Op zoek naar een motor

Mijn vriendin heeft begin dit jaar een F900R gekocht; zit niet superveel vermogen in, maar best een leuk fietsje om een stukje mee te sturen (heb ‘m al een paar keer uitgelaten O-)).
F900 heeft een nieuw motorblok met onregelmatige ontsteking (zoals de Yamaha crossplane) waardoor de f900 (hopelijk/waarschijnlijk) niet de saaiheid heeft van z'n voorganger.

In de eerste test van motorrad/motoplus werd de nieuwe f900 trouwens volledig afgebrand, ik meen me te herinneren dat ze daar later op terug gekomen zijn omdat er iets mis was met de vering/afstelling van de geteste motor.
 
F900 heeft een nieuw motorblok met onregelmatige ontsteking (zoals de Yamaha crossplane) waardoor de f900 (hopelijk/waarschijnlijk) niet de saaiheid heeft van z'n voorganger.

In de eerste test van motorrad/motoplus werd de nieuwe f900 trouwens volledig afgebrand, ik meen me te herinneren dat ze daar later op terug gekomen zijn omdat er iets mis was met de vering/afstelling van de geteste motor.
Tja, mijn vriendin (en ik) vinden ‘m lekker rijden, maar wij zijn maar amateurs :+.

Ik denk dat een professional op elke motor wel wat aan te merken heeft; de vraag is of de gemiddelde hobbyrijder daar last van heeft.
 
Tja, mijn vriendin (en ik) vinden ‘m lekker rijden, maar wij zijn maar amateurs :+.

Ik denk dat een professional op elke motor wel wat aan te merken heeft; de vraag is of de gemiddelde hobbyrijder daar last van heeft.
De professionele motorjournalist kan wel beoordelen of je waar voor je geld krijgt en of je niet beter een motor van de concurrent kunt kopen.
 
De professionele motorjournalist kan wel beoordelen of je waar voor je geld krijgt en of je niet beter een motor van de concurrent kunt kopen.
Puur objectief naar de cijfers kijkend wel, maar er is ook nog zoiets als emotie en smaak.
 
Of je waar voor je geld krijgt bepaal je toch zelf! Je bent toch niet afhankelijk van wat een ander er van vindt.
Klopt, want dan zou niemand meer op een supersport rijden. Die zijn totaal niet praktisch in het hedendaagse verkeer, maar ze zijn zo mooi :9.
 
Of je waar voor je geld krijgt bepaal je toch zelf! Je bent toch niet afhankelijk van wat een ander er van vindt!

Of je waar voor je geld krijgt bepaal je toch zelf! Je bent toch niet afhankelijk van wat een ander er van vindt.
Journalist is een beroep: die mensen zijn op professionele basis bezig met het beoordelen van motoren. Jij gaat toch ook naar de tandarts voor je gebit in plaats van dat je zelf gaat lopen beunen? Of ben jij zo'n eigenwijs figuur die het altijd beter weet dan een ander?
 
Journalist is een beroep: die mensen zijn op professionele basis bezig met het beoordelen van motoren. Jij gaat toch ook naar de tandarts voor je gebit in plaats van dat je zelf gaat lopen beunen? Of ben jij zo'n eigenwijs figuur die het altijd beter weet dan een ander?
Ik ken wel wat motorjournalisten (waar ik ook mee gereden heb oa op het circuit) waarvan ik denk: hoe kun jij oordelen over het stuurgedrag van een motorfiets met jouw rijstijl en snelheid.
Ze kunnen dan best vertellen of ze een motor (voor zichzelf) prettig vinden rijden, maar je moet een hoop met een korrel zout nemen. Plus dat commerciele belangen ook meespelen.

Van 1 Nederlandse ex motorjournalist weet ik dat hij geen motoren meer van bepaalde importeurs kreeg om te testen, omdat hij altijd zijn ongezouten mening en kritiek uitte. Hij is ook iemand die een behoorlijk stukje kan sturen.... alleen niet echt diplomatiek en commercieel ingesteld.
 
J
Journalist is een beroep: die mensen zijn op professionele basis bezig met het beoordelen van motoren. Jij gaat toch ook naar de tandarts voor je gebit in plaats van dat je zelf gaat lopen beunen? Of ben jij zo'n eigenwijs figuur die het altijd beter weet dan een ander?
Je vergelijking gaat niet op. Artsen, tandartsen zijn wetenschappelijk opgeleid. Motorjournalisten hebben een misschien een journalistieke opleiding, toch is smaak en waar heb je plezier aan subjectief. De ene journalist zal een GS een geweldige motor vinden, de ander zal zeggen dat een GS duur is en kwalitatief niet het beste is wat je kan kopen.

Voor mn gezondheid ga ik idd naar artsen, maar een motor en auto koop ik toch echt met mn eigen gevoel, naar m'n eigen smaak. Is dat eigenwijs? Misschien wel, maar dat is dan maar zo.
 
