Op zoek naar stillere helm

Ik heb vorig seizoen een Schuberth C3 pro gekocht en na 5 ritten weer verkocht. Prachtige helm, stil, mooi afgewerkt enzovoort enzovoort.

Maar voor mij ook flink wat nadelen: afgesloten gevoel, slechte ventilatie en (top-)zwaar (meest zwaarwegende bezwaren). Verder: zonnevizier gaat niet laag genoeg (felle streep onderin je blikveld) en gaat rammelen bij rijden met open vizier (dus deed ik toch maar gewoon een nauwaansluitende zonnebril op), cardo-setje was niet makkelijk aan te brengen.

Heb nu nieuwe wangkussens voor mijn Arai chaser gekocht en ga eens rustig rondkijken voor een andere integraalhelm die goed ventileert en niet zo benauwend afsluit.
 
Laatst bewerkt:
Had je het flapje bovenin niet toevallig op de winterstand?

Nope, stond goed. Vond ook de kinventilatie slecht. Op zich is het niet onlogisch: stil komt mede door goed afsluiten (kraag en onder de kin).

Ook de S2 krijgt minder goede recensies voor de ventilatie, in dat geval die bovenop.
 
Ik heb een Shoei Neotec, en daar ben ik erg tevreden over;
Past goed, ventileert prima, en ik vind hem relatief stil.
Je bent wel afhankelijk van de helm t.o.v. de luchtstroom.
Ik rijd op een Suzuki Bandit, en als ik iets rechterop ga zitten,
komt de helm net boven de luchtstroom
en heb ik minder last van het gebulder om mijn hoofd.
Overigens rijd ik altijd met oordoppen, dat dan wel weer...
Groet, Hans
 
De HJC RPHA ST komt er in testen ook goed uit, schijnt ook erg stil te zijn en is een zeer betaalbare helm.

Wel een wat bijzondere vorm.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Shoei Neotec, en daar ben ik erg tevreden over;
Past goed, ventileert prima, en ik vind hem relatief stil.
Je bent wel afhankelijk van de helm t.o.v. de luchtstroom.
Ik rijd op een Suzuki Bandit, en als ik iets rechterop ga zitten,
komt de helm net boven de luchtstroom
en heb ik minder last van het gebulder om mijn hoofd.
Overigens rijd ik altijd met oordoppen, dat dan wel weer...
Groet, Hans


Idem!
 
Of toch iets meer uitgeven, je hebt immers maar 1 hoofd.

Stille helm bestaat niet, daar zijn oordopjes voor uitgevonden.
Ben zelf fan van open helmen, voel me opgesloten in een integraal en deze beslaan ook snel.

Na afgelopen jaren een deel van de Nolan collectie versleten te hebben (N41/42/43) een paar maanden geleden voor een Schubert M1 gegaan. Wel even goed moeten nadenken vanwege de prijs (€389,-). Geen spijt van, is net even wat beter afgewerkt dan Nolan.

Kan een pinlock op, maar heb je niet nodig in een jethelm, genoeg ventilatie om het vizier niet te laten beslaan. Binnenwerk, zonnebril bediening en ventilatie ook veel beter voor elkaar dan Nolan.

Standaard voorzien van speakers en microfoons, nadeel is dat de BT module geen FM radio heeft, die heb ik dus niet erbij genomen.
Ook niet onbelangrijk, schaal is gemaakt van glasvezel zodat de helm lichter is en langer meegaat. Binnenwerk is in meerdere diktes te koop om de helm helemaal aan je hoofd aan te passen, is uiteraard wel bijlappen.

M1 Jethelm mit Visier

schuberth-m1-the-new-urban-standard-88011-7.jpg
 
Nope, stond goed. Vond ook de kinventilatie slecht. Op zich is het niet onlogisch: stil komt mede door goed afsluiten (kraag en onder de kin).

Ook de S2 krijgt minder goede recensies voor de ventilatie, in dat geval die bovenop.

Heb onlangs een Schubert C3 Basic gekocht. Ventilatie kan idd beter. Ik had hiervoor een Schubert Concept en daarvan kon je nog het vizier naar voren trekken voor meer ventilatie. Kan bij deze niet. Zonnescherm wel zeer goed over te spreken. Wat een verbetering met wat die Concept had.

Misschien koop ik er nog een keer een extra helm bij (die beter ventileert) voor de echt warme dagen en lagere snelheden, maar deze gaat niet weg.
 
Kinventilatie gaat altijd wel goed bij een jethelm.
Bovenhoofdse ventilatie had ff wat minder gekund in de M1, loopt echt een storm over je hoofd heen. Lekker als het +25 graden is, bij mindere temperaturen gaat de schuif dicht.

Zijn grenzen aan je hoofd cool houden :+
 
Neehoor, je hoort alleen de herrie minder.
:+
:+

Mijn ervaring is dat uiteindelijk het windgeruis irritant is.
Ik rijd bijna altijd met iets van dopjes in. En dan doet de rest er niet meer toe. Ook de open uitlaatjes niet.
 
Even een update van mijn topic. Ik heb een paar helmen gepast en toen marktplaats gescout. Voor mooi prijsje een nog gloednieuwe (paar keer gedragen) Shoei GT air gevonden!

Mijn bevindingen tot nu toe:
-veel stiller, mijn oren worden ook echt door de padding afgesloten.
-met de ventilatie open wel meer geluid
-de ventilatie doet ook daadwerkelijk wat, dus koeler op de warme dagen
-maar ook weer warmer als ik wil, want sluit goed af
-groot pinlock vizier is fijn
-goede afdichting van 't vizier op de helm. Dus geen droge ogen meer van de wind
-knopje voor 't zonnevizier zit op een handige plek
 
Ik heb alweer een paar jaar den C3 en super tevreden. Goede ventilatie, goede geluidsdemping. Zonnevizier perfect alsmede de pinlock. Ook heb ik er een SRC systeem ingezet.

Het is geen Pro maar ik kan me niet voorstellen dat deze slecther is op deze vlakken.

PS: Ik rij het hele jaar weer of geen weer door behalve als het vriest.
 
Let er wel op dat helmen in deze goedkope klasse vaak polycarbonaat helmen zijn. Een helmschaal van polycarbonaat of thermoplast is een relatief goedkope helmschaal die in een mal gegoten of geperst wordt. Met deze handeling worden weekmakers gebruikt om het materiaal sterk en taai te maken en te houden. Door invloed van weersomstandigheden en UV licht verdwijnt dit langzaam uit de buitenschaal en zal de buitenschaal uitharden. Door dit uitharden kan de helm een klap minder goed absorberen en opvangen.
Zo'n helm kan je het beste na drie jaar vervangen. Als je je door korting laat overhalen om een overjarig model te kopen kan je er nog maar twee jaar mee doen.
Na drie jaar vervangen, kom nou, dan zit de helm net lekker!
Ik doe altijd een jaar of 10 met een helm. De laaste was een Premier, mix van materialen carbon fiberglas. Dat is echt na 3 jaar nog niet ''oud'' Commerciele praat van helmfabrikanten die ons een angst in willen praten.
Heb als 16 jarige een zwaar ongeluk gehad en een helm van minstens 10 jaar oud heeft mij toen het leven gered, Die helm zag er na het ongeluk zelfs nog redelijk uit,
 
Terug
Bovenaan Onderaan