Op en neer naar Kirgizië met een Yamaha Tracer 700, 18.634 km in exact 4 weken.

Smaken verschillen. Ik moet er niet aan denken om gemiddeld 700 a 800km per dag te rijden op wat voor motor dan ook. En die dagen van 1000km en meer breng je dus vrijwel volledig door op snelwegen of vergelijkbaar. Voor mij is het met de motor net als met mijn camper: zodra ik de straat uitrij begint het grote genieten. Veel zien, veel beleven, veel doen maar soms ook een dag helemaal niets. Ieder zijn ding.
 
Tsja, als ik de cijfers mag geloven zit je op een nieuwe motor inderdaad het beste met een Yamaha. Die schijnen de laagste percentages kritieke reparaties nodig te hebben van alle motoren tijdens de eerste vier jaar eigendom. 11%.

M'n Kawa doet het daarbij vergeleken helemaal niet slecht met 14%, maar de voornoemde BMW heeft met 40% aanzienlijk ruigere reparatie-behoefte, als ik de cijfers mag geloven. Dan schijn je beter af te zijn op een Duc, Harley of Triumph.

Nu zijn dat cijfers uit 12 duizend motoren uit 2015, dus in de afgelopen vier jaar kan er wat gebeurd zijn, maar toch.... Een Tracer 700 is een uitstekende keus: Bewezen blok, goede betrouwbaarheidscijfers, niet te zwaar, niet te licht..... I approve. :)

Bron?
 
Dat reizen met zulke dag afstanden begrijp ik nooit , je bent dan alleen maar er door heen aan het trekken/ jakkeren
Als je elke dag zoveel rijd heb je dan steeds het gevoel dat het ergens anders telkens mooier of beter is.
Het lijkt voor mij er op dat het rijden om het rijden is.
 
Dat is natuurlijk jouw perceptie. Als ik van huis weg ben en het gezin achterlaat, wil ik graag de tijd optimaal benutten om mijn hobby te beoefenen. Dat is dan letterlijk Ride Eat Sleep Repeat. Ik vertrek om 6 uur 's morgens en rij tot als het donker wordt. Dan heb je snel heel wat kilometers hoor. Ook als je de hele dag overal stopt en vanalles bezoekt.
 

Schermafbeelding 2019-10-23 om 08.41.29.png
 
Smaken verschillen. Ik moet er niet aan denken om gemiddeld 700 a 800km per dag te rijden op wat voor motor dan ook.
Dat reizen met zulke dag afstanden begrijp ik nooit , je bent dan alleen maar er door heen aan het trekken/ jakkeren.
Hoewel ik respect heb voor TS dat hij zulke reizen maakt, heb ik hetzelfde als in deze quotes.
Een enkele keer maak ik ook een dagafstand van 1000 of meer. Maar dat is dan om snel te overbruggen.
Mijn idee is ook om rustig te tuffen en van het landschap te genieten. Half in de middag alweer de volgende stop.
Meestal is voor mij 300-400km wel voldoende op een dag.
 

Onder andere hier te zien:


Nogmaals, het is een artikel van vier jaar oud, maar ik kan me niet voorstellen dat daar zo'n snelle evolutie in is geweest dat het totaal irrelevant is geworden.


Een enkele keer maak ik ook een dagafstand van 1000 of meer. Maar dat is dan om snel te overbruggen.
Meestal is voor mij 300-400km wel voldoende op een dag.

Dat dus. De "transportstukken" zijn er om te overbruggen, zo comfortabel mogelijk, om dan in het gebied van bestemming lekker rond te klooien zonder teveel op afstand te moeten letten.
 
Betrouwbaar lijkt dat onderzoek niet. Je hebt al enkel deelnames als je jezelf inschreef. Verder wordt er gekeken naar tijd en niet naar rijtijd. Een Yamaha van 4 jaar met 10k op de teller heeft meer kans dat er niets zal aan de hand zijn dan een BMW van 4 jaar met 80k op de teller.

Ik heb overigens een BMW én een Yamaha :] Beiden zonder failures tot nog toe.

Ontopic: smaken verschillen inderdaad. De ene kan zich niet inbeelden dat je meer dan 300 km gemiddeld rijdt op reis, de ander kan zich moeilijk inbeelden dat je minder dan 500km zou doen. Iedereen heeft gelijk :W
 
Betrouwbaar lijkt dat onderzoek niet.

Ach, het zijn de meest concrete cijfers over de grootste populatie motorrijders die ik tegen ben gekomen, en de fabrikanten publiceren geen MTBF cijfers. Eerlijk gezegd zou het me niet verbazen als het redelijk dicht bij de waarheid zat. Japanners en kwaliteitscontrole, dat zit zeer zeker snor.

Maar ik wil het topic niet kapen, het ging tenslotte over een 19.000km reis naar Azië. Sorry, @Real NoFliesDaantje . 🙏
 
Betrouwbaar lijkt dat onderzoek niet. Je hebt al enkel deelnames als je jezelf inschreef. Verder wordt er gekeken naar tijd en niet naar rijtijd. Een Yamaha van 4 jaar met 10k op de teller heeft meer kans dat er niets zal aan de hand zijn dan een BMW van 4 jaar met 80k op de teller.

Ik heb overigens een BMW én een Yamaha :] Beiden zonder failures tot nog toe.
Maar WAT is een failure..................? Als je echt helemaal stilstaat langs de snelweg?
In DK brak mijn gaskabel. Idd toen deed ie 't niet meer. (boven de 1000rpm)
Ook door het slechte weer was ik er wel klaar mee en wilde naar huis.

Zonder kennis van de motor kan je dan niet verder, dus een ECHTE failure........:?
Normaal is dan garage zoeken en hopen snel een nieuwe gaskabel te vinden. Zit je paar dagen te wachten in hotel tot kabel binnen is. :X
Ik heb de stationair naar max gedraaid (kan je onder de tank makkelijk bij) en ben toen met snelheid van ca 90-100 naar huis gereden.
In mijn geval dus niet een ECHTE failure! Het was meer een ongemak.

Oke, iets langere reistijd, maar gewoon thuis gekomen. Daar had ik nog een kabel liggen. Effe sleutelen en KLAAR!
 
Ik ben geen sleutelaar , daarom elk voorjaar naar de motorzaak waar de opdracht is : maak het ding tiptop in orde, check alles en als er wat twijfelachtig is, dan gelijk vervangen. Tot nu toe geen gedoe, fiets heeft 100.000 gelopen en dit voorjaar : op naar de volgende 100.000. In 2020 misschien de dynamo eens laten demonteren en bekijken op slijtage of zwart gedoe, bij 85.000 werden de kleppen gesteld ( 1 shimmetje vervangen, rest was nog prima) dus dan denk ik : klaar voor de volgende tocht.
 
Ik ben geen sleutelaar , daarom elk voorjaar naar de motorzaak waar de opdracht is : maak het ding tiptop in orde, check alles en als er wat twijfelachtig is, dan gelijk vervangen. Tot nu toe geen gedoe, fiets heeft 100.000 gelopen en dit voorjaar : op naar de volgende 100.000. In 2020 misschien de dynamo eens laten demonteren en bekijken op slijtage of zwart gedoe, bij 85.000 werden de kleppen gesteld ( 1 shimmetje vervangen, rest was nog prima) dus dan denk ik : klaar voor de volgende tocht.

Wel verstandig idd! Er kan natuurlijk altijd nog iets kapot gaan, maar je verkleint de kans daarop wel.
Een gaskabel is idd nog relatief eenvoudig te vervangen, zelfs als je geen origineel hebt. Het loont beslist om wat basiskennis op te doen over jouw type motor, zeker als je langere afstanden gaat rijden en in gebieden komt waar het lastiger wordt om in het Engels te communiceren.

Zo stond ik eens langs de snelweg met een kapotte krukas sensor. Na 10min. weer starten en rustig naar de bewoonde wereld gereden. Daarna kon ik geen 5km meer rijden en heb de motor per auto-ambulance naar een dealer laten vervoeren. Helaas heb je niet zelf de tools om de diagnose te stellen. Dat is het nadeel van moderne motorfietsen met injectie en allerlei sensoren. Bij een klassieker met alleen ontsteking/carburatie is het vaststellen van een probleem veel simpeler (meestal), tenzij je b.v. een draadbreuk hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan