op zoek naar de juiste momentsleutel

crossaapje

MF'er
29 jan 2015
63
0
balkbrug
Een vraagje aan jullie sleutelaars

welke momentsleutel gebruiken jullie, ik ben nog een arme student dus het budget licht niet zo heel hoog maar zoek wel iets wat een tijdje mee gaat.
 
Een sleutel is te weinig. Ik gebruik zelf drie overlappende van 2 tot 24 19-110 en 28-210. Bij HBM vandaan. Het is niet het echte werk maar voor wat licht sleutelwerk en als je er voorzichtig mee doet dan kunnen zij best mee.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er twee van Facet geloof ik. één van 5-25NM (remklauwbouten, carterbouten, uitlaatmoeren) en één tot 115 NM (assen, kroonplaatmoeren, vliegwielen).

Omdat je ze niet dagelijks zult gebruiken zal het niet de wereld hoeven kosten. Indien je voor een sleutel met klikmechanisme gaat, moet je alleen niet vergeten om hem na gebruik weer te ontspannen.
 
Een vraagje aan jullie sleutelaars

welke momentsleutel gebruiken jullie, ik ben nog een arme student dus het budget licht niet zo heel hoog maar zoek wel iets wat een tijdje mee gaat.
Kijk even hier, hij zit ook op MF dus je kan makkelijk een vraag stellen:
Welkom bij Autogereedschap.com
Mechanism
Ik heb mijn momentsleutels er ook vandaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind zelf een set van 190 euro best aam de prijs voor een student met laag budget.

Sonic verkoopt ook prima momentsleutels, voor het grovere werk krijg je na veel sleutelen wel gevoel voor vast is vast. Wat ik met de momentsleutel doe is vooral in het lage segment. Vaak dingen zoals bougies en klemmen om de voorpoten, stuur en dat soort spul. De rest gaat op gevoel.

Voor de grotere dingen heb ik een simpel dingetje van de bouwmarkt, wielbouten en dat soort spul doe ik daarmee, staat wel nog op de verlanglijst om te vervangen en denk dat het ook een sonic word.
 
Hallo.

Ik gebruik al een aantal jaar Gedore Dremometer's
Die heb ik destijds gebruikt gekocht, ze staan regelmatig op Marktplaats.

Misschien dat je er een op de kop kan tikken.

Groeten en succes ermee.
 
Momentsleutel maak je toch zelf ?
Je weet het aanhaalmoment en dan koop je een veerunster. Via de lengte van het sleutel en het aanhaalmoment bereken je de kracht die moet zetten.
 
Goekoop betekend niet alleen dat het minder lang mee zou gaan, wat dachten jullie van nauwkeurigheid?


Er heeft een keer iemand die voor zijn werk momentsleutel controleert en afstelt naar die goedkope dingen gekeken en die bleken verrassend nauwkeurig. Ik heb ook 2 goedkopere via de automaterialen zaak gekocht. Aangegeven, waar ik de sleutels voor ging gebruiken. Ze wilden me met alle plezier duurdere verkopen, maar gaven aan, dat deze prima waren voor het doel. Voor dagelijks gebruik zouden duurdere adviseren, vanwege de duurzaamheid. Wel netjes na gebruik de sleutel ontspannen. Er zat bij beide een calibrate rapport.
 
Aanvullende vraag als dat mag:

Welke momenten heb je het meest nodig voor een motorfiets?

Bijvoorbeeld:
Hoeveel kracht moet je zetten op het koppelingsdeksel en de schroeven van de drukplaat bij de veren van de koppeling?
 
Laatst bewerkt:
Die hele goedkope van HBM heb ik ook gehad, 2 stuks zelfs, allebei een paar uur. Die van mij stond net een ander merk op, maar was precies hetzelfde ding. Ik vergeleek namelijk het moment van dat ding met een echte van volgens mij Snap-On, en er klopte helemaal niks van. Bij de eerste dacht ik, zal exemplarisch zijn. Dus terug gebracht en omgeruild, de tweede was helaas exact hetzelfde.

Die hele goedkope momentsleutels zijn naar mijn ervaring troep.
 
@crossaapje
Goedkoop en gaat een tijdje mee: Gewone steeksleutels en een unster (hangweegschaal)
Die hang je aan de andere kant van de sleutel, zorg ervoor dat de hoek 90 graden is en lees de schaal af.
Dus stel: De bout die je aandraait tot het punt waar de unster hangt = 20cm
En je moet 25Nm kracht zetten

Moment = Kracht * afstand tot draaipunt (m)
20 Nm = Kracht * 0.25 -- > Kracht = 20 / 0.25 = 80 Nm

1kg is hier op aarde ongeveer 9.81Nm, dus omrekenen geeft:
80/9.81 = 8.16
80Nm = 8.16kg

Dus je trekt aan je unster tot die 8.16kg aangeeft en niet daar voorbij.
Kosten: 5 euro.
Improvised Torque Wrench
 
Laatst bewerkt:
Bouten met een lage en een hoge kracht vastzetten die niet midden in het blok zitten kan wel met de hand vind ik.
(Dus koppelingsdeksel 8-9 Nm is voorzichtig aandraaien of moer achtertandwiel 120 Nm is met veel kracht)
Lastiger wordt als je in het blok met kritische dingen aan de slag gaat met waardes die er tussenin liggen, nokkenas kap .. koppelingshuis..

Dus wat ga je precies doen. :?
Een set aanschaffen om gereedschap te verzamelen? :+

Dat staat er al. ;)
 
Laatst bewerkt:
Aanvullende vraag als dat mag:

Welke momenten heb je het meest nodig voor een motorfiets?

Bijvoorbeeld:
Hoeveel kracht moet je zetten op het koppelingsdeksel en de schroeven van de drukplaat bij de veren van de koppeling?


Ezelsbruggetje, en het werkt aleen maar tot ongeveer M8, en voor bouten in aluminium; als je een 6 kant kop hebt neem je de maat dop in mm, en die zet je om in Nm.
Dus een M6 bout heeft een kop van 10, zet je vast met 10Nm
 
Bouten met een lage en een hoge kracht vastzetten die niet midden in het blok zitten kan wel met de hand vind ik.
(Dus koppelingsdeksel 8-9 Nm is voorzichtig aandraaien of moer achtertandwiel 120 Nm is met veel kracht)
Lastiger wordt als je in het blok met kritische dingen aan de slag gaat met waardes die er tussenin liggen, nokkenas kap .. koppelingshuis..

Dus wat ga je precies doen. :?
Een set aanschaffen om gereedschap te verzamelen? :+

Dat staat er al. ;)

Meestal hebben de bouten redelijk vaste waarden, en maakt het niet uit wat het vasthoudt..
 
Er heeft een keer iemand die voor zijn werk momentsleutel controleert en afstelt naar die goedkope dingen gekeken en die bleken verrassend nauwkeurig. Ik heb ook 2 goedkopere via de automaterialen zaak gekocht. Aangegeven, waar ik de sleutels voor ging gebruiken. Ze wilden me met alle plezier duurdere verkopen, maar gaven aan, dat deze prima waren voor het doel. Voor dagelijks gebruik zouden duurdere adviseren, vanwege de duurzaamheid. Wel netjes na gebruik de sleutel ontspannen. Er zat bij beide een calibrate rapport.

Klopt. Dat ben ik ;)
Testverslag Powerfix 28-210 Nm momentsleutel a.k.a. De Lidl momentsleutel

Ik gebruik zelf Rahsol (Gedore) momentsleutels.
Het meeste gebruik ik de 20-200 Nm momentsleutel.
De andere is van 1 tot 25 Nm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan