Opa`s matchless g3 uit 1940

Benniez

MF veteraan
4 jan 2007
1.908
3
Nijmegen
Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een matchless g3 uit 1940. Een prachtige motor, die in een unieke staat verkeerd. Mijn opa was vroeger revisiemonteur en is dit zijn hele leven blijven doen. Deze matchless was zijn laatste project. Hij heeft het nooit af gekregen.

In 1970 is opa begonnen met dit project, dus het loopt al een tijdje. De laatste jaren gaat het allemaal niet zo goed meer en komt hij amper nog in de schuur.

De motor is motorisch en optisch klaar. Er zit nog geen kabelboom op, geen vloeistoffen in, klein montagewerk en dan moet er nog een kenteken op. Dit klinkt vrij eenvoudig, maar onderweg zal ik ongetwijfeld nog een hoop problemen tegenkomen. Omdat ik alles origineel wil houden, gaat er nog wel het een een ander aan energie in zitten.

Voor sommigen is deze motor misschien een bekende, hij heeft namelijk even op marktplaats gestaan. Ik vond dat deze motor in de familie moest blijven, dus heb ik hem maar gekocht.

Hopelijk krijg ik deze motor ooit op de weg, dit zou heel veel betekenen voor mijn opa.

Paar mooie plaatjes :

full


full


full


full



Ben.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst: welkom op M-F *O* *O*

Wat een schitterend project heb je :} :}

'k hoop van harte dat het je lukt deze fraaie machine weer rijdend te krijgen :]
 
Mooie fiets , eigenlijk bedoelt als motor voor het leger , en in 1941 voorzien van een telescoop voorvork ,ook na de oorlog zijn ze nog gebouwd waren zeer betrouwbaar en uit deze motor is ook nog een cross motor ontwikkeld (de jampot genoemd door de vorm van de cilinders), ook ontwikkelde matchless nog een race motor uit de zelfde onderdelen die best wel succes vol waren.
 
welkom ;)

zeer mooie motor en echt tof van je dat je hem in de familie houdt

op de baan brengen is makkelijk te doen
heeft zo te zien niet veel nodig om klaar te zijn
doe wel geen overhaaste zaken en bevraag je goed

informatie en onderdelen zijn te vinden hoor,kwestie van even rondkijken

veel geluk ermee en hou ons op de hoogte :9~
 
Bedankt voor de positieve reacties allemaal. Wat een actief forum hier zeg.

De motor staat nog bij mijn opa, moet nog een busje regelen om hem op te halen. Ik zal jullie op de hoogte houden van de voortgang. Dit zal volgende week zaterdag pas kunnen als alles goed gaat.

Net gebeld met het rdw, en het kenteken is niet het grootste probleem. Hij moet een keuring doorstaan waaruit blijkt dat de motor aan de eisen voldoet die werden gesteld in het bouwjaar. Kenteken + keuring zouden samen zo`n 100,- kosten. Ik had dit veel hoger ingeschat.



Ben.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal top, die plof. Gefeliciteerd ermee! :9
Effe flink googelen voor info en gaan met die banaan!
Hier op het forum is Shadow Gijsie ook bezig met een opvolger van jouw fiets.
Misschien handig met bestellen van onderdelen? (1x verzendkosten bijv.)
Succes ermee. Ga je volgen!

:W
 
Super! Opa's motors moeten natuurlijk in de familie blijven, wij hebben ook nog een motor die mijn opa in 1980 nieuw heeft gekocht.
 
Prachtig,hier heb ik nog op gereden voordat ik een rijbewijs had.
Dan ging er een blauwe L aan het nummerbord,en kon je rijden in je eigen stad.
Verkocht in 71 voor 25 gulden,niemand wilde ze toen hebben.
Maak er wat moois van,gebruik hulp via de Matchless club.
 
Hele mooie fiets! :}

Ik heb 'm inderdaad ook op marktplaats zien staan.
Zoals Gijs Vijs al schreef, ben ik ook een matchless aan het opknappen.
Kijk maar eens bij "Matchless project".
Ik ben lid van de Ajs-Matchless club geworden en dat is aan te raden.
Ze hebben een goed onderdelenfonds en gezellige treffens, waar je veel mensen kunt ontmoeten met heel veel kennis van jouw motor.
Kijk maar eens op www.ajs-matchless.nl

Veel succes met opknappen! :] :] :] :] :]
8-)
 
Laatst bewerkt:
Kleine update :

gisteren hebben we de motor bij mijn opa opgehaald. We hebben de motor in een paardentrailer geladen en goed vastgezet. Na een lange en langzame rit staat de motor nu hier.

Bij de motor zaten zeer veel reserve onderdelen. Al deze onderdelen zijn nieuw of nog in zeer goede staat. Voor de geinteresseerden, deze onderdelen worden niet van de hand gedaan ;-) Naast de hoeveelheid onderdelen, zit er ook een werkplaatshandboek bij. Deze is voorzien van alle aantekeningen van mijn opa, dat alleen al is een mooi gezicht.

full


full




Mijn opa had het kettingkastdeksel er nog voor me op gezet, zodat de pakking ook onbeschadigd over zou komen. Op de foto is te zien dat deze er verkeerd om op zit, we hebben maar niks gezegd ;-)

"Watchless" :
full



De motor moet nog voorzien worden van een kabelboom, zijn deze kant en klaar te koop voor dit type? Waar kan ik dan het beste eens informeren? Schematisch ziet deze er gelukkig niet zo heel erg ingewikkeld uit.


Nog een paar mooie kiekjes:

full


full


full



Dit was het voorlopig even, wie kan mij iets verder helpen met een kabelboom? Deze week gaan we de motor even goed poetsen en opnieuw in het vet zetten ter bescherming tegen roest en aanslag. Wat voor vet kan ik hiet het beste voor gebruiken ?

Ben.
 
Laatst bewerkt:
..ook na de oorlog zijn ze nog gebouwd waren zeer betrouwbaar en uit deze motor is ook nog een cross motor ontwikkeld (de jampot genoemd door de vorm van de cilinders),
Had dat niet te maken met de vorm van de beschermhoedjes op de achtervering. :?

Zuigers lijken mij nou niet zo op te vallen bij het publiek. :)

Leuk project TS. Opa. :}
 
Had dat niet te maken met de vorm van de beschermhoedjes op de achtervering. :?

Zuigers lijken mij nou niet zo op te vallen bij het publiek. :)

Leuk project TS. Opa. :}


Maar had hij het niet over de cilinders? Die vallen meestal wel op. Behalve als er een kuip op zit... :9

En verder... Prachtig project, ding ziet er echt al uit om door een ringetje te halen. Als je een elektrisch schema hebt kun je ook door een bedrijf de kabelboom laten maken. Of zelf doen natuurlijk, de oude type bedrading (met stoffen mantel) is nog gewoon te koop.

Succes!
 
Als wij c,i,l,in,d,e,r intikken staat er toch echt cilinder en geen zuiger.
Voor de rest een zeer leuke fiets , zuinig op zijn en die draadboom gewoon netjes zelf in elkaar zetten.
 
Laatst bewerkt:
Dit was het voorlopig even, wie kan mij iets verder helpen met een kabelboom? Deze week gaan we de motor even goed poetsen en opnieuw in het vet zetten ter bescherming tegen roest en aanslag. Wat voor vet kan ik hiet het beste voor gebruiken ?


Wat een Beauty! Wees er zuinig op!

Over de kabelboom:
Deze fietsen hebben niet een bijster ingewikkeld schema; het is een magneetontsteking (net als je puch vroeger ;) ) en heeft maar een paar draadjes (licht, claxon en evt contact).

Waarmee zet je hem in het vet? Stel, je zet hem echt langere tijd stil, dan ga je naar de automaterialenzaak en je haalt een bus wit spuitvet:
phpThumb.php

Alles inspuiten en even een lapje erover.

Andere optie:
Leeg flesje, vullen met 1/3 wasbenzine en 2/3 lampenolie en evt nog een scheut "gewone" olie erbij - zelf even checken wanneer het "vettig" wordt. Oude lap en poetsen maar. Reinigt als een speer en laat een vettig laagje achter. Dit smeer ik altijd op de Ariel. Het voordeel is dat vuil en olie (ja, ze lekken) minder hechten en je het er met hetzelfde flesje zo weer vanaf veegt.

Over oude engelse fietsen in het algemeen; het rijden is dikke pret, maar de vraag is niet of ze stuk gaan, maar wanneer; dit is de Ariel op dit moment:
29122006171ff0.jpg

img2689xq6.jpg
 
Mooi dat je hem van die werkbank af hebt gekregen. :Y

Kabelboom zou ik zelf maken, maar je kan ze ook zo kopen bij bv peters classic bikeparts.

Als je nog geen tijd of geld hebt kan je je motor voorlopig naast de T.V. zetten,zodat je d'r toch een beetje van kan genieten. :P
Dat doen meer mensen. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan