Op vakantie met de motor met twee personen

Erikvanveen

Rookie
3 apr 2013
28
0
Hallo!

Ik heb sinds een tijdje plannen om aankomend jaar met mijn vriendin op de motor naar Italië te gaan. Niet te veel kilometers op een dag en waarschijnlijk overnachten in hostels.

Nu heb ik mijn eerste motor, een Honda cb450 nighthawk ingeruild voor een Yamaha fj1200.
Heerlijke motor dit, ook om op te touren. Ik heb echter nog helemaal niks om bagage in te vervoeren en ben ook een beetje aan het rondkijken wat überhaupt het handigst is kwa motor. Daarbij ligt mijn interesse met name bij enduro motoren, deze vind ik het mooist. Ook omdat ik 1,96 m ben. Het verbruik van de fj1200 staat me ook enigszins tegen voor zo'n reis (rij ongeveer 1 op 14-15).

Daarbij ben ik student en zou mijn budget maximaal 1300 euro zijn voor een motor. Heeft iemand vakantie ervaring met twee personen op een fj1200, of een andere motor, of tips?

Gr Erik
 
Hallo!

Ik heb sinds een tijdje plannen om aankomend jaar met mijn vriendin op de motor naar Italië te gaan. Niet te veel kilometers op een dag en waarschijnlijk overnachten in hostels.

Nu heb ik mijn eerste motor, een Honda cb450 nighthawk ingeruild voor een Yamaha fj1200.
Heerlijke motor dit, ook om op te touren. Ik heb echter nog helemaal niks om bagage in te vervoeren en ben ook een beetje aan het rondkijken wat überhaupt het handigst is kwa motor. Daarbij ligt mijn interesse met name bij enduro motoren, deze vind ik het mooist. Ook omdat ik 1,96 m ben. Het verbruik van de fj1200 staat me ook enigszins tegen voor zo'n reis (rij ongeveer 1 op 14-15).

Daarbij ben ik student en zou mijn budget maximaal 1300 euro zijn voor een motor. Heeft iemand vakantie ervaring met twee personen op een fj1200, of een andere motor, of tips?

Gr Erik

Nu snap ik niet precies wat je probeert te vragen..

Of je nu met zijn 2e op de fj1200 zou gaan, of nog een motor erbij zou moeten kopen?


Ik ben zelf vorig jaar met de motor naar Italië geweest, en bagage is heel goed te doen.
Had voor 2 weken spullen mee en had nog plaats over!

Maar met 2 man op 1 motor en dan dus ook voor 2 man bagage meenemen.
Succes! :+
 
En een vrouw erbij.. Dus bagage voor 3 personen, of valt dat mee? Voordeel is wel dat je in een hotel/hostel verblijft, dus je hoeft geen pannetje en gastankje en al die troep mee.

Maar kan je achterop die fj1200 niet een koffer zetten of zijkoffers ipv een hele andere motor?
 
Ik denk gewoon het verbruik voor lief nemen en een mooie (originele!) kofferset bij de FJ vinden, is verder toch en bewezen reismotor.

Misschien dat het verbruik op langere ritten nog wat omlaag kan, alhoewel de belading dat dan weer teniet doet.... nou ja. 1300 euro mooi benutten voor koffers en wat-ie dan meer zou verstoken als een andere motor! Houdt je ook nog geld over, nooit verkeerd als dit je hobby is ;) en je vrouw mee gaat :o
 
Als het qua budget gaat lukken zou ik opteren voor een kofferset: voor 1300 euro verwacht ik niet dat je een alternatieve motor in voldoende goede staat gaat scoren, en mits in technisch oke leent die FJ zich bij uitstek voor dergelijke tripjes. Dat verbruik zal op langere afstanden wel wat gunstiger uitpakken, en laten we eerlijk zijn: brandstof is niet de grootste kostenpost als je op reis gaat. Tip: zorg dat je met verse bandjes en goede remmen vertrekt, die komen in de bergen goed van pas.
 
Ik ben op de Moto Guzzi Stelvio op vakantie gegaan door Kroatie. Een stelvio is een soort BMW GS maar dan van Moto Guzzi. Mijn vriendin zat achterop en we hadden twee grote koffers en een bagagerol mee. Die bagagerol is handig voor kleding en in de koffers hadden we campeerspullen dus o.a. slaapzakken, kookspullen, tent, slaapmatjes.. En nog meer van dat spul. Let vooral erg op het gewicht van je baggage, koffers zelf en jullie gezamelijk gewicht. Je moet je motor niet overladen. Een koffer zelf is zwaarder dan een bagagerol.

Bij ons gaat veiligheid op de motor boven alles dus wij hebben alles netjes gewogen. Je schrikt er dan van hoe zwaar sommige dingen zijn. Als je niet gaat camperen scheelt dat enorm veel gewicht..

Mijn tip zou zijn, neem zo weinig mogelijk mee.
 
Tweedehands kofferset of zo scoren. Nu al regelmatig op MP ed kijken, toeslaan als je iets van je gading vindt.

En verbruik? Ach, stel je hebt een zuinige motor die 1:20 rijdt, scheelt 2 liter op 100 km. Op een reis van 3000 km is dat 60 liter = ongeveer honderd euro. Maar een verschil van 1 liter op 100 is meer waarschijnlijk, dan scheelt het nog maar 5 tientjes. Kan je beter een tentje meenemen ipv hostels ed, dat zet meer zoden aan de dijk.
 
Bij ons gaat veiligheid op de motor boven alles dus wij hebben alles netjes gewogen. Je schrikt er dan van hoe zwaar sommige dingen zijn. Als je niet gaat camperen scheelt dat enorm veel gewicht..

Mijn tip zou zijn, neem zo weinig mogelijk mee.

Dat zware komt meestal door de rommel die vrouwen mee willen nemen, en die laatste tip gaat ook bij vrouwen niet op :+
 
Haha inderdaad, bagage voor drie personen.. Nee dat moet wel goed komen met topkoffer/bagagerol, zijtassen/koffers en tanktas.

Ik wil niet per see een nieuwe motor voor de bagage mogelijkheden, want ik kan inderdaad tassen en koffers halen.

Ik lees mijn stukje terug en ik snap de onduidelijkheid. Ik zou dan deze motor verkopen en een andere aanschaffen. Een die zuiniger rijd en waar je ook fijn met zijn tweeen op kan touren.

De fj1200 heeft een beetje een schuin zadel, ik merk dat als er iemand achterop zit dat mensen neigen naar voren te schuiven. Zeker als je remt (ook als je rustig remt). Maar ik zie dat veel enduro motoren dit ook hebben. Is dit bij veel motoren een probleem?

Ik zit nu te kijken naar een transalp, een africa twin of een bmw f650.
 
link

Mijn koffers zijn standaard, maar zoiets is ook zelf te brouwen. Met 2 personen op 1 motor (wel met 3 koffers) 15 dagen door de Alpen gereden. Was prima te doen. Als je dan ook nog zorgt dat je enkele dagen in hetzelfde hotel blijft, kun je onderweg je wasje doen en hoef je nog minder mee te nemen.
 
Laatst bewerkt:
Haha inderdaad, bagage voor drie personen.. Nee dat moet wel goed komen met topkoffer/bagagerol, zijtassen/koffers en tanktas.

Ik wil niet per see een nieuwe motor voor de bagage mogelijkheden, want ik kan inderdaad tassen en koffers halen.

Ik lees mijn stukje terug en ik snap de onduidelijkheid. Ik zou dan deze motor verkopen en een andere aanschaffen. Een die zuiniger rijd en waar je ook fijn met zijn tweeen op kan touren.

De fj1200 heeft een beetje een schuin zadel, ik merk dat als er iemand achterop zit dat mensen neigen naar voren te schuiven. Zeker als je remt (ook als je rustig remt). Maar ik zie dat veel enduro motoren dit ook hebben. Is dit bij veel motoren een probleem?

Ik zit nu te kijken naar een transalp, een africa twin of een bmw f650.

IMHO: Gewoon lekker die FJ houden, meer vermogen is zoveel meer comfort voor dit soort tochten, zeker als je lekker wilt touren.

Bovenstaande keuzes lijken me meer een achteruitgang als je er echt voor een langere periode met 2 personen er op uit wilt.

Dat verhaal met naar voren schuiven tijdens het remmen is min of meer bij iedere normale motor het geval.

Er zijn wel stroevere zadels op de markt, die het glijden kunnen verminderen, al is het natuurlijk ook afhankelijk hoe jouw vriendin bij jou achterop zit :Y
 
Goede tips! Ik had de rekensom voor de brandstof nog niet gemaakt op die manier.
Dankjulliewel!
 
Ik zit nu te kijken naar een transalp, een africa twin of een bmw f650.

Voor langere ritten zou ik een eencilinder (f650) sowieso afraden. Rijd zelf nog wel eens rond op een Aprilia Pegaso en daar zit hetzelfde Rotaxblok in als een f650. Op de snelweg is dat niet erg comfortabel, zeker niet als je helemaal naar Italie moet. Bij een twin weet ik het niet precies maar ik vind een 4cilinder sowieso een veel comfortabelere kilometervreter (uitzonderingen daargelaten)
 
Ik zit nu te kijken naar een transalp, een africa twin of een bmw f650.

Met een buget van €1300,--- :?

Daarvoor heb je misschien een Transalp met wat achterstallig onderhoud, heel misschien een F650 die zijn beste tijd gehad heeft en zeker geen Africa Twin.
En een Transalp met twee personen en bagage gaat het zwaar krijgen als je de bergen in gaat.
Ik zou de FJ houden en het geld gebruiken om koffers te kopen en de motor helemaal goed te krijgen voor zo'n reis. Als je zo'n reis gaat maken wil je wel starten met vers rubber en nieuwe vloeistoffen en zo.
 
Is gewoon een tassenset geen idee? Heb ik met mijn cb ook gedaan. 2 zijtassen, een tanktas en eventueel een rugzak kom je al een heel eind mee. Heb je geen andere motor voor nodig per se :+

En wat betreft dat schuiven, dat heeft bijna iedere motor wel denk ik. De een alleen wat erger dan de andere.
 
Laatst bewerkt:
En wat betreft dat schuiven, dat heeft bijna iedere motor wel denk ik. De een alleen wat erger dan de andere.

Tenzij je zo'n sjoppert koopt waarbij je allebei een achterover zit. Maar daar wil je echt niet mee naar Italie.
 
Haha! Met twee personen en bagage op een enduro naar Italië.
Een AT gaat inderdaad niet lukken binnen budget. Maar een XL600 is wel mogelijk...
Lekker avontuurlijk hoor, paar zadeltasjes er op en gaan.
Als jullie elkaar na die vakantie nog lief vinden zit het wel goed... :)

Italië is best een eind rijden. En er is een hoop te zeggen dat niet in het voordeel is van zo'n FJ, maar als ik met twee personen en bagage veel kilometers moest afleggen, zou ik best blij zijn met zo'n loeder.
Ik ben eens met twee personen + volledige kampeeruitrusting op een NTV op vakantie geweest. Dat was genieten, maar eigenlijk past het niet hoor. En wat extra powerrrrr is ook niet weg...
 
Tenzij je zo'n sjoppert koopt waarbij je allebei een achterover zit. Maar daar wil je echt niet mee naar Italie.

Nou _O- Ik heb van de week eens op zo'n yamaha radian gereden, is nog niet echt een chopper natuurlijk, gaat al wel een beetje die richting uit.. Maar daar moest ik zelf uitkijken dat ik niet bovenop de tank belande als ik gas los liet _O-

Maargoed, ik vind het nooit zo erg als mn passagier naar voren schuift. Bij mij komt er dan toch niks klem te zitten tussen mijzelf en de tank :')
 
De fj1200 heeft een beetje een schuin zadel, ik merk dat als er iemand achterop zit dat mensen neigen naar voren te schuiven. Zeker als je remt (ook als je rustig remt).
Bij de Blokker een anti-slip matje halen. Kost geen drol en je kan er wel 10 motoren mee "behandelen".


magic_stop_antislip_1.jpg
 
De fj1200 was voor mij de reden om zsm mn rijbewijs te halen, wat een vreselijke motor om achterop te zitten was dat.. _O-
Heeft je vriendin al eens langere tijd achterop gezeten?
 
Ik heb nog wel een brandstof tip voor je :)

Doe er vier nieuwe emulsiebuizen en een dynojet setje in. Controleer je membranen in de carbs.

Scheelt je een slok op een borrel.

Ik heb trouwens ook nog een zadel voor een FJ te koop, die kun je dan misschien met dat anti-glij spul behandelen, zonder origineel aan te hoeven pakken.

als je meer wilt weten; stuur maar een mail of pm.


ps

dit was mijn rondje afgelopen jaar, op de FJ1200
(inmiddels verkocht)
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan