Op zoek naar een leuke toermotor en waarop letten?

Tremor

MF'er
2 jul 2004
189
2
Heerlen
Het halen van mijn A komt steeds dichterbij, 15nov. en nu ben ik toch aan het bekijken wat voor motor ik graag zou willen hebben.
Dat het geen race machine hoeft te zijn daar ben ik al uit en het wordt een 2e hands aangezien nieuw wat te duur is.
Op de motor rai heb ik rond gekeken naar wat er zoal te krijgen is.
Nu ben ik een beetje op zoek naar voor-/nadelen en waar op te letten bij aankoop en wat tips voor leuke toerfietsen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een Suzuki V-Strom.
Alleen lees ik veel berichten over het motor management systeem.
Door een slechte afstelling, loopt deze machine niet lekker, en vaak is het niet helemaal weg te krijgen. Op het V-Strom forum staat hier nogal wat over geschreven.
Wie heeft er hier ervaring met de V-Strom en eventuele problemen?

Suzuki heeft ook de SV1000S/SV650S serie die volgens mij hetzelfde blok heeft als de V-Strom alleen kan ik niet terug vinden dat daar dezelfde problemen zijn.
Wie heeft er ervaring met een Suzuki SV en kan er wat over vertellen?
Omdat het hier gaat over een naked bike en ik gezien heb dat je er een volledige kuip bij kunt krijgen is er misschien iemand die hier ervaring mee heeft.
Wat kost dit en moet je het erop laten zetten of kun je dit zelf doen?

Een Yamaha Fazer lijkt me ook een hele leuke fiets maar geeft weinig windbescherming. Misschien dat dit met een volledige kuip beter wordt? En bestaat er zoiets als een volledige kuip voor een fazer?

Een VFR lijkt me ook een hele mooie machine, maar deze heeft weer meer een racer zit positie, waardoor je polsen belast worden. Aangezien ik al werk in de IT wil ik dit niet nog erger maken. Of valt dit in praktijk mee?

Natuurlijk ga ik proefrijden wanneer ik de mogelijkheid heb maar daarvoor zal ik nog een weekje of 3 geduld moeten hebben.

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt echt enorm grote kuip nodig om een goede windbeschermingte hebben hoor.
Op m'n divi heb ik ook maar gewoon een topkuipje en een middenmaat ruitje en dat is best goed te doen op de snelweg. Pas als je boven de 120 gaat begint het echt aan je te trekken.
Dus de fazer zou zo geen slechte keuze zijn denk ik. En als je daar een tour-ruit opzet (staat een topic van in ALG) dan is het helemaal feest denk ik.
 
Een beetje uit de wind is wel fijn. Op een naked bike is het me iets te.
Iets minder mag wel.
Als ik helemaal uit de wind wil zitten neem ik mijn blik op vier wielen.
 
Ik heb een VFR uit 2001.
Ik vind juist dat ik daar wel lekker op zit. Ik heb een tijdje last gehad van RSI-verschijnselen (verkeerde werkhouding en heel veel computerwerk), maar nooit last gehad van mijn polsen bij het motorrijden. Je zit niet helemaal onderuitgezakt als op een chopper..en je hangt niet zo op je polsen zoals op een supersport.

Ik kan er hele dagen op rijden zonder last te krijgen van mijn polsen.

Wel krijg ik, in de wintermaanden vooral, last van stijve nekspieren..maar dat is denk ik eerder te wijten aan een jas die niet perfect is dan aan de motor. Overigens vind ik wel dat ik vanaf zo'n 160 km/h wel erg in de wind zit..kwa helm. Mijn pa heeft een RT (van BMW) en die zit dus ECHT uit de wind.
 
Mijn pa heeft een RT (van BMW) en die zit dus ECHT uit de wind.

Dat is een beetje afhankelijk van je lengte :)
Maar inderdaad, weinig last van de wind
(behalve dat ik wat veel turbulentie om de helm heb)


Maar een RT is wel een beetje zwaar voor een beginner...
Rijdt prima, zeer goed te handelen tijdens het rijden, maar het
is toch ruim 250 kg die je "in handen" hebt.
 
Dat is een beetje afhankelijk van je lengte :)
Maar inderdaad, weinig last van de wind
(behalve dat ik wat veel turbulentie om de helm heb)


Maar een RT is wel een beetje zwaar voor een beginner...
Rijdt prima, zeer goed te handelen tijdens het rijden, maar het
is toch ruim 250 kg die je "in handen" hebt.

Ja..das waar..tis een hele kluif om te behappen. Ikzelf zou een GS prefereren. Heb met de introductie van de 1200 GS meegereden...wow..dat zat goed! hebbuh hebbuh hebbuh hebbuh :)

Is ook niet een van de lichtsten bij stilstand...maar ik heb ook graag een motor onder mijn kont ipv een ielig smal brommertje (sorry heren en dames supersportrijders)..dus dan neem ik het hogere gewicht maar voor lief.
 
Terug
Bovenaan Onderaan