J

Je vergelijking gaat niet op. Artsen, tandartsen zijn wetenschappelijk opgeleid. Motorjournalisten hebben een misschien een journalistieke opleiding, toch is smaak en waar heb je plezier aan subjectief. De ene journalist zal een GS een geweldige motor vinden, de ander zal zeggen dat een GS duur is en kwalitatief niet het beste is wat je kan kopen.

Voor mn gezondheid ga ik idd naar artsen, maar een motor en auto koop ik toch echt met mn eigen gevoel, naar m'n eigen smaak. Is dat eigenwijs? Misschien wel, maar dat is dan maar zo.
Deze journalist heeft gelijk!!
 
Ik ken wel wat motorjournalisten (waar ik ook mee gereden heb oa op het circuit) waarvan ik denk: hoe kun jij oordelen over het stuurgedrag van een motorfiets met jouw rijstijl en snelheid.
Ze kunnen dan best vertellen of ze een motor (voor zichzelf) prettig vinden rijden, maar je moet een hoop met een korrel zout nemen. Plus dat commerciele belangen ook meespelen.

Van 1 Nederlandse ex motorjournalist weet ik dat hij geen motoren meer van bepaalde importeurs kreeg om te testen, omdat hij altijd zijn ongezouten mening en kritiek uitte. Hij is ook iemand die een behoorlijk stukje kan sturen.... alleen niet echt diplomatiek en commercieel ingesteld.
Die commerciële belangen zijn inderdaad enorm aan de orde, de motorjournalistiek is de verlengarm van de marketingafdelingen van fabrikanten. Maar met vergelijkende testen of een beetje tussen de regels doorlezen kun je daar als lezer doorheen prikken. Als motorjournalist is het een plus als je echt goed kunt rijden, maar aan de andere kant is het geen noodzaak om de meeste motoren te kunnen beoordelen, ik ga er vanuit dat motorjournalisten sowieso wel bovengemiddelde voertuigebeheersing en rij-ervarin hebben als je beschouwt dat de gemiddelde jaarlijks gereden afstand (per motor/per rijeder) maar ongeveer 3000 kilometer is. Behalve sportief rijgedrag zijn er tal van andere zaken die relevant zijn in een beoordeling.
 
J

Je vergelijking gaat niet op. Artsen, tandartsen zijn wetenschappelijk opgeleid. Motorjournalisten hebben een misschien een journalistieke opleiding, toch is smaak en waar heb je plezier aan subjectief. De ene journalist zal een GS een geweldige motor vinden, de ander zal zeggen dat een GS duur is en kwalitatief niet het beste is wat je kan kopen.

Voor mn gezondheid ga ik idd naar artsen, maar een motor en auto koop ik toch echt met mn eigen gevoel, naar m'n eigen smaak. Is dat eigenwijs? Misschien wel, maar dat is dan maar zo.
Dit is te kort door de bocht. Behalve een persoonpijke voorkeur geven journalisten ook een beschouwing van de plus- en minpunten. De ene rijder zal een Multistrada verkiezen, de ander een Superduke GT en weer een ander de GS. Maar die drie journalisten zullen het wel met elkaar eens zijn over wat de sterke en zwakke punten zijn van de verschillende modellen, dat schrijven ze op (of ze zetten het op YouTube) dat lezen/zien wij als rijders en vervolgens gebruiken we die in onze zoektocht naar een nieuwe motor. Voorbeelden genoeg.

Jij kiest je motor toch niet helemaal zonder iets te lezen of op te zoeken over de verschillende modellen die je aanspreken?
 
Die commerciële belangen zijn inderdaad enorm aan de orde, de motorjournalistiek is de verlengarm van de marketingafdelingen van fabrikanten. Maar met vergelijkende testen of een beetje tussen de regels doorlezen kun je daar als lezer doorheen prikken. Als motorjournalist is het een plus als je echt goed kunt rijden, maar aan de andere kant is het geen noodzaak om de meeste motoren te kunnen beoordelen, ik ga er vanuit dat motorjournalisten sowieso wel bovengemiddelde voertuigebeheersing en rij-ervarin hebben als je beschouwt dat de gemiddelde jaarlijks gereden afstand (per motor/per rijeder) maar ongeveer 3000 kilometer is. Behalve sportief rijgedrag zijn er tal van andere zaken die relevant zijn in een beoordeling.
Het gaat niet alleen over sportief rijgedrag, maar snap wat jij bedoelt. Juist die voertuigbeheersing en echt goed kunnen rijden ontbreekt wel bij een aantal journalisten.
Er zitten ook echt wel goede tussen die goed en netjes rijden en een motor goed kunnen beoordelen. Tegenwoordig zijn dat wel vaak freelancers....
 
Dit is te kort door de bocht. Behalve een persoonpijke voorkeur geven journalisten ook een beschouwing van de plus- en minpunten. De ene rijder zal een Multistrada verkiezen, de ander een Superduke GT en weer een ander de GS. Maar die drie journalisten zullen het wel met elkaar eens zijn over wat de sterke en zwakke punten zijn van de verschillende modellen, dat schrijven ze op (of ze zetten het op YouTube) dat lezen/zien wij als rijders en vervolgens gebruiken we die in onze zoektocht naar een nieuwe motor. Voorbeelden genoeg.

Jij kiest je motor toch niet helemaal zonder iets te lezen of op te zoeken over de verschillende modellen die je aanspreken?
Wat voor jou een sterk punt is kan voor mij niet belangrijk zijn. Een pluspunt is bijvoorbeeld dat een GS keyless kan. Daar heb ik heb helemaal geen behoefte aan. DCT kan een pluspunt zijn, ik wil helemaal geen DCT. Ik lees en kijk regelmatig vergelijkingen, vaak ervaar ik de plussen en minnen al mierenneuken, zij kijken heel persoonlijk.
Ik kijk alleen naar technische problemen, lees betrouwbaarheid. En dan nog weet ik dat er meer moderne motoren kapot gaan door toedoen dan de berijder dan door echt slechte kwaliteit.
Ja, je kan pech hebben en een maandagochtend model treffen. Maar ja, de journalist was positief.

Ik ben zeker genoeg om zelf een keuze in te maken.
 
Dan is er voor jou dus maar een motor: De TDM 900. Veel koppel, zat vermogen, vlot genoeg optrekken, wendbaar, comfortabele zitpositie, 2-cilinder 270 graden krukas geeft de motor een fijn karakter. Niet zo gezapig als een Vstrom of een Transalp/Africa twin.
En betaalbaar:
TDM900A.png
 
Dan is er voor jou dus maar een motor: De TDM 900. Veel koppel, zat vermogen, vlot genoeg optrekken, wendbaar, comfortabele zitpositie, 2-cilinder 270 graden krukas geeft de motor een fijn karakter. Niet zo gezapig als een Vstrom of een Transalp/Africa twin.
En betaalbaar:
Bekijk bijlage 1805267
:N,Goldwing1500:Y:+
 
Hoi!

Na flink wat jaren niet gereden nu aan het rondkijken om toch weer een motor te kopen. In het verleden heb ik een Vulcan 700 en een zx-10 gereden.

Inmiddels al wat motoren gehuurd, geweldig dat Motoshare als je wat verschillende motoren wilt rijden.
Ik houd van een flinke motor, groot, lekker vermogen, hoeft geen 200+ maar moet wel lekker wegtrekken als je het gas open gooit.
Qua rijgedrag, tja, het moet gewoon leuk zijn.
Budget is niet oneindig, ik denk nu aan rond de 5000,- max.
Het wordt geen sport of sporttour en de klassieke tourmotor daar heb ik ook niet zoveel mee..
Dus kwam ik al snel in de enduro achtige hoek.

Kandidaten lijstje tot nu toe

Benelli trk 502
Versys 650
NC700x/750x
Africa Twin
Transalp
V strom
Vulcan 800

OK, Benelli vind ik erg mooi en is ook een flinke motor maar ik denk dat het vermogen te weinig is naar mijn smaak, niet geprobeerd maar nog niet helemaal afgevallen..al zit ie ook wel wat boven mijn budget.
NC700x heb ik gehuurd en die was heel fijn om weer mee te beginnen maar na een dag rijden vind ik hem qua vermogen te weinig, en qua rijgedrag best wel saai en superirritant met die lage toeren en dat constante koppel...ik zat best vaak in de toerenbegrenzer en reed op de snelweg in zijn 4 om dan nog 2 versnellingen over te hebben die vrij nutteloos leken gevoelsmatig.
Versys nog niet geprobeerd maar ik denk dat ie op de NC700 lijkt qua vermogen en rijgedrag. En de versys binnen mijn budget zijn helaas wat minder mooi dan de nieuwere vind ik.
Africa Twin even kort stukje geprobeerd, nog niet uitgebreid gereden.
Transalp nog niet geprobeerd, ik heb mij laten vertellen dat die echt minder vermogen hebben dan de AT, zijn ook wat kleiner volgens mij en ik vind ze ook wel wat minder mooi...maar wel nieuwer en beter betaalbaar..dus ze mogen nog meedoen.
En de Vulcan 800 afgelopen weekend gehuurd, mijn oude liefde voor de Vulcan is wel weer een beetje aangewakkerd, rijdt fijn. Was wel even wennen, echt een behoorlik zware motor en niet erg wendbaar natuurlijk maar lekker toeren ermee. Ook op de snelweg prima. Hij lijkt alleen net even te zwaar voor het vermogen.. Mijn 700 trok harder weg dan de 800 , ik denk omdat die fiets gewoon wat lichter was...of mijn herinnering is vertroebeld, of ik ben zoveel zwaarder geworden :) Nou ja, ze hebben er niet voor niks een 900 van gemaakt later alleen die is dan qua prijs net weer even boven mijn budget.

Hebben jullie misschien 1 van de motoren op het lijstje en voel je je geroepen om er iets over te zeggen?
Hoe bevalt die Benelli bv en is de versys echt vergelijkbaar met de nc of moet ik de versys toch echt ook even proberen?
Zit de Transalp dichter bij de AT dan ik denk?
Vulcan 800 ervaringen die je wilt delen voor ik iets koop?

En ook, welke motor moet ik absoluut nog toevoegen aan mijn lijstje om in overweging te nemen volgens jullie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan