Op zoek naar een Burgman?

Lextereraar

MF'er
28 jul 2016
35
5
Ik ben op zoek naar een betrouwbare motorscoter voor woon-werk verkeer.
Waarschijnlijk wordt het een Suzuki Burgman 200 of 400. Deze zal ik naast mijn trouwe Deauville gaan gebruiken., en hoofdzakelijk voor het rijden van en naar het werk.
De afstand is 15 Kilometer, dus totaal 30 Km per dag.
Ik ben benieuwd wat de kosten van bv het vervangen van de aandrijfriem e.d. zijn.
Ik heb momenteel nog een Honda CB SC 700 Nighthawk S, die ik af en toe gebruik, en die gaat in de verkoop. Hij wordt me gewoonweg te zwaar. (ik ben ruim 12 kilo afgevallen).
Mocht er vraag naar zijn op dit forum, en je hebt een motorscooter die je zou willeninruilen, laat het me weten. Wie weet is er wat te organiseren.
Ook als er iemand bekend is met een persoon die een motorscooter wil verkopen, hoor ik dat graag.
Bij MotoPort in Veldhoven staat een dergelijke kandidaat te koop, met wat glijschade. Hier ga ik in ieder geval meer informatie over inwinnen.
 
Deze dus.
IMG_1443.JPG
 

Bijlagen

  • IMG_1443.JPG
    IMG_1443.JPG
    386,8 KB · Weergaven: 3
Zoa als het er nu naar uitziet rijden we vanaf dinsdag op een Suzuki Burgman 200.
Laatste tijd veel gespeurd en even proefrijden op een Honda PCX 125, en een Kymco Dink 200i.
Twee weken geleden ook nog op een 400, maar dit was een wat ouder model.
Ik heb mijn Honda CB 700 redelijk goed in kunnen ruilen. Dinsdag wordt de knoop echt doorgehakt.

Nu heb ik wat vragen omtrend het ondehoud van een Burg 200
Deze heeft een kilometerstand van net iets onder de 30.000 KM
Onderhoudshistorie is niet bekend, Weet op dit moment ook nog niet of er een service boekje bij zit.
Dinsdag ga ik proefijden.
Zijn er bij deze kilometerstand al slijtage delen en of andere dingen nodig voor betrouwbaar iedere dag woon werk verkeer, of is het doorijden tot bv 35000 km voor regulier onderhoud.

Scooter staat in Ede, en heeft wat schade aan de linkerzijde.
Ik heb in de autoschade gewerkt, dus dat ga ik op mijn gemak weer zo netjes mogelijk maken.

Alle informatie is welkom.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen dinsdag de Burgman UH 200 opgehaald uit Ede.
Moest wel een beetje wennen, maar na een halfuurtje is het een fantastisch ding , erg wendbaar en zo vlug als water, dwars door Apeldoorn gecrost…perfect voor de stad. Op de snelweg van Apeldoorn naar Deventer had ik het wel snel gezien met die behoorlijke oostenwind.
Vandaag de achterremblokken vervangen, die waren echt op, metaal op metaal bijna wat er nog remde....
Ook de remlichtschakelaar rechts was defect, die is ook weer vervangen voor een nieuwe.
Het luchtfilter zat pot dicht... ongelofelijk. Ik denk dat de vorige eigenaar aan een zandweg woonde of zo.
Dat heb ik weer goed schoongemaakt. verderop in het jaar zal er een nieuwe opkomen.
DSC_0297.JPG

Nu nog een elektrisch probleem proberen op te lossen.
Ik heb ondertussen een service manual mogen ontvangen via dit forum. Kijken of ik daar wat mee kan.
Probleem is, bij koude start alleen cockpit verlichting, en verder niets, het kan zijn dat het in de loop van de dag wel werkt.
Alleen dan werkt de temperatuurmeter niet, die gaat helemaal rechts in de hoek staan.. die zal wel kapot zijn.
De rest van de functies werken dan wel weer goed. Heb vandaag al heel veel gecontroleerd, wat verbindingen en stekkers betreft, maar niets geks kunnen ontdekken. Lijkt een massa probleem, omdat de richtingaanwijzers dan ook sneller knipperen dan normaal.
Nu nog op zoek naar een hoog scherm.
 
Afgelopen dinsdag de Burgman UH 200 opgehaald uit Ede.

Vandaag de achterremblokken vervangen, die waren echt op, metaal op metaal bijna wat er nog remde....
Ook de remlichtschakelaar rechts was defect, die is ook weer vervangen voor een nieuwe.
Het luchtfilter zat pot dicht... ongelofelijk. Ik denk dat de vorige eigenaar aan een zandweg woonde of zo.

Nu nog een elektrisch probleem proberen op te lossen.
Ik heb ondertussen een service manual mogen ontvangen via dit forum. Kijken of ik daar wat mee kan.
Probleem is, bij koude start alleen cockpit verlichting, en verder niets, het kan zijn dat het in de loop van de dag wel werkt.
Alleen dan werkt de temperatuurmeter niet, die gaat helemaal rechts in de hoek staan.. die zal wel kapot zijn.
De rest van de functies werken dan wel weer goed. Heb vandaag al heel veel gecontroleerd, wat verbindingen en stekkers betreft, maar niets geks kunnen ontdekken. Lijkt een massa probleem, omdat de richtingaanwijzers dan ook sneller knipperen dan normaal.

Uiteraard weet ik niet onder welke condities/afspraken jij de deal gemaakt hebt maar als ik dit zo lees denk ik dat je dat er wel bij moet vermelden.
Of haal dan de naam van de verkoper weg want onbedoeld haal je zijn naam door het slijk (athans, naar mijn mening)

Kreeg je veel geld toe?
 
Uiteraard weet ik niet onder welke condities/afspraken jij de deal gemaakt hebt maar als ik dit zo lees denk ik dat je dat er wel bij moet vermelden.
Of haal dan de naam van de verkoper weg want onbedoeld haal je zijn naam door het slijk (athans, naar mijn mening)

Kreeg je veel geld toe?

Ik zal het even rectificeren....ik ben het wel eens met je stelling, ik heb de naam van de desbetreffende dealer ook verwijderd, om misverstanden te voorkomen.
Ik heb mijn Honda Nighthawk particulier, diezelfde dinsdag goed verkocht.
De Burgman heb dus zonder inruil gekocht voor een meeneemprijs. Dus ook geen garantie.
De verkoper heeft een nette prijs gemaakt, en er een nieuwe accu ingezet, en nog even de remolie ververst. Goede Service!
Dus in dit geval valt de verkoper niets te verwijten. Dit was ook niet mijn bedoeling. Deze motorzaak heeft een goede reputatie, en die wil ik bij deze nog eens onderstrepen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ondertussen een service manual mogen ontvangen via dit forum. Kijken of ik daar wat mee kan.

Goedemorgen Lextereraar,

Is er een mogelijkheid om die service manual te delen met mij ?? Ben sinds 2 weken ook in het bezit van een BM200 en heb een elektrisch probleem.
Mijn accu word niet opgeladen tijdens het rijden, volgens de ANWB is het de spanningsregelaar of de dynamo die stuk is.
Graag hoor ik van u.
mvg
Andy
 
Afgelopen dinsdag de Burgman UH 200 opgehaald uit Ede.
Moest wel een beetje wennen, maar na een halfuurtje is het een fantastisch ding , erg wendbaar en zo vlug als water, dwars door Apeldoorn gecrost…perfect voor de stad. Op de snelweg van Apeldoorn naar Deventer had ik het wel snel gezien met die behoorlijke oostenwind.
Vandaag de achterremblokken vervangen, die waren echt op, metaal op metaal bijna wat er nog remde....
Ook de remlichtschakelaar rechts was defect, die is ook weer vervangen voor een nieuwe.
Het luchtfilter zat pot dicht... ongelofelijk. Ik denk dat de vorige eigenaar aan een zandweg woonde of zo.
Dat heb ik weer goed schoongemaakt. verderop in het jaar zal er een nieuwe opkomen.
Bekijk bijlage 1491829
Nu nog een elektrisch probleem proberen op te lossen.
Ik heb ondertussen een service manual mogen ontvangen via dit forum. Kijken of ik daar wat mee kan.
Probleem is, bij koude start alleen cockpit verlichting, en verder niets, het kan zijn dat het in de loop van de dag wel werkt.
Alleen dan werkt de temperatuurmeter niet, die gaat helemaal rechts in de hoek staan.. die zal wel kapot zijn.
De rest van de functies werken dan wel weer goed. Heb vandaag al heel veel gecontroleerd, wat verbindingen en stekkers betreft, maar niets geks kunnen ontdekken. Lijkt een massa probleem, omdat de richtingaanwijzers dan ook sneller knipperen dan normaal.
Nu nog op zoek naar een hoog scherm.
Nou je weet nu ieder geval waarom er geen onderhoudshistorie bij zat,die temp meter is niet kapot,als hij helemaal naar rechts schiet
dan ligt of de plus aan massa,of de temperatuurzender werkt niet goed.
 
Zoa als het er nu naar uitziet rijden we vanaf dinsdag op een Suzuki Burgman 200.
Laatste tijd veel gespeurd en even proefrijden op een Honda PCX 125, en een Kymco Dink 200i.
Twee weken geleden ook nog op een 400, maar dit was een wat ouder model.
Ik heb mijn Honda CB 700 redelijk goed in kunnen ruilen. Dinsdag wordt de knoop echt doorgehakt.

Nu heb ik wat vragen omtrend het ondehoud van een Burg 200
Deze heeft een kilometerstand van net iets onder de 30.000 KM
Onderhoudshistorie is niet bekend, Weet op dit moment ook nog niet of er een service boekje bij zit.
Dinsdag ga ik proefijden.
Zijn er bij deze kilometerstand al slijtage delen en of andere dingen nodig voor betrouwbaar iedere dag woon werk verkeer, of is het doorijden tot bv 35000 km voor regulier onderhoud.

Scooter staat in Ede, en heeft wat schade aan de linkerzijde.
Ik heb in de autoschade gewerkt, dus dat ga ik op mijn gemak weer zo netjes mogelijk maken.

Alle informatie is welkom.
Altijd even de vsnaar en rollen laten checken
 
Even een update over mijn ervaring met de Burgman 200 na ruim 3000 km woon werk verkeer.
Ik heb bij 27500 KM de olie en het filter vervangen, en een nieuwe bougie erin gezet en V snaar gecontroleerd.
Tellerstand nu ruim 30000.

Eigenlijk ben ik er behoorlijk tevreden over. Verbruik 1.30. Met een rustige rijstijl dus niet vol gas, rustig rijden en rustig de snelheid verhogen. Het verbruik was in het begin ook iets hoger dan nu 1:28,5 Ik heb wel een vervelende storing gehad en heel wispelturig. Met mooi weer niets aan de hand, met koeler weer kwam het euvel weer terug. Probleem heb ik dus hierboven destijds al aangegeven.
Dat zorgde ervoor dat het display (klokje) benzinemeter en ook de dagteller die de KM stand niet vasthoud, niet of nauwelijks goed werkte. Twee keer viel de motor compleet uit, en niet meer te starten. Gelukkig dicht bij huis.:) Ik heb om uit te proberen de gelijkrichter vervangen, maar dat hielp niets. (dus ik heb er nog eentje liggen)
Na erg veel gezoek bleek bij een kabel van het startrelais, naar de kabelboom een stekker te zitten die behoorlijk warm werd. Dat heb ik gisteren verholpen door er een nieuwe kabel tussen te solderen, zonder stekker verbinding. Krimpkous er overheen en klaar. De stekkerverbinding was ook niet meer los te krijgen, muurvast zat het ding...
Vanmorgen de scooter even op contact gezet, en het ziet er hoopvol uit. Alles werkt zoals het moet.
Binnenkort even kijken hoe de gewichtjes er aan toe zijn, en uitzoeken hoe te vervangen. Ook de temperatuursensor van de radiator wil ik nog vervangen, omdat de temperatuurmeter niet werkt.
Conclusie is dat het een hele fijne scooter is om mee te rijden, de kleine is wielen is voor mij behoorlijk wennen, zeker met nat wegdek....Maar verder, prima en eigenlijk starten en rijden...!
Misschien eens in de toekomst eens kijken naar een BM met ABS...
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen Lextereraar,

Is er een mogelijkheid om die service manual te delen met mij ?? Ben sinds 2 weken ook in het bezit van een BM200 en heb een elektrisch probleem.
Mijn accu word niet opgeladen tijdens het rijden, volgens de ANWB is het de spanningsregelaar of de dynamo die stuk is.
Graag hoor ik van u.
mvg
Andy
Hoi Andy,
Is het probleem van het elektrische systeem al opgelost ondertussen?
 
Ik heb gisteren mijn Burgman UH 200 ingeruild voor een Honda SH 150i. De SH 300i scooters zijn net wat duurder, en er is niet heel veel aanbod van te vinden, dus vandaar de keuze op de 150 CC
Voelde me met slecht weer, regen en wind, niet veilig op de Burgman .... afgelopen zondag weer alles nog net in de benen kunnen houden met het afslaan op een rotonde. bandenspanning en profiel zijn in orde en toch...
Vandaar de keuze op een scooter met grotere wielen. Ik rijd het hele winter door, met bijna alle weersomstandigheden, behalve sneeuw en ijzel natuurlijk.
Is wel even wennen, en iets minder vermogen en andere zithouding. Maar voelt eigenlijk net zo vertrouwd als mijn Deauville...
Aanstaande maandag kan ik hem ophalen.
Bouwjaar 2010, KM stand 28000, en kleur zwart.
Komt misschien nog een verslag van..
 
Laatst bewerkt:
Hierbij even een verslag van de hierboven genoemde Honda motorscooter.
Ik rijdt nu twee weken op mijn Honda SH150i op en neer naar mijn werk. Ik moest wel een beetje wennen aan het directe stuurgedrag, en omdat er nog geen wind scherm op zat, vol in de (rij) wind, maar verder erg tevreden over deze motorscooter.
Wel vindt ik het motorblokje wat rumoeriger met name bij het optrekken, dan de Burgman 200.
Nu met hoog scherm rijdt het erg rustig, en geen last van rijwind of regen. De motorscooter voelt erg degelijk en solide aan, en is minder zijwind gevoelig dan mijn vorige motorscooter. Zithouding is ook een kwestie van wennen. De Burgman zat eigenlijk wat meer relaxed, zoals een chopper. Gelukkig is de scooter voorzien van een originele Honda topkoffer. Daar past mijn helm in en handschoenen en dergelijke. De bergruimte onder het zadel is natuurlijk een stuk kleiner door de 16" wielen, maar wat klein gerei zoals lunch box en ander klein spul past er redelijk goed in.
Het verbruik is me bijzonder meegevallen 1 : 37 heb ik er mee gereden, en ik denk dat het verbruik nog wat zal afnemen. Jammer dat de tankinhoud ruim 3 liter minder inhoudt dan de Suzuki, maar ik hoop dat ik er twee weken mee op en neer kan rijden naar mijn werk. Afgelopen week toch iets meer gereden dan alleen woon werk verkeer, dus tot volgende week wacht ik het nog even af hoe het uitkomt met de tankvoorraad.
Verder is hij redelijk vlot eigenlijk, en rijdt toch nog behoorlijk snel naar 100,110, km/u. dan zit hij ook redelijk op zijn top.
De Suzuki Burgman, reageerde wat vlotter op het opendraaien van de gasschuif, en daarmee reed ik ook nogal gauw een keer te hard, en met name in de bebouwde kom....

Al met al ben ik super tevreden met mijn aankoop, en zie nu al weer uit om morgenvroeg om kwart over zes, de eencilinder weer te starten....:)
 
Laatst bewerkt:
Altijd mooi als iemand tevreden is over zijn aankoop.
Misschien moet je je ervaringen met de SH 150 onderbrengen in één van de SH 150 discussiedraden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan