Op zoek naar eerste toermotor, adviezen?

Aukje

Rookie
6 jul 2018
8
2
Hallo allemaal,

Gisteren AVD examen gehaald dus helemaal blij en nu op zoek naar een motor!
We hebben nog een Kawasaki 454 LTD staan (was van mijn vriend maar die heeft net een andere gekocht) dus ik kan al wel op pad, maar de Kawa vergt nogal eens wat werk (en nieuwe onderdelen waarop dan steeds weer gewacht moet worden) en is ook niet echt comfortabel op de snelweg dus ik wil eigenlijk toch zo snel mogelijk op zoek naar mijn ideale motor.

Wat ik in ieder geval belangrijk vind:
- Comfortabel
- Betrouwbaar
- Niet te zwaar (qua gewicht bedoel ik, niet zozeer vermogen)
- ABS
- Bij voorkeur windscherm danwel mogelijkheid om die erop te zetten
- Mogelijkheid om koffers erop te zetten
Qua budget zou rond de 3.000 ideaal zijn maar tot 4.000 kan ook.

Ik verwacht overigens niet superveel kilometers te maken, in augustus tijdelijk wel voor woon-werkverkeer (ivm werkzaamheden aan het spoor kan ik dan niet met de trein) maar verder alleen voor leuke tochtjes.

Mijn instructeur adviseerde een Honda CBF 600, dat lijkt me een goede optie, maar misschien zijn er hier nog wel meer goede ideeen?

Groetjes!
 
Als je een CBF600 mooi vindt, kun je ook naar een Fazer 600 kijken. Persoonlijk vind ik het geen echte toermotoren, eerder nakeds met een ruitje/kuipje. Koffers erop zetten kan wel, maar vergt wat moeite.

Als je wat meer kuip, comfort en opbergmogelijkheden zoekt, kun je kijken naar een Honda Deauville of Yamaha Diversion.

Andere opties:
BMW F800
Suzuki Bandit
Kawasaki Versys
 
Laatst bewerkt:
Als je een CBF600 mooi vindt, kun je ook naar een Fazer 600 kijken. Persoonlijk vind ik het geen echte toermotoren, eerder nakeds met een ruitje/kuipje. Koffers erop zetten kan wel, maar vergt wat moeite.

Als je wat meer kuip, comfort en opbergmogelijkheden zoekt, kun je kijken naar een Honda Deauville of Yamaha Diversion.

Andere opties:
BMW F800
Suzuki Bandit
Kawasaki Versys

Dat ligt er toch aan welke uitvoering je hebt :?
CBF 600 SA met topkuip is toch echt niet een naked.
En koffers kunnen er prima op.

zijkant.jpg
 
Dat ziet er wel goed uit.

Lijkt best op een Deauville. Alleen wat minder kuip bij de benen en 2 cillinders meer.

Wel mooi compleet uitgevoerd en een leuke kleur.
 
Dank allen, weer wat ideeën om naar te kijken!
@motomarz: misschien hangt het af van wat je licht noemt. Ik heb gelest op motoren van tussen 180 en 200 en dat is prima. Mijn vriend heeft een yamaha fjr 1300 van 280 kg en dat zou voor mij te zwaar zijn.
Van de opties hierboven is de honda cbf600 volgens mij de lichtste maar het ligt dicht bij elkaar (wat is zo snel op google zie iig) waarbij bijv de deauville wel wat zwaarder is (230 ong).
 
Moet je veel lopen met de motor of achteruit tegen een helling op? Want behalve eronder liggen zijn dat de enige momenten dat je merkt dat de motor zwaar is. En als je gezegend bent met wat langere benen (ik bijvoorbeeld niet), maakt het zelfs bij het op de zijstandaard zetten of eraf halen niet uit.
 
Onze oprit is wat onhandig dus dat betekent eerst slalommen, dan op een heel klein stukje omdraaien en achteruit door een hele smalle poortdeur. Vandaar 🙂
 
Ik rijd zelf een Yamaha FZ6 Fazer en heb een topkoffer die ik er met één klik af kan halen.
Een niet al te zware en wendbare fiets. Misschien is dat wat...?
Succes met het vinden van een motor.

Oh ja, gefeliciteerd met behalen van je rijbewijs :t
 
Laatst bewerkt:
Onze oprit is wat onhandig dus dat betekent eerst slalommen, dan op een heel klein stukje omdraaien en achteruit door een hele smalle poortdeur. Vandaar 🙂
Dat klinkt alsof een motor met afneembare koffers handiger is.
 
Onze oprit is wat onhandig dus dat betekent eerst slalommen, dan op een heel klein stukje omdraaien en achteruit door een hele smalle poortdeur. Vandaar 🙂

Slalommen en keren kun je als het goed is, motormover voor het laatste stukje en anders bredere poortdeur maken.
 
@motormarx: kan, maar dat vergt wel aardig wat werk, en we willen binnen een paar jaar toch ook de hele carport en oprit vervangen, dus doen we allemaal tegelijk. Maar dan zit je wel aan een kostenpost waar we nog eventjes voor moeten sparen ;)
Met een topkoffer alleen lukt het wel en afneembare zijkoffers zouden inderdaad perfect zijn.
@Miglowie motormover kende ik nog niet, los van het keren is dat ook onder de carport wel handig, thanks!
 
Na wat rondkijken en proefritje is het toch een CBF600 geworden (2011, met oa ABS). Vanavond al ophalen, superblij mee :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan