Op zoek naar een span.

Ik heb ook nooit een zijspanklas ergens gevolgd ( weet zelf niet dat dit 25 jaar geleden al bestond ) en ja , enkele keren de daver op het lijf gehaald MAAR , veel ligt ook aan het span , mijn eerste was een gold 1200 met een squire 1 zit zijspan zonder aanpassing voorvork en autobanden , dan vraag je er gewoon naar , mijn gedacht . Motor 350 kg en zijspan 70 kg en hoog op poten ....
 
Laatst bewerkt:
ik denk alleen niet dat je zonder enige ervaring een zijspan mee krijgt van een potentiële verkoper voor een proefrondje..
 
Je hebt dus nooit zijspan gereden? Stel de eiffel dan maar even uit. Ga eerst maar eens wennen. Horizontaal is al anders genoeg, laat staan dat je ook nog eens op en neer en blinde bochten in gaat.
Na 1000km denk je dat je het snapt. Dan krijg je zelfvertrouwen en sta je ineens achterstevoren in het gras.

:^

Ik ben ook met een rijke ervaring solo rijdend na 30 minuten rijden met een ervaren zijspanner zo op mijn eigen zijspan gestapt en ben gaan rijden. 550cc Kawatje met normale voorvork.

Leuk, goed te doen maar er zijn idd wat eigenaardige rijeigenschappen die je zult moeten doorgronden. Als je remt dan gebeurd er wat.... dingen waar je met motorrijden nog nooit over na hebt hoeven denken. Met bochten nemen net zo. Met optrekken ook. En linksaf vraagt een heel andere opzet dan rechtsaf. Die dingen moeten 'in je systeem' opgenomen worden, anders heb je een probleem, reageren als motorrijder in een 'paniek'situatie terwijl je zijspan rijdt veranderd een panieksituatie in pijn en veel kapot metaal. En dan heb ik je 2 kinderen in de bak maar even buiten beschouwing gelaten....

Grootste fout....net als bij solo rijden.... is denken dat je het allemaal onder de knie hebt en maximaal te kunnen gaan. Soms gaat het goed maar er is grote kans dat je erachter komt dat je toch in situaties komt waarbij je net even wat ervaring tekort komt, met gevolgen van dien.






Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Maar is het bij solo rijden dan anders?


Ik vond zelf dat ik na 80k km een beetje kon rijden, blij dat dat redelijk zonder kleerscheuren is gegaan maar ik heb ook weleens in de berm gestaan :-))
Motorrijden is imo vooral anticiperen, doe je dat goed ben je aardig op weg.
Maar zo'n span is nog wel iets ingewikkelder als ik zo lees, je hebt fysiek minder ruimte ook.
Ach eerst maar s een span zien te kopen...


Ja, het is ZO anders !!
Het is erg makkelijk je span op de kop te gooien en dat gaat gebeuren als je rijdt met een rijstijl van een solo rijder, absoluut en 100% zeker :P

Motorrijden is anticiperen als je het over weggedrag en veiligheid hebt.
Motorbeheersing is echt dan wel eerst vereist. Zijspan beheersen is niet moeilijker, maar wel heel, heel erg anders en die andere manier moet je beheersen, niet alleen toe kunnen passen op een lege parkeerplaats op lage snelheid.

Als je je span niet dermate beheerst dan kun je anticiperen wat je wil maar dan zal hij je vroeg of laat onaangenaam verassen.
 
Laatst bewerkt:
Ja top, ik heb contact opgenomen. Ziet er op de foto's goed uit.
Iemand een idee waar deze gebouwd is, EML?
Ja, zo te zien is dit een EML fabrieks combinatie. Ik dacht gezien te hebben dat Harley hem aanbood. Dat is er één van hier en die woont daar in die buurt.
 
Ja top, ik heb contact opgenomen. Ziet er op de foto's goed uit.
Iemand een idee waar deze gebouwd is, EML?

Volgensmij zijn de 2 officiële eml bouwers van Nederland. Ad van gils uit Etten leur.
En motoport Hengelo.

Áls je een kenteken weet zijn het 2 of als je mazzel hebt 1 belletje en je weet waar hij vandaan komt. Mits het geen import is natuurlijk!
 
Volgensmij zijn de 2 officiële eml bouwers van Nederland. Ad van gils uit Etten leur.
En motoport Hengelo.

Áls je een kenteken weet zijn het 2 of als je mazzel hebt 1 belletje en je weet waar hij vandaan komt. Mits het geen import is natuurlijk!
Zijn beide geen bouwers, maar dealers.
Dit is een officiele EML combinatie ;)
De eigenaar is een goede vriend van me dus ken de combinatie maar al te goed.
Eigenaar heeft ook een Harley-Davidson Road king met zijspan en die vind hij comfortabeler nu hij wat ouder wordt, daarom mag deze in de verkoop.
 
Laatst bewerkt:
Het zijn de dealers die van eml onderdelen complete zijspannen bouwen.

Dit gebeurd niet bij elke motor dealer op de hoek.
 
Dit is wel precies wat ik zoek (denk ik als noop). Budget is ook passend. Kleur vind ik mwah...
Even afwachten hoe de technische staat is kwa onderhoud en banden etc.
 
Dit is wel precies wat ik zoek (denk ik als noop). Budget is ook passend. Kleur vind ik mwah...
Even afwachten hoe de technische staat is kwa onderhoud en banden etc.

Is hetzelfde als de mijne, enkel heb ik meer dan dubbele km erop staan. Geen gek ding vind. Onderdelen zijn zat verkrijgbaar...
 
Dit is wel precies wat ik zoek (denk ik als noop). Budget is ook passend. Kleur vind ik mwah...
Even afwachten hoe de technische staat is kwa onderhoud en banden etc.

afspreken en gaan kijken is de enige methode om meer te weten te komen.
smaken verschillen maar ik vind de kleur mooi.
 
Laatst bewerkt:
Zijn beide geen bouwers, maar dealers.
Dit is een officiele EML combinatie ;)
De eigenaar is een goede vriend van me dus ken de combinatie maar al te goed.
Eigenaar heeft ook een Harley-Davidson Road king met zijspan en die vind hij comfortabeler nu hij wat ouder wordt, daarom mag deze in de verkoop.
Kan jij dan ook iets zeggen over die kilometerstand? Ik vind hem wel heel laag.
Vroegah, ik denk drie fallisementen gelden bouwde EML nog zelf, gewoon in Neede. Ook dit model met naafbesturing aan de ZX10.
 
KM stand is weinig, maar dat zegt niets.Van wie is ie geweest, wat deed ie ermee, enz.

Het is dezelfde combi als de mijne, ik heb er ongeveer hetzelfde voor betaald, maar met meer dan het dubbele kilometers. Blok kan het hebben, maar na een X-aantal km's zijn wat zaken weleens aan revisie toe. Zo is mijn voorste schokbreker recent gereviseerd en heb ik een aftermarket uitlaatsysteem. Dat zijn zaken waar je best even naar moet kijken.

Zoals gezegd, Een ZZR van die leeftijd is werkelijk niks waard, je koopt puur het zijspan en de ombouw. Ik kocht een jonge (schade weliswaar) ZZR erbij voor €450.
Verder wel een super combi (vind ik), snel, toch ook lekker toeren, comfortabel..
 
Kan jij dan ook iets zeggen over die kilometerstand? Ik vind hem wel heel laag.
Vroegah, ik denk drie fallisementen gelden bouwde EML nog zelf, gewoon in Neede. Ook dit model met naafbesturing aan de ZX10.

Als je het zegt zou het goed kunnen.
Wat ik zelf zeker weet is dat mijn eigen st1100 door ad van gils in elkaar gezet is.
Dat heeft hij mij zelf bevestigd. En deze komt uit 1999.
 
Terug
Bovenaan Onderaan