Op kenteken beperkt maar in werkelijkheid niet

Leprycorn

Die hard MF'er
18 jan 2013
323
0
Nieuwkoop
Hoi allemaal.

Ondertussen ben ik 2 jaar in het bezit van een A1 rijbewijs, dus binnenkort ga ik afrijden voor A2. Daarom ben ik nu ook op zoek naar een nieuwe motor.
Op internet kom ik zat motoren tegen die (volgens de advertentie dan) op kenteken 25 kw of 35 kw zijn, maar in werkelijkheid niet.

Nu is mijn vraag wat de consequenties daarvan zijn? En hoe komen ze erachter als je aangehouden wordt?

Ik weet dat het niet mag! Mijn doel ik ook gewoon om er eentje te kopen die ook werkelijk 35 kw is (25 kw vind ik dan weer zonde van het beetje vermogen wat me nu eindelijk wordt gegeven).

Ben benieuwd naar jullie reacties!
 
Simpel, je bent niet verzekerd

(er vanuitgaande dat je het hebt over op meer KW rijden als dat je mag volgens je RBW)

Het risico zit hem ook niet in het aangehouden worden. Dat kost je hoogstens een boete, en in het ergste geval wordt je motor in beslag genomen.

het wordt pas vervelend als je betrokken raakt bij een ongeluk, want tenzij je motor compleet geëxplodeerd is komen ze er zekers te weten achter dat hij meer vermogen heeft als waar jij op het moment van het ongeval mee mocht rijden.

Dan is het gewoon :W

En mag jij voor alles opdraaien, als je pech hebt de rest van je leven.
 
Laatst bewerkt:
Het is vrij simpel.

De motor heeft dan wel 35kw maar niet op het kenteken (hij is niet opnieuw gekeurd)
Hoe komt de politie hier achter? Je kenteken intoetsen in het systeem zo als jij dit ook kan doen.
Wat Zijn de gevolgen? Je rijd op een motor waar je wettelijk gezien geen rijbewijs voor hebt.

Waarom doen zoveel mensen dit dan? Omdat er vrij weinig controle naar word gedaan en het vroeger ten tijde van de 25kw regeling door veel agenten ook wel werd gedoogt.
 
Daan, op het kenteken staan dan juist wel 35kw bijvoorbeeld, maar mensen hebben zelf gewoon het kitje eruit gedemonteerd.
Dus als je het kenteken intypt, staat er gewoon 35kw.

Met alleen uitdraai dat hij 25kw of 35kw is, weet ik dat je niet voldoende hebt.

Dat van een ongeluk snap ik volledig. Klinkt ook gewoon logisch!

Leuk dat er weinig controle naar gedaan wordt, maar je bent zo de pineut als er dus wel wat gebeurd.

Maar als ik het goed begrijp komen ze er alleen achter als ze je motor gaan testen zodra je een ongeluk krijgt. Als de politie het verdacht vinden, kunnen ze dan dit jou verplicht laten testen bijvoorbeeld? Of kunnen zij dat doen?
 
Laatst bewerkt:
Daan, op het kenteken staan dan juist wel 35kw bijvoorbeeld, maar mensen hebben zelf gewoon het kitje eruit gedemonteerd.
Dus als je het kenteken intypt, staat er gewoon 35kw.

Dat van een ongeluk snap ik volledig. Klinkt ook gewoon logisch!

Leuk dat er weinig controle naar gedaan wordt, maar je bent zo de pineut als er dus wel wat gebeurd.

Maar als ik het goed begrijp komen ze er alleen achter als ze je motor gaan testen zodra je een ongeluk krijgt. Als de politie het verdacht vinden, kunnen ze dan dit jou verplicht laten testen bijvoorbeeld? Of kunnen zij dat doen?

Zodra Politie vermoed dat een willekeurig voertuig niet voldoet aan de specificaties zoals bekend bij het RDW, dan kunnen ze je kenteken en/of voertuig in beslag nemen ter keuring.

Stel dat jou motor op 35KW onmogelijk 160 kan rijden (ik noem maar wat) en jij wordt gepakt met 200. Dan ben je en je rijbewijs kwijt, en je motor wordt direct in beslag genomen.

Dan kan je 2 dingen doen, alsnog weer afvoeren naar 35KW, of laten herkeuren naar het vermogen wat hij heeft zonder begrenzingskitje, echter dan mag je er niet meer op rijden.

Heb jij de pech dat je een erg technische agent treft, of je rijd een fuik in waar ook het RDW bij staat, en ze vermoeden onraad, dan kan het zomaar uitkomen. De vraag is natuurlijk hoe groot die kans is, en of jij dat risico wil lopen.

Persoonlijk vind ik het onverzekerd rondrijden al reden genoeg om het niet te doen...
 
Persoonlijk vind ik het onverzekerd rondrijden al reden genoeg om het niet te doen...

Dit.
Heb zelf de motor ook op 25kw laten zetten in mijn beginperiode, niet alleen vanwege de verzekering maar ook voor de gemoedsrust.
Bij iedere politiecontrole zou ik staan zweten "Als ze er maar niet achter komen...", plus ik heb altijd pech met dit soort dingen :+
 
Ik ben zelf ook veel te laf om zo rond te rijden moet ik zeggen :+
Maar is nu wel een stuk duidelijker wat of hoe nu precies!

Dank allen :)
 
vrijwel elke 1 cillinder is op papier lichter dan in realtiteit (volgens mij door emisie-eissen)

ik persoonlijk neem het risico en zal doen alsof m'n neus bloedt op het moment dat er iets gebeurt.
de motoren worden namelijk gekeurd door de rdw zonder de ontgrenzing en ze komen zelf op een onwerkelijk vermogen uit.
Nu heb ik het wel over alleen crossmotoren op kenteken. hoe het zit met 4 cillinders en dergelijke weet ik niet.
 
vrijwel elke 1 cillinder is op papier lichter dan in realtiteit (volgens mij door emisie-eissen)

ik persoonlijk neem het risico en zal doen alsof m'n neus bloedt op het moment dat er iets gebeurt.
de motoren worden namelijk gekeurd door de rdw zonder de ontgrenzing en ze komen zelf op een onwerkelijk vermogen uit.
Nu heb ik het wel over alleen crossmotoren op kenteken. hoe het zit met 4 cillinders en dergelijke weet ik niet.

Dat jij doet alsof je neus bloedt zal niets veranderen aan eventuele aansprakelijkheids--issue's mocht er iets gebeuren.

Jij bent de eigenaar van het voertuig. Daarnaast ben je lang niet de eerste, en zeker niet de laatste die de boel probeert te flessen door zwaarder te rijden dan dat je mag, dus geloven op je woord is er ook niet bij
 
Maar aan de andere kant, ik kan ook begrijpen dat je van iemand een motor koopt die 35kw op kenteken is maar in werkelijkheid er bijv 40 heeft (en je hebt niet de officiële specificaties opgezocht, als het op het kenteken zo staat zal het wel zo zijn), dat je dat nooit kan weten zonder te testen. Stel je krijgt een ongeluk en hij blijkt te zwaar te zijn? Moet je dan elke motor die je tweedehands koopt testen op een bank?
 
Laatst bewerkt:
Maar aan de andere kant, ik kan ook begrijpen dat je van iemand een motor koopt die 35kw op kenteken is maar in werkelijkheid er bijv 40 heeft (en je hebt niet de officiële specificaties opgezocht, als het op het kenteken zo staat zal het wel zo zijn), dat je dat nooit kan weten zonder te testen. Stel je krijgt een ongeluk en hij blijkt te zwaar te zijn? Moet je dan elke motor die je tweedehands koopt testen op een bank?

Feit blijft dat jij als bestuurder weet wat je wel en niet mag rijden, en dat de verantwoordelijkheid voor het weten waar je op rijd, en of je daar legaal op rijd bij jou ligt.

Is dat handig/praktisch(eerlijk zelfs)? Nee.

Nou zal het allicht nog verschil maken of je de motor particulier of bij een dealer koopt, als je voor het hekje staat, maar het uitgangspunt verandert niet.
 
Net als in het andere topic; niet waar.
Alleen bepaalde motoren hebben dit. Of zou mijn MT-03 toch meer dan 35kW hebben? *O*


Er staat toch 'vrijwel elke' ?:D maar je hebt gelijk, ik was in de veronderstelling dat elke 1-pitter dit had.
Alleen de grotere enduro's, crossers en een aantal 2 cillinders hebben dit.

En NICK NAME, ik zei er expliciet bij dat ik het risico neem. Dus dat ik me ook bewust ben van welke gevolgen het eventueel zou kunnen hebben. Die overweging moet daan zelf maken
 
Ik vind het een bijzondere keuze, dat je dat risico gaat lopen, maar dat is jouw keuze uiteraard.

Neem alleen het volgende misschien even in overweging. Mensen hebben vaak de neiging om hele extreme scenario's erbij te halen, om jou maar te overtuigen dat je verkeerd bezig bent.

De beroemde "wat als je iemand invalide rijdt!" bijvoorbeeld

Zo extreem hoef je helemaal niet te gaan.

Pak eens het volgende:

Door een verkeerde inschatting veroorzaak jij een aanrijding, waar jij 100% aansprakelijk bent
(gebeurt de besten)

- Jouw motor, totall loss
- Auto tegenpartij totall loss, Merk X leeftijd Y, dagwaarde 15.000 €
- Bestuurder van de auto zit bekneld in de auto door verbogen deur, brandweer erbij
- Vanwege twijfel bestuurder mee naar ziekenhuis, foto's maken, nachtje observatie

Uiteindelijk blijkt de bestuurder er niets dan wat schrammen en bulten aan over gehouden te hebben.

Dan gaan we rekenen:

- Dagwaarde auto 15.000 €
- Ziektekosten Bestuurder, inclusief: Ambu, foto, nachtje observatie > 4000 €
- Wellicht kosten voor uitruk brandweer?? maar denk het niet

Dit is dus een scenario wat relatief goed afloopt, geen of nauwelijks letsel, alleen maar blik

Voorzichtige raming: 19.000 €

Zelfde scenario, maar bestuurder heeft een gebroken been met complexe breuk, waardoor hij een x aantal weken niet kan werken. Ziektekosten stijgen enorm
Man moet revalidatie-traject in, op jouw kosten.

30.000 € is dan een koopje.

De teller loopt hard op! De Zorg in Nederland is duur, en men rekent met een dikke vinger. Jouw verzekering zal alles uitbetalen wat wordt geclaimt, maar komt dat bij jouw verhalen waardoor je direct in de schuldsanering beland. En daar kom je de eerste tijd niet meer uit.

En als je eruit bent, dan sta je nog 5 jaar geregistreerd bij het BKR, dus een Hypotheek of een lening, of een nieuwe motor op afbetaling kan je ook vergeten


Dat is wat je concreet riskeert, dus doe wat je wil, maar wees bij deze gewaarschuwd :P
 
Ik vind het een bijzondere keuze, dat je dat risico gaat lopen, maar dat is jouw keuze uiteraard.

Neem alleen het volgende misschien even in overweging. Mensen hebben vaak de neiging om hele extreme scenario's erbij te halen, om jou maar te overtuigen dat je verkeerd bezig bent.

De beroemde "wat als je iemand invalide rijdt!" bijvoorbeeld

Zo extreem hoef je helemaal niet te gaan.

Pak eens het volgende:

Door een verkeerde inschatting veroorzaak jij een aanrijding, waar jij 100% aansprakelijk bent
(gebeurt de besten)

- Jouw motor, totall loss
- Auto tegenpartij totall loss, Merk X leeftijd Y, dagwaarde 15.000 €
- Bestuurder van de auto zit bekneld in de auto door verbogen deur, brandweer erbij
- Vanwege twijfel bestuurder mee naar ziekenhuis, foto's maken, nachtje observatie

Uiteindelijk blijkt de bestuurder er niets dan wat schrammen en bulten aan over gehouden te hebben.

Dan gaan we rekenen:

- Dagwaarde auto 15.000 €
- Ziektekosten Bestuurder, inclusief: Ambu, foto, nachtje observatie > 4000 €
- Wellicht kosten voor uitruk brandweer?? maar denk het niet

Dit is dus een scenario wat relatief goed afloopt, geen of nauwelijks letsel, alleen maar blik

Voorzichtige raming: 19.000 €

Zelfde scenario, maar bestuurder heeft een gebroken been met complexe breuk, waardoor hij een x aantal weken niet kan werken. Ziektekosten stijgen enorm
Man moet revalidatie-traject in, op jouw kosten.

30.000 € is dan een koopje.

De teller loopt hard op! De Zorg in Nederland is duur, en men rekent met een dikke vinger. Jouw verzekering zal alles uitbetalen wat wordt geclaimt, maar komt dat bij jouw verhalen waardoor je direct in de schuldsanering beland. En daar kom je de eerste tijd niet meer uit.

En als je eruit bent, dan sta je nog 5 jaar geregistreerd bij het BKR, dus een Hypotheek of een lening, of een nieuwe motor op afbetaling kan je ook vergeten


Dat is wat je concreet riskeert, dus doe wat je wil, maar wees bij deze gewaarschuwd :P

Ik stel het ontzettend op prijs dat je me wilt behoeden voor iets dergelijks, maar geldt voor een verlaagde auto niet hetzelfde ? Daarnaast rijd ik op noppen. Amper op de weg dus en grotendeels in de bossen.

Als er aan elke eis van de verzekeraar zou worden gecontroleerd gok ik dat 60% van rijdend nederland onverzekerd is door aanpassingen of iets dergelijks.
Ik heb voor de rest alles in orde en ben bereid dat risico te nemen.. :]
Maar nogmaals, je effort en wijsheid worden op prijs gesteld :Y dank!
 
Of je het risico neemt moet je zelf weten, maar je vergelijkingen met een technisch aangepast voertuig zijn niet steekhoudend.

Het gaat er om dat je geen rijbewijs hebt voor het apparaat waar je mee rijdt. Juridisch is dat niet anders dan wanneer je met een B rijbewijs in een vrachtwagen rijdt.
 
Ik heb het nog even nagevraagd bij de verzekering, hier het antwoord:

De verantwoordelijk ligt altijd bij de eigenaar van de motor. Indien het niet duidelijk is hoeveel vermogen de motor heeft, kan je het altijd laten controleren.

Lijkt mij duidelijk dus.
 
Ik stel het ontzettend op prijs dat je me wilt behoeden voor iets dergelijks, maar geldt voor een verlaagde auto niet hetzelfde ? Daarnaast rijd ik op noppen. Amper op de weg dus en grotendeels in de bossen.

Als er aan elke eis van de verzekeraar zou worden gecontroleerd gok ik dat 60% van rijdend nederland onverzekerd is door aanpassingen of iets dergelijks.
Ik heb voor de rest alles in orde en ben bereid dat risico te nemen.. :]
Maar nogmaals, je effort en wijsheid worden op prijs gesteld :Y dank!

Verlaagde auto is iets heel anders.

Het gaat erom dat je op iets rijdt, waarvoor je geen rijbewijs hebt, namelijk een motor met teveel vermogen. Dat is relevant in een aansprakelijkheidstraject

Dat je motor niet overeenkomt met kenteken, en dat een agent daarover valt, dat zou een strafrechtelijk traject kunnen worden (term is niet helemaal juist, maar goed)

Wat de politie er wel of niet van vind is niet zo heel spannend, de mogelijke financiële gevolgen zijn vrij laag.

Bij het aansprakelijkheidstraject loop je tegen het probleem aan dat jouw verzekering zegt "Jammer meneer, u had het kunnen weten, wij dekken uw kosten niet"

En dat zegt een verzekering heel graag, want dat scheelt ze enorm veel geld! Dus bij melding van een schade waarbij een A1 of A2 of anderszins beperkt rijbewijs is gemeld, gaan ze gelijk verder kijken dan hun neus lang is.

Er zijn namelijk heel veel pipo's die lekker stoer doen en zwaarder rijden dan ze mogen. Die ervaring hebben de maatschappijen wel. Een klein motortechnisch onderzoek is zo gedaan, en voor hun 9 van de 10 keer heel erg lonend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan