Op zoek naar een nieuw beestje

Patatties

MF'er
12 feb 2016
182
4
Amersfoort
Goedemorgen Mf'ers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe motor voor komende zomer.

Dit is mijn motorgeschiedenis:
2,5 jaar 1999 Gs500e (A2 rijbewijs)
3 maanden 2006 GSXR 750 (gestolen)
9 maanden 1996 CBR900RR Fireblade (rijd ik nu)

Afgelopen zomer ben ik naar le havre (600km) gereden op mn blade, maar ben er inmiddels goed achter dat de ergonomie van de blade over langere afstanden zeer te wensen overlaat. Ik ben zelf 1,92M lang. Mn benen zaten erg opgevouwen, en mn kop steekt boven de windbubbel uit, waardoor op snelheid toch redelijk wat turbulentie optreed. Op lagere snelheden zit je toch wel erg voorover, waardoor mn handen en polsen het zwaar te verduren krijgen. Omdat ik van plan ben naar zuid-frankrijk te rijden, heb ik besloten daarom naar een andere fiets uit te kijken.

Ik heb hier een aantal metrieken bedacht voor een aantal motoren in mn prijscatagorie, om te helpen beslissen:
Motor zomer 2018

Ik heb gekeken naar tourmotoren, maar die vind ik er vaak niet zo leuk uitzien. Ik ben echt een fan van de spotieve stijl.

Momenteel kijk ik tegen twee opties aan, een 2008 gsxr 750, of een 2007 kawasaki Z1000.
Ik heb een aantal vragen over beiden:
- Is de houding op de gsxr te doen over langere afstanden?
- Is de wind te doen op de kawasaki z1000 over langere afstanden?
- Zijn er motoren waar ik eigenlijk nog naar moet kijken, welke ik over t hoofd gezien heb?
- Zijn er metrieken die ik over het hoofd zie in de sheet?

Ik ontvang graag jullie gedachten en feedback!

Liefs, Patatties :]
 
Sportieve motoren en lange afstanden rijden zal met jouw en mijn lengte ( ik ben 1.91m) altijd een probleem blijven. Ik heb het ook ondervonden; Zelfs met mijn Sprint 995i ST, toch een relatief grote motor, had ik dezelfde verschijnselen als jij. Echte toerbuffels heb ik ook gehad, maar die waren dan weer niet zo fijn op andere vlakken, en inderdaad een beetje suf.
Tegenwoordig ben ik al een aantal jaren heel happy met mijn Triumph Tiger 1050. Zowel voor sportief rijden als lange afstanden heel geschikt. Ergonomisch voor mij als op maat gemaakt, en je vind ze niet op de hoek van iedere straat.
 
:?
Klagen over de de ergonomie van een blade en vervolgens met R's en GSX-en op de proppen komen.
(Datzelfde geldt voor je handen en polsen op langere stukken.)
Klagen over turbulentie en met een Z en Duke aankomen.

Sorry, maar ik snap niet wat je nu belangrijk vindt. Maar misschien moet je eens proefrijden op een naked, dan verlang je weer naar je oude te kleine kuipje op de CBR.
Een tussenvorm van een sportieve tourfiets zou nog een VFR800f kunnen zijn. Of een Triumph Sprint GT/ST
 
De zithouding van de k8 GSXR is hetzelfde als die van de K6 die jij hebt gehad. Dat zou je zelf dus moeten kunnen beoordelen (ondanks de zeer korte duur).

Ik heb natuurlijk niet op alle supersports gereden, maar wel op de 600RR (verschillende), GSXR K6 \ K7, ZX6R, Daytona675 en R6 2006. De GSXR heeft verreweg de meest relaxte zithouding.
De kont staat minder omhoog (denk ik) vergeleken met de andere modellen waardoor je minder gebogen zit en minder op de polsen. Het is miniem, maar zeker wel te merken.

Mijn R6 is helaas afgeschreven en ik ben zelf in de markt voor een 2006+ 750 vanwege de zithouding (en ik wil een supersport).

Ik heb nu een BMW F800 mee gekregen en voordat ik deze mee had gekregen was ik in de veronderstelling zo'n soort motor te kopen, want ik was het ook wel een beetje beu, die sportieve zithouding op de openbare weg.

Ik ben genezen. Ik wil dus een GSXR.

Ik ben overigens een stuk korter als dat jij bent. Met jouw lengte zou ik eerder naar een ouder model (2006 ofzo) R1 kijken. Of iets vergelijkbaars wat betreft grootte.

K5+ GSXR 1000 misschien?
 
Laatst bewerkt:
fnZO93N.jpg

koop een s1000xr, sportief en toch comfortabel voor langere afstand 8-)
 
ik ben zelf 1m93, best wel houterig, maar kan toch na een paar dagen gewenning aan het begin van het seizoen perfect uit de voeten op een RSV Mille.

De nadelen van m'n lengte vallen op deze motoren reuze mee. Het enige wat blijft is dat de bovenrand van het dashboard de waarschuwingslampjes ver afdekt. Dus het gebeurt wel eens dat mijn knipperlichten aan blijven na een bocht en dat ik dat pas later door heb.
 
[afbeelding]
koop een s1000xr, sportief en toch comfortabel voor langere afstand 8-)
:X :r
Ik heb er ook eens een testrit mee gemaakt omdat ik op zoek was naar een nieuwe motor, ik had een houten kont na 15 minuten en mijn handen en voeten tintelden door de vibraties van het motorblok.
Windscherm is ook niet aangenaam voor iemand van 1.85m.
Het testmodel was voorzien van elektronische vering, deze gedraagde zich echt vreemd. (Op sommige momenten veel te stug, demping verandert tijdens het inveren en nemen van een bocht)
Ik dacht even dat ik een afgetrapt demomodel kreeg, maar hij was nog maar net ingereden door iemand van bmw...
De zithouding is wel een aangenaam. ( Licht voorover)

Ik zou eens een naked proberen, of sport Touring motor. ( Ik zou geen naked aanraden als je vaak 160+ rijdt, alles daaronder is prima te doen)
 
Laatst bewerkt:
Wat is het budget ?

Gezien de motorgeschiedenis van Ts zal de bmw s1000xr wel boven de begroting zijn.
Kijk eens naar een Hond Blackbird of VFR
Of een Kawa Z100sx.
Deze hebben een sportieve uitstraling en zijn ook geschikt voor langere afstanden.
 
Zithoogte zegt uiteraard ook niet alles over de ruimte die je hebt voor je onderdanen.
De hoogte v.d. voetsteps is ook belangrijk.
Zelf heb ik, met mijn 1.98m, de buddy 4 cm verhoogd,bevalt me uitstekend.
 
Dus je twijfelt tussen een GSX-R750 en een Z1000, oftewel een supersport en een naked.

Je geeft aan de zithouding op een SS zat te zijn. Dan lijkt me de keuze al gemaakt.
 
Honda CBR1100XX Blackbird 8-) Daar ga je heerlijk op naar Frankrijk rijden :Y
Inderdaad. Ik kan niet anders dan het daamee eens zijn.
En 1600km op een dag is ook geen probleem.

Zeer geschikt voor grotere rijders, niet duur, en zeer betrouwbaar.
Uiterlijk is toch nog vrij dicht bij een supersport, en hij is ook goed sportief te berijden. Heeft geen dure zwakke punten, wel wat kleine dingentjes waar je bij aanschaf even op moet letten.

Toevallig weet ik vrij veel van die dingen, dus als je info wilt kan ik je daarmee ook helpen. En dan heb ik er ook nog eens 2 te koop.
 


Inderdaad. Ik kan niet anders dan het daamee eens zijn.
En 1600km op een dag is ook geen probleem.

Zeer geschikt voor grotere rijders, niet duur, en zeer betrouwbaar.
Uiterlijk is toch nog vrij dicht bij een supersport, en hij is ook goed sportief te berijden. Heeft geen dure zwakke punten, wel wat kleine dingentjes waar je bij aanschaf even op moet letten.

Toevallig weet ik vrij veel van die dingen, dus als je info wilt kan ik je daarmee ook helpen. En dan heb ik er ook nog eens 2 te koop.


Dit soort reacties brengt mij altijd weer ah twijfelen om de vtr op te ruimen en een bb aan te schaffen .
 
Laatst bewerkt:
Speel eens wat op deze site eventueel Motorcycle Ergonomics , misschien heb je er wat aan.
Volgens die site heb je op bv de Blackbird een 3 graden grotere kniehoek en 5 graden grotere heuphoek. Nu heb ik natuurlijk even de standaard binnenbeen maat gebruikt. Nu blijven het altijd maar cijfertjes..
 
Laatst bewerkt:
Erg bedankt voor alle nuttige tips!

Ik heb een aantal motoren in de sheet bijgezet, en de metrieken iets aangepast (op basis van cycle-ergo).

Budget is inderdaad €5000,-
 
Haha, ik heb voor de grap de motoren van twee kennisen erbij gezet die mee reden naar le havre. Geen wonder dat ik de enige was met echte klachten. Als je kijkt naar de hoeken :p
 
En een FJR1300? Moet met €5000 budget te doen zijn. Ziet er niet zo sportief uit als echte sporters, maar met 145 pk en de vering die als ik het goed herinner is geleend van een R1, hoef je echt niet als laatste boven te komen.
 
VTR Firestorm.

Redelijk sportief om te zien, maar niet het extreme van een SS.

Goed om te touren, vakantie, of ff lekker knallen.
Dus de ideale allrounder

En een V-Twin *O*
 
Erg bedankt voor alle nuttige tips!

Ik heb een aantal motoren in de sheet bijgezet, en de metrieken iets aangepast (op basis van cycle-ergo).

Budget is inderdaad €5000,-

Van die lijst is echt weinig op te maken. Het zijn de meest uiteenlopende soorten motoren maar toch voornamelijk supersport modellen.

Lekker zitten en een supersport gaat niet in 1 zin. Het is kiezen of delen. Ook de GSXR zit niet lekker vergeleken met een relaxte allroad of toermotor.

Of geen supersport en lekker zitten. Of wel een supersport en niet miepe :)

Ik zou mijzelf afvragen;
Hoe vaak rij ik en hoe vaak rij ik dan dusdanig veel dat het van belang wordt een motor te kopen die daarvoor geschikt is.

Als je in de zomer zo ver weg rijdt, maar de rest van het jaar korte(re) ritjes, is het dan nog nodig een motor te kopen voor die ene periode in de zomer?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan