Op zoek naar informatie

pgoosen

Rookie
16 okt 2020
2
2
Hoi iedereen, ik ben op zoek naar informatie over deze motor. Ik weet dat het kenteken in Zuid-Holland is afgegeven en mijn opa komt ook uit Zuid-Holland. Ik kan alleen niets vinden over deze motor. Ook het merk kan ik niet achterhalen. Het enige dat ik weet is de datering van de foto is juni 1931 en het kenteken is in 1927 uitgegeven.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Dank,
Patrick
 

Bijlagen

  • opamaas1931.jpg
    opamaas1931.jpg
    88,2 KB · Weergaven: 17
Die lijkt er niet op. Alles is anders, maar de naam zou wel kunnen, die lijkt wel.
Ik vermoed, nu ik het merk weet een Magnat Debon 350 BST. Die lijkt er qua uiterlijk het meest op.
Dank je wel, je hebt mij op het goede pad gezet.
 
ken er niks van maar was wel benieuwd.
wat mij opviel tijdens het gegoogel : geen enkele Magnat Debon heeft een logo vergelijkbaar met dat op de tank. ik vind zelfs geen enkele foto waar alleen "Magnat" op de tank zou staan.
 
Was mij ook opgevallen,maar die uitlaat ziet er uit als een niet origineel iets,maar een hobby pijp,
motorblok is een Jap ,dat zou kunnen kloppen,Magnat gebruikte Jap blokken,tank kan ook een overgespoten
of niet origineel iets zijn,stijl van de motor is ergens tussen 1910 tot begin jaren 20.
 
even een mailtje sturen naar het blad het motorrijwiel die weten het zo.
 
Prachtige foto!
De kerk op de achtergrond is misschien wel herkenbaar en kun je herleiden waar de foto is genomen?
 
Die uitlaat zet je op het verkeerde been daar de rest van de motor meer lijkt op een 16 H Norton
Zoals de plek van de Magneet de tank en dat er ketting aandrijving is wat toen de tijd nog niet veel voorkwam .
 
Een Norton is het zeker niet, die maakten hun eigen motorblokken en gebruikten dus geen JAP. Vincent is het ook niet, die is trouwens begonnen in 1928. De voorganger (HRD) begon in 1924, maar die hadden toen al trommelremmen. De tankvorm klopt ook niet.

Het bijzondere van deze motor is dat hij wel kettingaandrijving heeft, maar (in ieder geval aan de voorkant) velgremmen. Bij hele oude motoren zag je dat vaker, maar dan hadden ze meestal nog riemaandrijving.
 
Het probleem is dat in die tijd veel onderdelen gedeeld werden zoals bv het motorblok,volgens mij is die van de foto
van de TS ook meer een samenraapsel van diverse motoren,de uitlaat lijkt bijvoorbeeld iets niet origineels te zijn
maar gemaakt door een amateur,het JAP blok werd door diverse fabrikanten gebruikt,het model lijkt op een motor vanaf 1910
tot midden jaren 20,,het bijzondere van de tank is ook de 2 doppen aan de linkerkant,dat is apart en heb ik nog niet gezien bij motoren uit die tijd.
Ik kan me heel goed voorstellen dat na WW1 er het nodige in elkaar geknutseld werd,vele hadden het niet zo breed in die tijd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan