Op hoge snelheid gaat het stuur slaan Tankslapper

lithnickvan

MF veteraan
20 sep 2005
1.234
1
nistelrode
Hallo allemaal...
Vorige week ben ik in duitsland aan het rijden geweest bij de 220km/h begon het stuur van mijn Suzuki 750 Srad te dijnen dit ging over in het slaan van het stuur. Nu is mijn verteld dat in Duitsland de wegen slecht zijn en dat het daar aan kan liggen. Dus heb ik van het weekend sávonds laat mijn motor uit de schuur gehaald om te kijken of dat het aan de weg lag. Wederom 220 op de teller en het zelfde verhaal met mijn stuur. alleen werd het nu zo gevaarlijk dat ik bijna van mijn motor of geslingerd werd...
wat moet ik aan mijn motor doen om dit effect weg te nemen??
behalve niet zo hard rijden :P
Er zit al een stuurdemper op mijn motor
 
Controleer je banden(spanning)eens.
Gecupte voorbanden willen ook nog wel eens voor flink wat problemen zorgen.

En die stuurdemper, tenzij enkel verkeerd is afgesteld, zou ik weggooien aangezien hij toch weinig tot niets doet.
 
De Std. stuurdemper van mijn '98 was na 40k ook al halfleeg
slijtage van de seals omdat die nou niet echt op een vuilvrije plaats gemonteerd zit

lijkt me dat ze allemaal wel aan hun eind beginnen te lopen
 
Stuurdemper doet zijn werk iig niet, maar ook zonder stuurdemper hoort die dit niet te doen, dus ik zou je fiets maar eens goed controleren.
Kan zowat alles zijn, tot aan je achterband toe.
 
Stuurdemper doet zijn werk iig niet, maar ook zonder stuurdemper hoort die dit niet te doen, dus ik zou je fiets maar eens goed controleren.
Kan zowat alles zijn, tot aan je achterband toe.
speling op het balhoofd kan het ook nog zijn ;)

voorvork te slap (lek)

idd bandenspanning

speling op wiel lager

en dan ben ik vast nog wel iets vergeten O-)
 
Heb vandaag ff me bike aangekeken...
- loodjes zijn nog aanwezig
- hij duikt niet ontzettend in zijn veren en ligt ook meteen weer stil
- mijn banden zien er ook gezond uit geen rare slijtage e.d.
- en mijn stuurdemper van WP zorgt naar mijn idee voor voldoende weerstand (voor het draaien van het stuur moet een behoorlijke kracht worden gezet)
- ook mijn vorkpoten zien er droog en onbeschadigd uit.
- en zelfs de bandenspanning was op orde...

Wie o wie weet nog een optie
 
haal je demper er eens af. als de verhalen klopen, zou je het probleem dan al veel sneller moeten voelen, en kun je misschien makkelijker achterhalen waar het probleem zit.

ik houd niet van stuurdempers. ze behoren niet nodig te zijn, en als ze wel nodig zijn, dan is er iets mis met de motor ( mijn mening )
 
Gister avond nog met een andere motorrijder gesproken...
Deze benoemde mijn probleem als een Highspeed Whobble of zoiets :?
Maar bij dit soort situaties doet een stuurdemper niets...
Deze aardige man zei dat ik nog maar eens naar mijn bijna nieuwe Diablo supercorsa moet kijken...
Er zou een productiefout o.i.d. in kunnen zitten ;(
 
Een speed whobble krijg je door trillingen die je vering niet op kunnen vangen en dan in het frame gaan zitten... (zijn vaak trillingen dwars op de rijrichting) Die zullen dan uitslaan in je stuur. Hoewel je stuur dan wel lichtjes zal slaan, zal een sturdemper toch echt wel mee helpen om erger te voorkomen.

Toevallig MotoGP Mugello gezien? De Duc van Gibernau schudden het hele rechte eind over... Een echte speed whobble. De rest had dat niet, dus je zou het kunnen verminderen door je vering eens na te kijken :) .
 
Heel simpel verhaal.

Dynamisch onbalans. Was da??

Het wiel draait in een denkbeeldig vlak.

Zit er in dat vlak een gewicht probleem, dan noemen we dat statisch. En uit zich door een stuiterend of trillend gedrag.

Zit er een gewichts storing buiten het vlak, dan noemen we het dynamisch.
Dat gewichtje wil tijdens het draaien in dat vlak liggen, dat kan alleen als het stuur iets draait. Als dat gewichhie een half wiel verder is wil dat weer terrug. het stuur draait nu de andere kant uit.

Gewichhie verder uit het vlak. stuur schud nog heftiger. uiteinde krijg je een tank slapper. en bij pech op je bek.

Wat te doen ??? BALANCEREN BIJ EEN GOEIE BANDEN BOER.
 
Sluit me bij de vorige post aan, heb je toevallig niet recent ergens tegenaan gezeten? Een kuil in de weg bijv, stoeprandje te har dop gereden? Maw , er kan ook nog gewoon een slag in je wiel zitten.

Maar haal die demper er maar eens af, dan zul je al wel veel eerder iets voelen.

succes er maar mee

Albert
 
Vandaag bij een motorzaak geweest en deze stuurde mij direct door naar HK suspension in Uden (voormalig WP) omdat mijn vering en demping "op" zijn |(
Ik daarheen en ja hoor deze man vertelde me dat mijn motor op dit moment gewoon gevaarlijk is.... :Y ja weet ik *D
Nu een afspraak gemaakt voor komende dinsdag dan word alles wat met de vering te maken heeft gereviseerd en er komen progressive veren in mijn voorvork :}
Dit geintje kost me 360 euries!!! naar mijn idee niet veel geld :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan