Op zoek naar een motor

M-71

MF veteraan
6 feb 2003
7.465
68
Hoi!

Na flink wat jaren niet gereden nu aan het rondkijken om toch weer een motor te kopen. In het verleden heb ik een Vulcan 700 en een zx-10 gereden.

Inmiddels al wat motoren gehuurd, geweldig dat Motoshare als je wat verschillende motoren wilt rijden.
Ik houd van een flinke motor, groot, lekker vermogen, hoeft geen 200+ maar moet wel lekker wegtrekken als je het gas open gooit.
Qua rijgedrag, tja, het moet gewoon leuk zijn.
Budget is niet oneindig, ik denk nu aan rond de 5000,- max.
Het wordt geen sport of sporttour en de klassieke tourmotor daar heb ik ook niet zoveel mee..
Dus kwam ik al snel in de enduro achtige hoek.

Kandidaten lijstje tot nu toe

Benelli trk 502
Versys 650
NC700x/750x
Africa Twin
Transalp
V strom
Vulcan 800

OK, Benelli vind ik erg mooi en is ook een flinke motor maar ik denk dat het vermogen te weinig is naar mijn smaak, niet geprobeerd maar nog niet helemaal afgevallen..al zit ie ook wel wat boven mijn budget.
NC700x heb ik gehuurd en die was heel fijn om weer mee te beginnen maar na een dag rijden vind ik hem qua vermogen te weinig, en qua rijgedrag best wel saai en superirritant met die lage toeren en dat constante koppel...ik zat best vaak in de toerenbegrenzer en reed op de snelweg in zijn 4 om dan nog 2 versnellingen over te hebben die vrij nutteloos leken gevoelsmatig.
Versys nog niet geprobeerd maar ik denk dat ie op de NC700 lijkt qua vermogen en rijgedrag. En de versys binnen mijn budget zijn helaas wat minder mooi dan de nieuwere vind ik.
Africa Twin even kort stukje geprobeerd, nog niet uitgebreid gereden.
Transalp nog niet geprobeerd, ik heb mij laten vertellen dat die echt minder vermogen hebben dan de AT, zijn ook wat kleiner volgens mij en ik vind ze ook wel wat minder mooi...maar wel nieuwer en beter betaalbaar..dus ze mogen nog meedoen.
En de Vulcan 800 afgelopen weekend gehuurd, mijn oude liefde voor de Vulcan is wel weer een beetje aangewakkerd, rijdt fijn. Was wel even wennen, echt een behoorlik zware motor en niet erg wendbaar natuurlijk maar lekker toeren ermee. Ook op de snelweg prima. Hij lijkt alleen net even te zwaar voor het vermogen.. Mijn 700 trok harder weg dan de 800 , ik denk omdat die fiets gewoon wat lichter was...of mijn herinnering is vertroebeld, of ik ben zoveel zwaarder geworden :) Nou ja, ze hebben er niet voor niks een 900 van gemaakt later alleen die is dan qua prijs net weer even boven mijn budget.

Hebben jullie misschien 1 van de motoren op het lijstje en voel je je geroepen om er iets over te zeggen?
Hoe bevalt die Benelli bv en is de versys echt vergelijkbaar met de nc of moet ik de versys toch echt ook even proberen?
Zit de Transalp dichter bij de AT dan ik denk?
Vulcan 800 ervaringen die je wilt delen voor ik iets koop?

En ook, welke motor moet ik absoluut nog toevoegen aan mijn lijstje om in overweging te nemen volgens jullie?
 
Laatst bewerkt:
BMW 1100,1150,1200 GS,loopt hard zat en veel koppel,zit heerlijk en stuurt ook goed.
Trans is een prima fiets,maar wat vermogen en koppel betreft voldoende maar niet geweldig.
DL1000 is ook niet onaardig.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: M-71
De versys stuurt echt heel anders, een stuk speelser. Jammer dat een versys1000 niet binnen het budget valt.
 
  • Leuk
Waarderingen: M-71
Een Versys zal vrij zeker anders rijden dan de NC.
De NC is namelijk echt gericht op lage toeren...
Zeker als je steeds tegen de rev-limiter aan zit, dan is dat echt niet de motor voor jou.
 
  • Leuk
Waarderingen: M-71
Als goedkope optie; een tdm 850/900, of een Bmw f800 (gs), een v-strom 1000 is voor dat budget ook te vinden en wellicht de Triumph 800's ook wel. De keuze is reuze!
 
Triumph Tiger,die sturen echt heel goed en dat geld voor alle bouwjaren.
Voorbeeld,
https://www.marktplaats.nl/v/motore...lationId=79396a1d-845f-4f2e-b4c0-01ebf3a452ab
1663007821257.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: M-71
Tweedehandse Blackbird.....alles heb je in de rechterhand onder controle, of niet...... :]
Ja, dat heb ik dus gedaan!
Een Blackbird met 30k op de teller (vrijwel in nieuwstaat) voor aanmerkelijk minder dan budget van TS.

Het is een heerlijke toermotor met heel veel koppel. Net wat je zegt, de controle zit in je rechter hand.
Je kan er rustig mee door een dorpje tokkelen in 6, maar het kan ook los gaan als je het gas ECHT open draait.
Maw een mak lammetje, maar als gewenst ook een racemonster!
 
Ja, dat heb ik dus gedaan!
Een Blackbird met 30k op de teller (vrijwel in nieuwstaat) voor aanmerkelijk minder dan budget van TS.

Het is een heerlijke toermotor met heel veel koppel. Net wat je zegt, de controle zit in je rechter hand.
Je kan er rustig mee door een dorpje tokkelen in 6, maar het kan ook los gaan als je het gas ECHT open draait.
Maw een mak lammetje, maar als gewenst ook een racemonster!
Nou nee, daar is de motor veel te zwaar voor. Het is een snelle toermotor. Als racemonster schieten vering, grondspeling en remmen te kort...

Wel een hele fijne snelle toermotor overigens.
 
Als toermotor is een Blackbird prima,maar is relatief lomp en zwaar ,met een droog gewicht van 186kg(BB 223) is een KTM 990 veel meer een gooi en smijtfiets,maar je kan er ook heel goed rustig mee rijden,als je ergens bv via Motorshare eens op zo,n KTM kan rijden zeker doen,deze motor stelt zeker niet teleur,remmen en vering zijn ook van een hoger niveau.
https://www.google.com/url?sa=t&rct...-moet-kopen/&usg=AOvVaw39uF-qq3GjwnDlrBA0HzHP
 
Laatst bewerkt:
Optie 1: Rode Honda VFR 800 Vtec
Optie 2: Hajaaboehsa
Optie 3: Zie optie 1, maar dan in een andere kleur
Optie 4: Had ik de boehsaah al genoemd, maar dan met verlengde achterbrug en turbo
 
Wat is er mis met een blackbird, hoezo lomp en zwaar…..ok voor een gooi en smijtfiets pak je FZR600 bijv. en voor het stabiele tourwerk een Blackbird of zelfs mijn VFR zeker niet verkeerd, en zeker goedkoper dan moderne ’fietsen’.

Nieuwe motoren ben ik niet in thuis maar oude meuk rijdt ook niet verkeerd, zeker met de huidige generatie bandenmerken.

Lekker vermogen zegmaar 100+ pk is sowieso 200+ mee te halen….. _O- …..en 50pk is meekomen, meer niet.
 
Wat is er mis met een blackbird, hoezo lomp en zwaar…..ok voor een gooi en smijtfiets pak je FZR600 bijv. en voor het stabiele tourwerk een Blackbird of zelfs mijn VFR zeker niet verkeerd, en zeker goedkoper dan moderne ’fietsen’.

Nieuwe motoren ben ik niet in thuis maar oude meuk rijdt ook niet verkeerd, zeker met de huidige generatie bandenmerken.
Mean Machine omschreef de Blackbird ook als racemonster, dat is het zeker niet!! Wegens te lomp en zwaar en teveel toergericht. Is op zich niet veel mis mee, maar zeker geen racemonster.... ik heb er zelf ook 1 gehad en weet dus waarover ik praat.
 
Mean Machine omschreef de Blackbird ook als racemonster, dat is het zeker niet!! Wegens te lomp en zwaar en teveel toergericht. Is op zich niet veel mis mee, maar zeker geen racemonster.... ik heb er zelf ook 1 gehad en weet dus waarover ik praat.
Racen op een rechte stuk autobahn prima voor geschikt, ook om lekker schakellui te toeren over bijv. dijkwegen uitstekend. En dan op een rechte stuk ff bijtrekken.
 
Ik heb een Triumph Speed Triple 2012, speciaal gekocht voor sportief rijden op kleine weggetjes met goed wegdek.

Krijg ik bij een grote beurt een Versys 650 mee als leenmotor. Even wennen aan het relatief lage vermogen, maar op genoemde kleine weggetjes bleek al bij terugrijden naar huis dat deze motor voor dat doel eigenlijk beter was dan de Triumph. Het is ook de motor waarmee ik snelheidsremmende bulten op de weg het minst merkte.

Omdat ik nu vaak toer met een duopassagier, heb ik de iets ruimere Moto Guzzi V85tt gekocht puur uit oogpunt van het comfort van die passagier, anders was het de Versys geworden.

Als mijn budget ooit nog veel lager wordt hoop ik dat die Versys 650 nog steeds bestaat.
 
Laatst bewerkt:
Nog wat meer toer,en een wat meer rechtop zit is de X11 met Blackbirdblok, rijd ook niet verkeert.
 
Nou nee, daar is de motor veel te zwaar voor. Het is een snelle toermotor. Als racemonster schieten vering, grondspeling en remmen te kort...
Wel een hele fijne snelle toermotor overigens.
Als toermotor is een Blackbird prima,maar is relatief lomp en zwaar
Wat is er mis met een blackbird, hoezo lomp en zwaar…..ok voor een gooi en smijtfiets pak je FZR600 bijv. en voor het stabiele tourwerk een Blackbird
Lekker vermogen zegmaar 100+ pk is sowieso 200+ mee te halen….. _O- …..en 50pk is meekomen, meer niet.
Mean Machine omschreef de Blackbird ook als racemonster, dat is het zeker niet!! Wegens te lomp en zwaar en teveel toergericht.
Racen op een rechte stuk autobahn prima voor geschikt, ook om lekker schakellui te toeren over bijv. dijkwegen uitstekend. En dan op een rechte stuk ff bijtrekken.
Vlot toeren dus, niet racen....
Wat hierboven staat is allemaal waar.
De Blackbird voldoet dan voor mij precies waar ik 'm voor wil gebruiken. Als snelle toerfiets!

Het woord racemonster alleen gebruikt om verschil aan te geven.
Als je kalm door een stadje rijdt, ga je bijna niet geloven hoeveel reserve er in het BB-blok zit.
Maar het is zeker niet die zenuwachtige sportfiets, die met stads-snelheden nauwelijks gewoon te rijden is.
 
haha..hele blackbird discussie... en ook nog een busa noemen een paar keer. Hoe dan? ik zei toch geen sport of sporttour en ik hoef GEEN 200+.
Ik heb al een zx-10 gehad..dat is volgens mij goed vergelijkbaar met een blackbird of busa. Fijne fietsen maar niet meer voor mij.

De V strom gaat erbij op het lijstje, stom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht. Kijken of ik er 1 kan huren binnenkort, ben wel benieuwd of de 650 genoeg pit heeft..maar het is een v-twin dus het zal best ok zijn denk ik.

Tiger is krap voor mijn budget zag ik
 
Terug
Bovenaan Onderaan