Op zoek naar een span.

Ik probeerde ook 4 zitplaatsen te krijgen, bij mijn omkeuring naar L4e, met de RX-5, maar dat was helaas pindakaas....

Volgens mij hangt het ook wel eens een beetje af van welke keurmeester je krijgt.
Verder had ik overigens met hem niks te klagen moet ik eerlijk zeggen.
 
Dus als ik het goed begrijp mag je dan niet met 2pers in jouw bak? Ben je dan niet verzekerd oid? Moet echt 4 pers op het kenteken staan?
 
Dus als ik het goed begrijp mag je dan niet met 2pers in jouw bak? Ben je dan niet verzekerd oid? Moet echt 4 pers op het kenteken staan?

Ik heb 3 zitplaatsen op kenteken, er staat nergens waar deze zitplaatsen zich bevinden :+

En als vrouwlief eens achterop mee gaat, ach, wie gaat dat controleren?
 
En het stuurt beter. Je gebruikt autobanden die ook in de bocht vlak op de weg blijven.
Ze kantelen niet vanwege het nagenoeg ontbreken van de balhoofdhoek.
En het stuurt lichter omdat de naloop kleiner gekozen kan worden.

Dan snap ik nu waarom ik regelmatig schommelvorken zie met een dikke motorband ipv een auto band.
 
Echt alles is anders met zo'n bak eraan geloof ik :-))
Ik ben toch wel benieuwd hoe het rijdt en dan vooral een paar dagen sportief in de eiffel
 
Vergeet alles wat je weet over motorfiets rijden, vergeet alles wat je weet over auto rijden.
Neem een cursus en begin helemaal opnieuw.
Sportief rijden gaat pas als je alles echt beheerst en niet meer hoeft na te denken over hoe je moet reageren in bepaalde situaties.

En dat uit de mond van een niet-zijspanrijder...
 
Echt alles is anders met zo'n bak eraan geloof ik :-))
Ik ben toch wel benieuwd hoe het rijdt en dan vooral een paar dagen sportief in de eiffel

Daarom ook wat ik zei, doe een cursusje. Daarna kun je het nog niet, maar begrijp je in ieder geval wat beter wat er ongeveer allemaal gebeurt met zo'n mal A-symmetrisch geval.

Doe dit dan in ieder geval voordat je je kindertjes mee gaat nemen of lekker denkt te kunnen gaan blazen in de Eiffel.
 
Echt alles is anders met zo'n bak eraan geloof ik :-))
Ik ben toch wel benieuwd hoe het rijdt en dan vooral een paar dagen sportief in de eiffel

Echt , maar dan ook echt alles is anders .

met zijspan is niet beter of slechter dan solo , het is gewoon anders .
Vroeger had ik drie criteria om aankoop zijspan of zijspanmotor , is misschien niet de beste maar het werkt voor mij
1 - meer dan 1000 cc ( koppel )
2 - meer dan 100pk ( het moet een beetje vooruit gaan )
3 - water gekoeld ( om het warmlopen tegen te gaan bij fille rijden )

en eventueel een 4de ( maar stap ik regelmatig toch van af ) cardan , maar daar momenteel een ketting ongeveer 30000 km meegaat ....
 
1&2 kan ik me prima in vinden, de 3e heb ik geen ervaring mee :-))
De 4e, ja cardan is natuurlijk mooi. Ik heb ruim 10jr guzzi gereden en bijna geen onderhoud maar je bent wat beperkter kwa gearing. En sowiso kost het dan meer en meer werk.
Maakt 2 of meer cylinders voor jou nog verschil?
 
Voor mij maakt 2 of meer wel uit , voor anderen niet !!
en Nr3 is ook een hele belangrijke , heb redelijk wat km gemaakt met vrienden met 2 cylinder en niet water gekoeld , stonden regelmatig te koken in de file , rest dan enkel motor af , afstappen en je span voortduwen ..lol is geen gezicht hoor ...
Nr4 dan , is ook een hele goede als alles goed staat , als de overbrenging niet volledig naar je zin zou zijn , is ketting wel gemakkelijk , het is gemakkelijker om een ander tandwiel vooraan of achteraan te veranderen , tandje bij of tandje af
 
Echt alles is anders met zo'n bak eraan geloof ik :-))
Ik ben toch wel benieuwd hoe het rijdt en dan vooral een paar dagen sportief in de eiffel
Je hebt dus nooit zijspan gereden? Stel de eiffel dan maar even uit. Ga eerst maar eens wennen. Horizontaal is al anders genoeg, laat staan dat je ook nog eens op en neer en blinde bochten in gaat.
Na 1000km denk je dat je het snapt. Dan krijg je zelfvertrouwen en sta je ineens achterstevoren in het gras.
 
Met een solo fiets kun je "gewoon" nog ff platter in geval van nood. Met span in een rechterbocht ben je t bokkie denk ik?
En links om? Dan ga je driften of zie ik dat verkeerd? Als je achterwiel grip verliest ga je rechtuit zeker?
 
Reken maar dat je dit met elk spam voor elkaar krijgt.

En zoals meerdere hier al zeggen.
Het gaat pas fout als je denkt dat je het kunt, en rij mij de familie in de bak lekker rustig. Het is soms moeilijk moet ik zelf ook bekennen hoor!
 
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Maar is het bij solo rijden dan anders? Ik vond zelf dat ik na 80k km een beetje kon rijden, blij dat dat redelijk zonder kleerscheuren is gegaan maar ik heb ook weleens in de berm gestaan :-))
Motorrijden is imo vooral anticiperen, doe je dat goed ben je aardig op weg.
Maar zo'n span is nog wel iets ingewikkelder als ik zo lees, je hebt fysiek minder ruimte ook.
Ach eerst maar s een span zien te kopen...
 
Die had ik al gevonden :-))
Te weinig voorloop op het zijspan wiel... ;-)

Verkeerde rij-techniek.
Dat roepen niet zijspan-rijders ook vaak "met een zijspan val je tenminste niet om". Zijspanrijders weten wel beter...


Mijn tip om een cursus te doen komt ook niet helemaal uit de lucht vallen, maar dat begrijp je ondertussen wel denk ik.
Menigeen hier heeft al eens in de bossen gestaan, of gelegen.
 
Sowiso wíl ik iets gaan doen maar wat weet ik nog niet. Ik wil niet op de zaken vooruit lopen en eerst maar s een knap span op de kop zien te tikken.
Inmiddels heb ik een paar opties en even afwachten of het financieel haalbaar is.
 
Toen ik aan “de bak” ging was er geen cursus dus gewoon oefenen op het parkeerterrein op zondagmorgen als het leeg is hoe je zijspan combinatie regageert op diverse stuur en rem bewegingen en dan de weg op extra gewicht in je span en gaan dan gewicht er uit enz. en sturen met je stuur net als in de auto.

En de spannen van nu zijn anders als toen ik op weg ging met 125- 15 hoogwang bandjes en nu rijden we met 135-70-15 die staan lager en er is meer zij stabiliteit of net als een ZZr combinatie lekker breed en naaf besturing nog lagere wangen dat is wel een echt verschil.
En ga je voor het eerst op weg met je verse span?
Ga alleen op weg voor je eerste oefen rit.
En zorg dat alles voor elkaar is aan je pas gebouwd of gekocht zijspan
 
Laatst bewerkt:
Het grote voordeel van een cursus is dat je jezelf geen foute dingen aanleert.
Je krijgt een hoop tips en tricks mee waar je altijd, bewust of onbewust, voordeel van blijft hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan