opeens meer vermogen?

C0bra

MF veteraan
18 jul 2004
1.435
0
Enschede
Hoi onlangs me motorrijbewijs gehaald en ben nu bezig om me motor te verkennen, vooral in het doortrekken in toeren. Nu begin ik maar gelijk met me main question:

Als een motor opeens meer dan 30% meer trekkracht heeft, is dit dan een goed teken in de zin van alle troep is eruit getrokken / verbrand zoals kool aanslag etc. Of is er dan iets goed mis ?

Ik trek geregeld me motor waar het kan achteraf soms ff door tot dik 10 a 13 duizend toeren. Echter als ik dat nu de laatste 2 dagen doe merk ik dat ik er nu bijna af vlieg. Het wiel komt van de grond en ik kan me amper nog vasthouden. Het lijkt echt alsof ik meer dan 30% meer vermogen erbij heb. Motor loopt netjes al maakt ie wat meer geluid als ik de koppeling loslaat (hogedruklager ofzo denk ik nix ernstigs dus).... Verder loopt zover ik kan horen de motor als een zonnetje. Vraag me dan alleen wel af wat het kan zijn dat me motor opeens zo snel is geworden.

History van de motor is dat de vorige eigenaar 1, niet op snelwegen durfde te rijden, 2 langzaam reed op de motor. Eigenlijk geen motortypje als je hem zou zien.
 
zou het een vuiltje in de benzineslang kunnen zijn die door het 'geblaas' en de bijbehorden kolk in de benzinetank nu uit de leiding is geschoten ? (en in de vlotterkamer :? )

ja maar dan zou je dat toch moeten merken denk ik onder het rijden (stotteren etc) volgens mij helemaal bij stationair want dan is de die zuigkracht minder toch in dat slangetje met gevolg dat hij dan moet stotteren lijkt me. Maar ik sluit niets uit hoor.

Is het normaal gesproken normaal dan bij een CBR600F2 uit 93 dat hij in de 2 of 3 het wiel omhoog wil trekken? dus je trekt zeg maar normaal op in de 1 en dan naar de 2 en die doe je volgas tot 10 a 13K toeren en je wiel komt omhoog als hij ergens klimt naar 9K toeren. Als dit normaal is dan weet ik genoeg dan was ie verstopt ofzo, als het niet normaal is kan het ook andere redenen hebben maar normaal is het niet lijkt me.
 
je ik heb het zelfde probleem.
als ik van zijn 4 naar zijn 5 door schakel wil ie ook het voorwiel lichten.
nou zou het kunnen zijn dat het door mijn rijstijl komt.
ik zit altijd achter op het duozadel gedeelte en weeg 150 kilo.
zelfs van zijn 6 naar 7 wil ie het voor wiel lichten.
vreemd he. :}
 
je ik heb het zelfde probleem.
als ik van zijn 4 naar zijn 5 door schakel wil ie ook het voorwiel lichten.
nou zou het kunnen zijn dat het door mijn rijstijl komt.
ik zit altijd achter op het duozadel gedeelte en weeg 150 kilo.
zelfs van zijn 6 naar 7 wil ie het voor wiel lichten.
vreemd he. :}

Een dieet is ook wel aan te raden. Gaat ie van jou ook weer wat sneller ;)
 
mito's hebben er tegenwoordig al 9 :9

serieus nu...van veen heeft ooit een kreidler gebouwd met 12 versnellingen...een 3 bak en een 4 bak achter elkaar gezet.

toch kun je dan volgens mij niet goed schakelen...dan moet de 'achterste' bak van zn laatste naar zn eerste terugschakelen, en dan de voorste pas naar de volgende |(
 
ja maar dan zou je dat toch moeten merken denk ik onder het rijden (stotteren etc) volgens mij helemaal bij stationair want dan is de die zuigkracht minder toch in dat slangetje met gevolg dat hij dan moet stotteren lijkt me. Maar ik sluit niets uit hoor.

Is het normaal gesproken normaal dan bij een CBR600F2 uit 93 dat hij in de 2 of 3 het wiel omhoog wil trekken? dus je trekt zeg maar normaal op in de 1 en dan naar de 2 en die doe je volgas tot 10 a 13K toeren en je wiel komt omhoog als hij ergens klimt naar 9K toeren. Als dit normaal is dan weet ik genoeg dan was ie verstopt ofzo, als het niet normaal is kan het ook andere redenen hebben maar normaal is het niet lijkt me.

Je schrijft wil trekken, komt ie ook los? Want dat ie als je flink het gas open trek wat uit z'n veering komt is natuurlijk logisch en niet meer dan normaal

Maar als je wiel nog los komt lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, mijn 92'er komt een klein beetje in 1 los, maar in 2 en 3 is het echt over met de pret :) (helaas)
 
mito's hebben er tegenwoordig al 9 :9

serieus nu...van veen heeft ooit een kreidler gebouwd met 12 versnellingen...een 3 bak en een 4 bak achter elkaar gezet.

toch kun je dan volgens mij niet goed schakelen...dan moet de 'achterste' bak van zn laatste naar zn eerste terugschakelen, en dan de voorste pas naar de volgende |(
Volgens mij hadden ze ook twee pookjes...kzou gek van dat geschakel worden. maarja, zo konden ze wel in de powerband blijven tussen de 0 en de 200 :)
 
Nadat ik op vakantie 2000 km met mn GS500E heb gereden en meestal constant 7000 rpm op de snelweg had ik ook meer vermogen. De motor trilde minder en de top lag 10 km/h hoger (liggend op de tank 185 km/h) Dus het kan wel. En ik heb trouwens ook weleens het verhaal gehoord dat als een motor ongelooflijk hard loopt dat ie het dan waarschijnlijk snel gaat opgeven. (m'n GSje liep wel beter en harder maar begon ook olie te drinken)
 
Volgens mij komt een CBR uit dat jaar toch niet puur op het gas los. Dan bedoel ik zonder ineens het gas open te gooien. Dus gewoon volgas en dat 'ie dan ineens bij de 8000 RPM (voorbeeld) de lucht ingaat.

En in z'n 3 al helemaal niet want dat doet een R6 nog niet eens en die heeft toch een dikke 15PK meer en heel wat kilo's minder.
 
Denk dat er ineens een cilinder is gaan meelopen, alstie dat vanaf het begin al niet deed....is het dan niet opgevallen.
Check ff je bougies, en ook of er bovenop vuiligheid ligt of dat er 1tje veel vuiler is dan de ander.
 
Denk dat er ineens een cilinder is gaan meelopen, alstie dat vanaf het begin al niet deed....is het dan niet opgevallen.
...

Dat denk ik ook, eerder een gevalletje achterstallig onderhoud (wat weet je van de onderhoudsgeschiedenis?).

Als je een motor schoon kunt branden met 1 keer doorhalen lijkt het me ook niet zo'n groot probleem als altijd word verteld.
 
Volgens mij komt een CBR uit dat jaar toch niet puur op het gas los. Dan bedoel ik zonder ineens het gas open te gooien. Dus gewoon volgas en dat 'ie dan ineens bij de 8000 RPM (voorbeeld) de lucht ingaat.

En in z'n 3 al helemaal niet want dat doet een R6 nog niet eens en die heeft toch een dikke 15PK meer en heel wat kilo's minder.


:^

Heb ook zo'n CBR (PC25), nu al voor een dik jaar (10000km). Wheelies zijn mogelijk, maar dan niet puur op koppel. In eerste wordt het voorwiel wel heel licht en waarschijnlijk zweeft het wel net boven de grond (al durf ik dat geen wheely noemen), maar in 2 en 3 blijft hij zeker weten toch aan de grond.

Misschien combi van roet weg en koude ochtend en eigen interpretatie...
 
Wil je niet ongerust maken, maar er gaat ook een verhaaltje rond dat als een motor ineens harder gaat lopen en harder optrekt, dat tie waarschijnlijk het niet lang meer zal maken. :X

dat is toch alleen bij 2 takts ? en dat verhaal kan ik zelf wel bevestigen...
mijn good old DT125... kreeg hem aan een sleepkabel nog niet boven de 120km/h... en ineens alsof je een volle fles lachgas erin gooide liep ie steeds sneller... tot aan de 150..... toen hield de N275 op en het motorblokje ook. nadat ik het gas ook maar licht los liet was het afgelopen... gelukkig was ik 250m van mijn motorzaak af en en konden ze me daar fijn helpen (nieuwe cylinder, zuiger en meuk, ander petje (van een honda ipv yamaha, zodat ie meer compressie had enz).
 
Woensdag laat ik alles even nakijken. Het is zeker geen cylinder die niet mee liep ik zou dat gelijk herkennen. Mag wel net me rijbewijs hebben maar dit soort dingen begrijp al wat langer!. Die 30% is wellicht overdreven maar het is om jullie een idee te geven wat er gebeurd. Normaal trek ik volgas op in de 1 en 2 en wiel kwam niet omhoog. Nu wel en ik doe er niets voor, trek gewoon op en na 6000 toeren krijgt ie opeens zoveel kracht dat me wiel omhoog gaat. Nix geen getrek aan het stuur omdit te doen nee het gaat automatisch. Dat noem ik toch wel een behoorlijk aantal meer pk's wat je opeens hebt. En qua trekkracht voel je dat ook (het verschil).

Woensdag weten we weer in ieder geval. Motor loopt ondertussen super door.
 
Het kan heeel simpel zijn, dat je onbewust eerst het gas toch niet echt helemaal goed opentrok. Maar omdat je nu een tijdje rijdt, ben je toe aan wat sneller enzo en dan trek je dus heel bewust wel het gas hard open..

dit komt heel vaak voor hoor ook bij ervaren rijders die net een nieuwe motor hebben. denk dat je daaraan moet gaan denken.

of een combinatie van beiden. en de motor heeft zich iets meer aangepast, en jij hebt je aangepast. je zou bijna denken dat je een relatie hebt met je motor he :+

maarre veel plezier ermee in elk geval :]
 
Ik denk eerlijkgezegd niet dat iemand met zó weinig ervaring het verschil voelt tussen op het achterwiel gaan en volledig uit de vering komen.

Sorry maar net motorrijders zijn nog geen debielen hoor. Als ik de lucht inga met gasgeven kan ik je verzekeren dat de motor omhoog komt en niet iets uit de vering ga. Laat ik het zo zeggen als ik doortrek dan flikker ik eraf omdat me motor verticaal staat!
 
Terug
Bovenaan Onderaan