Op vakantie; Waarop te letten?

luc2572

Die hard MF'er
29 nov 2009
625
96
Zoals de titel al zegt, wilde ik graag met m'n motor op vakantie..

We gaan naar de vogezen in frankrijk, Dat is een +/- 400km hiervandaan.

Het gaat om een Honda CB400-T uit 1978, hij heeft ong 42.000 gelopen.
Motor heeft pas een grote beurt gehad, en de cdi is pasgeleden vervangen voor een andere 2e hands omdat ie stuk gegaan was B|

(de motor heeft voordat ik hem kocht 8 maanden lang in een tuin stilgestaan.. Heb het uiterlijk helemaal opgeknapt, maar motorisch alleen een beurt gegeven.)



Welke dingen zou ik nog meer moeten controleren voordat ik deze reis ga maken, en zou ik hebt eigenlijk wel riskeren? :P

Bedankt alvast,
Luc

full
 
Ik weet niet hoe lang je die motor al hebt maar persoonlijk zou ik niet met een voor mij nieuwe motor op vakantie gaan.
Aan de andere kant, het is een Honda, wat kan er mis gaan? 42k is niet echt veel dus ik neem niet aan dat er allerlei lagers op hun eind zijn of iets dergelijks. Als de banden en remmen nog goed zijn en het olieverbruik niet schrikbarend is komt het waarschijnlijk wel goed. Is bij die grote beurt ook de klepspeling gemeten/gesteld? Anders kan dat nog even de moeite waard zijn.
 
Niet negatief bedoeld, maar goede reisverzekering oid.

Bougietjes en olie zijn overal te krijgen.
Je kunt natuurlijk ook een berg aan reserve onderdelen meeslepen en weer mee terug nemen.
Wat stuk gaat is altijd wat je niet meehebt.

Zorg van te voren dat je banden, remmen en ketting goed zijn.

Voor de vakantie ook lekker rijden, zodat je eventuele makken kan repareren.


Veel vakantieplezier !!!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben met de mijne eens naar de Ardennen geweest. Het was een lange rit toen, de CB hield het heel erg goed. Mijn bips echter niet. Heb je al eens langere ritten met de motor gedaan? Probeer dat maar eens, dik uurtje op de motor.

Het was voor mij lekker rechtsrijden en 100/110 max. Verder de olie in de gaten houden.

Kijk ook even naar de zekeringen, het zijn oudere soort van glazen buisjes en die willen zo af en toe wel eens los trillen of gewoon stuk gaan. Voor de zekerheid een paar extra meenemen en voor nood een paperclip of twee.

Mja, verder natuurlijk je ketting netjes op spanning + ingevet.

Heb je gedacht aan bagage mogelijkheden? Tanktas is handig en past goed verder een grote tas achterop het zadel kan met een spin vast.

Vergeet ook geen oordoppen voor de rit in te doen, scheelt je gehoorschade van het windgeruis.
 
Motor heb ik al een maand of 2, en ong 1000km mee gereden.
Enige wat tot nu toe stuk gegaan is, is de cdi (klopt af) :P

Olieverbruik is gewoon normaal.
Voorband is pas geleden vervangen, en de achterband is nog goed.
Remmen zijn goed en de ketting kan ook nog wel..

Wat ik dus nog moet doen:

Kleppen stellen
Zekeringen meenemen
Oordoppen halen..
 
Motor heb ik al een maand of 2, en ong 1000km mee gereden.
Enige wat tot nu toe stuk gegaan is, is de cdi (klopt af) :P

Olieverbruik is gewoon normaal.
Voorband is pas geleden vervangen, en de achterband is nog goed.
Remmen zijn goed en de ketting kan ook nog wel..

Wat ik dus nog moet doen:

Kleppen stellen
Zekeringen meenemen
Oordoppen halen..

ketting "kan nog wel" zou ik onvoldoende vinden.
Dus voor de vakantie lekker een nieuwe kettingset er op.
Kun je mooi meenemen in de rest van je beurt.

Lijstje met Hondadealers langs de route kan handig zijn ;)
Beetje gereedschap, bandenreparatiesetje.
 
Motor heb ik al een maand of 2, en ong 1000km mee gereden.
Enige wat tot nu toe stuk gegaan is, is de cdi (klopt af) :P

Olieverbruik is gewoon normaal.
Voorband is pas geleden vervangen, en de achterband is nog goed.
Remmen zijn goed en de ketting kan ook nog wel..

Wat ik dus nog moet doen:

Kleppen stellen
Zekeringen meenemen
Oordoppen halen..

en neem gewoon wat gereedschap mee...en een setje bougies, WPH, idd.olie, WD40 voor smeren van kabels en verdrijven van vocht, wat nood-verbindingkjes voor electriek (je weet wel ; die knijpkousjes) en wat tangetjes zodat je wat kunt doorverbinden mocht het nodig zijn..

Oja...Lampen...IS handig... :+ en een instant-reparatieset voor lekke banden ; die zet je erop, volpompen, 15 minuten wachten en je kunt weer verder (mits geen scheuren..).

En wellicht handig ; kijk op de route even na waar evt. motorgarages zitten.. en neem een ANWB-kaart EUorpadekking met thuiskomgarantie... ;)

oja..en een kussen..om 'savonds op te zitten...want je achterwerk wordt zo plat als een dubbeltje _O-
 
Ga niet de beurt doen 3 dagn voor je weggaat :), zorg voor een paar 100 km onder de wielen erna. Zo ben ik op vakantie eens een paar bouten van de uitlaat verloren die dus toch iets te kort waren. Helaas dus 20 km proefrit voor ik wegging. Dan had ik ws ook de kapotte accu wel opgemerkt ( al was ik die dus vergeten bij de beurt, wat nu dus nooit meer gebeurt)
 
Een reis en krediet brief van de ANWB (voor voortuigen ouder dan 7 jaar) heeft er voor gezorgd dat mijn CB wel thuis kwam vanuit Frankrijk. In plaats van hij daar naar de sloop zou worden gebracht, ik zou natuurlijk wel het rest bedrag op mijn rekening gestort krijgen ! (voorstel steunpunt Lion). Ook WD40 is een aanrader bij vochtig weer.
 
reisverzekering zou ik niet aan beginnen, da's zonde geld. ziektekosten zitten al in je verzekering alleen je lijk terugbrengen is niet gedekt.
tenzij je natuurlijk hele dure spullen meeneemt, maar die moeten dan van de verzekering in een afgesloten kofferbak |(
afsleepverzekering kan boeiend zijn, maar transport is altijd duurder als je motor, kijk dus goed uit wat je afsluit!

spullen: twee nieuwe bougies plaatsen, 1 oude meenemen. busje WD40, je bobines lekken vast in de regen.
flesje olie, kettingsmeer, 18" binnenband+co2 capsules en 2 bandenlichters.
paar sleuteltjes voor kettingspannen 10mm+ achteras. bougiepijpje, schroevendraaiertje X-, combinatietangetje, kroonsteentjes, meter elektradraad, 3 meter ijzerdraad.

wat je mee wil nemen moet je ook nog ergens vervoeren. ik heb nooit binnenbanden meegenomen, wel een doosje tiptop.

je kan wel een hele revisieset meenemen, maar als je zelf alleen kan poetsen heeft dat geen enkele zin.
 
Als je de motor nagekeken heb en wat dingen vervangen heb, gebeurt er niks.
Ik neem zelf altijd wat tywraps(??) en ducktape mee.
Verder me multitool.

Het is geen wereldreis op een oude rot motor
maar een reisje op een klassieke honda!
 
Laatst bewerkt:
:Z Het is een Honda... met mijn CB250 was ik naar Boedapest (3000km heen en weer) met een fles motorolie en een spay S100 kettingvet. Dus die 800km heen en weer is niet veel. Je hoeft maar een keer te tanken die kant op. Gewoon luisteren naar het blokje, dan komt het wel goed.
En niet zeiken over vermoeidheid, je hoeft tenslotte niet te trappen... O-)
:]
 
:Z Het is een Honda... met mijn CB250 was ik naar Boedapest (3000km heen en weer) met een fles motorolie en een spay S100 kettingvet. Dus die 800km heen en weer is niet veel. Je hoeft maar een keer te tanken die kant op. Gewoon luisteren naar het blokje, dan komt het wel goed.
En niet zeiken over vermoeidheid, je hoeft tenslotte niet te trappen... O-)
:]
kijk, dat is het ware avontuur!
maar dan moet je wel wat kunnen knoeien onderweg. als je net aan weet hoe je olie moet peilen zou ik het niet zo doen.
mijn ervaring is dat je altijd net de verkeerde dingen bij je hebt |(
maar ook in Frankrijk komt de TNT en kan je altijd naar Nederland bellen of ze een bobine, spanningsregelaar of iets anders willen opsturen.
 
Nja, ik ben net begonnen met motoren.. Dit is de 1e.. Staat ook op licht kenteken omdat ik nog 18 ben..

Maar technisch zit t wel goed, veel aan brommertjes gesleuteld en zit nu in t laatste jaar van m'n vliegtuigonderhouds-monteur opleiding;)


Een beetje primitief op vakantie gaan is wel mooi natuurlijk.. Heb je later altijd iets te vertellen:P

En zo'n motor laten wegslepen is ook nietecht een optie, denk dat de kostten daarvoor hoger zijn dan de waarde van de motor?
 
Dat is dan puur psychisch. Ga eerst even 400km rijden op één dag, in Nederland. Op de snelweg kost het zo'n 5-6uur, met pauze en tanken. Maar je kan ook een leuke zondag of zo van maken op de B wegen. Daarna is het een stuk makkelijker. Ik bedoel je hoeft echt alleen maar op de motor te zitten en gas te geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan