Opa`s matchless g3 uit 1940

Overvloedige olie loopt zo de primaire kast (distributiedeksel?) in waar het vrij snel over de rand van de vulopening gutst. Volgens mij loopt deze olie via het krukaslager, ik zie geen overdruk ventiel. Heb de leidingen even nagelopen met het WPH, zitten allemaal goed aangesloten.

Gisteren had ik vloeibare pakking aangebracht. Vandaag maar eens de motor gestart, vol goede moed. Helaas is het probleem nog erger dan eerst. Blijkbaar heb ik het niet goed gedaan. Het probleem is nog erger dan het was. Er wordt nu helemaal geen olie retour gepompt. Ik kan me goed voorstellen dat ik het niet luchtdicht heb gekregen. De afdichting loopt vrij dicht langs de boutgaatjes:



Ik heb vlak goed vetvrij gemaakt maar er bleef een heel klein beetje olie uit de pomp lekken. Misschien dat dit de werking van de pakking heeft verstoord... Het zou misschien beter zijn om een rubberachtig materiaal te gebruiken. Ik ga me maar eens verdiepen in de soorten pakkingen.

Ben.
 
De primaire kast is heel wat anders dan de distributiekast.
Heb je een WPH van deze motor?
Nogmaals, als ik zo lees hoe je bezig bent denk ik niet dat het een pakking probleem is.
Neem alsjeblieft contact op met een typespecialist binnen de club voordat er echt dingen mis gaan.
 
Laatst bewerkt:
Beste Sammie,

ik denk dat ik het probleem dan niet goed uitgelegd heb. Ik zal nog een poging doen.

In het WPH staat beschreven dat de afdichting van de oliepomp 100% luchtdicht moet zijn anders kan hij niet voldoende vacuüm genereren en wordt de werking verstoord. Dit heb ik geprobeerd te verbeteren met vloeibare pakking maar het is dus erger geworden. Zal het nog een keer proberen met ander materiaal.

Ik bedoel de kast aan de linkerkant waar ook de koppeling in zit. Het olieniveau in het blok loopt zo hoog op dat het via het krukaslager deze kast in loopt.

Ben.
 
If oil is not returning to the oil tank, then it may be that the oil pump is not reciprocating as it rotates. I see you have the BMS Matchless handbook. If you look on page 6 you will see items 5 and 6 on the diagram. The pin (number 5) engages with a slot in the oil pump plunger so that as the plunger rotates, it also moves back and forth, giving the pumping action. Your 'guide pin' will be different as you have an earlier engine. Yours will be a one-piece pin. If you remove it for examination, be very careful when you put it back. It must engage with the slot in the plunger. I hope this helps and I wish you good luck with your Matchless'
Bob.
 
Je hebt op je Matchless een zuigende/roterende perspomp.(valt niks aan te regelen/stellen. Dat doet het of niet).
Heb je gecheckt via het kleppensteldekseltje, of hij daar de olie nog heen krijgt? De via de buitenliggende leiding aangevoerde olie moet je er daar boven in de kop pulserend kunnen zien binnenkomen. Zo ja, dan is het persgedeelte nog oke
Zo nee, dan heeft hij geen druk genoeg meer en loopt er zoveel olie je carter in, dat de pomp het niet mee weg krijgt.
Het kan ook zijn, dat hij veel drukverlies heeft bij het terug pompen. In dat geval zit het probleem bij de terugvoer. Er blijft nu klaarblijkelijk zoveel olie in het carter staan, dat hij het er door je carterontluchting uitperst, ieder keer als zuiger naar beneden komt. (carterontluchting komt , als ik het me goed herinner, via het linker krukaslager uit in de primaire kast.)
Je zou eens kunnen proberen er een andere pomp in te zetten en kijken, of dat verschil maakt. Als dat niet zo is, is waarschijnlijk de ligplaats v/d pomp uitgesleten. In dat geval
ben je aan de beurt voor een verse rechter carterhelft. Maar het is meer logisch, dat het je pomp zelf is.....

Succes met zoeken.
 
Laatst bewerkt:
@ Bob:

I have the BMS book indeed, I already checked the reciprocating of the plunger and it seems to work fine. It has a one piece pin and was inserted properly after checking. It engages with the slot in the plunger as it should. Page 6 also describes a cause for bad scavenging due to an air leak between the cap covering the rear end of the pump housing or obstruction in the oil passage from the sump to the pump. I will look for some proper material to exclude the possibility for an air leak here. If i look at the old gasket it is very likely that it was leaking air here. I tried to use a fluid gasket but I didn`t succeed. The area between the middle and the bolt holes is quit narrow and the middle of the cover (indicated with a red circle in the figure above) should stay clear of fluid gasket as it might get into the pump.


@ Gijs:

Ja de rockerbox krijgt olie, ik heb toevoer leiding los gehad en hier kwam olie met een pulserend straaltje uit. Het probleem lijkt erg op het 2e scenario dat je omschrijft. Toevoer ok, afvoer te matig. Ik zal eens zoeken in de berg reserve onderdelen of er een andere oliepomp bij zit. Wat voor materiaal kun je het beste gebruiken voor de achterste (retour kant) afdichting van de cap?

Ben.
 
@ Gijs:

Ja de rockerbox krijgt olie, ik heb toevoer leiding los gehad en hier kwam olie met een pulserend straaltje uit. Het probleem lijkt erg op het 2e scenario dat je omschrijft. Toevoer ok, afvoer te matig. Ik zal eens zoeken in de berg reserve onderdelen of er een andere oliepomp bij zit. Wat voor materiaal kun je het beste gebruiken voor de achterste (retour kant) afdichting van de cap?

Ben.

Hoi Ben,

Tja, tis voor mij al meer dan 40 jaar geleden, dat ik intensief sleutelde aan Matchless 1-pitters.
Maar voor zo ver ik het kan terughalen, zat er achter dat dekseltje een gewone pakking van pakkingpapier.
Ik weet niet, of dat nu nog te krijgen is, maar in die jaren maakten we de pakkingen gewoon allemaal zelf. Zelf maken is makkelijk. Het deksetje heel licht vettig maken en op het papier leggen. Vast aandrukken, dekseltje weghalen en voila, perfekte afdruk. De boutgaatjes met een centerpunt er uit tikken, contouren uitknippen en klaar is klara....
Misschien toch even kijken/navragen bij de Matchless-club of dat spul nog ergens te krijgen is?

Succes.....
 
Hoi Ben,

Tja, tis voor mij al meer dan 40 jaar geleden, dat ik intensief sleutelde aan Matchless 1-pitters.
Maar voor zo ver ik het kan terughalen, zat er achter dat dekseltje een gewone pakking van pakkingpapier.
Ik weet niet, of dat nu nog te krijgen is, maar in die jaren maakten we de pakkingen gewoon allemaal zelf. Zelf maken is makkelijk. Het deksetje heel licht vettig maken en op het papier leggen. Vast aandrukken, dekseltje weghalen en voila, perfekte afdruk. De boutgaatjes met een centerpunt er uit tikken, contouren uitknippen en klaar is klara....
Misschien toch even kijken/navragen bij de Matchless-club of dat spul nog ergens te krijgen is?

Succes.....

Precies op die manier deed ik het ook (de ariels zijn hier de deur uit ondertussen). Ik heb daar dik tekenpapier voor gebruikt wat ik nog had liggen. Werkt prima.

Maar, als er ook maar een klein splintertje in de retourpomp zit heb je een probleem. Dus check dat eens heel goed en test het desnoods.
 
Hele verhaal gelezen. Het probleem lijkt mij te zitten in het verhaal na "smering van de inlaatklep". Wellicht zit het vilten filter verstopt / staat de naaldschroef van de inlaatklep verkeerd afgesteld?

Hierdoor komt olie in de verbrandingskamer en begint ie te roken..

Pakkingpapier hebben wij trouwens ook op m'n werk (automaterialenzaak) is veel beter en mooier dan vloeibare pakking. Als ik wat voor je moet regelen moet je het maar zeggen, het is zo in een enveloppe gedaan!
 
Hi Ben. For sealing the end cap of the oil pump, I always make sure that the square end cap is perfectly flat. It is made from a poor quality zinc alloy (which we call 'monkey' metal and also other, worse, names!). I use the normal paper gasket and also some 'hylomar' gasket compound.
'Motorfahrer' has made a very valuable suggestion regarding the oil filter in the oil tank. There has been a bad batch of these which have caused similar problems. Try removing it completely from the tank, run the engine and see if you get oil returning.It may take a few minutes before you see any return at the tank. Best wishes,
Bob
 
Als ik het plaatje goed bekijk en probeer te begrijpen hoe de pomp werkt zal er in de aanzuigleiding vanuit het carter of in de persleiding naar de olietank een keerklep (kogelklep) moeten zitten om zelfaanzuigend te zijn.

Wat ik mij van mijn eigen G3L bijgebleven is (wel heel lang geleden) dat de retourleiding in de olietank altijd wel olie bleef geven (en geen schuim).

Het eerste wat ik gedaan heb toen ik hem gekocht had was er spoelolie in gooien en dat volgens de gebruiksaanwijzing toegepast. Ik heb van elke motor die ik gehad heb nog de werkplaatshandboeken, dus ook van deze (zie de plaatjes hierboven).
 
Laatst bewerkt:
He, Jaap43! Nog even en dit wordt een krasse knarren-topic. _O-

Dat van dat kogeltje klopt en ik kan me ook nog herinnneren, dat de olie in mn BSA en Matchless motoren altijd pulserend terug kwam in de tank. En idd geen schuim, hooguit wat luchtbellen er tussendoor! :N

Benniez, blijf het volgen, je gaat het vinden!! :Y


Groet,

Gijs ;)
 
Laatst bewerkt:
This brings back memories... de hoer van 't 102 noemden we haar, onze legergroene G3. Iedereen reed erop.
 
De mijne in maart 1967 gekocht bij een "bedrijf" in een "verbouwde" kippenschuur aan de Zuidendijk in Dordrecht voor 300 gulden en daar rijdend weggegaan. Zonder nummerbord en met het ceelnummer nog op de tank. Keuring was een fluitje van een cent.

De zomer 1967 gebruikt om het legergroen met behulp van verfafbijt te verwijderen. Er kwam een heleboel chroom onder het groen vandaan. Nadat al het ijzerwerk gespoten was (frame zwart en plaatwerk blauw-metallic) bood datzelfde bedrijf er 600 gulden voor :+

Tegelijkertijd de cilinder laten opboren en een originele zuiger erbij laten leveren (door Ben Maltha in Rotterdam) met draadwindingen onder de zuigerveren.

De enige problemen die ik heb gehad:
- slecht werkende spanningsregelaar. Zelf weer goed werkend gekregen door bijbuigen van kontakten na doorgronden van de werking.
- doorgebrande dynamowikkeling en opnieuw laten wikkelen in Dubbeldam.
- gaatje in de tank bij een tanksteun. Dicht laten lassen bij de plaatselijke smid.
- gebroken primaire ketting die door het afscherming naar buiten kwam. Zo goed mogelijk hersteld.
- luchtfilter dat zo nu en dan spontaan op de grond viel.
- uitlaat waar de nodige gaten in vielen. Reparatie met Gun-Gum van Holts.

Verder heeft hij mij drie en een half jaar naar volle tevedenheid vervoerd. Kruissnelheid was topsnelheid was ca. 110 km/h.
 
Een bijzonder voorval heb ik wel gehad met die motor. Op de terugweg van Utrecht naar huis binnendoor de Alblasserwaard werd ik naar de parkeerplaats verwezen door 2 motoragenten. Hij was toen nog legergroen. Vol bewondering naar gekeken door hen. Een van de twee was in dienst ordonance geweest en had zelf op zo'n motor gereden.

Bij controle bleek dus de claxon niet te werken door lege accu omdat de spanningsregelaar niet goed werkte. Dat zou dus een bon worden. Bij legitimatie mijn militair paspoort laten zien en toen was de boete ineens niet meer nodig. Reden: zij moesten het rapport in 7-voud indienen en dat was te veel werk voor deze bekeuring :o

Met de mededeling dat ik dat in orde moest laten maken mocht ik weer vertrekken *O*
 
Laatst bewerkt:
Ha! Mooi verhaal... Misschien was t de onze wel. Ik heb in '81 afscheid van 'm genomen, toen ik afzwaaide.
Onze koerier, die we dildo noemden, haatte motoren. Hij slaagde er elke keer weer in als ie op weg was, om m in de soep te laten draaien. Een kwartier lang volgas in z'n twee bijvoorbeeld... De sloper. Toch werd de G3 elke keer weer gerepareerd..!
 
Hoi ben,
Zoals bob zwarts al schreef, kun je om een goede afdichting te krijgen het beste de dekseltjes vlakken.
Ik doe dit altijd op een glasplaat met waterproof schuurpapier p600 erop.
Er hoort heel dun pakkingspapier tussen (gewoon zelf op maat maken)
En je zou op het buitenste randje met je vinger een heel dun filmlaagje vloeibare pakking kunnen smeren, maar kijk uit dat je niet te veel gebruikt.
 
Op de 1 of andere manier werkt de snelkoppeling niet, maar kijk maar eens op ajs-matchless.nl bij techniek, dan nog een keertje techniek en dan bij singlepomp 2
Mooi systeem. En ik neem mijn opmerking over een kogelklep terug omdat het de verkeerde kant op wegstromen van de olie door de plunjer zelf verhinderd wordt.
 
Ik durf het bijna niet te zeggen :$ , maar dat kogeltje zou idd wel eens in de BSA pomp kunnen zitten. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan