Op zoek naar een eerste motor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat was gebaseerd op het gemiddeld gebruik van een motor volgens fabrieksopgave. Ik heb nog nooit zelf benzine voor in de motor moeten betalen dus ik had er geen idee van :)
Ik bedoel alles positief hoor.. probeer ook te helpen.. denk maar aan een 1:17 gemiddelt voor een motor
Ja natuurlijk kan ik dat (en ga ik dat doen). Ik ben de gemiddelde maandkosten aan het uitrekenen dus heb ik de wegenbelasting voor een kwartaal gedeeld door 3. Snap je?
Per jaar is het 64 euro.. dus nog een stukje goedkoper :Y
Bedankt voor deze info! Hier heb ik wat aan :)
Het zal wel niet helemaal kloppen.. maar de grote dingen staan er wel in geloof ik..
Nee zeker niet. Ik wil motor rijden omdat ik het leuk vind. Ik ben alleen wel iemand die graag lijstjes maakt en graag wil weten waar ie aan toe is. Dus vandaar even mijn kostenberekeningen. Overigens klinkt het nu allemaal goedkoper dan auto rijden aangezien ik met m'n auto 1 op 10 niet haal en ik het meeste onderhoud aan de motor wel zelf kan doen denk ik. Doe ik met de auto ook.
Als je alles zelf kan doen.. dan kom je nog op veel minder uit.. olie en oliefiltertje kosten niet zo heel veel.. wel zou ik om de 12.000km een grote beurt laten uitvoeren door een dealer.. kan je wel bij aangeven dat het niet nodig is om de olie/oliefilter/luchtfilter/bougies te vervangen.. want dat doe je zelf.. maar de andere dingen (zoals remmerij ed even laten nakijken + de andere dingen die dan gebeuren)
Yes, bedankt!

np ;)
 
Ben vandaag ff langs 2 winkels geweest (Brouwer in Zwartebroek en Doornekamp in Hoevelaken), en ben vooral bij Brouwer veel opgestoken.

Blijkt dus dat ik vrijwel al het onderhoud prima zelf kan doen en daarmee gaan de onderhoudskosten flink omlaag. Dat viel me in ieder geval alleszins mee. Verder ben ik wel erg geinteresseerd geraakt in de KTM 640 Duke en ga ik daar binnenkort een rondje op rijden.

De man bij Doornekamp was zelf geloof ik niet zo kapot van supermotards :? Was er in ieder geval niet heel enthousiast over, omdat ze volgens hem meer onderhoud nodig hebben, sneller roesten en dat ze erg diefstalgevoelig zijn. Vooral dat laatste schrok ik wel van, maar is opzich natuurlijk wel logisch (ze zijn vet cool en wegen erg weinig..). Iemand die dat beaamt? Als je het frame van je supermotard (of andere motor) met een goed slot ergens aan een paal bindt kan er toch niet zo heel veel gebeuren?
 
Ben vandaag ff langs 2 winkels geweest (Brouwer in Zwartebroek en Doornekamp in Hoevelaken), en ben vooral bij Brouwer veel opgestoken.

Blijkt dus dat ik vrijwel al het onderhoud prima zelf kan doen en daarmee gaan de onderhoudskosten flink omlaag. Dat viel me in ieder geval alleszins mee. Verder ben ik wel erg geinteresseerd geraakt in de KTM 640 Duke en ga ik daar binnenkort een rondje op rijden.

De man bij Doornekamp was zelf geloof ik niet zo kapot van supermotards :? Was er in ieder geval niet heel enthousiast over, omdat ze volgens hem meer onderhoud nodig hebben, sneller roesten en dat ze erg diefstalgevoelig zijn. Vooral dat laatste schrok ik wel van, maar is opzich natuurlijk wel logisch (ze zijn vet cool en wegen erg weinig..). Iemand die dat beaamt? Als je het frame van je supermotard (of andere motor) met een goed slot ergens aan een paal bindt kan er toch niet zo heel veel gebeuren?

Sloten hebben geen zin meer tegenwoordig.. ik zou er gewoon een hond voor leggen :Y

(bij mijn ouders hebben we ook een hond, en dat wist meneer de inbreker niet, hij heeft alleen de deur gefoceerd, en is toen weer weggegaan zonder iets mee te nemen :? )
 
Ben vandaag ff langs 2 winkels geweest (Brouwer in Zwartebroek en Doornekamp in Hoevelaken), en ben vooral bij Brouwer veel opgestoken.

Blijkt dus dat ik vrijwel al het onderhoud prima zelf kan doen en daarmee gaan de onderhoudskosten flink omlaag. Dat viel me in ieder geval alleszins mee. Verder ben ik wel erg geinteresseerd geraakt in de KTM 640 Duke en ga ik daar binnenkort een rondje op rijden.

De man bij Doornekamp was zelf geloof ik niet zo kapot van supermotards :? Was er in ieder geval niet heel enthousiast over, omdat ze volgens hem meer onderhoud nodig hebben, sneller roesten en dat ze erg diefstalgevoelig zijn. Vooral dat laatste schrok ik wel van, maar is opzich natuurlijk wel logisch (ze zijn vet cool en wegen erg weinig..). Iemand die dat beaamt? Als je het frame van je supermotard (of andere motor) met een goed slot ergens aan een paal bindt kan er toch niet zo heel veel gebeuren?


Tja, als je de keuze van een motor laat afhangen van de diefstalgevoeligheid.. dan ben je niet goed bezig volgens mij! Zorg ervoor dat de motor buiten het zicht staan, met een goed slot! Meer kun je niet doen. Om nou een lelijkere motor te kopen, omdat je anders bang bent dat 'ie gejat wordt.. beetje raar toch?

Zelf vind ik die KTM 640 Duke er meer uitzien als een kleine All-Road, dan een SM... maar dat is smaak natuurlijk!
 
Tja, als je de keuze van een motor laat afhangen van de diefstalgevoeligheid.. dan ben je niet goed bezig volgens mij! Zorg ervoor dat de motor buiten het zicht staan, met een goed slot! Meer kun je niet doen. Om nou een lelijkere motor te kopen, omdat je anders bang bent dat 'ie gejat wordt.. beetje raar toch?
Klopt zeker, maar ik ga komend jaar in Amsterdam wonen en het is nog maar de vraag of er binnen (bijv. in de gang) ruimte is om een motor neer te zetten.. Eigenlijk zou het dus het handigst zijn om nog ff te wachten met iets te kopen, maar ik wil rijden :] Maar volgens mij valt het ook wel mee met dat een SM veel sneller gejat wordt dan een ander soort motor, zeker als ik hier zo lees van al die supersports die gejat worden '( [q]Zelf vind ik die KTM 640 Duke er meer uitzien als een kleine All-Road, dan een SM... maar dat is smaak natuurlijk![/q]Jep, maar ik vind m ook heel stoer :) Verder ziet ie er goed afgewerkt uit en volgens mij komt ie qua rij-eigenschappen ook wel in de buurt van een SM.. Maar we gaan het zien (ervaren) tijdens de proefrit.

@ M3rcury: zonde van je deur :P
 
Laatst bewerkt:
Klopt zeker, maar ik ga komend jaar in Amsterdam wonen en het is nog maar de vraag of er binnen (bijv. in de gang) ruimte is om een motor neer te zetten.. Eigenlijk zou het dus het handigst zijn om nog ff te wachten met iets te kopen, maar ik wil rijden :] Maar volgens mij valt het ook wel mee met dat een SM veel sneller gejat wordt dan een ander soort motor, zeker als ik hier zo lees van al die supersports die gejat worden '(Jep, maar ik vind m ook heel stoer :) Verder ziet ie er goed afgewerkt uit en volgens mij komt ie qua rij-eigenschappen ook wel in de buurt van een SM.. Maar we gaan het zien (ervaren) tijdens de proefrit.


Dat er meer supersports gejat worden, heeft meer te maken met het feit dat er veel meer supersports in Nederland rondrijden! :P In Amsterdam met een nieuwe motor.. ik zou wel een heel goed slot kopen als ik jou was :P
 
Goeie avond...

Ik heb sinds een tijdje al me groot rijbewijs maar rijdt nog op een 25kw motor(origineel op kentekenbewijs). Door te weinig tijd gaat deze motor helaas weg :-(
Het is een honda vfr 400 r .. 25kw. Het is een zeer nette motor nog uit 1988 en ideaal voor beginners. Makkelijk te besturen.. en met de originele uitlaat toch een zeer mooi geluid. De meesten 25kw motoren hebben niet echt mooi geluid (soort brommergeluid) maar dat geldt niet voor deze motor.

Gr Thessa
 
Goeie avond...

Ik heb sinds een tijdje al me groot rijbewijs maar rijdt nog op een 25kw motor(origineel op kentekenbewijs). Door te weinig tijd gaat deze motor helaas weg :-(
Het is een honda vfr 400 r .. 25kw. Het is een zeer nette motor nog uit 1988 en ideaal voor beginners. Makkelijk te besturen.. en met de originele uitlaat toch een zeer mooi geluid. De meesten 25kw motoren hebben niet echt mooi geluid (soort brommergeluid) maar dat geldt niet voor deze motor.

Gr Thessa

Meeste hebben een soort brommer geluid? dan ben je met alleen maar 2-taktjes omgegaan.. .die van mij ook wel een leuk geluid hoor ;)
 
@schoenveter: zeker.. denk dat als ik geen stallingsruimte daar kan vinden, dat ik m'n ouders verblijd met een prachtige motor in de garage :P

@Thessa: zou je misschien wat foto's en extra info als kilometerstand kunnen mailen? Adres staat in m'n profiel!
 
Goeie avond...

Ik heb sinds een tijdje al me groot rijbewijs maar rijdt nog op een 25kw motor(origineel op kentekenbewijs). Door te weinig tijd gaat deze motor helaas weg :-(
Het is een honda vfr 400 r .. 25kw. Het is een zeer nette motor nog uit 1988 en ideaal voor beginners. Makkelijk te besturen.. en met de originele uitlaat toch een zeer mooi geluid. De meesten 25kw motoren hebben niet echt mooi geluid (soort brommergeluid) maar dat geldt niet voor deze motor.

Gr Thessa


Dit is toch helemaal niet wat TS zoekt? Het is een sport motor.. of in ieder geval geen supermotard. 25kW motoren brommergeluid? Whaha, nope!
Waarom zet je jouw motor niet gewoon bij Te Koop Aangeboden; Motoren!
 
Ik heb mijn motor al op die site ook gezet.... Maar ik zit pas 1 avond op motorforum, dus weet nog niet hoe alles werkt.....

Greetz Thessa
 
Hoi, ben ik weer :P

Heb afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt op de Duke en was errrrg onder de indruk. Vond 'm erg lekker rijden, alleen in de bochten was ie wat onrustig maar dat kwam volgens de verkoper doordat de banden erg ver heen waren (en dat waren ze). Die worden overigens vervangen bij verkoop.

Dankzij een financiële meevaller kan ik het me opzich nu wel veroorloven om deze tweedehands maar niet bijzonder goedkope motor te kopen. Alleen heb ik pas op 1 motor gereden en misschien zijn er heel veel betere alternatieven.

Hoe hebben jullie dat gedaan? Minstens x proefritten gemaakt om toch een beetje te kunnen vergelijken? Of gelijk voor de eerste gegaan?

Verder nog een vraagje. M'n proefrit duurde zo'n 25 minuten. In die tijd heb ik natuurlijk wel leuk kunnen spelen met de motor, maar ik heb nog geen idee of de zithouding op lange duur ook comfortabel is. Hebben jullie gewoon de gok genomen (of het vertrouwen gehad), of hebben jullie op safe gespeeld en toch nog ergens een langere rit op dezelfde of soortgelijke motor geregeld?

En wederom.. alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Toen ik m'n eerste motor ging kopen ben ik gaan speuren zowel particulier als bij motor-zaken, heeft in totaal een kleine 4 maanden in beslag genomen. Proberen wat lekker zat, bepaalde houdingen hou je als beginnend motorrijder niet lang vol en sommige motoren zijn er alles behalve op gebouwd om lang op te kunnen rijden.
Zou ben ik uiteindelijk uit gekomen bij de Suzuki gsx F, omdat dit toch sportief is, want ik wilde geen motor zonder kuip, moest wel een beetje dik zijn en vooral comfortabel rijden. Ik vond de prijzen in de motorzaken altijd veel te hoog en uiteindelijk ben ik voor 2,5 uur achterop gestapt bij mijn vriend en naar groningen gereden om daar particulier van een dame haar motor te kopen.
Deze verkoop ik nu weer.
 
Misschien is het geen sm, maar een cbr 600 F is ook een erg fijne beginnersmotor.
Je zit net iets meer recht op dan op een zxr400 maar je hebt wel de looks van een echte sport motor. Ook zijn deze motoren al vanaf 1993 legaal 25kw op kenteken te krijgen, dit vergroot het aanbod aanzienlijk. 600cc is ook nog wel leuk om te rijden op 25kw omdat het een relatief lichte motor is.
Daarbij komt het dat honda blokken bekend staan dat ze niet te slopen zijn.

Maar misschien ben ik niet erg objectief omdat ik er zelf 1 heb maar ik vind het echt een ideale beginners motor. Je baalt zeker wel dat je nog tot je 22, 25kw moet rijden of ga je je examen op je 21 nog een keer doen?
 
VTR250 iets voor je? Zeker te weten licht en wendbaar. Schrijft bovendien niets af, want is uit '89.. :P
 
Laatst bewerkt:
De kogel is door de kerk! Als niemand anders 'm al voor m'n neus heeft weggekaapt haal ik binnenkort een KTM Duke II op *O*

Zodra ie er is zal ik wat foto's maken en posten :)

edit: hoe gaat dat trouwens met verzekering? moet ik die vóór het ophalen en overschrijven regelen? zo ja: ik heb nog geen afspraken over de prijs gemaakt; stel dat we daar niet uitkomen, dan zit ik met een verzekering?
 
Laatst bewerkt:
Ik kom uit Amersfoort en heb toevallig een CB500 te koop, misschien niet precies wat je zoekt, maar aangezien je toch maar een jaartje 25kw hoeft te rijden, zul je er niet veel (bijna geen) verlies op maken..

Voor interesse PM
 
Ik kom uit Amersfoort en heb toevallig een CB500 te koop, misschien niet precies wat je zoekt, maar aangezien je toch maar een jaartje 25kw hoeft te rijden, zul je er niet veel (bijna geen) verlies op maken..

Voor interesse PM
Zoals je in de post boven de jouwe ziet staan ben ik inmiddels reeds voorzien.. ;)
 
Nu vraag ik me af hoe die duke rijd 2 uur lang op de rijksweg? want ik heb altijd zon idee dat je dan alle kanten op wordt geslingerd, en de wegligging voor je gevoel ook niet meer is wat het hoort te zijn. Maar doe er lekker gek mee, want daar zijn de SM etjes voor.

Succes!!
 
Nu vraag ik me af hoe die duke rijd 2 uur lang op de rijksweg? want ik heb altijd zon idee dat je dan alle kanten op wordt geslingerd, en de wegligging voor je gevoel ook niet meer is wat het hoort te zijn. Maar doe er lekker gek mee, want daar zijn de SM etjes voor.

Succes!!
Ik heb nog niet echt goed vergelijkingsmateriaal (enige motoren waar ik op heb gereden zijn de CB500F lesmotor, een DRZ400SM supermotard en m'n Duke), maar ik denk dat het wel comfortabeler is op een motor waar je platter op ligt (sport).
Het gaat allemaal wel prima, maar je vangt wel veel wind. Passagiersstepjes uitklappen en je voeten daar op zetten scheelt wel, dan lig je wat platter. Wegligging blijft trouwens wel prima vind ik.
 
okey dan, beter dat de wegligging goed blijft. Ik reed zelf een keer met 140 op een XR 600 op de rijksweg, nou....ik vond het geen pretje :P voor me gevoel ging alles heen en weer :] Maar het is super tof een SM dus veel plezier!! :Y
 
Ik zou ook zeker op een 'supersport' gaan proefrijden. Ik vind het zelf heel fijn rijden, lange afstanden zijn vind ik, goed te doen. Het verbruik van mijn 'supersport' is erg laag 1:18/1:20.

Als banden haal ik gewoon ex circuit banden (per set) deze kosten nog niet de helft van 1 nieuwe achterband.

Ik weet niet hoe het met de 640 duke zit maar de meeste eencilidners zijn nogal onderhoudsgevoelig, daarmee bedoel ik reglematig kleppen stellen enz. Als je dit zelf allemaal kunt en dus ook echt goed kunt is het geen probleem, maar moet je dit laten doen dan kan het allemaal aardig in de papieren lopen ( zelf LAAT ik me kleppenstellen) stel je kan het zelf dan moet je ff vragen of er moet worden gesteld met shims of met gewone stelschroeven. Als er met shims gesteld moet gaan worden moet je deze weer los kopen cq bestellen wat af en toe best irritant kan zijn.

Daarnaast weet ik dat bijvoorbeeld bij een husqvarna610 oud model dat deze geen oliepomp hebben en ook geen filter, dit houd in dat je elke 2000 km je olie moet verversen. Er gaat maar 1l in maar dat kost toch al gauw 15euro

Wat je zelf zegt over de stad kan ik me vorostellen dat je op een sm voordele hebt tov supersport gewoon omdat je verder vooruit kan kijken, dat is eignelijk het enige verschil een supersport kan ook gewoon goed weg in de stad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan