Op het Officier van Justitie wachten

English4Ever

MF'er
22 mei 2006
57
0
Rotterdam
Hoi allemaal.
Ik hoop dat dit de juiste plek is voor mijn verhaal.

Vorige week reed ik op de Algeraweg richting Krimpen a/d IJssel. Was vroeg, weg was leeg behalve de ongezien politie bus achter me -O- , Dus, ik trok de gas open, ik ging ongeveer 90 voor 4 of 500m. Ik moest stoppen voor rood licht en toen kwam de politie ernaast en vroeg me zo vriendelijk zijn om hun te volgen.
Verhaal is, ik heb een bon voor 45km te hard waar ik mag maar 50 en moet helaas op de OvJ wachten. Zo hard ging ik echt niet.
Nouja eigen schuld, geef ik toe, ik reed te hard, stout stout stout, maar mijn vraag is hoe kunnen ze weten hoe snel ik heb gereden. Ze zeiden dat ze me met hetzelfde afstand hebben gevolgd. Maar ze waren in een bus! Ik zat op een sportmotor! Maar binnen 500 meter hebben hun doorgetrokken tot mijn snelheid en lang genoeg achter me gezeten om mijn snelheid te meten. Lijkt mij nattevingerwerk (is dat een woord?).
De Algeraweg is een tweebaansweg met een aparte baan voor bussen. Sinds een jaar mag autos maar 50 en bussen 70. Het is ongeveer 800m lang. De politie zeiden dat het binnen de bebouwde kom is (ook dat nog).
Ik heb vanavond Wegmisbruikers gekeken, twee dingen, een motorrijder was aangehouden voor een verkeerde kentekenplaat, hij reed wel veels te hard, dat was te zien aan hun video playback, 77km waar 30 was toegestaan, maar het was, volgens die agent, te kort om een meting te maken. Nog een geval, tijdens het aanhouden van een autobestuurder zei die agent dat een meting moet 60 seconde lopen anders valt het uit.
Dus hoe kunnen ze bewijzen over zo een kleine afstand en tijd hoe snel ik heb gereden?
Nogmaals ik geef toe dat ik fout zat maar niet ZO fout.
 
Via een WOB (Wet Openbaarheid van Bestuur) verzoek kan je verschillende zaken opvragen. IJkrapport van de meet apparatuur en het PV waar omschreven staat hoe de meting is verricht. Zodra je dat binnen hebt kan je eens kijken of een bezwaarschrift zinvol is.
 
Je mag er maar 50 inderdaad, als het rustig is.
S'morgens dan ga ik er toch vaak wat sneller als het verkeer het toelaat want het is een flessehals die van 2 naar 1 baan gaat.
Er zou een brug bij moeten komen om het verkeer aan te kunnen.
 
Heeft een "gewoon" politiebusje eigenlijk wel een camera aan boord? Of hebben alleen de video-auto's dit?
Anders lijkt het me inderdaad natte vinger werk. Zo van: "wij rijden 95 op de teller, dan zal hij ook wel zoiets rijden"
Maar het lijkt mij dat de teller van zo'n busje niet geijkt is, iets wat de camera's en flitsapparaten wel (horen) te zijn.
 
Dat busje zal geen camera hebben, dat is weggelegd voor VROS. En ja dat nattevingerwerk kan.
 
Wat is het nut van geijkte apparatuur als je het met nattevinger werk afkan? Lijkt me niet dat dat mag.
 
Wat is het nut van geijkte apparatuur als je het met nattevinger werk afkan? Lijkt me niet dat dat mag.
Ja, dat mag.

En als je de zoekfunctie hier een beetje kietelt, zul je zien dat al vaak besproken is. Ze mogen gewoon achter je rijden en je snelheid meten/afschatten adhv bijv. hun eigen snelheid of de hectometerpaaltjes langs de weg.
 
Je zegt zelf dat je 90 reed, dan klopt het toch dat je fout was.
En moet je er ook niet over zeuren

Ja op zijn teller, en krijgt ie nog een bon voor 95 (uit politiebusje)
10% tellerafwijking kan ie zomaar 80 echte km's hebben gereden, dus zou hij een bon voor 30 te hard moeten krijgen ipv 45 te hard.

Scheelt toch al gauw zo'n 150 euro, dus aanvechten lijkt me de moeite wel waard.
 
Altijd aanvechten, zet ze maar aan het werk voor het geld want het lijkt wel of ze iedereen iets wijs willen maken met hun natte vingerwerk.
Oke je reed te hard maar er is wel verschil tussen continu en een keer te hard en/of roekeloos rijden maar dat maakt voor hun niets uit als het maar harde valuta opbrengt.

:W
 
Ik denk dat de gereden afstand toch wel groot genoeg is geweest voor de agenten om vast te kunnen stellen dat je die snelheid gereden moet hebben.
Wellicht was jouw snelheid nog iets hoger, maar dat weet alleen jij.
In dat geval heb je dus geluk gehad.

Ik neem aan dat je tijdens de aanhouding de agenten hebt gevraagd hoe zij de meting hebben kunnen doen.
 
Ik denk dat de gereden afstand toch wel groot genoeg is geweest voor de agenten om vast te kunnen stellen dat je die snelheid gereden moet hebben.
Wellicht was jouw snelheid nog iets hoger, maar dat weet alleen jij.
In dat geval heb je dus geluk gehad.

Ik neem aan dat je tijdens de aanhouding de agenten hebt gevraagd hoe zij de meting hebben kunnen doen.


Ja ze zeiden dat ze hebben me gevolgd met een konstante(?) afstand, maar over 400/500m moesten ze, volgens mij, hard moeten bijbenen om mijn snelheid te berijken voor dat ze een aantal meters achter mij te rijden met gepaste afstand.
 
Is het niet zo dat bij dit nattevingerwerk er nog een correctie van 20% van af moet?
 
De agenten kunnen gewoon aan de hand van hun eigen snelheid bepalen hoe hard jij hebt gereden. Dit is geen nattevingerwerk, maar gebaseerd op de ervaring van de desbetreffende agenten. Als een agent al 15 jaar op de weg zit als verkeersagent, is hij voor de rechter een zogenaamde ervaringsdeskundige. Je kunt in bezwaar gaan, maar ik geef je weinig kans. Die zestien seconden geldt alleen bij een meting. Bij eigen waarneming van de agenten, is geen minimum afstand/ tijd bepaald. correctie is altijd 3km onder de 100 en 3% boven de honderd.
 
Laatst bewerkt:
De agenten kunnen gewoon aan de hand van hun eigen snelheid bepalen hoe hard jij hebt gereden. Dit is geen nattevingerwerk, maar gebaseerd op de ervaring van de desbetreffende agenten. Als een agent al 15 jaar op de weg zit als verkeersagent, is hij voor de rechter een zogenaamde ervaringsdeskundige. Je kunt in bezwaar gaan, maar ik geef je weinig kans. Die zestien seconden geldt alleen bij een meting. Bij eigen waarneming van de agenten, is geen minimum afstand/ tijd bepaald. correctie is altijd 3km onder de 100 en 3% boven de honderd.



-O- damn -O- gelukkig heb ik nog mijn rijbewijs, maar ik vind het wel een beetje zuur voor 400m te hard, niet dat ik nooit eerder te hard heb gereden zonder gevolgen.
They have won this battle, but not yet the war O-)
 
-O- damn -O- gelukkig heb ik nog mijn rijbewijs, maar ik vind het wel een beetje zuur voor 400m te hard, niet dat ik nooit eerder te hard heb gereden zonder gevolgen.
They have won this battle, but not yet the war O-)
Alles is goed om de staatskas te spekken, ook "levensgevaarlijke snelheidsduivels", met "gevaar voor eigen en andermans leven" van de baan halen.

Maar je haalt op het einde een gezegde aan;
wat zijn je actiepunten om de wetten te laten veranderen zodat die idiote snelheidsbeperkingen naar omhoog gebracht kunnen worden en de boetes voor te snel rijden naar beneden?
 
Ja op zijn teller, en krijgt ie nog een bon voor 95 (uit politiebusje)
10% tellerafwijking kan ie zomaar 80 echte km's hebben gereden, dus zou hij een bon voor 30 te hard moeten krijgen ipv 45 te hard.

Scheelt toch al gauw zo'n 150 euro, dus aanvechten lijkt me de moeite wel waard.

Inderdaad, en als het onder de 30 overschrijding ligt krijg je ook geen aantekening. Dus ik zou ook een protest indienen. En verder spiegelen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan