toch!
Bizarre reis.
 
Mijn hersenen zijn nog steeds op reis (ik ben zaterdag om 17.00u thuis gekomen). Het gekke is dat ik de eerste nacht prima heb geslapen zonder te dromen. De tweede nacht droomde ik dat ik op een weg in Wit-Rusland reed en die hield maar niet op. Een goede motorvriend van mij grapte nog: "Je moet toch een keer tanken." En afgelopen nacht droomde ik dat ik steeds bij hetzelfde benzinestation in Wit-Rusland tankte en steeds dezelfde weg reed en daarna ook steeds weer bij datzelfde benzinestation uitkwam. Maar ja wat wil je meer dan 18.000 km aan indrukken en beelden.......
Maar ja dit valt nog mee, na die rit van 9.500 km in 17 dagen op en neer naar Tbilisi/Kaukasus in 1990 ben ik de dag na terugkeer om 16.00u mijn bed ingedoken en pas de volgende ochtend om 10.00u weer wakker geworden. Dat is de enige keer in mijn leven dat ik 18 uur non-stop heb geslapen. Bizar toch!
diep respect voor dat soort aantal rij-uren en afstanden. Kan je daar ooit voor goed voor getraind zijn, of is het een kwestie van gaan en zien wanneer het niet meer gaat en daar overnachten. En dan bedoel ik natuurlijk niet helemaal onvoorbereid vertrekken, flinke motordagen maken kan je prima oefenen. Maar dit soort uber-mega-onwerkelijke dagen/afstanden.... daar lijkt het me lastig op trainen.
 
diep respect voor dat soort aantal rij-uren en afstanden. Kan je daar ooit voor goed voor getraind zijn, of is het een kwestie van gaan en zien wanneer het niet meer gaat en daar overnachten. En dan bedoel ik natuurlijk niet helemaal onvoorbereid vertrekken, flinke motordagen maken kan je prima oefenen. Maar dit soort uber-mega-onwerkelijke dagen/afstanden.... daar lijkt het me lastig op trainen.
En niet onbelangrijk; dit soort globetrotterreizen kan dus ook zonder de inzet van een BMW 1250 GS adventure.
OK, dat was dan wel een beetje cynisch bedoeld, maar het zegt denk ik meer iets over de kwaliteiten van andere motoren (zoals dus bijvoorbeeld een Tracer 700) dan de algemene mening dat het zonder zo`n BMW helemaal niet kan!
 
En niet onbelangrijk; dit soort globetrotterreizen kan dus ook zonder de inzet van een BMW 1250 GS adventure.
OK, dat was dan wel een beetje cynisch bedoeld, maar het zegt denk ik meer iets over de kwaliteiten van andere motoren (zoals dus bijvoorbeeld een Tracer 700) dan de algemene mening dat het zonder zo`n BMW helemaal niet kan!
Dat is wat BMW ons doet geloven. Prachtige machiene zo"n 1200GS, maar er zijn meer goede motoren op de wereld. Wel knap van BMW dat heel veel mensen achter hun aan lopen door te zeggen dat alleen een BMW dit soort reizen kan maken.
 
Dit is een motorreis die ik al 27 jaar wilde maken en nu ik weer thuis ben heb ik een goed gevoel maar mijn lichaam is nog aan het bijkomen mama mia wat was dat heftig zeg. Ik ben blij dat school pas maandag 2 september begint dan kan ik nog even lekker uitrusten. Zoiets als dit doe ik nooit meer volgend jaar ga ik het rustig aan doen en ook niet zo ver weg als deze keer.
diep respect voor dat soort aantal rij-uren en afstanden. Kan je daar ooit voor goed voor getraind zijn, of is het een kwestie van gaan en zien wanneer het niet meer gaat en daar overnachten. En dan bedoel ik natuurlijk niet helemaal onvoorbereid vertrekken, flinke motordagen maken kan je prima oefenen. Maar dit soort uber-mega-onwerkelijke dagen/afstanden.... daar lijkt het me lastig op trainen.
Ik zal eerst deze vraag van je even beantwoorden. Geen idee eigenlijk wat ik daar nou precies voor antwoord op moet geven want ik doe dit namelijk mijn hele motorleven al. Ik ben trouwens tijdens deze motorreis 57 jaar geworden in Wolgograd of all places. In 1988 ben ik begonnen met motorreizen naar Zuid-Frankrijk en toen ben ik meteen al onbedoeld in 1 ruk van Perpignan naar huis gereden. Ik was 's avonds met een Fransman op een Honda Goldwing voor de grap vertrokken met de bedoeling naar Parijs - zijn woonplaats - te rijden. Maar ik ben toen in Parijs aangekomen maar door naar huis gereden. Dat was mijn eerste monsterrit van 1.400+ km. In augustus 1988 ben ik op uitnodiging van een kinderarts (ik werkte toen op de kinderkliniek van het LUMC op de afdeling bloedkanker=leukemie/lymfoom/etc.) naar toenmalige Tsjechslowakije gereden. Dat was een vreemde rit vanwege mijn eerste IJzeren Gordijn-ervaring en een zeer ernstig dodelijk ongeluk vlak nadat ik de grens was gepasseerd. Een jong meisje van een jaar of 10-12 lag dood op straat voor een Skoda, het was net gebeurd toen ik aan kwam rijden. Dat was wel erg heftig om te zien. Ik heb toen mijn verjaardag in de Lage Tatra gevierd bij de opgraving van een klooster waar die arts samen met een groep studenten verbleef. Supergave vakantie was dat. Ook toen ben ik weer in één ruk naar huis gereden, een afstand van 1.450 km. Na mijn bezoek aan Tsjechoslowakije besloot ik dat ik naar de Sovjetunie wilde reizen. Maar eerst ben ik nog naar Turkije geweest in april/mei 1989 en ben toen in 3 dagen naar Istanbul gereden, een rit van ruim 3.000 km via de toen zeer beruchte kustroute van het toenmalige Joegoslavië. Ik ben toen vanaf Zagreb non-stop naar huis gereden iets van bijna 1.400 km. In augustus ben ik toen naar Kiëv gereden wat eigenlijk niet mocht maar via de truc van "Own transport" lukte het mij om een visum te krijgen. Na een paar weken ben ik toen van Kiëv naar huis gereden een rit van bijna 2.600 km in 27 uur. Mijn eerste MONSTER-monsterrit. Ik weet niet goed waarom ik zolang non-stop op de motor kan zitten. Ik denk zelf dat het vooral een mentale kwestie is en steeds maar weer je grens verleggen. Ik weet dat het heel bizar is zulke lange motorritten maar ik heb er lol in en geniet echt van het motorrijden. Mijn langste motorrit ooit was 3.000 km in 23 uur en 23 minuten dus minder dan 24 uur op een BMW K1200S. Ik kon het dus toen ik 26 was al en nu ruim 31 jaar later op mijn 57ste kan ik het nog steeds. Wel is het zo dat een goed bekleed zadel en goede vering helpen om het rijden een stuk aangenamer te maken. Kost wel even €1.300,- maar dan heb je ook echt een veel lekker zittende/rijdende motorfiets.
 
Laatst bewerkt:
En niet onbelangrijk; dit soort globetrotterreizen kan dus ook zonder de inzet van een BMW 1250 GS adventure.
OK, dat was dan wel een beetje cynisch bedoeld, maar het zegt denk ik meer iets over de kwaliteiten van andere motoren (zoals dus bijvoorbeeld een Tracer 700) dan de algemene mening dat het zonder zo`n BMW helemaal niet kan!
Het is grote onzin dat je een BMW R1200GS zou moeten rijden om dit soort afstanden te kunnen rijden. Ik zou het denk ik geen eens op een BMW R1200GS gekund hebben want ik vind die motor véél te zwaar en bovendien is het verbruik van de Yamaha Tracer 700 veel gunstiger (met gemak 1:24-1:30). Daarom heb ik expres ook geen Yamaha Tracer 900 gekocht. Ik ken de PR-Manager van Yamaha Nederland erg goed (ik heb vroeger motoren getest en echt alles gereden wat je maar kunt bedenken dus ook de R80GS, R100GS, R1100GS, R1200GS) en hij snapte maar niet dat ik geen Tracer 900 had gekocht maar ik wel want die Tracer 900 heeft gewoon een veel hoger verbruik. En bovendien heb ik die extra Pk's van die Tracer 900 helemaal niet nodig.
 
Dat is wat BMW ons doet geloven. Prachtige machiene zo"n 1200GS, maar er zijn meer goede motoren op de wereld. Wel knap van BMW dat heel veel mensen achter hun aan lopen door te zeggen dat alleen een BMW dit soort reizen kan maken.
De motoren van BMW zijn veel te duur en er gaat ook veel aan stuk weet ik uit ervaring en ook van een motortechnicus bij BMW Nederland die ik al ruim 20 jaar ken. Met mijn vorige Yamaha een Fazer600 uit 2002 heb ik ruim 140.000 km gereden (dat is buiten de kilometers op de vele honderden testmotoren) en nooit één technisch probleem gehad. Geloof me aan een BMW gaat veel meer stuk dan aan een Honda of Yamaha mijn favoriete Japanse motormerken. Ik heb ooit een Stichting GTI (=Global Travel Information) gehad voor wereldreizigers op de motor en aan de 100-en motorreizigers (waaronder ook Sjaak op de Fireblade die ik toentertijd Rusland in geholpen heb) die ik geholpen heb waren het altijd de BMW's GS-en waar het meeste aan stuk ging dus ik bedoel maar. Ik had die Stichting GTI opgericht tijdens mijn revalidatie van een gebroken rug - ik had op een haar na een dwarslaesie - die ik had opgelopen na een motorongeluk buiten mijn schuld en geloof het of niet net terug van een motorreis van Leiden -> Singapore via het Midden-Oosten. Dat was een hele mooie tijd toen kon alles nog maar na de ontvoering van Arjen Hilbers - Ontvoerd in de Sahara - ben ik ermee gekapt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan