Op tijd zetten nokkenassen GSXR-750 '91

Themmy

Rookie
5 sep 2016
29
0
28
Fryslaan
Hoi!

Ik ben bezig aan een GSXR 750 blok van '91. Na het stellen van de kleppen (shims) staan de nokkenassen niet meer goed op tijd. M.a.w., de puntjes staan niet meer mooi tegenover elkaar wanneer de krukas op het gemarkeerde punt staat ('T') (zie afbeelding). Dit is gebeurd toen ik de de klemmen van de uitlaatnokkenas en de distributieketting geleider(C) los had. Heb de krukas toen ook gedraaid, had ik waarschijnlijk beter niet kunnen doen. :')



Ik heb 'm iets te snel weer dicht gemaakt met het idee dat het nog zou moeten zijn zoals het was, maar daar ben ik dus blijkbaar te naïef in geweest. Nu moet ik dus weer zorgen dat alles goed op tijd staat. Hoe het moet staan qua puntjes en markeringen is mij wel duidelijk.

Alleen: hoe krijg ik dit weer netjes op z'n plek? Waar moet ik op letten, is er een specifieke volorde bijvoorbeeld wat betreft het (terug) plaatsen van de kettingspanner en waar haal je de ruimte op de ketting vandaan om dingen evt te verstellen.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

RockyK

MF veteraan
21 jan 2013
1.440
5
27
Breda
Als de NAKS los is heb je dan genoeg slack op je ketting om hem van de tandwielen af te halen?

Als het goed is staan er in het WPH op welke stand je de spanner terug moet plaatsen. kan je zelf ook even uitzoeken door de boel eerst juist te monteren en dan rustig rond te draaien tot de ketting slap staat/de nokkenas stil kan staan. Top dead end meestal maar ik heb alleen ervaring met mijn twee cilinder en die cilinders hadden beide een eigen ketting.


EDIT:
Even gezocht voor je:

Krukas moet op T-markering. Tandwielen van de nokken op de juiste positie en dan de ketting er op leggen. Tijdens het opleggen rekening mee houden dat je hem op spanning houdt aan de kant waar de NAKS niet zit. Nu kan je de NAKS (zonder de veer er in, dus draai het laatse boutje eruit en dan komt de veer eruit, duw de naks in) terug monteren en vervolgens de veer en t boutje terug plaatsen.
 
Laatst bewerkt:

Themmy

Rookie
5 sep 2016
29
0
28
Fryslaan
Als de NAKS los is heb je dan genoeg slack op je ketting om hem van de tandwielen af te halen?

Als het goed is staan er in het WPH op welke stand je de spanner terug moet plaatsen. kan je zelf ook even uitzoeken door de boel eerst juist te monteren en dan rustig rond te draaien tot de ketting slap staat/de nokkenas stil kan staan. Top dead end meestal maar ik heb alleen ervaring met mijn twee cilinder en die cilinders hadden beide een eigen ketting.


EDIT:
Even gezocht voor je:

Krukas moet op T-markering. Tandwielen van de nokken op de juiste positie en dan de ketting er op leggen. Tijdens het opleggen rekening mee houden dat je hem op spanning houdt aan de kant waar de NAKS niet zit. Nu kan je de NAKS (zonder de veer er in, dus draai het laatse boutje eruit en dan komt de veer eruit, duw de naks in) terug monteren en vervolgens de veer en t boutje terug plaatsen.
Hee thanks! :} Hoop idd dat NAKS los voldoende is, heb ik nog niet gecheckt, maar moet haast wel zo zijn. Duidelijk verhaal in ieder geval. Ook wel logisch, gewoon de voorkant (waar de krukas aan het kettingwiel van de voorste nokkenas trekt) op spanning houden. :t
 

fuerblade

Rookie
23 jul 2017
25
0
Rockyk legt het al perfect voor je uit....heb zelf ook 2 gixxers gehad en vindt het persoonlijk een prima motor om aan te werken....nog wel een laatste aanvulling aan de correcte uitleg.....draai de motor na het monteren even met je dopsleutel rond en kijk of alles nog in 1 lijn staat...dus t mark en nokken markeringen....daarna pas de kleppendeksel erop!!
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.574
282
50
wezemaal
EDIT:
Even gezocht voor je:

Krukas moet op T-markering. Tandwielen van de nokken op de juiste positie en dan de ketting er op leggen. Tijdens het opleggen rekening mee houden dat je hem op spanning houdt aan de kant waar de NAKS niet zit. Nu kan je de NAKS (zonder de veer er in, dus draai het laatse boutje eruit en dan komt de veer eruit, duw de naks in) terug monteren en vervolgens de veer en t boutje terug plaatsen.
beetje simpel nee ?
in een service manual staat altijd vermeld hoeveel pennen je vanaf het merkteken op de uitlaatnokkenas tot aan het merkteken op de inlaatnokkenas moet hebben.
 

RockyK

MF veteraan
21 jan 2013
1.440
5
27
Breda
beetje simpel nee ?
in een service manual staat altijd vermeld hoeveel pennen je vanaf het merkteken op de uitlaatnokkenas tot aan het merkteken op de inlaatnokkenas moet hebben.
Uitleg was misschien een beetje summier maar zo te zien had hij het WPH bij de hand, alleen snapte hij niet hoe hij de ketting van zn plek kreeg.
 

Themmy

Rookie
5 sep 2016
29
0
28
Fryslaan
beetje simpel nee ?
in een service manual staat altijd vermeld hoeveel pennen je vanaf het merkteken op de uitlaatnokkenas tot aan het merkteken op de inlaatnokkenas moet hebben.
Daar heb je een goed punt. Heb in de manual gekeken, bij de uitlaat moet pin 1 bij de markering, en bij de inlaat moet pin 22 er op, echter staat de uitlaat op pin 21. Alleen het lukt niet om deze verder te krijgen, de andere kant op zou wel lukken maar die kant op lukt me nog niet. Moet ik dan de nokkenas los halen of moet het zonder ook lukken? T zou natuurlijk ook kunnen zijn dat de uitlaat een tandje de andere kant op moet, maar dat idee heb ik niet..

edit: heb dtw de NAKS er uit en de de geleider die bovenop zit heb ik er ook af, of is dat niet slim?
 
Laatst bewerkt:

RockyK

MF veteraan
21 jan 2013
1.440
5
27
Breda
die geleider mag je er prima afhalen maar hou er wel rekening mee dat hij MET geleider op timing dient te staan.
 

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
3.676
59
50
Ridderkerk (ZH)
Ik verbaas me telkens weer hoeveel mensen de nokkenassen verwijderen zonder eerst te kijken hoe alle merktekens staan en daarna tijdens assemblage een topic openen hoe de merktekens moeten staan.

Draai voordat je alles begint te slopen het blok een paar rondjes en check hoe alle merktekens staan, zo nauwkeurig staan ze soms niet, half tandje verschil genoeg tegengekomen.

Dan weet je het tenminste.
 

Themmy

Rookie
5 sep 2016
29
0
28
Fryslaan
Ik heb het er weer in elkaar zitten. Weet niet zeker of er nu iets veranderd is of niet, maar het staat nu zoals in het WPH staat aangegeven, dus; krukas op het goede punt, uitlaat as met pijl 1 naar voren (ten opzichte van cilinder) en pijl 2 recht naar boven gericht, vervolgens 21 pinnetjes (niet 22 wat ik eerst meende) tot het teken op de inlaat nokkenas.



Heb ook een tandje verder of minder ver geprobeerd bij beide, maar dat kwam dan nog minder in de buurt dan dit. Is dit zo ok? Als ik hierboven lees, is een beetje afwijking niet altijd een probleem?

Dit betekent overigens dat het misschien niet verkeerd stond. Gisteren, toen ik het blok dicht had en 'm startte ratelde hij als 'n malle, klonk misschien ook wel wat als een losse distributieketting, maar ik weet niet of dat mogelijk is.
 
Laatst bewerkt:

jaap43

MF veteraan
11 aug 2008
15.558
345
Capelle aan den IJssel
Heb je serieus de nokkenassen eruit gehaald om de shims te wisselen?
Er zijn merken (oa Kawasaki) waarbij de shim aan de binnenkant van de klephoed zit en daar moet je dus echt de nokkenas weghalen.
Bij andere merken zit de shim bovenop de klephoed en moet je met een hulpmiddel de klep omlaag drukken om de shim te verwijderen of te plaatsen.
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
41
Luttenberg
Er zijn merken (oa Kawasaki) waarbij de shim aan de binnenkant van de klephoed zit en daar moet je dus echt de nokkenas weghalen.
Bij andere merken zit de shim bovenop de klephoed en moet je met een hulpmiddel de klep omlaag drukken om de shim te verwijderen of te plaatsen.
Ja. Heb je de foto gezien? Slepers.
 

RockyK

MF veteraan
21 jan 2013
1.440
5
27
Breda
Ik heb het er weer in elkaar zitten. Weet niet zeker of er nu iets veranderd is of niet, maar het staat nu zoals in het WPH staat aangegeven, dus; krukas op het goede punt, uitlaat as met pijl 1 naar voren (ten opzichte van cilinder) en pijl 2 recht naar boven gericht, vervolgens 21 pinnetjes (niet 22 wat ik eerst meende) tot het teken op de inlaat nokkenas.

[afbeelding]

Heb ook een tandje verder of minder ver geprobeerd bij beide, maar dat kwam dan nog minder in de buurt dan dit. Is dit zo ok? Als ik hierboven lees, is een beetje afwijking niet altijd een probleem?

Dit betekent overigens dat het misschien niet verkeerd stond. Gisteren, toen ik het blok dicht had en 'm startte ratelde hij als 'n malle, klonk misschien ook wel wat als een losse distributieketting, maar ik weet niet of dat mogelijk is.

Je hebt nu alles geprobeerd en de tanden ernaast zijn nog minder op tijd toch? In elkaar dat ding en gassen.

Tenzij je echt ijverig bent zou je er een nieuw kettingkje op kunnen leggen. In het WPH staat ook de spec waarin hij moet vallen. Meestal iets van meet 20 linkjes en dan moet hij onder een bepaalde lengte zijn.
 
Laatst bewerkt:

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.112
20
Weert
Bezoek site
Oei..., ik vind het altijd goed dat mensen de handen uit de mouwen steken om iets te doen, maar in dit geval denk ik niet dat het een heel goed idee geweest is.., de nokkenassen hadden er niet uit gehoeven, de nokkenassen zijn vastgedraaid en motor is gestart met bedenkelijke nokkenastiming waarna hij ook nog eens ratelde, dus de kans op een aantal kromme kleppen is zeerwel aanwezig...
Tevens lijkt het erop als ik de foto zo bekijk dat de inlaatnokkenas nog 1 tand te laat staat.
Was er maar niet aan begonnen, óf had gezorgd voor hulp en/of goede documentatie.
 

basman180

MF veteraan
11 jul 2003
4.585
53
41
www.youtube.com
tis ff khud, maar ook hier leer je weer veel van.
Laat iemand met verstand van zaken meekijken, en de timing goed zetten.
Als tie start en vermogen heeft mooi, start ie niet...mooi winterproject :t
 

Themmy

Rookie
5 sep 2016
29
0
28
Fryslaan
Zit weer helemaal in elkaar, resultaat is hetzelfde helaas. Heb een een aantal lessen geleerd, maar dit is wel een vrij harde ben ik bang. Duidelijk is in ieder geval dat ik verkeerde keuzes gemaakt heb :'). Had ik geweten dat de nokkenassen ongeroerd hadden kunnen blijven, das was mij mogelijk het eea bespaard gebleven.

Zo stonden de nokkenassen toen ie voor t laatst dicht ging. (met 21 pinnen tussen EX en IN)



De aftermath: