Op zoek naar low-profile zekeringkastje

Chris ofc

MF veteraan
25 dec 2012
5.024
2.577
Zoals de titel al beschrijft, ik wil graag een zekeringkastje op de motor gaan zetten om netjes extra accessoires etc aan te kunnen sluiten.

Vaak kom ik deze zekeringkasten tegen:

buss-fuse-block.jpg


Eigenlijk ben ik op zoek naar iets kleiners e.v.t een kastje dat de micro/mini zekering gebruikt.

Ik weet dat er oplossingen zijn zoals de 'Fuzeblock PC8, maar 80 dollar + 40 dollar shipping vind ik wat te gortig worden voor een zekeringblokje.
 
Zoals de titel al beschrijft, ik wil graag een zekeringkastje op de motor gaan zetten om netjes extra accessoires etc aan te kunnen sluiten.

Vaak kom ik deze zekeringkasten tegen:

[afbeelding]

Eigenlijk ben ik op zoek naar iets kleiners e.v.t een kastje dat de micro/mini zekering gebruikt.

Ik weet dat er oplossingen zijn zoals de 'Fuzeblock PC8, maar 80 dollar + 40 dollar shipping vind ik wat te gortig worden voor een zekeringblokje.
En ev 1 zekering (mogelijk in het draad) voor de accessoires?
 
En ev 1 zekering (mogelijk in het draad) voor de accessoires?

Dat is e.v.t. ook een oplossing.

Ik had zoiets in gedachten om te maken:
Mocht iemand tips hebben om het netter/beter te maken dan hoor ik het graag :)

035b937fa465ac2d33f9a8802f7ff4c1.png


Al kan ik het e.v.t ook maken met losse zekeringhouders en die netjes langs elkaar zetten op een plaatje plastic.

Ik heb een NC750X en onderin de 'Laadbak" aan de voorkant zit een klepje waar normaal de handleiding in zit (is 2.5cm hoog ongeveer). De perfecte plek voor een zekeringkastje
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook zoiets geïmproviseerd gemaakt maar dan als "junction box". Een verdeelkastje met massa, continue plus en een geschakelde plus. Alles in een vakkendoosje van de action.

Zekeringen zitten gewoon inline opde bedrading. Wat jij nu van plan bent stond bij mij ook nog in de planning.

Relais is puur om een "non intrusive" manier van aftappen te maken (ipv een geschakelde plus te onderbreken en er wat bij te hangen).

Aliexpress is hierbij de beste optie denk ik.
 
Nee.

Zoiets:
[afbeelding]
[afbeelding]

En de rest weglaten.
Geen relais. Geen kastje.

Je kunt overwegen om een verdeelkastje te plaatsen, indien veel verschillende accessoires. Voor de netheid. De rest is behoorlijk overbodig.

Maar ik wil wel graag dat alle accessoires uit staan als de motor uit staat en dat niet iemand langs kan lopen en zomaar de lampen aan kan zetten, dus dan is het gebruik van een Relay toch een must?
 
Maar ik wil wel graag dat alle accessoires uit staan als de motor uit staat en dat niet iemand langs kan lopen en zomaar de lampen aan kan zetten, dus dan is het gebruik van een Relay toch een must?
Daar kom je nu mee.

Dan gebruik je een geschakelde plus van het contactslot.

Hoeveel vermogen aan accessoires ga je installeren? 800 watt?

Nee, zal max 50 tot 100 watt zijn. Heel veel meer ruimte in vermogen van de dynamo is er meestal toch niet.
Dan heb je het over een 5A of 10A zekering. Dat hoeft echt niet los via een relais geschakeld te worden.

Heeft je motor niet toevallig een ruimte voor extra zekering over? Of zelfs al een ACC zekering?

edit
Of je gebruikt de zekering voor klokje en raw's:
Файл из Облака Mail.Ru
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Gebruik ook zo’n wisselrelais op mijn rally enduro voor stroom naar alle extra’s: roadbook, tripteller, extra lampen en ventilator. Spanning op pen 86 komt van stadslicht (altijd aan) en daarna nog een schakelaar. Kun je altijd alles uitschakelen als bv de accu bijna op is.
En dan 1 draad rechtstreeks van de accu op pen 30 met een een draadzekering.
 
Laatst bewerkt:
Net doosje :Y

Ik vind het wel wat overdreven, zoveel zekeringen voor wat accessoires.

Waar hebben we het over?
GPS, klokje, ladertje?

Telefoon, Tomtom, Mistlampen, verwarmde handschoenen / kleding.

en in de toekomst: Handvatverwarming, Camera

Dus zo gek veel stroom trekt het allemaal niet.
 
Als je alles optel wat ze elk verbruiken kom je laadstroom tekort ovan je dynamo .
Aan de andere kant je regelaar hoeft niets meer weg te werken wat de dynamo in de oude situatie nog teveel levert

Ik zal ook niet alles tegelijk aan hebben staan hoor, dan kan ik me idd voorstellen dat hij de accu leeg trekt op ten duur. Geen idee hoeveel ik eigenlijk over heb aan wattage, zal eens kijken of ik het ergens kan vinden.. iig al niet in de handleiding.
 
Ik zal ook niet alles tegelijk aan hebben staan hoor, dan kan ik me idd voorstellen dat hij de accu leeg trekt op ten duur. Geen idee hoeveel ik eigenlijk over heb aan wattage, zal eens kijken of ik het ergens kan vinden.. iig al niet in de handleiding.
Laten we nou eens gaan tellen, ipv gokken en roepen :)

hoeveel watt verbruik is er per accessoire?
 
Laten we nou eens gaan tellen, ipv gokken en roepen :)

hoeveel watt verbruik is er per accessoire?

Uit de specificaties van de desbetreffende accesoires:

Mistlampen: 18 watt x 2 = 36 watt

Handschoenen verwarmd gerbing: 27 watt op hoogste stand.
of
Oxford verwarmde handvatten: 28-30watt op hoogste stand.

Tomtom rider: +-8 watt

Telefoonlader: 2.5/5watt

Totaal dus: 77 watt als je bijv: Tomtom, mistlampen, Handschoenen, telefoon gebruikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan