Opa`s matchless g3 uit 1940

@ Gijs, ik had de animatie van de pomp al gezien. Ziet er goed uit :) Maakt een hoop duidelijk.

@ Frank, is dat in Zevenaar? Dan kom ik het wel bij je ophalen :) Werk je zaterdag? Dan ben ik om de hoek (didam).

Ik heb het verhaal gelezen en begrijp dat ik ook de oliefilter moet checken. Hier heb ik helemaal nog niet aan gedacht.

De inlaatklep heb ik al geprobeerd, volgens het boekje hoort deze 1/2 slag uit, Op aanraden van Gijs heb ik hier 1/6e van gemaakt. Toch blijft het probleem zich voordoen.

Het probleem is overigens niet alleen de rook. Het oliepijl loopt zo hoog op dat het via het krukaslager naar buiten komt de primaire kast in. De motor begint dan slecht te lopen en enorm te walmen. Als ik het carter dan leeg laat lopen komt er veel te veel olie uit (4 a 500 ml) De olie heb ik vervangen voor sae50, eerst had ik 20W50.

Ben nu niet thuis en kan er pas na het weekend mee verder :(

Ben.
 
@ Jaap, heel erg bedankt voor deze info! Heb contact gehad met een van de clubleden hier in de buurt en die heeft nog een nederlands WPH voor me. Ik hoop dat dit dezelfde is, deze is mooi duidelijk. Vooral het plaatje van de oliecirculatie vind ik mooi :)

Ben.
 
Jep, ben zaterdag op het werk (we zijn van 9 tot half 2 open) Autoplex Zevenaar, Nobelstraat 7. Zo, genoeg reclame gemaakt..

Op zich is het logisch dat het oliepijl dan op loopt, als het filter verstopt zit kan de pomp de olie niet snel genoeg wegpompen. ( toch?)
 
Laatst bewerkt:
Ik had er nog niet aan gedacht, de motor heeft 100 mijl gelopen met deze filter :) Zal hem er eens uit halen en eens kijken wat het uitmaakt. Zaterdag ben ik in de buurt en kom ik even langs. Tot dan!

Ben.
 
Gisteren om kwart voor 2 dacht ik, zo nu ga ik even. FF snel het adres gechecked en zag dat je tot half 2 open was :) Maar goed dat je het erbij hebt gezet :) Ik kom het alsnog halen hoor, moet even kijken wanneer. Ben aan het klussen in Didam bij een goede vriend van me dus kom nog vaak genoeg in de buurt. De matchless kom ik komende week ook niet aan toe, ben de hele week van huis.

Grtn, Ben.
 
Heb met veel intersse gelezen. Mooi om te zien en ik hoop dat alles goed komt! heb zelf een g9 uit '53
wel met kogeltje. Misschien heeft Geerthuis in de Rips nog wat voor je als je wat zoekt. Ik kijk vaak op ebay uk. daar staan ook altijd veel onderdelen op.
 
Hoi ben,

Wat me nog te binnen schoot,
Welk type oliepomp zit erin?
De latere types oliepompen hebben namelijk een grotere capaciteit.

Een kennis vertelde eens een verhaal dat ie een oliepomp van een later bouwjaar in een ouder type carter had gezet met het idee dat alles dan lekker veel olie kreeg.
Maar de motor ging roken als een malle, omdat de oliekanalen in dat oud type carter kleiner zijn en de pomp kreeg de olie dus niet met de juiste snelheid door die te kleine oliekanaaltjes teruggepompt.

Ik heb even in de sparelist's gezocht:

onderdeelnr oliepomp
  • 1937 t/m 1946 STD-770
  • 1947 011913
  • vanaf 1948 012967

Als je de pomp eruithaalt controleer dan of de passing in het carter o.k. is en of er dus misschien een pomp van '47 inzit of van '48 of later.
 
Laatst bewerkt:
Deze beauty staat nog altijd stil, krijg de oliepomp niet in orde. Er staat geen nummer op dus kan moeilijk nagaan of het nou de juiste is. Het carter loopt nog altijd vol omdat de afvoer onvoldoende is. In de olietank zie ik wel een retourstraal. Weet al een hele tijd niet meer wat ik er nou mee moet, en tja, dan verandert er niks...
 
Hoi Ben,
Gister heb ik tijdens een motorweekend jouw probleem nog eens met met een expert besproken (hij heeft zelfs je opa gekend) en die had nog een tip.
Als je de olieaftapplug eruitdraaid en in het gat kijkt(niet gemakkelijk dus)dan loop er schuinweg nog een oliekanaal naar de oliepomp. Deze word vaak vergeten om schoon te maken.
De pomp moet er dan uit en vervolgens kun je met een ragertje dit kanaal doorsteken.

Als de passing van de pomp en het type van de pomp goed is moet dat oliekanaal het probleem zijn.

Ik heb alvast weer goede hoop.
Doe ermee wat je goeddunkt! :W
 
Laatst bewerkt:
Ik had me voorgenomen om er dit weekend weer aan te beginnen maar het is me niet gelukt :( Weer te veel sociale verplichtingen. Volgend weekend dan maar.

Ik zal de oliepomp er uithalen, een foto maken, het oliekanaal schoonmaken en jullie op de hoogte houden :)

Leuk dat je iemand tegen kwam die mijn opa heeft gekend! Was dit via de matchless club?
 
Terug
Bovenaan Onderaan