Op maat gemaakte oordopjes doen niks onder de helm... help?

Joeri999

Vroem.
Donateur
6 feb 2017
829
1.229
Dagobah
Ik heb oordopjes op maat laten maken van Pluggerz. Zonder helm hoor je duidelijk dat ze boel dempen: ik kan het high-perfomance geluidssysteem in mijn auto vol open zetten zonder ergens last van te hebben. Puur als test he...

Maar: zodra ik op de motor klim en een helm op zet, is het over met de pret. De windruis is niet om uit te houden. Hiervoor had ik uniforme oordopjes (parapluutjes) en die werkten vele malen beter. Alleen gingen die pijn doen.

Ik denk dat het komt doordat de helm (zonder geluidssysteem, btw) tegen mijn oorschelpen drukt, waardoor de gehoorgang verandert en de herrie gewoon vrolijk langs de dopjes vliegt.

Maar waarom heb ik dat dan weer? Beeld ik het me in of zijn er meer mensen die hier last van hadden - en vooral: wat heb je eraan gedaan? Ik was eigenlijk niet van plan om de voering van de helm aan diggelen te knippen...

En opnieuw laten aanmeten met een helm op is ook zo moeilijk, want hoe krijgen ze dan dat spul in mijn oren...

Kortom: advies is meer dan welkom!
 
Ik heb ear soft fx 39 dB van 3M , zijn de meest performante oorpluggen die je kan hebben,gaan het geluid met 39 dB verminderen, zijn niet op maat maar passen altijd omdat je ze moet samenknijpen tussen je vingers en dan in je oor plaatsen waar ze terug uitzetten, succes
 
Terug naar de hut die ze aan gemeten heeft, het werkt dus niet.
En hoe ze pas moeten meten met de botsmuts op, lijkt me hun probleem, daar koop je het toch voor???
 
Heb zelf ook aangemeten oorpluggen.Nooit last mee en kan ze gewoon de hele dag in hebben tijdens vakantie.
 
Misschien een stomme vraag, maar zonder foto kan ik dit niet zien ;). Zitten de filters er wel in? In mijn op maat gemaakte doppen zitten ergens in het midden filters. Zonder filter is het gewoon een rechte buis (bijna) direct op mijn trommelvlies.
 
Misschien een stomme vraag, maar zonder foto kan ik dit niet zien ;). Zitten de filters er wel in? In mijn op maat gemaakte doppen zitten ergens in het midden filters. Zonder filter is het gewoon een rechte buis (bijna) direct op mijn trommelvlies.

Helemaal geen domme vraag ;-). Maar zonder helm dempen ze als de beste, met helm is het windgeruis keihard. En ik heb meestal de helm op op de motor _O- .

Dus, ja, de filters zitten erin :+
 
Laatst bewerkt:
Ik zou subtiel toch maar wat ruimte maken voor je oren. Je kunt toch wat voering met een klein schaartje los knippen en wat schuim weghalen, even testen hoe het zit en uiteindelijk netjes vastplakken? Ik heb al mijn helmen tot nu toe wel een beetje 'geholpen' Soms drukt het op plekken waarvan je het niet vermoedt tijdens het passen....ook na een tijdje nog. By the way: probeer die bonte schuimpjes maar eens van de Hema, goed en goedkoop!
 
Helemaal geen domme vraag ;-). Maar zonder helm dempen ze als de beste, met helm is het windgeruis keihard. En ik heb meestal de helm op op de motor _O- .

Dus, ja, de filters zitten erin :+
Stom, dat zei je inderdaad al :$ . Maar dan gelijk mijn tweede gedachte, zitten de juiste filters erin? Okee, dan moet het windgeruis vast meer gedempt worden dan nu, maar het kan per ongeluk gebeuren (lees dat Pluggerz 12 filters levert).

Andere vraag, raken de doppen de zijkant van je helm? Zit namelijk te denken of er sprake kan zijn van geleiden van het geluid (alsof je je oor op een tafel legt en er dan een knal op geeft >> wordt je ook niet vrolijk van :P).

Even bellen met Pluggerz lijkt me overigens het beste advies, je zal vast niet de eerste zijn die dit heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben toch benieuwd naar je helm. Wat voor helm heb je? Hoe los of strak zit die? Want het probleem ligt waarschijnlijk aan je helm aangezien je aangeeft dat ze zonder helm wel goed werken. Beetje zonde om schuimpjes te gaan dragen als je net van die dure dingen hebt gekocht die het wel zouden moeten doen..
 
toen je ze liet maken heb je toen aangegeven dat ze bedoeld waren voor onder de helm?
als ze onder een helm moeten worden ze meestal gemaakt voor iets dieper in het hoorkanaal en met een kleinere greep zodat ze minder snel naar binnen of op zij gedrukt worden door de helm .heb je dat niet aangegeven dan worden ze nu waarschijnlijk op zij of naar binnen gedrukt en dan heb je geen perfecte passing meer en dan komt het geluid er vrolijk langs.
 
Toevallig. Heb sinds 3 weken ook Pluggerz doppen op maat laten maken.
Had redelijk hetzelfde probleem, dat met helm op en bv even gapen, de doppen los gingen zitten en de demping weg was.

Ben terug geweest naar de winkel, verhaal uitgelegd en zijn nieuwe afdrukken gemaakt.
Maar deze afdrukken zijn dieper het oor in gegaan, de nieuwe doppen gaan nu dus ook verder het oor in en kunnen nu niet meer zo snel los gaan zitten.

Probleem is bij mij dan nu ook opgelost, de doppen blijven goed zitten en kan gapen / kauwen wat ik wil met de helm op.
 
Ik heb ze verteld dat ze voor op de motor waren en ben er daarbij wel van uitgegaan dat ze snappen dat ik op een motor een helm draag ;-).

Ik ga maar even langs de winkel ermee. Afdrukken dieper in het oor klinkt goed, goed om te weten dat dat bij jou (Diamon) heeft gewerkt, thanks!
 
Muziek en windruis zijn wel 2 verschillende dingen, zijn de filters die er in zitten wel voor motor gebruik?

Daarnaast, blijven ze wel goed zitten als je je helm opdoet? op kan het zijn dat ze dan als niet meer 100% afsluiten?
 
Ja, dat vind ik dus ook. Ik heb een Scorpion Exo3000, die perfect aansluit.

Hmm tsjaa, dan zou ik dat ook niet de schuld durven geven. Dan inderdaad even teruggaan zoals hierboven wordt gezegd. Je hebt immers pasgarantie, vaak 1-2 maanden. Probleem uitleggen en nieuwe laten aanmeten. Daar betaal je uiteindelijk ook voor :P
 
Gewoon teruggaan, opnieuw aanmeten en nieuwe poging.

Ik had hetzelfde. Nieuwe setje dempt perfect en zit een stuk strakker.
 
Gewoon teruggaan, opnieuw aanmeten en nieuwe poging.

Ik had hetzelfde. Nieuwe setje dempt perfect en zit een stuk strakker.

Heb trouwens nu 2 verlengde setjes 8-) , eerste verlengende setje was transparant qua materiaal (ipv de afgesproken kleur geel), niet echt handig als ze op de grond komen te liggen. Nu dus het tweede verlengde setje in wel in geel.
 
Het hangt er veel vanaf wie de afdrukken maakt en hoeveel ervaring die met motorrijden heeft.

Ik heb goede ervaringen door jaren gehad met Earmo, earfoon en nu met Gabriels oorbescherming. Goed compacte doppen die diep in het oor liggen en geluid goed buitensluiten. Ik kies op de motor voor harde doppen omdat deze beter dempen dan zachte en ik het prettiger vind. De zachte doppen zijn veelal iets groter waardoor de kans op lekjes bij mij groter is en ik ze minder comfortabel vind met in en uitdoen.

Terug naar je leverancier in ieder geval.

Benno
 
Ik had eerst een ander filter in m'n dopjes, en toen werd ik ook gek van de windruis, zou toch ook best aan de filter kunnen liggen.

Nou heb ik een klein tipje waarmee je dat makkelijk kan testen, ik zou als ik jou was (eerst ff kijken of er niemand van je buren kijkt) met je helm op in je auto gaan zitten en dan de muziek installatie net zo hard zetten als wat je dee toen je zonder helm zat.

Als je dopjes lekken doordat je helm erop drukt hoor je de muziek nu harder, als je nu de muziek gewoon nog steeds zo zachtjes hoort zit er gewoon een verkeerd filter in je dopjes
 
Ik heb ook Pluggerz en ik mocht kiezen welke filters ik erin wilde hebben. Heb toen gekozen voor extra zware demping. Nog zwaardere demping raadde ze af omdat ik dan helemaal niets meer zou horen. Misschien voor jou ook een idee, zwaardere filters?
 
terug ermee!
Opnieuw malletjes maken dieper in het oor zorgen voor het goede filter en dan zou het opgelost moeten zijn.
Voor het werk heb ik op maat gemaakte dopjes die perfect zitten.
Die heb ik op de motor nooit in omdat er ook een koortje aan zit met een krokodillenbekje.
Als ik langer ga rijden m=heb ik van die goedkope gele schuimpjes en die voldoen voor mij prima weinig tot geen windruis en geen irritatie in de oren.
 
Ik dacht ooit ook dat op maat gemaakte oordoppen het summum waren van de geluidsdemping markt. Niet is minder waar: na verloop van tijd gaan ze lekken omdat je gehoorgang fysiek verandert, het is minder hygiënisch, als je ze kwijtraakt is dat een dure grap, het is sowieso een dure grap. En wellicht het allerbelangrijkste, ze behalen nooit de hoeveelheid demping die een goede zachte PU foam dop wel kan halen.

Of de verminderde demping in jouw geval ook echt ligt aan de verdrukking door je helm kun je vrij eenvoudig uitproberen door gewoon je hifi lekker hard te zetten en dan goed te luisteren naar de verschillen tussen zonder doppen in, met doppen in, met doppen in en de helm op. Dat laatste zou het stilste moeten zijn, maar als dat het niet is ligt het dus inderdaad aan het binnenwerk wat verkeerd op je oren drukt.

Wat het evengoed ook kan zijn, maar dan moet je even je eigen referentiekader goed bekijken, is de motor waar je op zit zelf. Het scherm kan dusdanig slecht passen bij jou als rijder dat je bijvoorbeeld midden in de turbulentie zit, of dat de wind bijvoorbeeld precies onder je helmrand komt wat voor extra lawaai zorgt. Dan kun je nog de best dempende oordoppen in doen, maar dan blijft het een lawaai...
 
Vandaag bij de winkel geweest, nieuwe doppen aangemeten. Een van de twee bleek sowieso al niet perfect af te sluiten (we hebben ze getest met een slim systeempje dat lucht in je oor pompt en vervolgens meet of de druk erin blijft). Ze worden nu iets dieper en wellicht ook iets dikker gemaakt. Fingers crossed.

Wat betreft de suggestie van andere filters die even terug in deze thread werd gedaan: dat heb ik geprobeerd. Momenteel zitten de zwaarste filters erin die ze hebben en nog steeds komt de demping niet in de buurt van de uniforme parapluutjes.

Zonder helm werken ze wel prima: autoradio op vol volume zonder helm (lol) geen enkel probleem. Normaal gesproken laat ik dat wel uit mijn hoofd, want man man man, die radio kan HARD :-D.

Anyway, even wachten tot de nieuwe geproduceerd zijn. Ik zal in deze thread mijn bevindingen posten!
 
Ik heb de rooie filters in m'n pluggerz.

Ik had eerst andere, die voldeden ook niet.

Hopen dat de nwe beter hun werk doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan