op zoek naar beginnersmotor: BMW R 65/ R80???

Hallo,

Volgens mij val je je aan geen enkele van deze BMW's een buil
Voor mij zou de R65 afvallen, erg weinig vermogen!

Qua uiterlijk ziet de eerste er erg mooi uit, heeft vast een zuinige eigenaar.
Tja en die ene schijf, het is je eerste motor dus je bent niets gewend.

Alternatief: Yamaha FJ 1100-1200, beresterke fietsen, ze hebben alleen een ketting.

Ik denk dat ik voor de eerste zou gaan (en dat voor iemand die nooit een BMW zal kopen!!)
 
Ik zou voor de eerste zeker gaan.
Ziet er goed uit en het blok is oerbetrouwbaar.
En idd de r65 heeft niet echt veel vermogen.
De enkele schijf voor is ruim voldoende.
En de bmw blokken halen met gemak de 2ton dus over de kilometerstand hoef je je vaak geen zorgen te maken, mits natuurlijk gewoon de motor onderhouden is.

Greetz Mark
 
Als je een gave honda zoekt, dan is dit zeker wat.
Het is een goldwing maar dan eentje uit 1977, met cardan, spaakwielen.
Rijdt echt heerlijk, ligt als een blok op de weg en je hebt wat meer vermogen dan de bmw.

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//motor-brommer.marktplaats.nl/onderdelen-honda/148156677-honda-goldwing-gl1000-1977.html%3Fxref%3D1

Greetz Mark
 
je wilt wel perse een boxer?
1 schijf voor vind ik geen probleem, remt mij goed zat

anders zou ik zeggen kijk eens naar een k75 of k100 die zijn iets goedkoper en zeker betrouwbaar/degelijk en de rest van je wensen. er zijn er met een grote kuip, maar die kan eraf
 
een R80 of R65 is een heerlijke motor.
de R65 heeft 45pk, als je solo rijdt en een beetje kan sturen is dat genoeg.
helaas weegt de R65 net zo veel als een R80.
Ik zou dus voor een R80 gaan :Y
mechanisch zijn ze bijna onverwoestbaar, die gaan tonnen mee.
als je gaat kijken moet je gezien de leeftijd even goed naar de electra kijken.
brand het laadstroomlampje? gaat het ook uit bij verhoogd toerental?
zitten er zelf geknutselde draden op?
doet de te tellerunit het?

als je voor een honda gaat kijken moet je hier nog wat scherper op letten.
die zijn gevoeliger en onderdelen zijn duurder.
bovendien heeft honda relais en schakelaars die je niet voor een paar euro bij de automaterialenhandel haalt.

daf400 heeft wel gelijk dat je binnen jouw budget hele mooie K-serie kan kopen.
helaas ben ik van mening dat de K-serie een gruwelijk gebrek aan fahrvergnügen heeft.
 
ik noem het maar als optie he, rij zelf niet voor niks een boxer.

maar kan evengoed een goede mogelijkheid voor de TS zijn :)
 
super bedankt voor jullie reactie

DAF400+Halflive-> ik heb nog niet op een R80 gezeten, is ie wel hoog genoeg denk je? is er wel genog ruimte voor je voeten ?

ben 1,97 met schoenmaat 48 (heb bij mijn lesmotor CB500F problemen met schakelen, te weinig ruimte)


Hallo 1.90 cm met schoenmaat 45 rijd prima op elke BMW boxer, de latere types hebben iets meer schakelruimte voor de grotere schoen.
Weet van de BMW-boxerclub dat er veel 'lange' personen zonder problemen op hun boxer rijden, enige probeem wat ik wel eens hoor en zelf ervaar zijn de standaard schermen.
 
Laatst bewerkt:
ik ben 1.80-1.85 en heb schoenmaat 44 en dat gaat goed.
hoog genoeg voor mij iig, denk dat 1.95 niet echt een probleem moet zijn.

kunt altijd komen proefzitten :P
 
Zo op het eerste gezicht zou ik ook voor die eerste kiezen. Ik denk niet dat je lengte een bezwaar zal zijn. Een vriend van me is ruim 2 mtr en heeft er totaal geen problemen met de zithouding op zijn BMW. Lak ziet er nog fraai uit, maar dat wil nog niet alles zeggen. 1 Schijf voor is voor eeen BMW genoeg, 2 is beter maar niet noodzakelijk. Mooie gespaakte wielen. Ik hou niet zo van de BMW gietwielen, kwestie van persoonlijke voorkeur natuurlijk. Zoals eerder gezegd, even letten of het laadstroomlampje uitgaat bij verhoogd toerental. Blokken gaan inderdaad makkelijk 2 ton of meer mee en zijn enorm sleutelvriendelijk. Proefritje maken en je bent verkocht!

Veel plezier(wat je ook gaat rijden)
:] "Opa"Jan :]
 
BMW is bij een lichaamslengte boven de 175 m een voordeel.
de genormaliseerde bestuurder is 1,75 meter.
japanners en italianen bouwen voertuigen voor die lengte.
BMW houdt rekening met de noordeuropese lengte.
als je kleiner als 1,75 m bent moet je bij BMW soms zadels verlagen en zo.
Ben je langer zit je gewoon goed.
 
Zo op het eerste gezicht zou ik ook voor die eerste kiezen. Ik denk niet dat je lengte een bezwaar zal zijn. Een vriend van me is ruim 2 mtr en heeft er totaal geen problemen met de zithouding op zijn BMW. Lak ziet er nog fraai uit, maar dat wil nog niet alles zeggen. 1 Schijf voor is voor eeen BMW genoeg, 2 is beter maar niet noodzakelijk. Mooie gespaakte wielen. Ik hou niet zo van de BMW gietwielen, kwestie van persoonlijke voorkeur natuurlijk. Zoals eerder gezegd, even letten of het laadstroomlampje uitgaat bij verhoogd toerental. Blokken gaan inderdaad makkelijk 2 ton of meer mee en zijn enorm sleutelvriendelijk. Proefritje maken en je bent verkocht!

Veel plezier(wat je ook gaat rijden)
:] "Opa"Jan :]

ik zou voor een latere gaan.
vanaf '81 heb je nicasil cilinders, onverslijtbaar.
de lak is weliswaar netjes maar de biezen ontbreken, overgespoten dus.
1 schijf is voldoende.
vanaf '81 heb je ook brembo remmen, die dien het beter als die ATE dingen van daarvoor.
 
Staat ook bij advertentie dat ie nieuw gespoten is, heb ik verder wel vrede mee.

Ik heb hem gebeld, mnr heeft 4 BMW boxers staan voor de verzamel/hobby. deze is verbeterd om ermee te kunnen rijden.

Hij wist me te vertellen dat 1e overmaat zuigers erin gegaan zijn? wat betekent dat precies? is dta nu wel of niet revisie?

Ik denk dat ik hem ga bellen om te kijken... ik heb dus nog geen A dus een (lange) proefrit zit er niet in. Waar kan ik als ie loopt het beste op letten/testen?

Is het eigenlijk niet raar om een motor te kopen voordat je je rbwijs hebt? Mijn vrouw heeft er opz ich geen moeite mee,maar toch ik vind deze erg mooi om te laten staan.

Jullie reactie stel ik zeer op prijs! dankje!

Maarten



Hallo Maarten, op zich geen probleem een overgespoten motor zeker als jezelf de kleur
mooi vindt en het netjes is gebeurd.
Heb zelf m'n motor ook overgespoten, beter overgespoten dan een orginele roestfiets.
Als je verder geen vergelijk kunt maken met andere motorrijders ervaring of wat dan ook
kun je ook geen objectieve conclusie trekken of de aan te schaffen motor 'lekker' rijd.
Probeer een mede-forum schrijver te vinden die even met je mee wil gaan om te testen.
Hij/zij zal in ieder geval wel een vergelijk kunnen maken en je op een aantal kritische punten kunnen wijzen die regelmatig onderhoud verdienen en de meeste Boxerrijders zijn liefhebbers die ook wel het kaft van het koren kunnen scheiden.
In het uiterste geval zou je ook nog bij de eigenaar achterop kunnen gaan zitten en een proefrit maken. Luister naar het mechanische 'lawaai'(de kleppen) neemt dat toe tijdens de rit, geeft de motor een dikke walm met gasgeven/optrekken, geeft het een overmatige 'klak'met het schakelen, regelmatig stationair blijven draaien van de motor,
reageert de motor goed op gasgeven, motor op middenbok en dan mag wiel niet te zwaar en zonder bijgeluid ronddraaien, geen olie lekkage uit de stoterstangentunnels, overmatig zweten rond de pakkingen/aansluitingen, voordat er gestart wordt de pijlstok eruit en niveau checken, start de motor gemakkelijk koud/warm, voorwiel moet ook gemakkelijk draaien en moet in balans zijn, voorvork vastpakken en voelen of er speling inzit en checken op lekkage, remmerij checken of het niet vast gaat zitten(klemmen van de blokjes of goed terugkomen van segmenten). Heb nog wel een aantal punten als het zover is. Nog beter om een collega-rijder te zoeken, moet niet zo moeilijk zijn(?) welke buurt woon je?
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Volgens mij val je je aan geen enkele van deze BMW's een buil
Voor mij zou de R65 afvallen, erg weinig vermogen!

Qua uiterlijk ziet de eerste er erg mooi uit, heeft vast een zuinige eigenaar.
Tja en die ene schijf, het is je eerste motor dus je bent niets gewend.

Alternatief: Yamaha FJ 1100-1200, beresterke fietsen, ze hebben alleen een ketting.

Ik denk dat ik voor de eerste zou gaan (en dat voor iemand die nooit een BMW zal kopen!!)

zeg nooit nooit :+ :+ ;)
 
Mijn keus zou ook op de eerste zijn gevallen.
Ik weet dat een R65 niet echt veel vermogen heeft, maar deze vind ik toch wel zó gaaf!!!


≥ Motoren - Marktplaats.nl


Maarten, alvast veel plezier bij het kijken en zoeken.
 
ben 1,97 met schoenmaat 48 (heb bij mijn lesmotor CB500F problemen met schakelen, te weinig ruimte)

Hier 2,01 meter en schoenmaat 46/47...en 150.000 km op een R80/7 achter de rug. Beviel altijd prima, zit goed, voldoende vermogen voor normaal rijden, onderhoud is makkelijk zelf te doen als je dat wilt. De mijne was na 250.000 km echt op en dus rij ik nu een FJ1200, kon zo snel even niet wat goedkopers vinden :+.

Die eerste ziet er netjes uit, een schijf voor is wel voldoende, maar echt keihard remmen doen ze geen van allen tenzij je aan de slag gaat met andere rempompen, stalen remleidingen etc. De remkracht is zeker voldoende maar verwacht geen remmerij zoals bij een moderne motor, daar zit gewoon 25 jaar ontwikkeling tussen.

De vraagprijs voor die eerste is overigens ook netjes.
 
Maarten,

Keuze voor mij met 1,90 voor een betrouwbare motor kwam toch na preoven van R80 en R65 uit op een K75.

Maar het hangt er natuurlijk helemaal van af wat je ermee wilt gaan doen. Ik gebruik de motor voor woon-werk. 30.000 per jaar. Auto alleen nog maar voor surfen.

Dus inderdaad cardan en K heeft een net iets betrouwbaarder blok. Met name K75 is erg trilingsvrij.

Voor de boxers zou ik toch echt kijken naar de monolever variant in R80 vanaf 1985.
De RS uit HHwaartd is schitterend, maar kleiner dan de monolevers...

R65 is op duitse markt vaak geleverd met beperkt vermogen. Dat is in huidige verkeer echt aan de krappe kant.

Proefzitten op verschillende modellen is aan te raden, biojvoorbeeld bij de jong in Alphen.

Succes met je keuze.

Meer lezen over R65; www.kleineboxer.de
Meer over de K: www.bmwk.nl
 
Mijn keus zou ook op de eerste zijn gevallen.
Ik weet dat een R65 niet echt veel vermogen heeft, maar deze vind ik toch wel zó gaaf!!!


≥ Motoren - Marktplaats.nl


Maarten, alvast veel plezier bij het kijken en zoeken.

ja, lekker, da's een LS.
Die worden voornamelijk gekocht door verzamelaars.
echt een icoon maar als je er een zoekt om te rijden zou ik echt voor een R80 gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan