Op vakantie met de motor met twee personen

toen wij naar de UK gingen hadden we een rugzak en een tanktas mee voor 1 week.
gewoon oude sokken en ondergoed opsparen en meenemen en die elke dag na gebruik weggooien.t-shirten oprollen dan kreuken ze niet.
 
Laatst bewerkt:
Jarenlang met z'n tweetjes op 1 motor op vakantie geweest met tent. Bepakking:
Twee zijkoffers: 1 voor partner en 1 voor mij voor kleding, toiletartikelen e.d. Zo MOET je partner zich ook beperken wat kleding e.d. betreft/geen discussie mogelijk! Maximaal 2 broeken, 1 trui, 1 paar extra schoenen, wat t-shirts, zwembroek/bikini (of niet) e.d.

Wat wij deden: oude kleding/ondergoed die/dat je eigenlijk weg wilt gooien, gedurende het jaar opsparen voor de vakantie. Doe je nog een keertje (of twee) aan en kun je daarna op het vakantieadres gelijk in de container achterlaten/hoef je dan niet te wassen en ook niet meer mee terug te nemen.

Verder in deze zijkoffers een pak koffie, suiker, melkpoeder en wat meer van dat 'eerste hulp' zaken zodat je aangekomen op de camping kunt beginnen met een lekker bakkie koffie of thee.
Er zijn kampeerspeciaalzaken die allerlei zaken verkopen voor bijvoorbeeld wandelvakanties e.d. Wij kochten hier bijvoorbeeld een opblaasbaar afwasbakje, opvouwbare drinkwatertank, potjes voor de suiker etc, etc. Dat soort zaken ging OOK NOG in de zijkoffers.
Ja, er moet dus veel in de zijkoffers hoewel... ondanks de beperkte mogelijkheden namen wij vaak nog ongebruikte kleding mee terug!

Dubbele tanktas met 'zware' spullen om het gewicht zoveel mogelijk naar het voorwiel te brengen: onderste deel tent; bovenste deel gaspitje, zo'n in elkaar passend zetje pannetjes, wat gereedschap, koper draadje e.d. voor pech onderweg, evt litertje olie en zaken die je onderweg direct nodig zou kunnen hebben zoals kaarten e.d.)

Achterop bagagedrager: slaapzakken in plastic vuilniszakken (regen) en dan in bijvoorbeeld (rol)tas om het gewicht achterop zo laag mogelijk te houden. Kan partner ook lekker (zacht) tegen aan leunen.

Let op gewichtsverdeling: ook ik ben door schade en schande wijs geworden toe ik eens na een scherpe bocht onvoorzien geconfronteerd werd met een een stijging van bijna 20% en mijn voorwiel het contact met de weg verloor (wel goed afgelopen omdat er geen tegenliggers waren)!

NOG EEN GOEDE TIP: neem een plankje mee om onder je standaard te leggen bij zanderige ondergrond e.d. zodat je motor niet wegzakt!!!

En zoals Ronald met een K schrijft: benut de ruimte onder je zadel en in bijv. je gereedschapbakje e.d. In zo'n gereedschapbakje kunnen veel onderbroeken gepropt worden!
 
Wees ook.slim en zorg voor basisgereedschap.

Ik zweer bij mijn doppendoos. 1 ratel , en alles wat ik nodig heb om mijn motor tot het frame te strippen. Neem dit niet in de doos mee maar stop het in een tasje scheelt je tig ruimte.
Basis tangensetje: waterpomptang , kniptang , punt tang.
Tiewraps
Ductape
Electrodraad , niet veel maar genoeg in 2 kleuren.
Paar kabelschoentjes
Zekeringen.

Je hebt het nooit nodig tot je in de middle of nowhere staat met pech en dat is altijd een onderdeel wat het nooit begeeft of een storingkje wat nooit voorkomt.

12-volt aansluiting op de motor om je telefoon op te laden onderweg. Waarom? Middle of nowhere en je komt er zelf niet uit ;)

Zorg ook voor een klein noodpakketje in de trant van drinken en eten. Met pech staan in de middle of nowhere met een brandende zon is zelfs lauw water lekker.

Proppenset van motozoom komt in een klein handig tasje die je zelfs aan je riem kan lussen.


Euh euh euh dat waren mijn ideetjes voor nu ;)
 
Jarenlang met z'n tweetjes op 1 motor op vakantie geweest met tent. Bepakking:
Twee zijkoffers: 1 voor partner en 1 voor mij voor kleding, toiletartikelen e.d. Zo MOET je partner zich ook beperken wat kleding e.d. betreft/geen discussie mogelijk! Maximaal 2 broeken, 1 trui, 1 paar extra schoenen, wat t-shirts, zwembroek/bikini (of niet) e.d.

Wat wij deden: oude kleding/ondergoed die/dat je eigenlijk weg wilt gooien, gedurende het jaar opsparen voor de vakantie. Doe je nog een keertje (of twee) aan en kun je daarna op het vakantieadres gelijk in de container achterlaten/hoef je dan niet te wassen en ook niet meer mee terug te nemen.

Verder in deze zijkoffers een pak koffie, suiker, melkpoeder en wat meer van dat 'eerste hulp' zaken zodat je aangekomen op de camping kunt beginnen met een lekker bakkie koffie of thee.
Er zijn kampeerspeciaalzaken die allerlei zaken verkopen voor bijvoorbeeld wandelvakanties e.d. Wij kochten hier bijvoorbeeld een opblaasbaar afwasbakje, opvouwbare drinkwatertank, potjes voor de suiker etc, etc. Dat soort zaken ging OOK NOG in de zijkoffers.
Ja, er moet dus veel in de zijkoffers hoewel... ondanks de beperkte mogelijkheden namen wij vaak nog ongebruikte kleding mee terug!

Dubbele tanktas met 'zware' spullen om het gewicht zoveel mogelijk naar het voorwiel te brengen: onderste deel tent; bovenste deel gaspitje, zo'n in elkaar passend zetje pannetjes, wat gereedschap, koper draadje e.d. voor pech onderweg, evt litertje olie en zaken die je onderweg direct nodig zou kunnen hebben zoals kaarten e.d.)

Achterop bagagedrager: slaapzakken in plastic vuilniszakken (regen) en dan in bijvoorbeeld (rol)tas om het gewicht achterop zo laag mogelijk te houden. Kan partner ook lekker (zacht) tegen aan leunen.

Let op gewichtsverdeling: ook ik ben door schade en schande wijs geworden toe ik eens na een scherpe bocht onvoorzien geconfronteerd werd met een een stijging van bijna 20% en mijn voorwiel het contact met de weg verloor (wel goed afgelopen omdat er geen tegenliggers waren)!

NOG EEN GOEDE TIP: neem een plankje mee om onder je standaard te leggen bij zanderige ondergrond e.d. zodat je motor niet wegzakt!!!

En zoals Ronald met een K schrijft: benut de ruimte onder je zadel en in bijv. je gereedschapbakje e.d. In zo'n gereedschapbakje kunnen veel onderbroeken gepropt worden!
Op dat plankje heb ik een aanvulling dat kan ook met een platgetrapt blikje ;) :)
 
Op dat plankje heb ik een aanvulling dat kan ook met een platgetrapt blikje

Ik weet niet of dat blikje een volbepakte motor op de zijstandaard op het strand van Scheveningen overeind houdt. Vertrouw liever op een plankje van zo'n 20 x 20 cm...
 
Zo'n plankje zit standaard in het deksel van 1 van m'n zijkoffers, daar in het deksel kost 't nauwelijks ruimte! Wel opletten dat ie het slotje niet blokkeert, anders wil het niet meer dicht of... slot kapot B|
 
ik reis al sinds 1987 met 1motor, twee personen en zooi naar Italie. Maar als ik zo al die tips lees ben ik erg onverantwoordelijk bezig zeg.

doppendozen, tie raps, ducktape etc etc ik heb nog nooit extra gereedschap meegenomen, was er is wat, ieder dorp heeft wel een scooterzaak met geredschap en wat dacht je van autogarages. O ja ze kennen daar meer doe het zelf zaken dan hier trouwens.
plankjes, blikjes etc pff zeg, het is echt heel goed mogelijk om je motor een metertje verder te zetten, kan dus thuisblijven. Platte keien zat daar.

@ TS
Ga gewoon, niet zeuren en een beetje lijden, het leuke is dat je elkaar erg goed leert kennen op dat soort reizen. Het is soms een beetje geven en nemen maar dat is helemaal niet erg, een oplossing voor een eventueel probleem kan overal worden gevonden en je mond heb je altijd bij je (was in 87 best wel lastig want toen sprak geen Italiaan nog Engels en ik geen geen woord Italiaans) en ik heb best wel wat "problemen" gehad, 9 van de 10 keer werd ik door veel mensen heel vriendelijk geholpen.
Nog een tip, ga naar La Marche, net zo mooi als Toscane alleen veel rustiger en ga vooral niet in Augustus
 
ik reis al sinds 1987 met 1motor, twee personen en zooi naar Italie. Maar als ik zo al die tips lees ben ik erg onverantwoordelijk bezig zeg.

doppendozen, tie raps, ducktape etc etc ik heb nog nooit extra gereedschap meegenomen, was er is wat, ieder dorp heeft wel een scooterzaak met geredschap en wat dacht je van autogarages. O ja ze kennen daar meer doe het zelf zaken dan hier trouwens.
plankjes, blikjes etc pff zeg, het is echt heel goed mogelijk om je motor een metertje verder te zetten, kan dus thuisblijven. Platte keien zat daar.

@ TS
Ga gewoon, niet zeuren en een beetje lijden, het leuke is dat je elkaar erg goed leert kennen op dat soort reizen. Het is soms een beetje geven en nemen maar dat is helemaal niet erg, een oplossing voor een eventueel probleem kan overal worden gevonden en je mond heb je altijd bij je (was in 87 best wel lastig want toen sprak geen Italiaan nog Engels en ik geen geen woord Italiaans) en ik heb best wel wat "problemen" gehad, 9 van de 10 keer werd ik door veel mensen heel vriendelijk geholpen.
Nog een tip, ga naar La Marche, net zo mooi als Toscane alleen veel rustiger en ga vooral niet in Augustus
Het is heel simpel. Iemand komt hier voor advies en tips. Dus die worden gegeven. Niet iedereen denkt er hetzelfde over. Ik ben iemand die wel dat extra gereedschap meeneemt , omdat ik het heb en er wat mee kan. Dus die tip deel ik. Dat jij het anders aanpakt , prima. Maar misschien heb je ook gewoon heel veel mazzel gehad door geen pech te krijgen ;)
 
ik reis al sinds 1987 met 1motor, twee personen en zooi naar Italie. Maar als ik zo al die tips lees ben ik erg onverantwoordelijk bezig zeg.

doppendozen, tie raps, ducktape etc etc ik heb nog nooit extra gereedschap meegenomen, was er is wat, ieder dorp heeft wel een scooterzaak met geredschap en wat dacht je van autogarages. O ja ze kennen daar meer doe het zelf zaken dan hier trouwens.
plankjes, blikjes etc pff zeg, het is echt heel goed mogelijk om je motor een metertje verder te zetten, kan dus thuisblijven. Platte keien zat daar.

@ TS
Ga gewoon, niet zeuren en een beetje lijden, het leuke is dat je elkaar erg goed leert kennen op dat soort reizen. Het is soms een beetje geven en nemen maar dat is helemaal niet erg, een oplossing voor een eventueel probleem kan overal worden gevonden en je mond heb je altijd bij je (was in 87 best wel lastig want toen sprak geen Italiaan nog Engels en ik geen geen woord Italiaans) en ik heb best wel wat "problemen" gehad, 9 van de 10 keer werd ik door veel mensen heel vriendelijk geholpen.
Nog een tip, ga naar La Marche, net zo mooi als Toscane alleen veel rustiger en ga vooral niet in Augustus


Hoi Hoi zat jij vorig jaar in Fliess met een kapotte voorband??
 
@TS;
Gewoon gaan! ;)

Ben vorig jaar met dinnetje (Eefje28) op mijn F650 '97 naar Noorwegen gereden. En wat ik eerder las dat een eencilinder niet geschikt zou zijn voor lange snelweg stukken
smiley_tongue_fierce.gif
:(
Zal geen andere motor kopen als ik jou was, is beter om je FJ gewoon goed uit te rusten (heb zelf geen ervaring op een FJ maartoch :+ ) Een tanktas is wel echt een must!

Hier nog n paar foto's ter inspiratie

Ojaa, ik ben 1,98m en dinnetje is 1,80m. We reden op de heen/terugweg 4á500km p/d en in Noorwegen zo'n 200km.

Gtz en veel plezier! :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan