opeens meer vermogen?

C0bra

MF veteraan
18 jul 2004
1.435
0
Enschede
Hoi onlangs me motorrijbewijs gehaald en ben nu bezig om me motor te verkennen, vooral in het doortrekken in toeren. Nu begin ik maar gelijk met me main question:

Als een motor opeens meer dan 30% meer trekkracht heeft, is dit dan een goed teken in de zin van alle troep is eruit getrokken / verbrand zoals kool aanslag etc. Of is er dan iets goed mis ?

Ik trek geregeld me motor waar het kan achteraf soms ff door tot dik 10 a 13 duizend toeren. Echter als ik dat nu de laatste 2 dagen doe merk ik dat ik er nu bijna af vlieg. Het wiel komt van de grond en ik kan me amper nog vasthouden. Het lijkt echt alsof ik meer dan 30% meer vermogen erbij heb. Motor loopt netjes al maakt ie wat meer geluid als ik de koppeling loslaat (hogedruklager ofzo denk ik nix ernstigs dus).... Verder loopt zover ik kan horen de motor als een zonnetje. Vraag me dan alleen wel af wat het kan zijn dat me motor opeens zo snel is geworden.

History van de motor is dat de vorige eigenaar 1, niet op snelwegen durfde te rijden, 2 langzaam reed op de motor. Eigenlijk geen motortypje als je hem zou zien.
 

Bike4Fun

Die hard MF'er
14 apr 2003
783
0
Enschede
tsjah, eindelijk es het roet eruit geblazen denk ik, maar wees voorzichtig, zon motor moet ook even aanpassen aan jouw rijstijl he!!
 

obme_ief

MF veteraan
2 aug 2003
1.190
0
scheemda
als ik de history zo lees zou het wel es kunnen kloppen wat je denkt (is bij 2-takt iig zo, maar neem aan bij 4-takt hetzelfde?)
 

C0bra

MF veteraan
18 jul 2004
1.435
0
Enschede
Zo te horen heb je 'm ff lekker 'los' gereden, en da's op z'n tijd weleens goed voor 'm
Euhm ik rijd grotendeels continue zo. Althans waar het kan he en geen flitspalen zijn O-) . Maar euhm zou het dan echt de roetlaag etc zijn die weg is nu? dan zat ie wel flink verstopt hoor. Het is trouwens een CBR600F2 uit 93.
 

C0bra

MF veteraan
18 jul 2004
1.435
0
Enschede
bij twijfel kan je altijd ff je bougietjes bekijken, zijn die goed dan lekker door :]
Ik ga woensdag hem een beurt laten geven met olie en oliefilter etc. Dat is nog niet gebeurd maar de olie ziet er nieuw uit dus vandaar dat ik dat niet gelijk heb laten doen. Ik zal hem dan eens nalaten kijken door die monteur.
 

Little_Bear

MF veteraan
17 okt 2004
3.454
12
46
Hilversum
Het schijnt inderdaad zo te zijn dat een motor of auto, hoe dan ook, zich aanpast aan jouw rijstijl.. hoe dit precies zit weet ik ook niet, maar schijnt iets met inslijten te maken te hebben.. als jij dus flink het gas erop zet en dit regelmatig doet.. dan zal jouw motor zich dus aan die stijl aanpassen.. het blok (cilinders) slijt dan in op die rijstijl en zal in jouw geval 'sneller' aanvoelen..
 

Wullebolle

MF veteraan
20 dec 2003
7.707
4
53
Belgischen kust
Inderdaad is eindelijk het "vuil" eruit geblazen ...
Maare de vraag is in feite of het met een vers gehaald motorrijbewijs (ergo ervaring met krachtige machine = nihil) uberhaupt wel zo verstandig is om je voorwiel van de grond te laten komen bij 10 a 13K rpm. Dit lijkt me een prima recept om de voorpagina van de krant te halen B|
 

C0bra

MF veteraan
18 jul 2004
1.435
0
Enschede
Inderdaad is eindelijk het "vuil" eruit geblazen ...
Maare de vraag is in feite of het met een vers gehaald motorrijbewijs (ergo ervaring met krachtige machine = nihil) uberhaupt wel zo verstandig is om je voorwiel van de grond te laten komen bij 10 a 13K rpm. Dit lijkt me een prima recept om de voorpagina van de krant te halen B|
Ja ik neem nu ook wel het gas terug hoor, zodat dit juist niet gebeurd. Maar ik schrok erzelf van omdat hij dat dus nooit deed (heb me papiertje nu net een 10 dagen ofzo. En elke dag al wel gereden en het viel me gewoon op dat de kracht op eens toegenomen is.
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.745
230
Nederland
www.startersmotor.nl
Lekkere motorrijder dan, waar je 'm van hebt gekocht. Ik neem aan dat ie nu een chopper heeft gekocht :P

Lekker schoonbranden die handel en boven de 7000 tpm houden, anders is er niets aan bij een 600cc 4 cilinder (R6 misschien daargelaten).
 

KawaZX-R

MF veteraan
8 apr 2004
4.373
0
44
Voorburg
Het schijnt inderdaad zo te zijn dat een motor of auto, hoe dan ook, zich aanpast aan jouw rijstijl.. hoe dit precies zit weet ik ook niet, maar schijnt iets met inslijten te maken te hebben.. als jij dus flink het gas erop zet en dit regelmatig doet.. dan zal jouw motor zich dus aan die stijl aanpassen.. het blok (cilinders) slijt dan in op die rijstijl en zal in jouw geval 'sneller' aanvoelen..
Zoiets als een luie motor waarbij de zuiger zich niet in het volledige bereik van de cilinderwand heeft ingesleten? Dat is denk niet zomaar veranderd door een paar keer lekker doorgassen
 

Yzf1kr

MF veteraan
28 aug 2002
2.090
0
Heerlen
Vergeet ook niet dat het langzaam winter begint te worden, en dat het 's ochtends vroeg of 's avonds lekker koel is. Dan loopt de motor ook een stuk lekkerder.

Er is niets zo lekker als je motor eens flink uitlaten op een koude winter morgen, tov de een wamr zomer middag lijkt hij dan meer veel meer vermogen te hebben.

[edit]
Je hebt de motor pas 10 dagen.... laten we het dan maar op een "luie" motor houden.
 

V4Fun

Die hard MF'er
29 jul 2002
965
0
49
Schijndel
Vergeet ook niet dat het langzaam winter begint te worden, en dat het 's ochtends vroeg of 's avonds lekker koel is. Dan loopt de motor ook een stuk lekkerder.

Er is niets zo lekker als je motor eens flink uitlaten op een koude winter morgen, tov de een wamr zomer middag lijkt hij dan meer veel meer vermogen te hebben.
Klopt, pas van Ruud Fredriks gehoord. De koele, vochtige lucht geeft echt meer vermogen. Er zit meer zuurstof in per cc3.
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Zoiets als een luie motor waarbij de zuiger zich niet in het volledige bereik van de cilinderwand heeft ingesleten? Dat is denk niet zomaar veranderd door een paar keer lekker doorgassen
Ja, vast wel; dan gaat het net als bij "inrijden" er om, geleidelijk de nieuwe "top" te ontdekken door LANGE ritten en "spelen met het gas", dus niet te lang in 1 toerental maar als het kan ook niet terug beneden de "oude snelheid".

Iets sneller olie verversen en dat soort dingen.

Meer dan ooit: NIET koud wegjanken en ook niet noemenswaardig stationair warmdraaien maar meteen na start KALM wegrijden en pas naar hoge versnellingen gaan als de belachelijke koud-traag-trekkracht afneemt zodat je voelt dat de motor meer gas nodig krijgt.
Blok-delen en OLIE beginnen dan hun ideale bedrijfstemperatuur te benaderen.
Dan omhoogspelen naar "blazen" en vooral geen te korte rit.
 

Lemmy

MF veteraan
16 sep 2002
92.670
103
44
Vlaardingen
www.tekstenfotografie.nl
...lijkt mij waanzinnig, dat je ieens een berg peeKaas zou hebben, Ik zou 't koesteren.

..maar als je niet weet waar 't vandaan komt, zou ik als ik ju was toch eens een afspraak maken met imand die een testbank heeft. In ierder geval weet ja dan oeveel hij nu heeft, het verleden even terzijde.

Volgende keer weet je wel waar het over gaat, dus tel uit je winst.
 

marius

MF veteraan
3 mei 2003
1.260
0
Utrecht
Het kan heeel simpel zijn, dat je onbewust eerst het gas toch niet echt helemaal goed opentrok. Maar omdat je nu een tijdje rijdt, ben je toe aan wat sneller enzo en dan trek je dus heel bewust wel het gas hard open..
 

sictc

MF veteraan
11 nov 2003
3.425
0
zou het een vuiltje in de benzineslang kunnen zijn die door het 'geblaas' en de bijbehorden kolk in de benzinetank nu uit de leiding is geschoten ? (en in de vlotterkamer :? )
 

C0bra

MF veteraan
18 jul 2004
1.435
0
Enschede
Het kan heeel simpel zijn, dat je onbewust eerst het gas toch niet echt helemaal goed opentrok. Maar omdat je nu een tijdje rijdt, ben je toe aan wat sneller enzo en dan trek je dus heel bewust wel het gas hard open..
ja door de kou was me gashendel gekrompen waardoor je niet volgas kon geven eigenlijk. Nu die een tijd gereden heeft is hij weer op normale temperatuur en kan ik meer gas geven. |( oftwel dom lullen kan ik ook wel :) .. Nee volgas is volgas hoor dus dat is het niet.

@ the rest,


Ik zal zo'n test gaan doen maar weet iemand toevallig in de omgeving enschede waar zo'n testbank is? woensdag wordt overigens een onderhoudsbeurt gedaan oliefilter, olie en alles ff nalopen bougie's etc..