" op tijd zetten" motorblok

blinkybill

Die hard MF'er
27 okt 2005
786
0
Wegens schade binnenin het blok heb ik het blok uit elkaar gehaald. Hierdoor zijn de kleppen/zuigers uit tijd geraakt.

Hoe kunnen deze weer op het juiste moment gezet worden?
 
Die heb ik er al bij, maar kan er niet veel wijzer uit worden.....dus misschien is er iemand op deze planeet die het ook voor de normale mens kan vertalen?
 
Ik ga er dus maar even vanuit dat je een twin hebt. Misschien kan je dit filmpje gebruiken?

http://video.google.com/videoplay?docid=-2015554469142545363&q=gs500
(Is wel heeeel groot maar 't gaat over klepstellen bij een soes GS500.)

Als je zuiger op het bovenste dode punt in je cylinder staat tijdens de compressieslag moeten de inlaat en uitlaatklep 'gesloten' zijn. Voor deze slag zit de inlaatslag waarbij je uitlaatklep gesloten moet zijn. De inlaatslag duurt todat de zuiger z'n onderste dode punt heeft bereikt.

Na de compressieslag volgt de arbeidsslag (deze duurt totdat de zuiger wederom het onderste dode punt heeft bereikt) en hier staan beide kleppen nog steeds dicht. Direct zodra de zuiger zijn onderste dode punt bereikt begint de uitlaatslag en gaat de uitlaatklep open. Als de zuiger op zijn bovenste dode punt is gekomen begint de inlaatslag weer, etc.

Is dit zo'n beetje het antwoord wat je zoekt?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er dus maar even vanuit dat je een twin hebt. Misschien kan je dit filmpje gebruiken?

http://video.google.com/videoplay?docid=-2015554469142545363&q=gs500
(Is wel heeeel groot maar 't gaat over klepstellen bij een soes GS500.)

Als je zuiger op het bovenste dode punt in je cylinder staat tijdens de compressieslag moeten de inlaat en uitlaatklep 'gesloten' zijn. Voor deze slag zit de inlaatslag waarbij je uitlaatklep gesloten moet zijn. De inlaatslag duurt todat de zuiger z'n onderste dode punt heeft bereikt.

Na de compressieslag volgt de arbeidsslag (deze duurt totdat de zuiger wederom het onderste dode punt heeft bereikt) en hier staan beide kleppen nog steeds dicht. Direct zodra de zuiger zijn onderste dode punt bereikt begint de uitlaatslag en gaat de uitlaatklep open. Als de zuiger op zijn bovenste dode punt is gekomen begint de inlaatslag weer, etc.

Is dit zo'n beetje het antwoord wat je zoekt?

Dit verhaal komt aardig in de richting *O*

full
 
Laatst bewerkt:
Aan de kant van je carburatie zitten je inlaatkleppen. Aan de kant waar je uitlaatpijpen aan je blok gemonteerd worden zitten je uitlaatkleppen.

Neem even de tijd om dat filmpje te bekijken, je kan er waarschijnlijk een hoop wijzer van worden!
 
Laatst bewerkt:
Aan de kant van je carburatie zitten je inlaatkleppen. Aan de kant waar je uitlaatpijpen aan je blok gemonteerd worden zitten je uitlaatkleppen.

Neem even de tijd om dat filmpje te bekijken, je kan er waarschijnlijk een hoop wijzer van worden!

Dat klink uiteraard vrij logisch, haha...maar hoe kan ik weten/kijken of de zuigers op hun dode punt zijn??

ik heb die film gedeeltelijk bekeken, maar die kerel heeft van dat gereedschap waar ik niet de beschikking over hebt...dus moet het meer op de gok doen. Ten tweede heb ik mijn motorblok uit het frame.
 
aangezien je niet weet welke je uitlaatkleppen zijn en je niet weet wat het bdp is zou ik er verder vanaf blijven.
wat heb je trouwens gerepareerd? dat zou ik dan ook nog maar even laten controleren.
 
Even als tip voor de volgende keer:
Schrijf op hoe je het uit elkaar haalt, welk merkteken waar staat, wat de voorkant is op de tekening en in welke stand de krukas precies staat, desnoods maak jezelf kleine krasjes op het een of ander (niet op een loopvlak allicht).

En dan een vraagje:
Hoe kom je op het idee om je blok zelf uit elkaar te halen als je nog niet eens weet wat de in en uitlaatkleppen zijn ?
 
En dan een vraagje:
Hoe kom je op het idee om je blok zelf uit elkaar te halen als je nog niet eens weet wat de in en uitlaatkleppen zijn ?
:^ Daar zeg je me wat! Ik stond er niet eens meer bij stil dat TS de boel zelf ging (proberen te) repareren.

Idd. Volgende keer pen, papier, stift en, ook verdomt handig,: (Een telefoon met daarin een) digitale camera er bij houden. Noteer hoe dingen in elkaar zitten en in welke volgorde je ze uit elkaar haalt.

Heb je het blok los gekocht, of is het het blok wat in je motor zat? Wat was er mis mee? 'Op de gok doen' is geen optie vrees ik, voor het karwei waar je mee bezig wilt. Ik zou de hele boel oppakken en in zijn geheel naar een garage brengen voor er dingen echt goed kapot gaan. Wil je er daarna toch zelf aan gaan sleutelen, begin dan met een klein beurtje zelf te doen volgens je werkplaatshandboek en werk vanaf daar naar de wat moeilijkere klusjes toe. Dit kan haast niet goed aflopen zo...

Succes man!
 
Reparaties waren te duur......

Was een zuigerveer geknapt, zuiger + veren vernieuwd en cilinder gehomed en nu alles weer in elkaar knutselen.

Kan het altijd proberen, mocht het niet lukken gaat ie gewoon naar de sloop en ga dan opzoek naar iets anders. (maar met jullie hulp moet het vast lukken)

Voor de rest heb ik alles ook uitgetekend, maar helaas het nokkenas niet gemerkt...
 
tip:

torn de motor voorzichtig met de hand rond als je de boel in elkaar hebt, dan voel je tenminste als een klep de zuiger probeert te raken.

niet gelijk starten dus!!


op het ene bovenste punt staat de boel op tuimelen en op het andere bdp staan de kleppen dicht, dat punt zoek jij.
 
Naja, in een werkplaatshandboek staat het duidelijk genoeg uitgelegd meestal.
Op welk tijdstip de krukas moet staan en hoe de nokkenassen moeten staan.
En als je m dan in elkaar hebt zitten, draai m een aantal keren met de hand rond om te kijken of er geen klep tegen de zuiger komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan