opboren cilinders cb 750 f2 naar 900cc

barrelrider

MF'er
4 aug 2005
240
24
Geldemalsen
Hallo allemaal,

Heeft iemand ervaring met het opboren van de cilinders van een cb 750 f2 naar 900cc? Welke aanpassingen dienen er allemaal gedaan te worden indien dit mogelijk is?

Groeten,

Geurt
 
Hallo allemaal,

Heeft iemand ervaring met het opboren van de cilinders van een cb 750 f2 naar 900cc? Welke aanpassingen dienen er allemaal gedaan te worden indien dit mogelijk is?

Groeten,

Geurt

dan moeten er wel andere bussen geplaatst worden en je carter moet uitgekotterd worden
wat voor zuigers wil je daarvoor gebruiken

doe zelf wel eens wat met een 400 f
honda 400 super sport

full
 
Past een cb 900 blok dan in een cb 750 f2? Ik heb dit eerder op motor-forum gevraagd en toen zei men dat dit niet paste (mist vergaande aanpassingen aan het frame). Kunnen bij het opboren van de cilinders zuigers gebruikt worden van een cb 900 bol d'or?
 
Past een cb 900 blok dan in een cb 750 f2? Ik heb dit eerder op motor-forum gevraagd en toen zei men dat dit niet paste (mist vergaande aanpassingen aan het frame). Kunnen bij het opboren van de cilinders zuigers gebruikt worden van een cb 900 bol d'or?

De zuigers zijn in diameter wel bruikbaar maar de bodems zijn uitgefreesd voor 4 kleppen/cilinder, je moet ze dan oplassen en weer uitfrezen voor de klepruimte. Lijkt mij enorm veel werk en dan de bijkomende kosten, waarom geen 836 kit van bv. WISECO?? Deze worden kompleet geleverd.

Suc6 Rob.
 
Past een cb 900 blok dan in een cb 750 f2? Ik heb dit eerder op motor-forum gevraagd en toen zei men dat dit niet paste (mist vergaande aanpassingen aan het frame). Kunnen bij het opboren van de cilinders zuigers gebruikt worden van een cb 900 bol d'or?
Buitenmaten van het blok zijn hetzelfde, alleen vanaf 1982 (model C, t/m 1981 is het blok star opgehangen) is het blok in rubbers gehangen (alleen bij de 900 en latere 1100)
Je moet alleen een aanpassing doen voor de extra oliekoeler die op de 900 zit en niet op de 750 ;)
Wel ervoor zorgen dat je de 900 carbs erbij hebt ;)
 
836 cc.= 65 mm. boring, is inderdaad de grootste maat waarop je de standaard cilinders kunt boren, wil je groter dan moet het alu blok uitgeboord worden en grotere bussen ingeperst.
Laat de carbs eerst maar standaard, bij alleen vergroten van de cilinderinhoud zijn mogelijk zelfs de standaard sproeiers goed.
Ik kan je helaas niet vertellen wat de prestaties zijn met 836 cc. , toen ik dit deed begin jaren 80 zat er nog geen testbank op iedere hoek, maar vooral het koppel ging met sprongen omhoog, dus een tandje meer voor zal geen kwaad kunnen :)
 
Hey,

Met een goed afgestelde 836cc kom je op zo'n 85 krukas-pk's. Zie plaatje van vermogenskromme van een 836cc kit zoals door het HMC ooit geleverd werd.
full

Een van de problemen met de kit's waar je het carter voor uit moet kotteren is de grotere kans op olie-lekkage. Vroeger werden de blokken van de OHC's wel tot meer als 1000cc opgeboort. Helaas is de verkrijgbaarheid, natuurlijk, sterk afgenomen.

Suc6, Rob
 
Hallo Geurt,

Ja, je kunt tot 903cc opboren met behulp van een zuigerkit van een Honda 350/360 twin. Boring 67.5 slag 63mm.
Dit kan op een standaard carter, houd er wel rekening mee dat je dan ook nieuwe
kruk-as en drijfstang lagers moet monteren .
Dit i.v.m. zwaardere zuigers, meer compressie, e.d.
Zorg er ook voor dat alle zuigers en drijfstangen even zwaar zijn en
let er ook op dat de uitsparing in de zuiger waar de klep in komt, iets wordt aangepast

succes, rené :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan