Op vakantie met een sportmotor

*GSX-R600*

Die hard MF'er
10 mrt 2002
713
0
Rotterdam
Ik heb een GSX-R600 uit '97 en ga in september met een vriend van mij op de motor naar Wenen. Dit is toch al snel zo'n 1500 km (we willen ook de kleiner weggetjes pakken, dus vandaar de kilometers). Zijn er mensen die meer met hun SPORT motor (dus niet de doorgewinterde toertuffer }) ) op vakantie gaan en wat zijn belangrijke dingen om de reis uberhaupt vol te houden?

We hebben al wel besloten dat het niet zo veel uitmaakt hoelang we er over doen, de reis is immers de vakantie. Dus tips ideen.......kom maar op!
 
zorgen dat je fiets 100% is en zorgen voor goede bagagemogelijkheden. Voor de rest... :]
Ben vorige zomer op zxr naar rome geweest en had gewoon een grote tas met spin achterop. Dat rijdt niet echt relaxt. Zorgen dat bagage stevig vast zit.
 
Ik heb een GSX-R600 uit '97 en ga in september met een vriend van mij op de motor naar Wenen. Dit is toch al snel zo'n 1500 km (we willen ook de kleiner weggetjes pakken, dus vandaar de kilometers). Zijn er mensen die meer met hun SPORT motor (dus niet de doorgewinterde toertuffer }) ) op vakantie gaan en wat zijn belangrijke dingen om de reis uberhaupt vol te houden?

We hebben al wel besloten dat het niet zo veel uitmaakt hoelang we er over doen, de reis is immers de vakantie. Dus tips ideen.......kom maar op!
Ik ben net terug van een weekje Italie op precies zo'n fiets als jij hebt. ;)

4000 KM gereden in een week, waaronder 2x meer dan 1000 km op 1 dag (1050 en 1100 km, heen en terug Italie). Tja, dat is wel eentonig en vermoeiend maar ik vond het wel te doen, in Duitsland kun je lekker doorrijden.

Qua bagage had ik de luxe dat m'n bagage in de koffers van een meerijdende BMW kon, wel zo handig. Zorg iig ervoor dat je voordetijd goeie banden, ketting en dat soort dingen hebt, is wat vervelend als je daar halverwege de vakantie achterkomt dat die op zijn. :)

1500 KM kan in 2 dagen, als je wat binnendoor rijdt, dat drukt het tempo behoorlijk. Dus onderweg ergens een hotel regelen en dan moet het lukken. :) Veel plezier alvast. ;)
 
Spreekt hier een man met ervaring :)

Op dinsdag 18 juni 2002 21:07 schreef Revolution het volgende:Zorg iig ervoor dat je voordetijd goeie banden, ketting en dat soort dingen hebt, is wat vervelend als je daar halverwege de vakantie achterkomt dat die op zijn. :)
 
Spreekt hier een man met ervaring :)
Nee, m'n banden en ketting waren goed (en zijn ze nog steeds), maar heb daar wel verschillende rijders gezien die oa. kettingen moesten vervangen en een stel Duitsers die half Trento doorreden op zoek naar Bridgestones, niet verkrijgbaar in de hele stad en na enkele Scheisses vertrokken ze weer. })
 
Mijn motor is net terug van z'n 24000 km beurt dus hij is grondig na gekeken en alles is ververst/vernieuwd. Banden en ketting/tantdwielen zit ook wel snor. Waar ik een beetje mee zit is dat als ik net zoals bijvoorbeeld vandaag met die hitte 200 km achter elkaar rij ik al wat last krijg van tintelende handen en zere knieen. Hoe moet dat dan wel niet als ik wat verder weg ga :? Stop je bijvoorbeeld om de twee uur ofzo.
 
Mijn motor is net terug van z'n 24000 km beurt dus hij is grondig na gekeken en alles is ververst/vernieuwd. Banden en ketting/tantdwielen zit ook wel snor. Waar ik een beetje mee zit is dat als ik net zoals bijvoorbeeld vandaag met die hitte 200 km achter elkaar rij ik al wat last krijg van tintelende handen en zere knieen. Hoe moet dat dan wel niet als ik wat verder weg ga :? Stop je bijvoorbeeld om de twee uur ofzo.
Zolang ik harder rij dan 120 ofzo heb ik nergens last van (door de winddruk worden je polsen enzo wel ontlast), en je stopt zowiezo geregeld om te tanken, een tank benzine rij je er zomaar doorheen met zulke tochten. En als je echt moe wordt ff stopppen en rusten + wat eten. Dan ben je daarna wel weer fit genoeg om weer een stuk te rijden. En zo nu en dan je benen even strekken (onder het rijden gewoon), scheelt ook veel. :)
 
Mijn motor is net terug van z'n 24000 km beurt dus hij is grondig na gekeken en alles is ververst/vernieuwd. Banden en ketting/tantdwielen zit ook wel snor. Waar ik een beetje mee zit is dat als ik net zoals bijvoorbeeld vandaag met die hitte 200 km achter elkaar rij ik al wat last krijg van tintelende handen en zere knieen. Hoe moet dat dan wel niet als ik wat verder weg ga :? Stop je bijvoorbeeld om de twee uur ofzo.

Pauzes zijn sowieso belangrijk. Neem je rust en drink vooral genoeg... Liever geen bier onderweg natuurlijk maar je begrijpt wel wat ik bedoel.
Ik ben ook nog van plan om deze zomer een rondje Europa te gaan doen, maar het hoe en wat ben ik nog niet helemaal uit.

Gewoon zorgen dat je fiets tiptop in orde is, dan kan het daar normaal gesproken niet aan liggen.
 
Rij regelmatig met bagage achterop. Heb een klein rekje boven het passagierszitje (ipv de handgrepen). Daar leg ik een waterdichte bagagetas van ortlieb boven op, ff vasttrekken met spanbandjes. In de tas zit bijna alles wat ik nodig heb: tent, matje, slaapzak, kleding, schoenen, stoeltje, etc.)

Tijdens het rijden merk ik bijna niets van het extra gewicht omdat het vlak achter m'n rug zit. Rijdt dus net alsof er geen bagage achterop zit, moet alleen bij filerijden opletten ivm de breedte. Bij kort bochtenwerk is het absoluut niet hinderlijk. Ook snelheden dik boven de 200 zijn geen probleem, verder geeft de motor in lange bochten geen krimp. Voor de kleine dingen heb ik nog een tanktas.

En het gekke is. Of ik nu 3 dagen of 3 weken wegga, ik neem ongeveer evenveel spullen mee.
 
Qua bagage heb ik niet de "luxe" dat iemand anders wat ruimte overheeft in een koffertje. Is de beste manier dan een tanktas ? Ik heb namelijk geen zin om heel de rit een rugzak om te hebben.

[edit] Sorry Joris kwas net te laat :+ [/edit]
 
Ik heb er al eens over na zitten denken om een bagage constructie te bedenken ipv van het afneembare kontje. Ben benieuwd of iemand dit al eerder heeft gedaan... maar eens zoeken met google..
 
Ze hebben bij die estafettemotor van de MOTO73 hele mooie tassen achterop. (op het moment geen zin om uit te zoeken wat voor merk, dus als iemand het zo weet :z )

Gooi je die tassen gewoon zo over je buddyseat en maak je ze aan een paar daarvoor bedoelde punten vast of moet daar je halve motor voor verbouwd worden???
 
Dit is mijn rekje (eigenbouw). De twee steuntjes die op het zitje liggen komen in plaats van de handgrepen. Daarop komt het rekje. Het rekje zit hoog genoeg om de duozit te kunnen verwijderen.

Ik maak eind volgende week nog wel een paar foto's als het rekje gemonteerd is en als de bagage erop zit.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/3549/468485a3c44a97cf3e6c22f411ffa798 (IMG_0249.jpg)​
 
Laatst bewerkt:
Dit is mijn rekje (eigenbouw). De twee steuntjes die op het zitje liggen komen in plaats van de handgrepen. Daarop komt het rekje. Het rekje zit hoog genoeg om de duozit te kunnen verwijderen.

*plaatje*

Ik maak eind volgende week nog wel een paar foto's als het rekje gemonteerd is en als de bagage erop zit.

Ziet er netjes uit :} :)
 
Ik ga ook met de mijne op vakantie , en denk nu ook over een tas achterop mijn buddy met spin.Maar das dus niet handig?
Zat stiekum te hopen op een buddytas van oxford , iemand ervaring hiermee?
 
Ik ga ook met de mijne op vakantie , en denk nu ook over een tas achterop mijn buddy met spin.Maar das dus niet handig?
Zat stiekum te hopen op een buddytas van oxford , iemand ervaring hiermee?

Kheb sinds gisteren een Oxford tanktas, heb er al een hele tijd over lopen twijfelen maar uiteindelijk toch maar gedaan vanwege de kwaliteit en de mogelijkheden van die tas.

Kheb em nog niet uit kunnen proberen maar volgens Scarface is 200kmh de max met zo'n tas.

Ook levenslange garantie op materiaal/fabrieksfouten spreekt mij wel aan.
 
Kheb sinds gisteren een Oxford tanktas, heb er al een hele tijd over lopen twijfelen maar uiteindelijk toch maar gedaan vanwege de kwaliteit en de mogelijkheden van die tas.

Kheb em nog niet uit kunnen proberen maar volgens Scarface is 200kmh de max met zo'n tas.

Ook levenslange garantie op materiaal/fabrieksfouten spreekt mij wel aan.

Het is wel een beetje afhankelijk van de wind. Soms is 230 max, dan weer 200. Heb wel een jetstream ruitje. Zo'n tas zit wel erg vast. Dat riempje voor om het balhoofd gebruik ik nooit. En met tanken kun je een volle, zware tas zo tegen een benzinepomp hangen.
 
Nou ja , denk dat ik niet echt heel hard zal gaan hoor ;)
Btw , ik had t over een BUDDY tas ,die heb ik in moto73 gezien als ad , maar nooit irl.
Das wel een tas die als buddy en tanktas is te gebruiken.Bedoelen jullie die ook? :?
 
nou twee dingen denk inderdaad dat je fiets goed in orde moet wezen voor je weg gaat (anwb nooit verkeerdt zeker in het buitenland niet )
tweede een goede rugtas op een motor gaat best ben vorig jaar naar frankrijk geweest 2400 km en dit jaar naar italy dolemieten
2 hoe was dat revolution?? italy ?? zou grag horen hoe dat was.
want volgens mij kan je er prachtig :]
 
Das zo'n rol idee toch?Wat kostte die en waar?If u don't mind.welke maat heb je trouwens/kleur?

De grootste: XL en dan in het zwart. Heb hem bij Campingsport De Wit in Schijndel gekocht kostte me iets van 200 gulden. Veel geld, maar al mijn spullen blijven droog en dat is me ook wel wat waard. Als je geen tent en/of matje meeneemt heb je aan een kleinere ook genoeg. XL is wel iets te groot om zo achterop te binden, vandaar dat ik het rekje heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan