Opbergen van helm onder de buddyseat

Martin vd V

MF veteraan
16 mei 2007
2.085
2
Son
Ik lees regelmatig dat een integraalhelm niet past in bepaalde scooters onder het zadel maar hoe is de ervaring met systeemhelmen waar het kin/mondgedeelte gedraaid kan worden ?

Passen die dan wel ?
 
als ze niet passen, dan is dat denk ik meestal omdat de helm te groot in hoogte is.
Het opklappen van kinstuk zal de helm juist hoger maken?
 
Ik denk niet dat hier een bepaalde regel voor bestaat. Het is telkens weer afwachten en uittesten.
Zelf heb ik de onhebbelijke gewoonte om mezelf regelmatig op een nieuwe helm te trakteren. Heb ze ondertussen al in alle maten, kleuren en vormen. Een helm moet goed zitten, praktisch zijn en je moet hem mooi vinden. Dat ie nu wel of niet onder mijn zadel kan, hou ik eigenlijk nooit echt rekening mee. Sommige jethelmen raken er door hun vorm niet in terwijl die bepaalde systeemhelm er wel in past.
Ik las ook in het Maxsym topic, dat Kurt zijn helm niet kwijt kan in de Maxsym. Terwijl men het er op alle sites over heeft dat je der zonder probleem 2 kan inproppen en dan nog plaats over hebt?
Het is zoeken, hem even op zijn kant draaien en hopen dat je hem niet beschadigd als je het zadel sluit. Als je in tests leest dat een bepaalde scooter 2 helmen kan hebben is dat eigenlijk onzin.
Daar zijn helmen te verschillend voor. Heb ik trouwens ook al gehad met topcases die zogezegd 2 helmen kunnen hebben. Zo zijn sommige topcases wel extra breed maar niet echt hoog.
En een helm heeft belangrijker eigenschappen dan het feit of ie wel of niet kan weg geborgen worden.
 
Laatst bewerkt:
Dit lijkt mij wel een hele algemene vraag. Sterk afhankelijk van de scooter. In de mijne past 1 integraalhelm en 1 jethelm, makkelijk zelfs..
 
in de bak van een scarabeo 300 past wel een jethelm en een integraal (Shoei) (niet tegelijkertijd trouwens, er past er maar 1 in tegelijk)

Een systeemhelm (Schubert C3) (ik heb maat 60-61 XL) past net niet.

Ondanks de enorme bak onder het zadel is het dus maar afwachten of hij gaat passen: tip neem je helm mee naar de scooter die je gaat kopen zodat je kan passen!
 
Laatst bewerkt:
Over het algemeen kan je zeggen dat scoots met kleine wielen meer bergruimte onder het zadel hebben.

Mijn voormalige Cygnus 125cc heeft veel meer bergruimte dan mijn huidige Sportcity 250cc.
De Cygnus pakt makkelijk een integraal en in de SC past alleen een "geschoren" jethelm.
 
Over het algemeen kan je zeggen dat scoots met kleine wielen meer bergruimte onder het zadel hebben.

Mijn voormalige Cygnus 125cc heeft veel meer bergruimte dan mijn huidige Sportcity 250cc.
De Cygnus pakt makkelijk een integraal en in de SC past alleen een "geschoren" jethelm.

Klopt, andere bepalende factor is of het blok een horizontaal of verticaal geplaatste cilinder heeft. Horizontaal = meer ruimte en verticaal = minder ruimte. Wel logisch natuurlijk.
 
Onder het zadel van een sh300i zou volgens honda een jethelm moeten passen, wel de eerste die daar zijn jethelm inkrijgt trakteer ik op een biertje!
In de standaard meegeleverde topkoffer kan echter makkelijk een systeemhelm of integraalhelm + nog wat dingen extra, ik kan me niet voorstellen dat er een helm zou zijn die daar niet inpast.
 
Over het algemeen kan je zeggen dat scoots met kleine wielen meer bergruimte onder het zadel hebben.

Dacht het toch niet. Onder de buddy van een Vespa (heeft kleine wielen :P ) past in enkele gevallen alleen de allerkleinste speciale Vespa helm, de rest kun je echt vergeten. En een nog iets oudere Vespa en de "nieuwe" PX 125/150 hebben helemaal geen ruimte onder het zadel. Gewoon meenemen dus, of een koffer achterop.
 
Laatst bewerkt:
Dacht het toch niet. Onder de buddy van een Vespa (heeft kleine wielen :P ) past in enkele gevallen alleen de allerkleinste speciale Vespa helm, de rest kun je echt vergeten. En een nog iets oudere Vespa en de "nieuwe" PX 125/150 hebben helemaal geen ruimte onder het zadel. Gewoon meenemen dus, of een koffer achterop.




Sinds April heb ik een "nieuwe"PCX 125 en daar pastte mijn systeemhelm , Airoh Mathisse maat 60-61 (L)) in eerste instantie niet in , maar na 2 heel kleine stukjes plastic van mijn buddyzit af te hebben gefreesd, kon ik hem wel kwijt.....


Een systeemhelm is in de meeste gevallen breder dan de gewone integraal helm omdat de scharnieren hem breder maken......


Maar in een PCX 125 past dus wel degelijk een helm... :]
 
Dacht het toch niet. Onder de buddy van een Vespa (heeft kleine wielen :P ) past in enkele gevallen alleen de allerkleinste speciale Vespa helm, de rest kun je echt vergeten. En een nog iets oudere Vespa en de "nieuwe" PX 125/150 hebben helemaal geen ruimte onder het zadel. Gewoon meenemen dus, of een koffer achterop.

Vandaag een "Beon" helmpie gekocht, met wat wringen kan tie net onder het zadel van de gts, en goedkoper als de meeste Vespa helmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan