Op vakantie met duo, tips?

Marc aka Foddex

MF veteraan
15 okt 2002
10.224
1
Stockholm, Zweden
Ik ga over 2 weken met een vriendin naar Normandie, wat een 800 km rijden is. Nu heb ik zelf alleen al wel es 1200 km afgelegd in een halve dag, dat was geen probleem. Maar met een duo achterop verwacht ik dat het zwaarder wordt (toch net iets meer druk op je polsen enzo).

Iemand nog nuttige tips? :) Veel stoppen ga ik sowieso al wel doen, aangezien er slechts maximaal zo'n 220 km op m'n tank te rijden valt ;)
 
Heb er net 2 dagen van 800 km met duo op zitten en van meer druk op m'n polsen heb ik niets gemerkt :)

Mijn ervaring is dat elke anderhalf uur stoppen prima werkte voor beide partijen. Heb op de snelwegen gemiddeld 135 gereden en op binnenwegen, afhankelijk van de situatie 125 tot rustig 90 gereden, dat ging prima zo :Y

Verder heb ik op de echte slingewegen de bochten rustig en verstandig genomen, gebeurde regelmatig dat er in of net na een onoverzichtelijke bocht stukken asfalt gesmolten waren, er plots grind lag, of een vette trekker het zicht blokkeerde! Wilde met duo geen overbodige risico's nemen!
 
Yeah elk 1,5 uur stoppen was ik zelf ook ongeveer van plan. Maar jij hebt geen last van extra druk op je polsen? Wat voor fiets rij je? Bij mijn SV1000S heb ik daar met duo namelijk al vrij snel last van :)

En ik was meer op zoek naar tips om die 800km zo lekker mogelijk door te komen. Veilig rijden met duo lukt me meestal wel :) Toch thanks :)
 
Ik rij geen sportgevaarte ;)

En ja, dat doorkomen is voor iedereen verschillend. Wat ik prettig vind, kan voor jou strontvervelend zijn. Misschien dat een comsetje voor onderling contact de rit wat veraangenaamd, of rij wat meer over binnenwegen i.p.v. snelweg. Hou iig rekening met controles in Frankrijk op de snelwegen, ik heb er afgelopen weekend genoeg gezien ;)
 
Snelheidscontroles? Laser of flitskasten? :)

Laser, voor flitskasten die je van voren nemen hoef ik je niet te waarschuwen ;)
Ze stonden bij diverse viaducten, zowel er op als er naast! Steeds gevolgd door 2 agenten op de motor en een enkele keer zelfs nog 2 van die mannen vele kilometers verderop, als je denkt weer te kunnen gassen B|
 
Druk op je polsen? Nee dat valt best mee hoor. Je duo hangt vast niet de hele tijd tegen je aan want dat zit helemaal niet gemakkelijk. Jaaaaa op een volbloed racer ja kun je niet veel anders maar op een SV1000S kun je goed rechtop zitten. En dan nog: wanneer steun nodig is, bijvoorbeeld bij het remmen, zorg dan dat je duo met de armen om je heen op je tank drukt. Voor beide partijen een stuk prettiger.

Laat je duo zich ook niet druk maken over meehangen enzo. Helemaal niet nodig en een onervaren duo gaat dan needenken enzo. Nee ik zeg altijd "het maakt niet uit wat je doet, als je maar niet IN een bocht ineens wat anders doet" (bijvoorbeeld ineens aan de andere kant gaan kijken).

Qua flitsers... ik was vorig jaar nog in Normandië op de motor (Arromange, vlakbij Caen) en ben ze wel tegen gekomen en ook wel geflitst.... van voren.. 8-)
Het zijn in Frankrijk ook van die enorme kasten, niet van de stiekummers zoals je hier soms ziet. Gewoon opletten dus.
 
In Frankrijk waarschuwen ze met enorme borden voor flitsapparatuur. Dus als je zo'n bord tegen komt dan staat er ook echt één! Duidelijk zichtbaar.

Tip: Tolwegen kan je met een creditcard betalen, stop die ergens waar je snel bij kan!

Aan de kust zijn diverse routes uitgezet die je langs de overblijfselen van D-Day voeren. De musea e.d. zijn niet heel bijzonder, maar de routes zijn heel leuk om met de motor te rijden. Omgeving is zeer mooi! Veel plezier!
 
Mijn tip zou zijn: probeer het niet in één dag te doen.

Met een duo rijden is een stuk vermoeiender. Je kunt zelf al niet gaan verzitten en je duo is het waarschijnlijk een stuk sneller beu dan jij.

Pak lekker 400-500 km op een dag en doe rustig aan. Paar uur snelweg voor de kilometers en dan lekker bochtjes maken. Dan heb je het meeste plezier van je rit.

Plus als je 800 km in een dag rijdt ben jij of je duo (of allebei ;) ) de dag er na toch total-loss. Kun je beter twee dagen leuk rijden.

Just my €0.02
 
Druk op je polsen? Nee dat valt best mee hoor. Je duo hangt vast niet de hele tijd tegen je aan want dat zit helemaal niet gemakkelijk.
Nou heb al meer met d'r rond gereden, en had in het begin toch best last van m'n polsen, niet echt ondraagelijk ofzo, maar heb ook nog geen 800km non-stop met d'r gereden ;)

Qua flitsers... ik was vorig jaar nog in Normandië op de motor (Arromange, vlakbij Caen) en ben ze wel tegen gekomen en ook wel geflitst.... van voren.. 8-) Het zijn in Frankrijk ook van die enorme kasten, niet van de stiekummers zoals je hier soms ziet. Gewoon opletten dus.
Cool, thx for the tip :+

In Frankrijk waarschuwen ze met enorme borden voor flitsapparatuur. Dus als je zo'n bord tegen komt dan staat er ook echt één! Duidelijk zichtbaar.
Mijn Frans is even goed als mijn zuid-zimbabwaans :+ Als er geen plaatjes bij staan herken ik het echt niet als waarschuwing voor flitsers :+ Hoe zien die waarschuwingen eruit? :)

Mijn tip zou zijn: probeer het niet in één dag te doen.

Met een duo rijden is een stuk vermoeiender. Je kunt zelf al niet gaan verzitten en je duo is het waarschijnlijk een stuk sneller beu dan jij.
We gaan maar 4 dagen, dus da's nie echt een optie. Wat vaker dan normaal stoppen was mijn oplossing..
 
Mijn Frans is even goed als mijn zuid-zimbabwaans :+ Als er geen plaatjes bij staan herken ik het echt niet als waarschuwing voor flitsers :+ Hoe zien die waarschuwingen eruit? :)

hierbij een foto.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/386965/6422b8acc08f6b95642fb38939d9e958 (DSCN7987.jpg)​
 
Ik ga over 2 weken met een vriendin naar Normandie, wat een 800 km rijden is. Nu heb ik zelf alleen al wel es 1200 km afgelegd in een halve dag, dat was geen probleem. Maar met een duo achterop verwacht ik dat het zwaarder wordt (toch net iets meer druk op je polsen enzo).

Waarom meer druk op je polsen? Ik rij best vaak met een duo en ik heb nog nooit gemerkt meer druk op mijn polsen te hebben.
 
Is best in 1 dag te doen hoor. Inderdaad vroeg vertrekken zodat je wat vaker kan stoppen. Zal je vriendin je dankbaar voor zijn.
Zodra je Antwerpen maar voorbij bent, dan is het meeste oponthoud wel geweest. Daarna lekker doorrijden en genieten.

Onze route was van Oss -> Breda -> Antwerpen -> Gent -> Lille -> Amiens -> Rouen -> Caen -> st Aubin-sur-mer (eindpunt). Kingcoder heeft http://reisverslagen.habbiebabbie.net/reisverslagen/verslagen/2005Normandie.htm (hier) een verslag van die vakantie staan.

Veel plezier :W !
 
Waarom meer druk op je polsen? Ik rij best vaak met een duo en ik heb nog nooit gemerkt meer druk op mijn polsen te hebben.
:^

wel merk je dat de motor iets anders (zwaarder) stuurt, maar na langere tijd ervaring tussen rijder en duo wordt dit ook steeds minder :Y :]
ik heb nog nooit echt lang gereden, maar waar ik met mijn motor met een duo wel last van wil hebben op de snelweg, is heen en weer slaan van mijn hoofd door wervelingen achter mij (door de duo) die ik in mijn eentje niet heb... daardoor is het vermoeiender rijden op de snelweg (voor mij althans)
 
hierbij een foto.

full

Diegene die ik gezien heb flitste van voren ... :)

en stoppen om de 100km deden wij.
 
Op een SV krijg je dus wel last op je polsen.
Het eenigste wat je een paar keer moet oefenen van te voren is een langer stuk ( kwa tijd ) met je pasagier gaan rondrijden.
als je dan last krijgt van je pols dan krijg je het dan ook.

Ik denk dat het eenigste wat je kan doen idd is genoeg rusten onderweg. idd na 1,5 uur maar ook niet te kort om alles even rust te geven.

Let ook op spanning op je schouders en je nek als je met je duo rijdt. Dit kan ook vervelend worden na een paar dagen.

Mijn broer rijdt een sv en ik moet zeggen dat het niet een motorfiets is voor 2 personen. De duo zit te ver weg en te ver voorover. Het gewicht komt al gauw op je de bestuurder terecht, met remmen vooral. Als je dat dan niet gewend bent dan ga je daar echt wel last mee krijgen.

Maar belangrijste is wel de rust en :] verder niet te veel over nadenken en gewoon gaan. Als je terug komt dan kun je ons precies vertellen wat de ervaringen waren en wat de tips zijn voor mensen die met een sv met duo gaan rijden ( die dat normaal niet doen ) :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan