Op reis met de VLX 600, wat kan de motor aan?

G-jo

MF veteraan
9 jun 2009
3.017
80
Lelystad
Hallo

Ik ben van plan om met een aantal vrienden deze zomer een weekje op vakantie te gaan met de motor. Nu heb ik als enige een chopper en ben dus in verhouding wat langzamer dan de rest.

Nu is 120/130 kilometer per uur geen probleem opzich, alleen ik ben een beetje in verwarring gebracht door iemand..

Die zei namelijk dat lang 120 kilometer per uur rijden met mijn motor (honda shadow vlx 600) slecht is voor het blok.. De motor heeft 4 versnellingen en draait dus best hoge toeren met 120/130 kilometer per uur. Kan mijn blok dus slecht tegen het lange rijden op hoge toeren? of is dat onzin?

Alvast bedankt!
Gerjo
 
als de motor in fatsoenlijke staat is, moet dat geen probleem zijn.
ik zou wel extra of het oliepeil letten als je zolang hard gaat rijden.
en als het te snel gaat, vraag je toch of het langzamer kan, je hebt nu eenmaal geen sportmotor.
 
Hallo

Ik ben van plan om met een aantal vrienden deze zomer een weekje op vakantie te gaan met de motor. Nu heb ik als enige een chopper en ben dus in verhouding wat langzamer dan de rest.

Nu is 120/130 kilometer per uur geen probleem opzich, alleen ik ben een beetje in verwarring gebracht door iemand..

Die zei namelijk dat lang 120 kilometer per uur rijden met mijn motor (honda shadow vlx 600) slecht is voor het blok.. De motor heeft 4 versnellingen en draait dus best hoge toeren met 120/130 kilometer per uur. Kan mijn blok dus slecht tegen het lange rijden op hoge toeren? of is dat onzin?

Alvast bedankt!
Gerjo

Dat is geen probleem. Twee van de vriendenclub hebben een vlx600. Het is eerder hun kont die houterig wordt, dan dat het blok het niet leuk vindt...

Ritje naar Italië in twee dagen: no problemo (en ook weer terug trouwens).
 
als de motor in fatsoenlijke staat is, moet dat geen probleem zijn.
ik zou wel extra of het oliepeil letten als je zolang hard gaat rijden.
en als het te snel gaat, vraag je toch of het langzamer kan, je hebt nu eenmaal geen sportmotor.


Motor is in fatsoenlijke staat..En voor de reis word er natuurlijk een grote beurt gedaan..Hmz, dat olie peil is misschien wel goed idee...mja. het blok draait dus wel op hoge toeren en dan staat het blok toch onder hoge druk? of heb ik dat fout...en lang onder druk staan is toch niet goed voor een blok?
 
Dat is geen probleem. Twee van de vriendenclub hebben een vlx600. Het is eerder hun kont die houterig wordt, dan dat het blok het niet leuk vindt...

Ritje naar Italië in twee dagen: no problemo (en ook weer terug trouwens).

ja, maar wat is de gemiddelde snelheid geweest dan? want daar gaat het mij juist over....Of het blok dat wel aan kan,,,,
 
ja, maar wat is de gemiddelde snelheid geweest dan? want daar gaat het mij juist over....Of het blok dat wel aan kan,,,,

Gemiddeld????

Snelweg: tussen 110 en 130, langdurig.

Binnenwegen en bergen iets langzamer :')

Maak je nou niet druk joh, die motor haalt het wel. Je hebt eerder kramp in je armen en nek en pijn in je reet, dan dat die motor gaat sputteren :Y
 
Moet kunnen hoor maar het wordt wel een vrij zware rit (voor jou). ;-)
Je oliepeil is echt een aandachtspunt. Het is niet onverstandig om op zo'n lange rit een litertje extra mee te nemen. Ligt er ook aan of de motor reeds olie gebruikt of niet.
 
Gemiddeld????

Snelweg: tussen 110 en 130, langdurig.

Binnenwegen en bergen iets langzamer :')

Maak je nou niet druk joh, die motor haalt het wel. Je hebt eerder kramp in je armen en nek en pijn in je reet, dan dat die motor gaat sputteren :Y

Hmm oke.......We gaan naar de Ardennen..Enn het gaat mijn eerste reis worden, dus ja...ben best ''huiverig'' daarvoor....
 
Laatst bewerkt:
Moet kunnen hoor maar het wordt wel een vrij zware rit (voor jou). ;-)
Je oliepeil is echt een aandachtspunt. Het is niet onverstandig om op zo'n lange rit een litertje extra mee te nemen. Ligt er ook aan of de motor reeds olie gebruikt of niet.

Mwa, olie verbruiken doet hij niet echt...binnekort wel nieuwe olie erin doen..maar het ziet er nog best goed uit etc...Maar is iig een goeie tip
 
Hmm oke.......We gaan naar de Ardennen..Enn het gaat mijn eerste reis worden, dus ja...ben best ''huiverig'' daarvoor....


ooh de ardennen. Maak je maar geen zorgen. Dat houdt die wel. Zorg wel dat je zelf goed uitgerust bent. Om de twee uur een kleine stop. In je tas nood gereedschap mee voor de zekerheid: steeksleutels, bougiesleutel, tape of tie-raps, kettingvet en eventueel wd40. Hou je oliepeil in de gaten, op hogere snelheden wil die wel eens olie verbruiken (op lagere snelheden en lagere toeren verbruikt die nagenoeg niets). VErder gewoon onderhoud plegen en succes.

Ik heb op een vt750 een stuk verder gereden in het eerste jaar dat ik hem had. Probleemloos, behalve dat ik half bevroor met 6 graden ;)

Succes.
 
Ik hoor het al G-jo! je gaat gewoon mee! We nemen wel een litertje olie mee en een jerrycan benzine ;)

haha, en dan nog een manier vinden om die jerrycan vast te maken :+ maar dat ik mee ga wrod steeds minder een probleem ja :+ enn btw, had Br-custom gebeld..Die man wist niet zeker of ze zo'n tank hadden (16 liter) vanmiddag moet ik weer even bellen..
 
ooh de ardennen. Maak je maar geen zorgen. Dat houdt die wel. Zorg wel dat je zelf goed uitgerust bent. Om de twee uur een kleine stop. In je tas nood gereedschap mee voor de zekerheid: steeksleutels, bougiesleutel, tape of tie-raps, kettingvet en eventueel wd40. Hou je oliepeil in de gaten, op hogere snelheden wil die wel eens olie verbruiken (op lagere snelheden en lagere toeren verbruikt die nagenoeg niets). VErder gewoon onderhoud plegen en succes.

Ik heb op een vt750 een stuk verder gereden in het eerste jaar dat ik hem had. Probleemloos, behalve dat ik half bevroor met 6 graden ;)

Succes.

Hmm, dit stelt mij wel gerust ja :Y Dat gereedschap is wel slim...Ben nu aan het koekeloeren voor een tank van ongv 16 liter, bij br-custom..had ze gebeld, maar moet ffe terug bellen...
 
Dat gereedschap gaat sowiso mee, Altijd makkelijk! tie raps heb ik sowiso altijd bij me :X als ik op de motor zit ene naja de rest stond ook al op het lijstje _O-
 
Ik ben samen met een vriend naar La Roche-en-Ardenne gereden op twee ruim 20 jaar oude brommertjes (Honda mtx en Yamaha dt). Wij hadden geen Jerrycans bij ons, want wij vonden echt om de 3 km een tankstation =)

Wel bijna elke steek/ringsleutel 2x, bougiesleutel, tangetjes en ty-raps.

Terug in 1x gereden (hele dag, s'ochtends 9u vertrokken s'avonds 10 uur aangekomen :P).

Anyway, als onze oude opgevoerde 2 takt brommertjes 't aankunnen, moet een 4 takt honda het ook wel aankunnen, in mijn mening (4 takt minder slijtagegevoelig toch?).

kon niet laten om proberen een fototje erin te plakken =) :
full


ps: mijn eerste post op MF, ben al langer gluurder maar nu pas geregistreerd :9
 
Haha, humor die brommers! Welkom verder.

En wat de tank van G-jo betreft... d'r kan maar 9 liter in |(

De rest van de reisgenoten hebben tanks van 17, 18 en 21 liter. Dus ik begrijp G-jo wel.
(hoewel de 21 liters van Leipe-flip worden weer teniet gedaan door zijn benzineverbruik)

Wel tof dus dat je meegaat. Ik had het er nog met Franky over, we rijden toch hooguit 2 uur in Nederland en gaan dan ook de snelweg af. Tempo zal dan lager liggen. Dus lijkt me prima te doen voor je motor.
 
Haha, humor die brommers! Welkom verder.

En wat de tank van G-jo betreft... d'r kan maar 9 liter in |(

De rest van de reisgenoten hebben tanks van 17, 18 en 21 liter. Dus ik begrijp G-jo wel.
(hoewel de 21 liters van Leipe-flip worden weer teniet gedaan door zijn benzineverbruik)

Wel tof dus dat je meegaat. Ik had het er nog met Franky over, we rijden toch hooguit 2 uur in Nederland en gaan dan ook de snelweg af. Tempo zal dan lager liggen. Dus lijkt me prima te doen voor je motor.

Jup :Y Ach we zullen zien...en als ik het met deze tank moet doen..tsja, dan maar met deze tank he :Y

Whahaha _O- je tekst onder je avatar _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan