Op jacht naar Luigi en Jean-Pierre

bommes

MF veteraan
16 okt 2012
1.157
137
43
Bezoek site
Thanks voor de tips, ik had een tijd terug in de Promotor een reis verslagje gelezen over het Aosta dal en alle doodlopende dalen die daaruit "lopen".
Vorig jaar zijn we er zelf ook nog met de camper geweest en heb ik een flink aantal van de dalen rond om de plaats Aosta wel al gereden.

Die Nivolet lijkt me zeker de moeite waard en het doodlopende aspect is niet eens zo heel erg lastig maar dat het zo een lang doodlopend dal is wel.
Ik krijg niet echt een alternatieve route via "oost om" gepland zeg maar. Kom dan hoe dan ook steeds weer in de buurt van de E25 (snelweg Turijn naar Aosta).
Nou kan de Vespa gerust over de snelweg maar dat wil ik eigenlijk vermijden want saai.
Ga ik aan die "oostelijke zijde snelwegen vermijden wordt het ineens wel echt een mega lange rit ben ik bang voor.

Ik zal eens iets proberen in Tyre.

De onverharde kant van Lac Mont Cenis... klinkt goed.. :]
De verharde kant heb ik nu al een paar keer gezien zeg maar ;)
 

bommes

MF veteraan
16 okt 2012
1.157
137
43
Bezoek site
Dubbel post })
Dag 3 een 2de route versie gemaakt.
In het Aosta dal oost om richting Ivrea (boven Turijn). Die dag dus wat langer zodat op dag 4 de Col di Nivolet mogelijk is.
Dag 3 Versie 2 Bourg St Maurice (FR) - Ivrea (IT) - Motorcycle route

Dag 4 ook dus een 2de versie van gemaakt, Col di Nivolet heen en terug, vervolgens een flink stuk verbinding naar Briancon (FR) en daar de col d'Izoard weer op. Eindpunt een camping net ten zijden van die col.
Dag 4 Versie 2 Ivrea (IT) - Col d"Izoard (FR) - Motorcycle route

Ik twijfel wel, Col du Mont Cenis en het eventuele stuk onverhard valt er van af.
En nog meer twijfel omdat het einde van dag 3 wel heel erg veel doorgaande provinciale weg is nu. Zo ook het stuk terug uit het "dal van de Col di Nivolet" en Briancon in Frankrijk.
Dat zijn wel echt flinke stukken provinciaal wat me niet echt aanstaat.

Evengoed ik heb beide versies in de Navi, ik zie het wel.. :9
(in de originele "dag 4" heb ik het stuk onverhard langs Lac Mont Cenis opgenomen.. :P thanks voor die tip).
 

bommes

MF veteraan
16 okt 2012
1.157
137
43
Bezoek site
Ik heb ineens (op de laatste avond van mijn tripje en beetje fatsoenlijke upload snelheid dus voordat het er mee kapt het eerste verslagje.

Voordat we terug gaan naar NL maak ik nog een korte trip de Alpen in/over.
Ik heb mijn vrouw beloofd niet off-road te gaan en voorzichtig te doen.
Mijn moeder appt nog terwijl ik onderweg ben en voegt nog aan dat rijtje toe dat ik niet te hard moet rijden.
Een aantal van deze dingen zijn niet gelukt.. >:)

Zondag ochtend, dag 1: vertrek, kortste route richting de Col di Tenda, vermijd tolwegen.

Bij vertrek was het nog bijna 30° (om half 10 in de ochtend) echter hoe meer bergen ik zie hoe lager de temperatuur en de wolken.. '(

Tankstop 1, iets van 100km gereden, bij vertrek was er al een flinke slok uit de tank en het lampje brand al even maar nog niet lang genoeg om hem te knijpen.


Tanken is altijd een opgave met mijn bagage oplossing.
De tankdop zit onder het zadel/buddy en daarop heb ik mijn tent, slaapzak, luchtbed en visserskrukje gebonden. Om te tanken moet dat dus allemaal los en er af.

Een vaak als de reis wat dagen oud is verzamelen zich ook mag allerlei extra's achterop de bagage rol, broodjes, truien, handdoeken die moeten drogen tijdens het rijden, poetsdoeken, enz, enz.

Uiteindelijk dus regen en het heeft al een tijd niet geregend dus het schuim klotst over de Italiaanse wegen en ik glibber de tientallen rotondes over..
Ik doe het maar rustig aan, ga bijna stapvoets de serie haarspeldbochten die richting de Col di Tenda gaan op.


Zoals tot nu toe altijd als ik hier ben is het wederom wachten, volgens mij is de maximale tijd 20 minuten dus de 6 minuten die er nog stonden toen ik aankwam rijden vallen nog mee.
Helaas moet ik eigenlijk altijd zeiken als ik daar boven aankom, zo ook nu. Maar met heel die rij wachtende/publiek en maar 4 minuten resterend houd ik het maar op (met moeite).
Het ritje door deze tunnel is altijd een beleving maar vandaag lijkt een voelt het anders. En dat komt niet omdat ik niet zeiken, het is droger op de weg en het lijkt wel alsof er meer licht brand.

Aan de andere kant van de tunnel is het droog, de weg echter nog nat, en het merendeel van de motorrijders rijd met de voetjes aan de grond de bochtjes naar beneden.

Ik heb het ook nooit zo op natte wegen, zeker niet met 12inch en een enigszins versleten voorband dus ik houd mijn gemak. Maar na een paar kilometer wordt eindelijk de weg droog en kan ik de volle 23 peekahs op de weg brengen .

.

Tijd voor wat te eten, we hadden van gisteren avond nog flink wat pasta over dus daar had ik een volle bak vol van mee genomen. Goed kracht voer.



Ik volg de weg richting zuid, tot de afslag richting Sospel, tijdens mijn vorige tripje reed ik deze weg in de andere richting. Ook vanuit deze kant is het een geweldige weg. Goed asfalt met veel grip en ik rijd het liefste bergop. Dus ff lekker gummen, de haartjes moeten nog van de nieuwe Metzler Feelfree (? wat een type naam) achterband.



In Sospel is het tijd voor wat frisse Cola Bommes stijl. Stoppen, bestellen in 1 teug het glad leeg, afrekenen, plassen en 5 minuten later de Vespa weer starten.

De eerste col richting Noord vanuit Sospel is Colle de Turini. Een van mijn favorieten, nou was het wegdek al niet echt top maar in de dik 4 jaar dat ik hier voor het laatst was is het nog wel een klap erger geworden.
Ik stuiter naar boven en de temperatuur stijgt tot een tropische 37°. Fook die zwarte Macna jas met zonder fatsoenlijke doorwaai optie , ik ga op de Italiaanse tour.




Het wordt zo mogelijk nog warmer, ik zie ergens even 38 op mijn dashboard. :o




De volgende in de rij is de Bonette, via Isola rijd ik omhoog. Het valt me op dat er erg veel verkeer op de weg is. Ik moet de ene na de andere Scenic inhalen om over die klote campers nog maar niet te spreken. :X


Iedereen die deze col al eens gereden heeft kent deze ruïne, die ze nu aan het opknappen zijn, ben benieuwd wat ze er van maken.



Nog net warm genoeg voor een T-shirt, ja ik blijf en scooter rijder, de teenslippers zitten in de buddyseat.

En boven:




Na het laatste restje pasta op gegeten te hebben blaf ik aan de Noord kant naar beneden.
Net na de top is nog ergens een restje van een fort en ik rijd er even omheen.
De eerste meters grind deze trip.. })


Beneden in Jausiers draai ik camping Le Planet op en heb geluk, het laatste plekje.
Wel vol in de zon maar u hebt nog 2 koude pilsjes in mijn koeltasje (ik blijf en Nederlander) en mijn luchtbed doet dienst als luifel.




Na het eten, ja ik ben alleen onderweg dat wordt 5 dagen pizza.. Net als vroeger voordat ik gerouwd was.


Is het uitzicht uit mijn tentje nog best wel tof eigenlijk


Het lijstje:
Om 9:15 uur vertrokken vanuit Spigno Monferrato (IT) en om half 6 in Jausiers op tijd voor de piepers op de camping.
2 keer getankt
Totale afstand 378km
Cols: Tenda, Turini en de Bonette
Max temperatuur: 38 graden
Minimale temperatuur: 12 boven op de Bonette
Smiles per gallon: 8 out of 10
 
Laatst bewerkt:

bommes

MF veteraan
16 okt 2012
1.157
137
43
Bezoek site
Doppo giorno, dag 2.
De test voor de Vespa: Le Parpalion, eerst ontbijt en de zooi inpakken.

Van uit camping Le Planet loop je zo het dorp in en dus ook naar de bakker, 5 minuten later staat de koffie op en smeer ik mijn eerste stokbroodje met Nutella van deze trip.


Het is een frisse 10 graden vanochtend dus mijn kortebroek en T-shirt ruil ik al halverwege het ontbijt in voor een trui en mijn motor jeans.

Alles ingepakt en klaar om te gaan.. natuurlijk kom ik er na de eerste col pas achter dat ik mijn handdoek op het hek van de camping heb laten hangen.
Ik heb eerlijk waar even overwogen om de col weer terug over te gaan, was erg gehecht aan mijn handdoek..


Er zit nog peut genoeg in de Vespa dus na een paar keer stoppen voor wat foto's sla ik links af het straatje richting Le Parpallion in.


En natuurlijk de eerste selfie van vandaag:


Ok een foto met mijn Vespa en het bord ik kan eigenlik al weer omdraaien.


Vergeetachtig als altijd bedenk ik me pas na 5 minuten over het grind te stuiteren dat ik bedacht had om mijn bandenspanning te verlagen. Als een volleerd Parijs -> Dakar coureur laat ik de lucht er uit tot ik met mijn handen de bandjes flink kan indrukken.



Scheelt aanzienlijk in het stuiteren en de Vespa spoort ook ineens een stuk beter over het grind. Okay het is nog geen 21 inch voorwiel maar het zal maar moeten zo.


Vespa op brug, verder niets over te vertellen.

Er zitten stuken tussen die behoorlijk wat vergen van de Vespa maar het gaat redelijk. Als ik de snelheid maar laag houd en het stuur niet al te vast.
De koelventilatortjes blijven echter maar draaien maar schijnbaar is dat afdoende want ik zie de water temperatuur niet oplopen.


Verplichte selfie, er waren al weer ruim 10 minuten verstreken zonder.


Het werd nog iets heftiger maar niets wat zelfs met een Toyota Yaris niet zou lukken.


Uiteindelijk halen de Vespa en ik de ingang van de tunnel






Na een beetje dralen en nog een keertje plassen duik ik die donkere tunnel maar in.
Ik had er veel over gelezen en zag er enigsinds tegenop.


Maar ik denk dat Asito net langs was geweest want het zag er spik en span uit daar binnen.
Daar kunnen de beheerders van de Liefkeshoek tunnel bij Antwerpen nog een puntje aan zuigen.

Ik had te tunnel ook een flink stuk langer verwacht na al mijn lees werk, en ik had al helemaal niet verwacht dat je meteen bij het naar binnen rijden al het licht van de andere kant ziet.



Stilte en leegte


Nou ja niet helemaal stil aan deze kant, een stukje na de uitgang stond een herder met een kudde koeien op de berg helling te klingelen.



Afdalen zonder (echte) motor rem is best een uitdaging en een aanslag op de Vespa haar kleine schijfjes.
Ook rem je je zelf zo onderuit met die kleine rot wieltjes. Daar helpt de ABS op het voorwiel echt niets bij.
Gelukkig heb ik state of the art waterkoeling.




Terug op het asfalt stuurt de Vespa voor geen meter wat mij herinnerd aan de lage banden spanning. Oppompen dus en meteen een broodje en een bakkie.
Volgens de spanningsmeter op de pomp had ik ze afgelaten tot 0.8 bar, goed om te onthouden voor een volgende keer.



Wat volgt is een verbindingsroute richting de Izoard, en ook de temperatuur loopt weer op dus rijd ik weer verder in mijn kevlar t-shirt.




Onderweg stop ik voor een broodje en even wat tijd uit het zadel, maar zoals gewoonlijk ga ik gewoon weer zitten op een bankje dus schiet mijn lijf er nog niets mee op.





Voor vele een bekend plaatje opweg naar boven op de Izoard


En helemaal boven, tussen de GS'en en Nederlanders met dikke buiken en flitsende t-shirts die maar in mijn beeld bleef dralen. (die uit een Volvo kwam overigens)


De afdaling volgt en via de hete hel van Briancon blijf ik gewoon door rijden, ik heb geen zin in die bende en drukte daar en ik blaf in 1 ruk door de Galibier op.


Geen rust voor mij en de Vespa want ik heb nog best wat kilometers te gaan vandaag, dus afstappen, foto maken, terug er op en weer door.
Tijdens de afdaling van de Galibier nog 1 selfie, nee ik had er best wel al meer gemaakt maar ik zal het plaatsen hier iets minderen.


Volgend in het rijtje is de Telegraphe, volgens mij kun je niet nar beneden zonder via die te rijden, voelt ook niet echt als een col maar goed ik kom er langs en volg het goede voorbeeld van iedereen daar en maak een foto van mijn motor met het col bordje er op.


Ik gas de Telegraphe af, en volg de D1006 parallel aan de snelweg een flink stuk richting het Oosten, door Lanslebourg-Mont-Cenis waar het weer de D902 is op weg naar Bonneval-sur-Arc.
The Road ahead is empty now, nee ik schaam me niet voor de muziek in mijn hoofd.


Grappig dorpje om te zien maar wel een erg hoog Efteling gehalte.


Hier nog wat rust


En hier totale hoogseizoen gekte


Gaaf door kijkje over Val d'Isere naar het Lac du Chevril


In Val d'Isere tank ik de Vepsa weer vol met 98 en koop een appel, een blikje cola en een banaan.
Krachtvoer voor de motorrijder.
Op weg het dorp uit haak ik aan achter een groep van 5 Spanjaarden op GS'en, ze rijden erg rustig wat ook door de drukte op de weg komt in het dorp.
Uiteindelijk halen we wat auto's en campers in maar blijft het toch hangen en gaat het mij als laatste man eigenlijk veel te langzaam.
Net na het Lac du Chevril komt er vanuit de weg vanaf het meer een Fransman op een Ducati aan gehaakt achter mij.
Die had het al helemaal snel bekeken en na 2 minuten ging het gas er voor hem op en haalt hij heel de bubs in.
Geholpen door de "afdaling" een de "extra" pk's pik ik meteen aan bij hem en samen blaffen we de helling af richting Bour-Saint-Maurice.
Ik zie hem regelmatig onder zijn oksels door in de spiegeltjes kijken.
Ik kan me dan alleen maar voorstellen dat hij verbaast is dat die stomme Vespa aan gehaakt is en op het elastiek blijft zitten. })
In mijn spiegel zie ik ineens 2 van de Spanjaarden aanhaken en met zijn 4en gaat het met de stepjes aan de grond naar beneden.



In Bourg St. Maurice duik ik de super-u in en koop een usb kabeltje om mijn accupack op te laden en een handdoek.. ;)
En vervolgens steek ik de straat over naar camping Huttopia (??? Die naam ook echt)
We waren hier vorig jaar eind Augustus nog met de camper en toen was er plek zat, nu had ik het "laatste" plekje.
Ik bouw mijn kamp op in iets wat er uitziet als een safari park


en trek een koud wit biertje open


Wederom eet ik Pizza in een of ander tentje in het dorp en om half 10 lig ik al in bed en gaat het licht uit.

Wederom een lijstje:
Uurtje of half 9 vertrokken vanuit Jausiers rond 18:00 uur op de camping.
1 keer getankt
Totale afstand: 305 km
Col's: Parpallion, Izoard, Lautaret, Galibier, Telegraphe, Iseran
Temperaturen: niet onthouden
Smiles per galon: 9 out of 10
 
Laatst bewerkt:

Frazer

MF veteraan
Donateur
4 apr 2007
6.408
927
34
Krommenie (Zaanstad)
Mooi verhaal weer, en het blijft tof dat je dit allemaal met de Vespa doet en ook het onverhard niet schuwt :}

Feest van herkenning weer om te lezen, de Parpaillon kon ik in juni nog niet op, liep vast in de sneeuw. Tunnel ligt er nu wel heel netjes bij, was een paar jaar terug wel anders. Diepe plassen en heel veel stenen. Had al gelezen dat ze hem wat beter begaanbaar wilden maken en dat is dus ook gebeurd. Huttopia stond ik vorige maand ook nog. Leuk om te lezen en mooie foto's erbij!
 

David_ZZR

MF veteraan
4 mrt 2010
3.444
200
41
Kaaiendonk
Bezoek site
Beloven niet offroad te gaan en dan de Parpailon pakken hahahaha... geluk dat de tunnel er zo bij lag want ik heb 'm veel slechter meegemaakt. Diepe kuilen met ijskoud water, gelukkig lag er bij ons toen in julie geen ijs meer in maar ik heb wel wat rotsen moeten verplaatsen. En dat was met de Strom.
 

Frazer

MF veteraan
Donateur
4 apr 2007
6.408
927
34
Krommenie (Zaanstad)
Beloven niet offroad te gaan en dan de Parpailon pakken hahahaha... geluk dat de tunnel er zo bij lag want ik heb 'm veel slechter meegemaakt. Diepe kuilen met ijskoud water, gelukkig lag er bij ons toen in julie geen ijs meer in maar ik heb wel wat rotsen moeten verplaatsen. En dat was met de Strom.
Ze willen de route (helaas) al een tijdje iets beter begaanbaar maken voor het publiek, waarom weet ik niet, maar er was al een tijd sprake van. Ik was er in juni en kon toen vanwege de sneeuw niet bij de tunnel komen, maar het gedeelte wat al wel begaanbaar was waren ze ook al weer aan het opknappen. De tunnel heeft er dus nu ook al aan moeten geloven. Op zich wel jammer voor het avontuur, maar het alternatief is waarschijnlijk dat de tunnel definitief gesloten wordt en dat zou ook zonde zijn. Hoe dan ook, op een Vespa vind ik het alsnog een prestatie!
 

bommes

MF veteraan
16 okt 2012
1.157
137
43
Bezoek site
Ze willen de route (helaas) al een tijdje iets beter begaanbaar maken voor het publiek, waarom weet ik niet, maar er was al een tijd sprake van. Ik was er in juni en kon toen vanwege de sneeuw niet bij de tunnel komen, maar het gedeelte wat al wel begaanbaar was waren ze ook al weer aan het opknappen. De tunnel heeft er dus nu ook al aan moeten geloven. Op zich wel jammer voor het avontuur, maar het alternatief is waarschijnlijk dat de tunnel definitief gesloten wordt en dat zou ook zonde zijn. Hoe dan ook, op een Vespa vind ik het alsnog een prestatie!
Er is nog een route die ik gereden had ( ook zo eentje die onder de belofte viel :P ) die behoorlijk verbeterd was, maar dat verslagje moet ik nog uitschrijven en de foto's er aan toevoegen.

Als "teaser":
 

bommes

MF veteraan
16 okt 2012
1.157
137
43
Bezoek site
Ben benieuwd!
Ik gok op de Assietta...
Er zitten nog 2 dagen rijden tussen dus eerst:

Terzo Giorno, nou ja ik ben op deze dag nog in Frankrijk dus volgens google is het dan:
troisième jour

Ik word wakker van de regen, het is iets van half 7 dus blijf ik nog maar wat liggen, broodjes kon ik toch pas om 8 uur ophalen bij het camping restaurantje. uurtje of half 8 is het droog dus er uit, zooi inpakken en ontbijt regelen.



Naast mij is gisteren avond nog een Duitser op een NC750 aangekomen die staat ijverig zijn tent droog te vegen met zo een heel hip survival handoekje.
5 minuten later regent het weer. :P

Ik laad mijn zooi op en hobbel met de hele bende naar de camping receptie, daar staan wat picknickbanken met grote parasols er boven en kan ik droog mijn ontbijtje eten/maken.
Ik zet een bakkie en smeer een croissant met Nutella en eet een half stokbroodje.
Uurtje of 9 rijd ik de camping af, richting de Cormet de Roselend, het is nog droog gelukkig maar het ziet er maar grijs uit.



Boven is het rustig, 2 campers en een paar auto's. Geen enkele GS vandaag.. })
Ik zet de Vespa recht voor het bordje trek een foto en in mijn ooghoek komt er een enorme wolk de parkeerplaats op rollen.



Het koelt ook meteen nog verder af, het was nog maar iets van 15 graden maar nu is het nog maar krap 10 graden ineens.
Ik trek ook nog maar mijn regenbroek aan, meer tegen de kou want het is nog droog.



Aan de noord zijde daal ik af en het blijft gelukkig nog droog en ook de wolken worden weer wat minder/hoger.
Het geeft in in ieder geval een ontzettend gaaf uitzicht over Lac de Roselend


Minuut of 10 later komen de apjes binnen van mijn vrouw, of ik nog leef.
Dus maak ik een

en stuur die terug..en ja ik heb het koud.

Ik daal verder af naar Beaufort en terwijl ik dat doe begint de regen, onderweg schuil ik samen met 2 wielrenners onder een of ander viaduct/tunnel ding.
Ik blijf op veilige afstand want mannen met geschoren benen kunnen niet veel goeds betekenen. :X
Na een 5 minuten is het nog een beetje miezer en rijd ik maar door naar het dorpje.
Daar pak ik een koffie en nog een croissantje, koop in de supermarkt 2 blikjes koud bier, een Colatje, een pak prins koekjes, een banaan en een appel.
De banaan, appel en cola gaan meteen op, de blikjes bier doe ik bij mijn vannacht opnieuw ingevroren koelelementen in mijn koeltasje :Y
Het is ondertussen weer droog maar de lucht in de richting waar ik heen wil beloofd niet veel goeds.



Toch stap ik op en vervolg mijn weg, ik blijf de route grande alpes volgen richting Les Saisies, het houd op met zachtjes regenen en mijn doorwaaihandschoenen zijn de eerste die het opgeven.
Opzich gaat het rijden goed maar ik word steeds natter en mijn Macna jas is niet echt bedoeld als waterdicht ding.
In het onooglijke Le Planay duik ik een bushokje in om te schuilen nu mijn trui en broek nog droog zijn.
Ik houd het bijna een half uur uit in dit hokje, moet 2 keer naar buiten om tegen da achter kant van het hokje te plassen maar heb er dan wel de bal(l)en van. :N


Mijn geplande route zou door gaan richting Flumet, dan via Chamonix richting Martigny in Zwitserland. Het plan was dan om via de Gran san Bernardo terug Italië in te duiken om ergens onder Aosta een camping te zoeken.
Maar met deze regen, de voorspellingen en mijn niet waterdichte gear (op de regenbroek na) doen me besluiten om terug om te draaien.
Via app contact met mijn vrouw hoor ik dat het morgen in het zuiden (lees richting Briancon) weer beter weer is.
Dus ik stap maar weer op, trek mijn drijfnatte handschoenen aan en draai de Vespa om terug richting waar ik vandaan kwam.

In Beaufort parkeer ik de Vespa op het marktplein onder de houten overkapping en smeer wat brood en drink nog een cola.



Ik zie 2 Belgische motoren staan die ik de dag daarvoor ook had gezien op de Telegraphe. Toen heb ik ze niet aangesproken maar als ze met zijn 3en 5 minuten later aan komen lopen knoop ik toch een gesprekje aan. Benieuwd welke kant ze op gaan en waar ze al geweest zijn.
We wisselen wat sterke verhalen uit, ik gooi er wat Belgische woordjes door heen en na 5 minuten stappen ze op en rijden de regen in.
Ik blijf nog even schuilen maar weet ook wel dat ik toch weer de regen in zal moeten.



Ondertussen heb ik een plan gesmeed, ik rijd terug naar Bourg-Saint-Maurice en koop daar in de Intersport een goede regenjas voor over mijn motorjas. Ik hoop dat ik dat haal terwijl deze nog niet door gelekt is. Eventueel zoek ik ook nog naar een setje waterdichte handschoenen ter vervanging van mijn doorwaaisponzen.



Tegen de tijd dat ik aankom in Bourg-Saint-Maurice heeft mijn jas het op gegeven, en is mijn trui daar onder ook al nat, heb ik een nat kruis (toch niet zo een goede regenbroek) en doen mijn vingers pijn van de kou/nattigheid en beginnen mijn schoenen ook door te lekken :X

Ik zet de Vespa op de middenbok recht voor de super-u onder het afdak, en hobbel al druppend de Intersport in die er langs zit.
Ik zoek een geschikte regenajs maar verder dan een rekje met wat poncho's en een extra groot regending met mouwen en ruimte voor een rugzak kom ik niet.
Toevallig tref ik een winkelbediende die ook blijkt motor te rijd en redelijk Engels spreekt, ik leg uit wat ik wil en hij heeft een betere optie. Hij voert me de halve winkel door en wijst me een rek met regenajssen en broeken.
Hij vist een xxl jas uit het rek, zegt dat die veel goedkoper is dan die rare regencape en zegt dat ik die maar even moet passen over mijn motorjas.

Ik koop de jas, en nog een of andere speciale impregneer spray voor op mijn jas als die ooit weer eens droog is.
Bij het terug naar mijn Vespa lopen zie ik ineens



Ik loop naar binnen en er blijkt nog 1 wachtende voor mij te zijn (iets van 8 minuten wachten nog volens de timer).
Ik trek mijn motorjas en trui uit, vis alle valbescherming meuk uit mijn Macna jas en wacht geduldig af. Ondertussen lees ik in het labeltje van mijn jas dat het ding niet in de droger mag.
Dus samen met mijn handschoenen frot ik de hele bende in de droger en zet het ding op dubbel extra heet programma.
Na een goede 15 minuten komt de trui en jas er droog uit :-) , de handschoenen zijn nog klam.
Maar met deze droge outfit, en mijn nieuwe regenjas heb ik er weer zin in, ik wil weg uit deze regen en mensen bende.
Buiten zie ik een bouwmarkt en ik loop ook daar nog even naar binnen en koop een paar grote smurfenblauwe rubberen handschoenen.
Nu kan ik dus ook met droge handen mijn weg vervolgen, en mijn doorwaaihandschoenen passen er zelfs met wat moeite nog gewoon overheen, wel zo veilig.

Ik tik Lanslebourg-mont-Cenis in de navi en kruip weer op de Vespa, heel veel peut zit er niet meer in maar ik wil weg uit de drukte daar rond om die Super-U en ik gok dat ik Val-d'Isere makkelijk haal.
Ondertussen regent het zo hard dat ik niet echt meer foto's maak, ten eerste omdat ik er niet meer aan denk maar ook omdat ik dan die rubberendoorwaaihandschoencombinatie uit moet trekken want die blijken niet touchscreen vriendelijk.

In Val-d'Isere pleur ik de Vespa weer vol met 98, en wijk af van mijn normale stramien en koop een banaan, Cola en een Nuts.. :9
Als ik door rijd richting de Iseran begin ik me ineens af te vragen of dit wel zo een slimme zet is met deze regen, de wolken en de eventuele kans op onweer.
Omdraaien is geen optie wat mij betreft, Val-d'Isere wil ik nog niet dood aangetroffen worden dus daar overnachten is ook al helemaal geen optie.
Dus ik waag het er op, onderweg zie ik 2 keer een bliksemschicht in mijn oog hoek, maar de donder komt niet over de wind en Vespa herrie heen.
Toch ga ik automatisch meer voorover zitten op de Vespa in de hoop maar niet getroffen te worden 8-)
Helemaal boven ben ik net boven de lagere wolken, droog is het echter niet dus zonder te stoppen rijd ik aan de andere kant naar beneden naar Boneval-sur-arc.



Ik hoek de Vespa een lege feest tent binnen en moet zo ontzettend nodig plassen dat ik dat maar ergens in die tent in een hoek doe..
Mijn helm af en ik hak ook meteen de knoop door: opzoek naar een hotelkamer.
Even overweeg ik nog om mijn tent in deze feesttent op te zetten en te gokken dat ze me niet weg sturen.
Echter alles is nu zo door nat dat ik echt niet in mijn minitentje ga liggen bibberen met al mijn natte zooi op mijn voeteneind.
Via google zoek ik iets waar motorrijders welkom zijn, zodat de kans er ook is dat de Vespa binnen kan slapen.
De navigatie is doorweekt, ook aan de binnen kant, dus die is nutteloos geworden, lang leve 350 euro tomtom, wat een prul.

Ik vind een hotel in Lanslebourg-mont-cenis, stap weer op en rijd het laatste stuk door de regen.
Het hotel wordt schijnbaar gerund door Polen, en even heb ik het idee dat ik in mijn kamer zo een grote zwarte leren bank en een camera op statief ga aantreffen.
De Vespa kan in een ondergrondse garage box complex op een paar minuutjes lopen van het hotel.

De kamer is klein en er zit zo een kant en klare plastic badkamer/douche/wc cel in gebouwd. Met een of ander vreemd vermalertoilet wat een godskolere herrie maakt bij het door trekken.
Maar goed 48 euro voor de kamer en 79 inclusief avond eten en ontbijt..maar nergens die zwarte bank.



Het eten smaakt goed, salade vooraf, lekkere pasta met een goede stoofpot er over heen, ik bedank voor de kaasjes en krijg nog een Tiramisu. De halve liters bier smaken goed en ik begin weer wat op te warmen.

Op de mijn kamer blijken er iets van 5 handdoeken te zijn, dus in elke doorweekte schoen frot ik er eentje en mijn helm druk ik ook vol met de grootste handdoek.
Ik trek nog een laatste biertje open op de kamer en ga een beetje internetten, opzoek naar een zwarte leren bank :P

Morgen zie ik wel weer verder, ik ben gesloopt maar tegelijk vond ik het een fantastische dag.
Dit is wat dit soort tripjes tot geweldige herinneringen maken, door gaan terwijl je eigenlijk al had moeten stoppen. Net te lang in het zadel blijven zitten en met pijn in je lijf in bed liggen.

De notities van vandaag:
Vertrokken uit Bourg-saint-Maurice om een uur of 9 en om een ongeveer 19:00 uur was ik in Lanslebourg-mont-Cenis in hotel La Vieille Poste
Totale afstand, 220 km, 1 keer getankt
14 selfies gemaakt

En voor het hotel trof ik dit juweeltje nog aan
 

David_ZZR

MF veteraan
4 mrt 2010
3.444
200
41
Kaaiendonk
Bezoek site
Veel bekend terrein. Vorig jaar Mont Cenis en het Cormet de Roselend ook gedaan op de P. Dit jaar een tour gemaakt de andere kant uit waaraan ik nu nog aan het tikken ben... maar dat kan nog wel even duren eer dat af is ;)
 

bommes

MF veteraan
16 okt 2012
1.157
137
43
Bezoek site
Dag 4 jonguh.

Na regen komt zonneschijn, en zo ook deze ochtend, er hangen nog wel wat wolken boven de bergen rondom Lanslebourgh Mont Cenis maar tijdens het ontbijtje zie ik de blauwe lucht al tevoorschijn komen.



Ik kap het ontbijtje naar binnen, constateer dat de Poolse serveerster nog steeds (of alweer) het zelfde jurkje aan heeft en ook nog steeds mij volledig negeert.. :o

Ik haal de Vespa op uit de garagebox, rijd hem voor het hotel en begin mijn bagage er op vast te snoeren.



Even heb ik nog de goede hoop dat ik mijn TomTom kan gebruiken.



Helaas is 1 dag regen voorlopig de nekslag gebleken, ze weten wel een kwaliteitssysteem te maken daar bij TomTom.. :N
Dus dan maar een route die ik uit mijn hoofd weet, de zelfde weg terug richting het zuiden/goede weer.



Het motortje loopt perfect maar de achterrem begon gisteren tijdens de laatste kilometers ook al beetje gek te doen.
Nu ook nog steeds dus, als of de blokken compleet verglaasd zijn en niet veel remkracht opleveren. Pas bij flink door remmen komt de voorrem er plotseling bij. (Gecombineerd systeem op de Vespa dus dat is vrij normaal).
Ik stop in het eerst volgende dorpje, gooi de bagage er af, zet een bak goed sterke koffie en begin te sleutelen.

Missie:
Achterwiel los zodat ik dat ver genoeg opzij kan draaien en ik de remklauw er uit/af kan halen.
Na een kwartiertje is het wiel los (5 stuks M8 inbusbouten) echter kan de klauw er nu echt nog niet uit.
Alles terug vast dan maar weer en even nadenken.
Blokken zijn pas hooguit 2 duizend km oud, ik heb best door geknepen in de rem (geen motor rem) maar tijdens die dag regen kunnen ze nooit zo oververhit geraakt zijn dat ze zo verglaasd zijn.
Daar moet iets anders aan de hand zijn.
Dus alles weer vast, bagage er op, relais van de ABS pomp er uit (zodat bij flink door knijpen niet plotseling de voorrem er ineens in hapt) en maar even door rijden misschien valt het kwartje zo wel.

En ja hoor.. na even rijden en soms wat harder door knijpen remt het goed achter.
Dus blokken moeten in orde zijn maar dan is het iets anders.
Ineens denk ik aan de remhendel, veel regen, smering foetsie?? misschien vreet daar iets op de rempomp..
Bij een bouwmarkt gestopt, busje vet gekocht en de boel eens goed ingespoten met smeerolie.
En ja hoor het remt weer zoals het hoort.. Relais terug voor de ABS pomp en mijn Italiaanse schone remt weer zoals het hoort. 8-)

Dus door, de Telegraphe terug op, boven stoppen voor de foto.



Precies zo een klote camper er voor..



Na de foto weer in het zadel, doel vandaag is Jausiers, terug naar camping Le Planet zodat ik morgen in 1 ruk terug via Cuneo naar "huis" kan.
En nu schijnt de zon dus pakken wat ik pakken kan.

Gisteren heb ik ondervonden waarom het hier zo



Groen is...
Ik rijd de Galibier op



En maak natuurlijk een selfie.
In mijn ooghoek zie ik een bekende.. een oud collega samen met zijn vrouw en zo een klote camper.
(we hebben er zelf ook 1... :P )
We kletsen even wat, jij hier, wat leuk, Joep doei en de mazzel enz.

Ondertussen parkeert er een enorme Harley met NL kenteken recht achter mijn Vespa.
Ik maak wat foto's van het uitzicht en de Harley coureur spreekt me ineens aan.
Zelfde vraag als altijd:
Helemaal hier op dat ding??
Wijzend naar mijn Vespa, dus ik wijs naar zijn Harry en herhaal zijn vraag. :+
Het ijs is gebroken, we lullen wat, hij was de dag daarvoor ook compleet nat geregend en als een echte Harley rijder wel afgehaakt en 's middags al een hotel in gedoken.
Hij ging de zelfde richting op als ik, richting het zuiden en wilde die dag nog eigenlijk Nice halen, wat zelfs ik nog optimistisch vond. :P



Lang genoeg stil gestaan, ik rijd weer door, aan de zuidkant naar beneden en tussen de col en Briancon haal ik die oud collega luid toeterend in hun camper in. Zoals het hoort bij een inhaal verbod, een dubbele door getrokken streep en net voor een bocht.
Ik woon echt al weer te lang in Italië.. })



In Briancon duik ik een bakker in, zie al dit lekkers en koop een stokbrood... |(
De bakker en Briancon ontvlucht ik zo snel mogelijk. Het is nog drukker dan 2 dagen terug, ik rijd langs de meeste files een slalom tussen de auto's door.
Lang leve mijn kleine Vespa.. :+

Op weg omhoog naar de Izoard stop ik voor mijn lunch een drankje



En een stokje Nutella



Het is vandaag erg druk op weg naar boven en onderweg moet ik flink wat mensen inhalen.
Wat met 22pk een iets van 250kg rijklaar (mij incluis) best een uitdaging kan zijn.
En dan gaat ook nog aan de voet van de beklimming mijn reserve lampje aan. De TomTom is nog steeds uitgeschakeld dus ik zie wel waar ik een tankstation tegen kom.



Ik rol weer terug naar beneden en houd de snelheid op max 80 om wat brandstof te sparen, het laatste streepje is namelijk net ook al verdwenen van het metertje. Echt leeg dus.
In Guillestre vind ik uit eindelijk de eerste pomp en er gaat iets van 8 liter in, dat is echt wel de max volgens het boekje.



Met een volle tank rijd ik de col de Vars op, voor de afwisseling niet zo hoog, maar wel een mooie col om te sturen.



Lange overzichtelijke bochten, soms wat leuke korte draaien. De snelheid gaat omhoog en ik zoek Rage against the machine op in mijn playlist.
Gas op die lolly. })






Ja ik maak ook hier weer een selfie



Aan de zuid kant zak ik af en stop pas weer in Jausiers, wat niet eens zo heel ver weg blijkt te zijn.
Terwijl ik de oprit van de camping opdraai loopt de eigenaar er net van af.
Helaas heeft hij geen plek meer voor me.. :N

Wat nu, het is pas 4 uur en ik kan nog wel ff door vandaag. Navi doet het nog niet en internet laat me ook even in de steek.
Ik meen me te herinneren dat over de col de Bonette ergens voor Isola nog wat campings waren/zijn.



Een raket er in en ik krijg de Vespa niet meer gestart.. Killswitch.. :D
Jaja :$



Ondertussen bekend terrein dus ik stop wat minder vaak voor een foto.



Ergens voor Isola zie ik wat campings maar de rest van het dorpje waar ze in/bij liggen is maar een dooie bedoeling.
Ik stop langs de kant van de weg en pak wat te drinken doe een plasje en overweeg mijn opties.

Ik wil eigenlijk wel weer terug naar Italië, en via Isola kan ik een of andere pas over steken richting Cuneo.
Daar in de buurt ken ik een leuke camping met een paar goede restaurantjes in de buurt.
Ik Google de camping site, bel ze op en in mijn beste Italiaans vraag ik of er plek is voor mij en mijn kleine tentje.
Gelukkig is dat er, ik eet nog wat prins koekjes en stap weer op, de TomTom werkt ondertussen net genoeg mee dat ik de camping in kan geven en op "rijd" kan klikken.
Half 7 is de verwachte aankomsttijd, dus wederom gas er op.



Wat uiteindelijk volgt is een van de mooiste col's van heel de trip tot dan aan toe.
Van Isola naar Isola2000 en dan door naar Vinadio in Italië.



Wat een asfalt, bochtjes en uitzichten.. :9~
Dit is mijn nieuwe favoriet en heeft daarmee de col de Turini van de troon gestoten.



Col de la Lombarde, wat een geweldige rit, aanrader :+







Aan de noordkant haak ik op de provinciale weg aan bij een Italiaan op een grote GSA vol met koffers. Hij trekt zich niet heel veel aan van de max snelheid en ik doe alsof ik gek ben en blijf lekker volgen.
Om half 7 stipt rijd ik camping Il Melo in Peveragno op, samen met de laatste col een aanrader voor als je in deze hoek bent.

Ik bouw mij kampje op op de helaas niet echt heel erg rechte plekjes.



En heb contact/overleg met mijn vrouw. Ze stelt voor dat ik er nog één dag achteraan plak en zo is het dus ineens niet mijn laatste dag onderweg geweest vandaag maar kan ik nog weer een route voor morgen gaan verzinnen. (met een kapotte tomtom.. |:( )

You only had one job



Ik zoek mijn favoriete restaurantje weer op, bestel maar weer een pizza en eindig met een goed toetje.



Op weg terug ben ik wat teut van het flesje Arneis maar weet toch nog een foto te maken.



Morgen nog een dag sturen, in mijn hoofd ontstaat al een plan voor de route, ik ben vlak bij Col di Tenda en ga denk ik nu eindelijk eens mijn kans grijpen .. ;)

Vandaag:
Vertrokken uit Lanslebourgh Mont Cenis
350 km totaal, 1 keer getankt
Half 9 vertrokken 18:30 uur aangekomen.
Passen: Telegraphe, Galibier, Izoard, Vars, Bonette en de Lombarde.
 
Laatst bewerkt:

David_ZZR

MF veteraan
4 mrt 2010
3.444
200
41
Kaaiendonk
Bezoek site
tsja ook al ga je rijden met een moderne Vespa ipv een oude, altijd WD40 meenemen om de boel (zeker na wat regenbuien) goed te smeren. De wind waait alle smering uit je rem en koppelingshendel (maar die heeft de jouw denk niet). Mijn gele regenoverall was op stuurhoogte mooi zwart geworden na een regenbui, altijd die dingen smeren om de boel soepel te laten lopen, ook al is het met iets simpels als wd40.

En (s)tom(s)tom,leuke software hoor maar ze zullen nooit kunnen tippen aan de degelijkheid van Garmin.

En verder... tsja wat ik meeneem.. ;) En wat nodig is op een Vespa (die iets ouder is dan de jouwe) ;)
 

bommes

MF veteraan
16 okt 2012
1.157
137
43
Bezoek site
tsja ook al ga je rijden met een moderne Vespa ipv een oude, altijd WD40 meenemen om de boel (zeker na wat regenbuien) goed te smeren. De wind waait alle smering uit je rem en koppelingshendel (maar die heeft de jouw denk niet). Mijn gele regenoverall was op stuurhoogte mooi zwart geworden na een regenbui, altijd die dingen smeren om de boel soepel te laten lopen, ook al is het met iets simpels als wd40.

En (s)tom(s)tom,leuke software hoor maar ze zullen nooit kunnen tippen aan de degelijkheid van Garmin.

En verder... tsja wat ik meeneem.. ;) En wat nodig is op een Vespa (die iets ouder is dan de jouwe) ;) [afbeelding]
Ik heb al best wel wat spulletjes bij me, tot nu toe deze trip nog niet nodig gehad.


Busje vet heb ik vanaf nu ook bij dus,zo ook zo een voetpomp, kan ik de banden aflaten voor wat offroad ritjes en ze daarna weer terug oppompen. Misschien vind ik nog voor weinig een goed werkend elektrisch pompje. Want meestal zijn die doffe ellende terwijl een voetpomp altijd werkt.
 

bommes

MF veteraan
16 okt 2012
1.157
137
43
Bezoek site
Dag 5, de extra dag en ook de ultimo giorno voordat ik terug naar "huis" moet... :+

Fris en fruitig uit bed



Alle zooi weer op de Vespa



En naar het dorpje voor de bakker en de alimentari om een ontbijtje te maken.



Ik parkeer de Vespa op het marktpleintje en eet wat brood, met Nutella maar ook wat Prosciutto crudo en poets mijn tanden m.b.v. het fonteintje.



Het reserve lampje was gisteren al aangegaan dus ik tank ergens in de buurt en rijd richting Col di Tenda.
De tunnel heb ik nu wel gezien na 4 keer, het is tijd voor een stukje offroad.
Ik had nog de gpx van een 34km ligurische grenzkammstraße staan en de tomtom werkt genoeg mee om die geladen te krijgen.
Dus


Na een half uurtje asfalt draai ik net na Limone Piemonte rechtsaf richting Limonetto en na wat smalle asfalt slingers rijd ik boven op het parkeer terrein links af het grindpad op.
Na een paar honderd meter stop ik om wat lucht uit de banden te laten, om weer na een paar honderd meter te moeten te stoppen om er weer terug wat bij te blazen, dit was echt te slap..



Een bord met de benaming van de route in het Duits terwijl ik in Italië en je moet ook nog tol betalen..?? waar dan vraag ik me af. Zoals bij een natuurcamping vroeger in een of andere brievenbus??
Ik zie niets dus nadat ik mijn banden weer terug een beetje heb opgepompt rijd ik maar verder omhoog.



Wat een uitzichten, ik blijf maar stoppen om foto's te maken.



Zo kom ik natuurlijk nooit ergens.



Een paar haarspelden verder is het tol verhaal ook duidelijk, een hokje met een slagboom.
10 euro voor de motor of fiets en 15 voor de auto, en laatste doorgang om 18:00 uur.
Yeah het laatste stukje avontuur is ook al gereguleerd.. :X



Wat verder omhoog zit er ergens een doorsteekje waar wat wandelroutes beginnen, je kunt dan ook ineens de Franse richting opkijken. Omdat ik op een Vespa ben maak ik maar een foto in de richting van Italië



Er zitten wat lastige stukjes tussen maar het wordt eigenlijk nooit heel erg spannend.





De tomtom houd het maar weer voor gezien en verhuld de kaart in een interne mistbank.
Gelukkig is er niet veel keuze, het is gewoon 1 pad





Verplichte sanitaire stop, er passeren wat quads en er worden wederzijds wat duimpjes omhoog gestoken.
Verder is het niet echt heel druk op de route, voor me reed er een Duitser het pad in op een V-strom, en achter me was er voor het tolpoortje een BMW X5 omhoog aan het rijden.
De Duitser op de V-strom heb ik ergens terwijl hij foto's stond te maken ingehaald, en die X5 heb ik al lang niet meer gezien.





De Vespa houd zich goed, alles lijkt nog vast te zitten en de bandenspanning net onder de 1 bar is perfect voor zelfs af en toe wat snelheid op het grind.



Echter ik vind het zo mooi dat ik maar foto's blijf maken :9~





Op de achtergrond in de diepte Rifugio Don Barbera waar ik wat bordjes bij paden zag met een verbod voor motoren dus daar ben ik maar langs gereden.

Op een gegeven moment daal ik weer steeds verder af en veranderd de omgeving naar bossen, ik stop voor een broodje en wat te drinken.
Het valt me op hoe stoffig de Vespa er van wordt hier.


Ik probeer nog wat met een videotje, als ik er een gifje van gemaakt krijg voeg ik die nog wel toe.
youtube linkje:

Er komen nu wat meer motoren voorbij, GSA, Africatwins en wat licht crossspul, geen enkele Vespa. Vreemd.. :P

2 bochten verder tref ik ineens weer zo een tol hokje aan en moet ik stoppen om te laten zien dat ik bij de ingang wel betaald heb. Ik reed het kleine stukje van na mijn lunch stop al achter een zwitser en duitser aan op 2 BMW's. Die slaan links af en gaan nog verder heuvel af.
Ik overleg wat met de gast bij het tol hokje want mijn tomtom wil me nog iets van 8 km verder rechtdoor laten gaan.
Dat kon, na die afstand ongeveer was er ook weer een mogelijkheid om terug naar asfalt af te dalen volgens de gasten bij het hokje.

Na een stuk wat ik eigenlijk zwaarder vond dan het voorliggende stuk in de bergen, veel erg grof grind en stenen en ik dus niet echt tempo kan maken herken ik ineens links van mij een dorpje.



Begin juni was ik voor dat dorpje en bleek het afgesloten en kon ik dus niet op deze offroad route aansluiten.

2 bochten verder van af hier


Kan ik kiezen, naar beneden naar San Bernardo of omhoog naar de Monte Saccarello.
Het eerste zie ik niet echt zitten, dus misschien omhoog en aan de andere kan terug naar beneden aan de Franse zijde van deze route.
Het pad omhoog ziet er erg heftig uit en ik heb trouwens ook geen zin in Frankrijk/Fransen dus ik besluit om gewoon terug om te keren en de zelfde route als net heen, weer terug te rijden.

Ik stop nu wat minder vaak voor een foto, dus tussen omdraaien en de Refugi heb k maar 1 foto gemaakt.


Als ik langs de Refugi rijd zie ik er nu wel wat motoren staan en valt mijn kwartje ook dat die verbodsborden voor wat kleine smalle wandelpaadjes zijn. Om bij de Refugi te komen moet je gewoon een breed zandpad slingerend naar beneden volgen.



Ik ga ff lekker zitten en bestel een drankje, de mensen op het terras knikken allemaal erg vriendelijk en ik hoor ze praten over mijn Vespa.
Uit eindelijk als ik weer weg wil rijden komt er ook een fransman die met een grote Jeep daar is naar me toe lopen en maakt wat foto's van mij en mijn Vespa.



Ik vind nog een bordje met een of andere pas er op:



Iets naar beneden het einde van een skilift en daarbij het tolhokje waar ik op de heen weg betaald heb. Overigens micht ik toen ik terug om keerde en dus weer langs het hokje aan de andere kant kwam gewoon door rijden. Er werd hartelijk om mijn Vespa gelachen en ik ik hoorde ze onderling iets over Piaggio kletsen. Maar ik mocht dus gewoon door rijden zonder nogmaals 10 euro te hoeven te betalen.





Uit eindelijk kom ik weer terug uit bij dat Fort waar de route ook min of meer start.
Dit keer rijd ik er naar toe en zoals zo vele maak ik binnen wat foto's





De 2 (Duitsers, man en vrouw) op hun Husqvrana's reden net toen ik aan de andere kant omdraaide voor mij de route op. De eerste 5 minuten heb ik ze gevolgd maar toen moest ik plassen en heb ik ze gelost.
Onderweg haalde ik hun weer in toen ze stonden te roken ergens.
Nu kwamen we dus bijna tegelijk aan bij het fort.
Hun stappen ook af maken wat foto's en bij het terug op stappen flikkert de man zo aan de andere kant weer van zijn motor af en die motor kantelt zo boven op hem.
Gelukkig had hij niets behalve een gekreukte ego denk ik. We kletsen wat over de route en over vallen.
Dat meestal dit soort dagen de routes zelf goed gaan, maar dan aan het einde van de dag het vaak net fout afloopt door vermoeidheid.



Terug op het asfalt doe ik weer wat lucht in de banden en tik terug op camping Il Melo in mijn Navigatie.
Na wat sturen rijd ik om een uurtje of 4 al langs de camping, dat vind ik wat vroeg en ik besluit om vandaag nog de 2,5 uur er aan te plakken zodat ik weer "thuis" ben vanavond.

De tomtom doet het weer een beetje, ik tik de route er in en stap na wat rekken en strekken weer terug op.
Na een uur stomzinnig zo goed als rechtdoor te hebben gereden krijg ik er de balen van en is de benzine op.
Ik zoek een tankstation, eet een appel, drink een blikje cola en wijzig nogmaals mijn plan.
Zo een beetje afgestompt de laatste paar uur rijden is niet zoals ik mijn trip wil eindigen.
Ik tik weer terug op de camping Il melo in de navi en laat er een leuke route naar toe plannen.

Wat volgen zijn nog een aantal erg leuke stuur weggetjes, in een naar mijn idee erg mooie natuurlijke en typisch Italiaanse omgeving.


Hier kom ik zeker nog eens terug.
Net na zevenen rijd ik de camping op, ik krijg een hand en een douchesleutel en een brede glimlach van de receptioniste. Ja ik ben weer terug gekeerd.. ;)

Ik eet wederom in het restaurantje waar ik tot nu toe iedere keer was, maar bestel nu eens een salade en een pastatje. Oh en weer een flesje Arneis, laatste avondje.

Op weg terug naar de camping is de lucht pikzwart en hangen er een aantal flinke grote witte wolken niet heel ver weg die continu oplichten van de bliksem.



Het blijft droog en ik slaap niet veel later in mijn tentje.

Vandaag vertrokken uit Peverango en weer terug gekeerd, om een uurtje of half 9 de camping af en weer terug om 19:00 uur.
Gereden: een stukje van de ligurische grenzkammstraße, 34 km heen en weer 34 terug + nog 160 op het verhard.
Niet echt col's vandaag, en 2 keer getankt.
Smiles per Gallon 10 out of 10
 
Laatst bewerkt:

David_ZZR

MF veteraan
4 mrt 2010
3.444
200
41
Kaaiendonk
Bezoek site
En dan te bedenken dat ik die LGKS vroeger niet durfde te rijden met de Strom omdat het te zwaar zou zijn. Lijkt erop dat al dit soort paden in de Alpen tegenwoordig netjes gemaakt worden. Van de ene kant wel leuk van de andere wel weer jammer van het avontuur. Erg leuke plaatjes!
 

bommes

MF veteraan
16 okt 2012
1.157
137
43
Bezoek site
En dan te bedenken dat ik die LGKS vroeger niet durfde te rijden met de Strom omdat het te zwaar zou zijn. Lijkt erop dat al dit soort paden in de Alpen tegenwoordig netjes gemaakt worden. Van de ene kant wel leuk van de andere wel weer jammer van het avontuur. Erg leuke plaatjes!
Dat was ook wat ik dacht, het was nu een grindpad van 34 km, soms wat grover grind en soms wat vaste stenen en wat kuilen.

Maar echt avontuur kon ik het niet noemen, wat er stond gewoon ergens een mulitpla geparkeerd en aan de zuidzijde kwam een Yaris met 3 berjaarden er in omhoog gereden.
Dus nee, geen avontuur meer op dit stukje maar wel erg mooi, heel erg mooi.
 

Frazer

MF veteraan
Donateur
4 apr 2007
6.408
927
34
Krommenie (Zaanstad)
Vond ik een paar jaar terug van de LGKS ook, ernstige twijfel om in mijn eentje op de Tenere te gaan. Uiteindelijk viel het nogal mee, de enige uitdaging is misschien de lengte van de route, maar echt moeilijk is het zeker niet (als het goed is weer is tenminste). Paden gereden die 10x moeilijker en gevaarlijker waren en waar ik vooraf niet over twijfelde (achteraf soms wel :+ ). Kan me nog wel herinneren dat die weg naar Monte Saccarello ernstig slecht was, heel veel stenen.

Leuk verslag om te lezen! Respect dat je het op de Vespa doet, maar los daarvan ook leuk om te lezen dat je het volgens mij gewoon heel erg goed naar je zin hebt. Gewoon lekker rijden en genieten, top :z
 

bommes

MF veteraan
16 okt 2012
1.157
137
43
Bezoek site
Er resteerde nog 1 dag, de terug reis.

Nou niet echt meer een avontuur maar om leuk af te sluiten wel fijn om nog aan mijn verslagje toe te voegen.

Zoals gewoonlijk weer erg vroeg wakker, de dikke wolken en onweer van gisteren avond hebben zich tot een uur of half 5 rustig gehouden. Toen kwam het er uit, dikke klappen en flinke druppels.
Mijn tentje is wat aan de krappe kant voor mijn niet echt heel erg lange lijf dus om te voorkomen dat of mijn hoofd of anders mijn voeten tegen het doek liggen en het begint te lekken was het dus in de foetus houding verder slapen.
Uurtje of 7 werd ik wel weer terug wakker, beetje internetten en af en toe weg dommelen maar om 8:00 uur wil ik er wel uit.

De camping (il Melo in Peveragno) lijkt wel haast over genomen door Nederlanders, overal van die teva sandalen en witte sokken.

Oh en de waard tenten en bagage aanhangertjes natuurlijk.. |(
Denk dat hun vermelding in de ANWB en de ACSI gidsen wel iets met de NL drukte te maken hebben.

Het vaste ritueel volgt weer, uit bed, aankleden en eerst koffie zetten.
Ik had nog een wit broodje over van gisteren, daar smeer ik zoals elke dag wat Nutella op en ik drink mijn koffie op terwijl ik ondertussen mijn kamp opbreek en de zooi op de Vespa bind.
Vandaag doet de volgorde en plaats van de spullen er niet echt toe, er resteren nog een paar uurtjes sturen terug naar huis en er zit nog ruim voldoende peut in. Dus als de beurs maar ergens bovenop zit voor wat koffie onderweg is het allang goed.

Ik rijd ongeveer om half 10 de camping af en zowaar de mist is ver genoeg opgetrokken uit mijn tomtom om "huis" aan te tikken en er een "kronkel route" naar toe te laten plannen.



Ik ben goed een kwartier onderweg of ik word het eerste grindpad op gestuurd door Tommie



Op zich niet zo erg, dit is nog goed te doen en ik kan ook wat makkelijker stoppen voor wat foto's af en toe. Lijkt wel NL, wakker worden tussen de de Waard tenten en nu deze wolken.

"Die lucht" naar goed Gerard Ekdoms roep ik altijd bij dit soort uitzichten.
Net zoals ik als echte Brabo ook te pas en te onpas "zonne grote vuurbal jonguh" pleeg te roepen in de binnen kant van mijn helm. :9
Oh en meezing met Guus Meeuwis natuurlijk, nou ja eigenlijk met alles wat er voorbij komt in mijn playlistje, dat kan dus ook Hazes zijn of misschien Creedence.

Het grindpad duurt nog even voort en ineens slinger ik tussen wat boerderijen door, ontwijk wat kippen en draai het gas net op tijd dicht want ik schiet langs een bordje "Privato" met een meter daar achter een grote boer, die niet echt vriendelijk kijkt.
En daarnaast ook wel een make over kan gebruiken.. zo lekker dan, wederom galmt er voor de 2 keer binnen een kwartier "die lucht" door mijn hoofd dit keer.

Ik hoor hem roepen en wijzen naar zijn bordje dat het hier "Privato" is, ik wijs in al mijn onschuld op mijn tomtom en probeer uit te leggen dat dat ding meent dat ik hier kan en dus mag rijden.
Hij kijkt alsof hij nog nooit een lcd scherm heeft gezien dus ik geef het maar op en gooi het over een andere boeg.
Ik wijs de richting uit die ik op wil en roep een plaatsnaam die ik ergens in die richting weet te liggen.
Hij klaart op, verbeterd mijn uitspraak van die plaatsnaam en begint achter me een ander zandpad in te wijzen en vervolgens de daarop volgende 10 kilometer route beschrijving aan me uit te leggen :o

Ik knik vriendelijk zeg af en toe Si, si si.. en besluit uiteindelijk maar Ciao te zeggen, de Vespa te starten en om te draaien.
Het aangewezen pad in. ;)



Had ik maar beter naar hem geluisterd dus, na een 5 tal kilometers, met wat asfalt stukjes er tussen door, een paar keer links en rechts af loopt er ineens een wit stuk schrikdraad over het zandpad met daar achter een flinke kudde koeien.
Een beetje in de verte turend zie ik de asfalt weg weer lopen, echter de tomtom is opgewarmd en daarmee de mist weder gekeerd })
Een alternatieve route plannen of opzoeken zit er dus niet in, nou komt dat wel weer goed als ik op het asfalt ben bedenk ik me want ik weet ondertussen enigszins de weg hier.

Ik draai de Vespa om, sla het eerste pad linksaf en zie over de rode zand grond in het linker wielspoor een stroompje water lopen.
Dat woordje "rode" voor het woord zand had een alarmbel moeten laten afgaan.
Zand is niet rood, klei wel.
Zand met water is wel te doen, een stroom water over klei..:N



Niet... :o Ik reed echt stapvoets, echter wel door het "water spoor" en dacht daar wil ik uit.
Dus ik stuur een beetje naar rechts en voordat ik het doorhad schoof de Vespa onder me uit en werd ik er aan de rechterkant langs gepleurd.
Met mijn voet klem onder 200kg Vespa, een waterstroompje zo goed als door mijn helm heen en een niet normaal gladde ondergrond moest ik wel even "vechten" om er onder uit te komen.
Vervolgens rechtop krijgen was ook nog een truuk, want de banden hadden dus echt geen grip op die ondergrond, tillen was dus meteen weg schuiven.
Maar goed uit eindelijk ding recht op, beetje de bende van me af kloppen, dat maar opgeven want natte klei klop je er niet zomaar van af. :X



De schade leek mee te vallen, dankzij de zachte klei en de lage snelheid.
Dus opstappen, starten en met de voetjes aan de grond voorzichtig mijn weg vervolgen.
Het pad liep helaas 500 meter verder, wederom tegen een schrikdraad, vlak bij een boerderij "dood" en ik kon dus weer terug omdraaien, weer door die klei heen.
Ondertussen de tomtom echt vervloekend, en mezelf, ben ik terug gereden zoals gekomen om op het eerste de beste stuk asfalt even af te stappen.

Mijn schoenen uit te stampen en mijn stuur recht te "slaan".
De val had dat namelijk behoorlijk scheef gezet, nou gaat dat redelijk makkelijk door de "simpele" constructie van de Vespa voorvork en stuur verbinding.
Rechtslaan ging dus ook makkelijk, bandje tegen een lantaarnpaal, tegen een stuur uiteinde slaan en klaar.
Net als vroeger eigenlijk als ik weer eens van mijn crossfiets was afgestapt zonder eerst te stoppen en dat ding ook niet meer echt rechtdoor stuurde.



Op de gok maar de juiste richting in gereden en de tomtom genegeerd.
Uit eindelijk zag ik plaatsnamen die ik herkende en draaide ik de weg op die ook heen was gereden aan het begin van deze week.
Ik begon wat honger te krijgen en wist dat ik binnen kort langs een barretje kwam waar ik regelmatig motoren had zien staan.
Daar gestopt, espressotje en een croissantje met marmelade er in, beetje met handen en voeten een babbeltje gemaakt met wat gasten en na een kwartiertje weer door.

Wat nog resteerde was een uurtje provinciaal, met wat leuke bochtjes en stuken waar de snelheid omhoog kon. Ik had dit stuk al vele malen eerder gereden dus hoefde ook niet meer over de route na te denken.
Door Ciaro Montenotte heen waar het altijd erg druk is en ik er eigenlijk niet goed kan inhalen omdat de weg te smal is en het meestal stikt van de niet oplettende Italianen in koekblikken.
Dan maar rustig aan, ik ga het niet opzoeken op die laatste 20 kilometer.



Uit eindelijk draai ik om kwart voor 12 de oprit van mijn werkadres op (weer grind), mooi op tijd voor de lunch 8-)

Het vandaag lijstje:
half 10 vertrokken uit Peveragno, kwart voor 12 in Spigno Monferrato.
110 km gereden, niet getankt, 1 keer gevallen, 1 espresso gedronken en 1 croissant gegeten.
Smile per gallon: 7 out of 10.

En dan rest het totale lijstje..
1590 km gereden
waarvan 120 km onverhard.
Aantal keer getankt: 7 keer
Col's en passen: zie de rest van het verslag.
Smile per Gallon: 10 out of 10

Wat een gaaf tripje, 6 dagen sturen, ik ben zo blij dat ik dit nog even snel heb gedaan en dat voornamelijk omdat mijn vrouw het voorstelde.
"We zijn nu toch in de buurt, over 3 weken zijn we weer in NL en is het weer plat en rechtdoor allemaal. Ga toch nog een paar dagen rijden in de bergen. Als je vrijdag maar weer heel thuis komt" Waren haar letterlijke woorden :}

De Vespa, ja ik denk niet het een verrassing is dat ik dit ding helemaal geweldig vind vandaar:
https://link.marktplaats.nl/m1195473893

Nee er komt geen GS of ander afgezaagd allroad geval voor in de plaats.
Die zijn gemaakt voor wat ik doe, dat is dus echt niet de bedoeling :P

Met deze trip heb ik het klokje op 30125km gezet, ik kocht haar toen ze 6500km had gereden in 2013.
Een kleine 5 duizend in het jaar, enkel in de zomer en enkel in Zuid Europa en dan ook nog eens de meeste kilometers met een duo achterop in de 35+ graden.
Ze heeft dus niet bepaald stil gestaan en ik heb haar zeker niet ontzien.
Alles werkt nog maar het is tijd voor een opvolger, een andere kleur, een 300tje met wat minder kilometers.
Ja ik ga er zeker spijt van krijgen als ze weg is.
Ik ben zeker niet materialistisch maar ik hecht me wel aan "dingen" en bouw zeker met dit soort tripjes wel een "band" op met dit "ding".
 
Laatst bewerkt:

De patatkoning

MF veteraan
6 dec 2004
1.309
3
Gast, wat een gave fotos en verslag. Bekende plaatjes uiteraard ;-), maar ik leef weer helemaal op. Alles zit erin: pech onderweg, voorspoed, tegenslag, genieten, en spa geel lust je ook zie ik al :-)

Respect voor het beklimmen van de parpaillon met die vespa. AL moet ik wel zeggen dat het lijkt alsof hij er veel beter bij ligt dan vorig seizoen? (doet niks af aan jouw prestatie).
 

bommes

MF veteraan
16 okt 2012
1.157
137
43
Bezoek site
Gast, wat een gave fotos en verslag. Bekende plaatjes uiteraard ;-), maar ik leef weer helemaal op. Alles zit erin: pech onderweg, voorspoed, tegenslag, genieten, en spa geel lust je ook zie ik al :-)

Respect voor het beklimmen van de parpaillon met die vespa. AL moet ik wel zeggen dat het lijkt alsof hij er veel beter bij ligt dan vorig seizoen? (doet niks af aan jouw prestatie).
Zowel de LGKS (van Fort Central richting het zuiden) als de Parpallion lagen er wel erg goed bij.
Soms wat kleine stukjes dat het wat stuiteren was maar voor de rest was het meer een groot grindpad.

Bij de LGKS stond er op het punt het verste van beide "opgangen" gewoon een Fiat multipla geparkeerd, en aan de zuidzijde moest ik even de berm in met de Vespa omdat er een Yaris met 3 senioren omhoog kwam gereden |(
Echt uitdaging..?? nee ik denk dat ik beide ook wel met mijn Fazer zou aan durven, alhoewel die wel weer wat zwaar is.

Oh on another note:
Ik had me aangemeld op de TET (trans Europ Trail) facebook pagina en even een "hallo hier ben ik" berichtje geplaatst, natuurlijk met wat foto's er bij met de Vespa op de Parpallion en de LGKS.
Krijg ik me toch een partij reacties en likes :+
maar ook eentje:

[img=478,222]http://www.camperzone.nl/gky_uploads/2017/08/1504122225-478-x-222px-TET%20facebook%20knip.JPG[/img]

De foto die er bij zit..:
[img=800,449]http://www.camperzone.nl/gky_uploads/2017/08/1504122194-800-x-449px-Fort%20Central.jpg[/img]

:+ 8)
Wat een toeval zeg dat die daar ook op die TET facebook zitten, ik heb hun toevallig ook op de achtergrond van een van mijn foto's:
[img=800,600]http://www.camperzone.nl/gky_uploads/2017/08/1504122306-800-x-600px-IMG_20170810_145743.jpg[/img]

Die gast, pleurde nog van zijn motor af toen hij terug opstapte, rechts naast zijn motor zat een flink diepe kuil. Dus hij stapt van links af op en verwacht natuurlijk zijn voet aan de rechterkant op de grond te kunnen zetten.
Dat lukte dus niet, dus hij pleurt zo met motor en al in een grote koprol op zijn rechter zijkant.
Zo raakte we ook in een kort gesprekje, dat je vaak dit soort stomme valletje maakt aan het eind van een heftige dag waar 100en 1 dingen fout hadden kunnen gaan maar alles goed ging. Om dan aan het einde op de camping je motor om te laten vallen of zo iets doms.

Wat gaaf dat hij ook een foto heeft waar mijn Vespa dan weer op staat _/-\o_
 

De patatkoning

MF veteraan
6 dec 2004
1.309
3
Zowel de LGKS (van Fort Central richting het zuiden) als de Parpallion lagen er wel erg goed bij.
Soms wat kleine stukjes dat het wat stuiteren was maar voor de rest was het meer een groot grindpad.

Bij de LGKS stond er op het punt het verste van beide "opgangen" gewoon een Fiat multipla geparkeerd, en aan de zuidzijde moest ik even de berm in met de Vespa omdat er een Yaris met 3 senioren omhoog kwam gereden |(
Echt uitdaging..?? nee ik denk dat ik beide ook wel met mijn Fazer zou aan durven, alhoewel die wel weer wat zwaar is.

Oh on another note:
Ik had me aangemeld op de TET (trans Europ Trail) facebook pagina en even een "hallo hier ben ik" berichtje geplaatst, natuurlijk met wat foto's er bij met de Vespa op de Parpallion en de LGKS.
Krijg ik me toch een partij reacties en likes :+
maar ook eentje:

[afbeelding]

De foto die er bij zit..:
[afbeelding]

:+ 8)
Wat een toeval zeg dat die daar ook op die TET facebook zitten, ik heb hun toevallig ook op de achtergrond van een van mijn foto's:
[afbeelding]

Die gast, pleurde nog van zijn motor af toen hij terug opstapte, rechts naast zijn motor zat een flink diepe kuil. Dus hij stapt van links af op en verwacht natuurlijk zijn voet aan de rechterkant op de grond te kunnen zetten.
Dat lukte dus niet, dus hij pleurt zo met motor en al in een grote koprol op zijn rechter zijkant.
Zo raakte we ook in een kort gesprekje, dat je vaak dit soort stomme valletje maakt aan het eind van een heftige dag waar 100en 1 dingen fout hadden kunnen gaan maar alles goed ging. Om dan aan het einde op de camping je motor om te laten vallen of zo iets doms.

Wat gaaf dat hij ook een foto heeft waar mijn Vespa dan weer op staat _/-\o_
FB heb ik verbannen. :-) Gebruik alleen nog maar Insta, dat vraagt wat minder "onderhoud". Op 31 december 2016 heb ik me voorgenomen niet meer als een "iPhone Zombie" door het leven te gaan, en dat lukt aardig tot nu toe. :-)